Parabellum

oma apu paras apu?

Onko kukaan vaihtanut itse piippua P-08 aseesta vai onko vaihto enemmän sepän alaa?
Pitäisi vaihtaa 7.62 piipun tilalle 9 mm niin voisi ampua.Vaihdon syy kai kävi jo selville patruunoiden hinnan takia ja siitä johtuen lisään kysymykseen pitääkö lukkoon vaihtaa vahvempi jousi vai kestääkö ampua samalla kuin 7.62 patruunaa?

Ja jos ette kannata piipun itse vaihtoa jota aion niin onko tietoa mitä sellainen noin maksaa.

22

5402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksmonista

      Miten se käy yhteen aselain kanssa, kai siihenkin lupa tarvitaan??

      Kai sen itsekin vaihtaa jos on sorvit ja jyrsit, ihmisiä ne asesepätkin on.

    • ammuskelija.

      7,62 parapellumin piipun vaihtaminen 9mm patruunalle ei ole hyvä idea. Pistooli on suunniteltu syöttämään 7,62, joten 9mm patruunan kanssa tulee syöttövirheitä.

      Jos et tiedä piipun vaihdosta enempää, et tule siinä itse onnistumaan. Joten seppä on ainoa mahdollisuus.

      • oma apu paras apu?

        En yritä itse piipun vaihtoa vaan tyydyn vastaukseen ja ammun vain niitä kalliimpia 7,62 patruunoita vaikka se on kalliimpaa.
        Alkuperäinen idea oli halvempi ammunta mutta jos ase ei toimi moitteettomasti niin silloin vaihdolla ei ole merkitystä.

        Sota-aikana saksalaisilla oli käytössä 9 mm parabellum mutta oliko siihen tehty jotain toiminnan varmistamiseksi?
        Jousista jo aikaisemmin mainitsinkin ja minun mieleeni tuli onko sillä vaikutusta jos jousi on jäykkä tai ei ja kummassa versiossa olisi se jäykempi jousi jos jousen jäykkyys on oleellista ammunnan kannalta.


      • Anonyymi
        oma apu paras apu? kirjoitti:

        En yritä itse piipun vaihtoa vaan tyydyn vastaukseen ja ammun vain niitä kalliimpia 7,62 patruunoita vaikka se on kalliimpaa.
        Alkuperäinen idea oli halvempi ammunta mutta jos ase ei toimi moitteettomasti niin silloin vaihdolla ei ole merkitystä.

        Sota-aikana saksalaisilla oli käytössä 9 mm parabellum mutta oliko siihen tehty jotain toiminnan varmistamiseksi?
        Jousista jo aikaisemmin mainitsinkin ja minun mieleeni tuli onko sillä vaikutusta jos jousi on jäykkä tai ei ja kummassa versiossa olisi se jäykempi jousi jos jousen jäykkyys on oleellista ammunnan kannalta.

        TERVE, ite ostin juuri 9x19 bellumin ja toimii hyvin..patruunasta vähän riippuu ja lipas oltava suht virjeetön..ruttu lippaassa voi aih. syöttöhäiriön. Samoin vastapalautin jousi kahvan sisällä tulee olla jämäkkä..jos meltoutunut niin vaihtoon. Patruunat ei liian kovia..voi polvinivel hajota. Sanoisin max lähtönopeus siinä 360m/s..JV Iisalmi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TERVE, ite ostin juuri 9x19 bellumin ja toimii hyvin..patruunasta vähän riippuu ja lipas oltava suht virjeetön..ruttu lippaassa voi aih. syöttöhäiriön. Samoin vastapalautin jousi kahvan sisällä tulee olla jämäkkä..jos meltoutunut niin vaihtoon. Patruunat ei liian kovia..voi polvinivel hajota. Sanoisin max lähtönopeus siinä 360m/s..JV Iisalmi

        Huomasitko, että visti oli kuusi vuotta vanha ja viestistäsi ei ollut mitään hyötyä. Samat asiat oli jo käsitelty muissa viesteissä. Miksi ihmeessä vastaatte ikivanhoihin viesteihin tuomatta niihin mitään uutta?


      • Anonyymi
        oma apu paras apu? kirjoitti:

        En yritä itse piipun vaihtoa vaan tyydyn vastaukseen ja ammun vain niitä kalliimpia 7,62 patruunoita vaikka se on kalliimpaa.
        Alkuperäinen idea oli halvempi ammunta mutta jos ase ei toimi moitteettomasti niin silloin vaihdolla ei ole merkitystä.

        Sota-aikana saksalaisilla oli käytössä 9 mm parabellum mutta oliko siihen tehty jotain toiminnan varmistamiseksi?
        Jousista jo aikaisemmin mainitsinkin ja minun mieleeni tuli onko sillä vaikutusta jos jousi on jäykkä tai ei ja kummassa versiossa olisi se jäykempi jousi jos jousen jäykkyys on oleellista ammunnan kannalta.

        Piipun vaihto onnistuu, mutta on suositeltavaa antaa asesepän tehdä se, sillä piippu on usein aika tiukasti kiinni ja toisaalta ei ole yksinkertaista saada ihan oikein paikalle. Piipussa on aika hienojakoinen vasenkätinen kierre. useilla asesepillä on sellainen muotti, johon ase tulee siten, ettei siihen jää penkistä jälkiä, Samaten piippua varten käytetään usein työkalua, jolla saa otteen kääntämistä varten ilman, että piippu vahingoittuu

        Jousia on kolmea eri jäykkyyttä: löysä. keskikireä ja kireä. Kun 7.65 kaliperista vaihdetaan 9,00 mm:iin käytetään yleensä keskikireätä tai jopa kireätä jousta. Jousen tehtävänä on palauttaa edellisen laukauksen jälkeen luisti eteen. Luisti ei saa peräytyä niin pitkälle, että se hakkaa aseenperässä olevaa luistin pysäytintä. Tällöin usein perään tulee halkeama ja ase voi rikkoutua. Jos luisti lyö liian kovaa peräkappaleeseen siitä kuuluu selväsri kuultava nakuttava ääni. Viimeistään tälläin pitää vaihtaa tiukempaan jouseen. Koeammunnassa sen huomaa, jos tarrvitsee vaihtaa tiukempaan. Jousi maksaan n 8-10 € ja on helppo vaihtaa vanhan paikalle.
        Vaihdettaessa 7,65 millimetristä 9 millimetriin täytyy ysimilliselle piipulle hakea lupa. Sen sijaan, jos vaidat uuden 7,65 millisen piipun riittää ilmoitus, jonka lupaviranomainen kirjaa lupaasi ja lupatiedostoon. Vnha mahdollisesti numerotarkka piippu kannattaa pistää hyvään talteen.

        Olen nähnyt muutamissa yksilöissä, että patruunapesän syöttöaukolle on tehty alas pieni jysintä, jolla varmistetaan, että luisti eteen työntyessään vie uuden patruunan patruunapesään.

        Aika hyvin ovat parabellumit toimineet ja syöttöhäiriöt ovat olleet vähäisiä, etenkin jos pitää lippaan hyvässä kunnossa.

        7,65 millinen on osoittatunut erittäin tarkaksi ja hyväksi edelleen vaikka konstruktio on yli 100 vuotta vanha. Tällä hetkellä paukkua saa 50 patruunan askin 35 eurolla. hylsyt kannattaa ottaa talteen ja jälleenladata, jolloin hinnaksi yhdelle patruunalle tulee noin 30 snt.


    • p.a.kasa

      Onko sulla ollenkaan Parabellum jos kerran kaliberi on 7.62 joka on tokarevissa. Parabellumi on 7.65 ja tällä kertaa siihen löytyy patruunaa hintaan 33e 50kpl

      • oma apu paras apu?

        Teit hyvän kysymyksen ja tunnustan kärsineeni jostain kummasta syystä sairaudesta nimeltään aivopieru ja siksi päähäni oli jämähtänyt kyseinen virhe kaliberi.Kirjoittaessani aiheesta en edes olisi huomannut sitä ellet olisi puuttunut virheelliseen väljyys merkintääni joka on minulle kieltämättä aika noloa,kiitos kuitenkin.
        33€/50 ptr on kallista ammuntaa ja samalla hinnalla saisi 150 kpl 9 mm patruunaa vaikka en kyseisellä aseella paljoa ammu,mutta ampuisin kai enemmän jos saisin sen piipun vaihdettua ja sitä tässä olen koettanut kysellä.

        Kiitän kuitenkin kaikkia asiaan perehtyneitä ja näiden vastausten pohjalta olen päättänyt jättää asian sikseen.


      • p.a.kasa
        oma apu paras apu? kirjoitti:

        Teit hyvän kysymyksen ja tunnustan kärsineeni jostain kummasta syystä sairaudesta nimeltään aivopieru ja siksi päähäni oli jämähtänyt kyseinen virhe kaliberi.Kirjoittaessani aiheesta en edes olisi huomannut sitä ellet olisi puuttunut virheelliseen väljyys merkintääni joka on minulle kieltämättä aika noloa,kiitos kuitenkin.
        33€/50 ptr on kallista ammuntaa ja samalla hinnalla saisi 150 kpl 9 mm patruunaa vaikka en kyseisellä aseella paljoa ammu,mutta ampuisin kai enemmän jos saisin sen piipun vaihdettua ja sitä tässä olen koettanut kysellä.

        Kiitän kuitenkin kaikkia asiaan perehtyneitä ja näiden vastausten pohjalta olen päättänyt jättää asian sikseen.

        Tietääkseni 7.65 kaliberin parabellum on parempi eli tarkempi kuin 9mm johtuen muunmuassa siitä että 7.65 patruunan lähtönopeus on korkeampi kuin 9mm joten piippuaika on lyhyempi joten pienit kädenheilahdukset ei vaikuta niin paljoa.

        9mm parabellumeissa on myös syöttöhairiöitä enemmän kuin 7.65 mallissa.


      • vcuede
        p.a.kasa kirjoitti:

        Tietääkseni 7.65 kaliberin parabellum on parempi eli tarkempi kuin 9mm johtuen muunmuassa siitä että 7.65 patruunan lähtönopeus on korkeampi kuin 9mm joten piippuaika on lyhyempi joten pienit kädenheilahdukset ei vaikuta niin paljoa.

        9mm parabellumeissa on myös syöttöhairiöitä enemmän kuin 7.65 mallissa.

        Ei aina pelkkä suurempi lähtönopeus tee patruunasta tarkempaa, tarkkuuteen vaikuttaa moni muukin seikka ja siinä voi käydä niin että jos lyhyempi piippuaika parantaa tarkkuutta niin joku muu tarkkuutta huonontava seikka kumoaa lyhemmän piippuajan tuoman edun.


      • Parabellumisti
        p.a.kasa kirjoitti:

        Tietääkseni 7.65 kaliberin parabellum on parempi eli tarkempi kuin 9mm johtuen muunmuassa siitä että 7.65 patruunan lähtönopeus on korkeampi kuin 9mm joten piippuaika on lyhyempi joten pienit kädenheilahdukset ei vaikuta niin paljoa.

        9mm parabellumeissa on myös syöttöhairiöitä enemmän kuin 7.65 mallissa.

        Ei pidä paikkaansa.

        Luoti on jo molemmissa tapauksissa pahvista läpi, ennenkuin mitään mekaanista liikettä aseessa tapahtuu rekyylin voimasta..

        9mm on yhtä luotettava kuin 7.65.

        Mutta näin myöhäiseen vastaukseenon jo kaikilla tiedossa 9 mm edullisuus.

        Tarkkuus on ampujassa. Pieni kutina on, että 7,65 olisi tarkempi.
        Mutta P08 on sotapyssy. maailman tarkin sellainen.


    • oma apu paras apu?

      Lähtö on tuntuva ja terävä enkä sanoisi asetta muutenkaan huonoksi ampua juuri sen liipaisun ansiosta.Liipaisimen liike on lyhyt ja etusormi on hyvänä aseen tukena ampuessa koska sormi saa hyvän tuen aseen rungostalaukaisun lopussa jonka takia puuppu ei nouse paljoa vaikka nykäiseekin.
      Tosiaan tuo 9 mm piipun laitto olisi antanut paremmat mahdollisuudet muiden 9 mm pistoolien kanssa ns. patruunan ostossa kaliberien pysyessä samana ja tietenkin myös halvempana.
      Olen ampunut 7.65 patruunaa aika paljon ja siitä on kokemusta monelta vuodelta vaikka en muuten kaliberista ole kiinnostunut.

      Katselin videon 9 mm ampumisesta ja häiriöitä näkyy tulevan.
      http://www.youtube.com/watch?v=LM99zgWksm8

      • Parabellumisti

        P08 on 9mm patruuna on lähtönopeudeltaan noin 310 m/sek.
        Liian tehokas patruuna voi tehdä syöttöhäiriötä.


      • muistanvaaneilisen
        Parabellumisti kirjoitti:

        P08 on 9mm patruuna on lähtönopeudeltaan noin 310 m/sek.
        Liian tehokas patruuna voi tehdä syöttöhäiriötä.

        ja lukonhan saa rikki ammuttaessa nykyaikaisia 9mm pistoolipateja. sota-ajan pistooli 9mm oli kevyemmällä latauksella kuin konepistoolille tarkoitettu, ja tämä konepistoolilataus vastaa nykyajan pistoolilatausta. veljeni poksautti papan parapellumin lukon poikki 70-luvulla lapualaisella tehdas 9mm patilla...


    • PappaPee

      Sepän alaa on!
      7.65 Parabellumin muuttamisesta 9 milliseksi on selitys Tatu Korhosen ansiokkaasti kokoamassa "Ukko-Pekka ja Parabellum" vihkosen sivulla 37. Vihkosen teksit ovat isolta osin ajalta, jolloin Barabellum oli vielä "uudenaikainen". Sivun 37 artikkelissa korostetaan hyvää aseseppää.
      Em. artikkelin lippaanmuokkaus on mielestäni huono tapa, koska vaihtolippaat ei ole vaihtokelpoisia.

      Asesepälle vaihtaminen piipun hankintalupa asioidenkin takia lienee helpompaa. Itse tietenkin voi etsiä sopivan piipun ja sopia hinnasta, mutta virallisen kaupan tekee aseseppä. Itse vaihdossa pitää olla oikeat vehkeet ettei osiin tule esim. viilapenkin jälkiä.

      Minulla itselläni on Parabellum, mihin/joihin on aikoinaan vaihdettu Tikan tekemiä 9mm piippuja Sa-Intin ja Suojeluskuntien patruunoiden saannin takia. Silloin kun piippuja Suomessa vaihdettiin 9 millisiin, vaihdettiin - jonkin asesivustonmukaan - myös jäykempi liikkuvien palautusjousi .

      Kuten tämän päivänkin monet pistoolitkin "Para" on ronkeli joillekin patruunoille. Jos luoti on kärjestä paksu ja ase vähänkin likainen patruuna kiepahtaa usein usein pystyyn, tai ei ainakaan painu patruunapesän pohjaan asti.
      Omassa aseessani syynä on, että se on valmistettu vuonna 1910, jolloin Parabellumit tehtiin vielä "kellosepän tarkkuuteen", ja siksi arkoja lialle.

      Tatun julkaisua voi etsiä sivuilta: http://www.hrup.fi/ampumatoiminta
      ja sieltä klikkaamalla kohtaa
      Ukko-Pekka ja Parabellum - aineistoa perinneampujille

      JK: Kaikki "Paran" käyttäjät tietänevät, että siinä saa käyttää vain pienitehoisia patruunoita, joiden lähtönopeus ei saisi olla yli 320m/s, 9g ? tai 9,7g luodilla.
      Itselataajille tämä ei ole ongelma. Ohjeita voi katsoa Paanasen kirjasta .

    • Eikö 7,65 mm alkuperäiskunnossa oleva Parabellum ole harvinaisempi, yleensä vanhempi, rauhanaikainen ja aika lailla arvokkaampi kuin ysimillinen, etenkin sellaiseksi muutettuna?

    • Itsevaihtanut

      Kyllä se piipun vaihto onnistuu itsekin. Kierteillä se on kiinni. Pitää vain käyttää ruuvipenkissä suojaleukoja ja piipun päähän sopivaa sitä varten tehtyä avainta. Pitää hakea ostolupa aseen osalle, piippu maksaa noin 100 euroa.

      • Fiokkiotaonsaatavilla

        Tietääkö kukaan miksi 765 Fioccion valmistama patruuna ei toimi vanhassa sota-aseessa ?
        Nimittäin ampumisen jälkeen hylsy ei lennä pois , vaan jää poikkipäin lukon väliin, eikä uusi
        patruunan lataus onnistu.
        Vanhat 40-luvulla tehdyt Sakot ym. vanhat Saksalaiset patruunat kyllä toimivat hyvin.


      • Voisiko_olla

        liian heikkotehoinen patruuna, että ruutikaasun paine ei jaksa avata lukkoa riittävän nopeasti ja pitkälle?


    • halpaa

      Kokeile ppu patruunaa.

    • sissiluutnantti

      Kokeilin PUU patruunaa. Ei lainkaan hyvä ajatus, polvinivel on aivan juntturassa eikä varmaan liiku ilman asiantuntijan apua. Mistä löytyy pätevä seppä, aseella tunnearvoa.

    • Rännipoliisi

      Mistä löysit bellumiin puuluodilla ladattuja paukkupatruunoita :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe