Kaunokirjoitus historiaan

...

Kyllä kai melkein kaikki muistavat kouluajoistaan kaunokirjoitustunnit. Sitä ährättiin mustekynuen kanssa pulpetissa ja yritettiin toistaa kirjaimia, myöhemmin piti sitten kirjoittaa kaikki kokeet ja aineet kaunokirjoituksella.

Kakspiippuinen juttu. Hyvä osata kirjoittaa ja hyvä, että käden taidot kehittyvät. Itellä oli aina niin kiire, että uhkailuista huolimatta kirjoitin tekstaamalla, sain aineisiin tuplasti enenpi pituutta. itsekin sain selvää tekstistäni ja numero oli aina pykälän verran pienenpi kuin muilla :DD

Nykyisin osaan jotenkuten kirjoittaa allekirjoituksen, jos sellaista tarvitsee, muuten kirjoitan tietokoneella. Jossain vaiheessa kirjoitin kirjoituskoneella, se oli ärsyttävää, virallisempiin juttuihin kului aikaa ja korjauslakkaa. Ja mainitaan sekin, en ole kaligrafiaan perehtynyt kuin muutaman opintoviikon verran, mutta typografian historioineen tunnen hyvin ja se on aina ollut osa työtäni. Mutta kaunokirjoittaa en osaa oikein mitenkään, etenkään mustekynällä.

Nyt ovat poistamassa kaunokirjoitusta koulujen opetusohjelmista. Noh, uskonnon opetuksen voisi poistaa siinä samalla. Mua vaan alkoi mietityttämään, meneeköhän tulevaisuudessa vaikeaksikin kirjoittaa tekstiä ilman sähköä ja lakkaavatkohan ihmiset ymmärtämästä käsinkirjoitettuja dokkareita ja muita kirjoituksia? Kun on mullakin melkoisen hankalaa tavailla ikivanhoja kirjoja ja papereita, koska kirjoitusasu on muuttunut aikojen kuluessa valtavasti. Sellainen koukeroinen ja koristeellinen teksti on niin paljon hitaampaa lukea, kuin verdannalla tietokoneen ruudulle ilmestyvä teksti.

Ja siis ihmetyttää tämä käden taitojen opetuksen jatkuva väheneminen. Hitti, kohta nuorisolla kai tarralenkkarit, kun eivät osaa solmia kengännauhoja ja t-paitaan painetteu kuva kravatista, koska eivät osaa minkäänlaista kravarrisolmua enää solmia.

Kun elämä etenee ja ajat muuttuvat, mutta pitäisi jonkinlaisia primitiivisiä taitoja kaikilla olla. Harva kaupunkilainen peruskoulussa oleva kakara osannee pyydystää kalan käsin, tehdä luonnossa nuotion ilman dynamiittia ja lisäksi suolestaa ja paistaa kalan. Mun on nyt pakko mainita yks tutun kakara, se tosiaan on niin avuton, että vaikka sillä on ojokortti ja on täysikäinen, se pyytää setäänsä pumppaamaan polkupyörän kummiin ilmaa, kun ei itse osaa. Mulla loksahti suu auki, kun näin tapauksen.

Tähän kaunokirjoitukseen liittyy niin paljon muita arvoja, kuin mitä m,ainitsi. Kun kirjoittaa hitaasti käsin, sitä miettiin ennen, kuin laskee mustekynän paperille. Siis miettii asiaa. Kyllä mä mietin tekstejäni paljonkin, näin netissäkin, mutta jos pitäisi alkaa kiveen juttujaan taltalla ja vasaralla hakkamaan, miettisin varmasti paljon enemmän ja kauemmin.

Elikkäs. Onko tämä nyt sitten hyvä, vaiko huono uutinen?

http://yle.fi/uutiset/kaunokirjoituksen_opetus_kouluissa_jaanee_historiaan/7037437

=DW=

30

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Hauska todiste.

Vilkaisin nopeasti äsken paatoksella kirjoittamaani tekstiä kaunokirjoituksesta, löysin uskomattoman määrän virheitä. Kertooko jotain nykyajasta?

=DW=

• kököttäjä

Tulevaisuudessa tutkijat löytävät taltioinnit kaunokirjoituksista. Me ihmettelimme puumerkkejä, he ihmettelevät koukerokirjaimia.
        Eli hyvä uutinen.

• Kaupunkilainen

Huono uutinen ehdottomasti!

Käsin kirjoitetun tekstin lukemista pitää sitten opettaa yliopistossa erikseen historian opiskelijoille, koska vanhat dokumentit ovat käsin kirjoitettuja.

Maailma muuttuu, se on selvä, mutta kaunokirjoituksen lopettamisella nuoret irrotetaan historiastaan. Kovin paljon ei enää käsin kirjoiteta, mutta ajatelkaapa tilannetta kymmenen vuoden kuluttua. Jos nuori löytää vaikkapa isovanhempiensa rakkauskirjeet ullakolta, hänellä ei ole niistä iloa yhtään sen enempää kuin jos ne olisi kirjoitettu kreikaksi.

Muuten, opetetaanko koulussa nykyään kymmensormijärjestelmä? Se pitäisi sitten ottaa kaunokirjoituksen tilalle, koska tietokoneella syntyy tekstiä paljon nopeammin, kun voi käyttää kaikkia sormiaan. Se on sitä paitsi ergonomisempaa kuin satunnainen kahden tai useamman sormen näpyttely, vaikka tottuneet saavat silläkin tavalla nopeasti tekstiä aikaan.

• ...

Kymmensormijärjestelmästä kommenttia.

En siis tiedä, opetetaanko sitä kouluissa. Itellä omituinen, itse kehittelemä nelisormijärjestelmä. Meillä kun aikanaan yhteiskoulussa ei ollut konekirjoitusta. Kansalaiskoulussa olisi ollut.

Siinä oli muutakin omituista. Meill esimerkiksi ei opetettu ollenkaan metallitöitä, niitä opetettiin kansalaiskoulussa. Muutamia muitakin aineita oli, joitten puuttuminen, vaikkapa ohimennen käsiteltynä, olisi ollut tarpeen. Olen sen verran nuorempi, että mun aikana keskikoulussa opettaja puhui ATK:sta vaikka ei mun tietojen mukaan sekään ollut ikinä edes nähnyt tietokonetta. Niitä ollut koko kylässä ensimmäistäkään.

Tämä konekirjoitusjuttu kiintoisa. Tunsin naishenkilön, joka oli koulussa opetellut konekirjoitustakin. Ainoa vaan, köyhä kunta, ei kirjoituskoneita kouluissa. Niillä oli ollut pahvilaput, joihin piirretty näppäimistö, joita olivat naputelleet :DDDD

Läheltä seuraillut erilaisia kirjoitustekniikoita. Olen siis ollut töikseni oikolukijana ja kirjapaino alalla pitkäänkin. Mutta mua siis huvittaa kotosalla erityisesti. Vaimo myös käynyt keskikouluun, mutta niillä oli ollut konekirjoitusta ja mimmi kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä. Kumpikin kirjoitetaan paljon. Tekstiä tulee suunnilleen sama määrä samassa ajassa. Johtuu kai siitä, mä tuijotan enenpi näppistä virhelyöntejä valttääkseni, muija ruutua ja korjailee jatkuvasti tekstiään, samalla kuin kirjoittaa.

Lopputulos siis suunnalleen sama, käytännössä mulla enenpi virheitä, koska en oikolue omia tekstejäni. Vaikka se siis tärkeä osa ammattiani. Tekstinkäsittely ohjelmien oikolukuun en luota laisinkaan, omia ilmaisia, sanontoja, sanojakin, mitkä määritellään virheiksi, aivan liian suuri työ alkaa kirjoittamaan omaa sanakirjaa.

Mutta siis toi kaunokirjoitus. Siis munkin mielestä sen opettamisen lopettaminen on huono uutinen. Aikanaan joku hakannut hieroglyyfejä kiveen, vieläkään niitä ei ole osattu tulkita. Kirjapainotaito keksitty satoja vuosia vasta sitten, vanhempaa tekstiä ei osaa lukea monikaan. Mun harakanvarpaista tuskin kukaan tulee saamaan tulevaisuudessa selkoa, eikä näitä nettitekstejä kukaan tulevaisuudessa viitsi edes lukea.

=DW=

• mimmimummi*

Aika harmi jos jää pois kokonaan...vaikka onhan se muuttunut jo aiemmin erilaiseksi kuin ennen....muutos tapahtui vuonna -88...jos oikein muistan...Minä ainakin tykkäsin kaunosta ...että oli hienoa kirjoittaa ne koukerot..
      Lapsenlapseni sanoi kerran....en ymmärrä mitään mitä isomummo (minun äitini) kirjoittaa...kun en osaa kaunoa...

• Ei tule ikävä. Vasenkätisenä jouduin vääntelemään kättä ties miten ettei se olisi sotkenut koko vihkoa siniseksi. Kunnon käsiala miulle kehittyi vasta sitten kun ne mustekynät sun muut sai korvata asiallisilla kirjoitusvälineillä.

• ...

Tuokin vaihteli.

Mulla hyvä kaveri. Kaksikätinen. Soittaa oikeakätistä skebaa, pyyhkii aanuksen kuulemma oikealla kädellä. Vaan krijoittaa vasemmalla, heittää tikkaa vasemmalla.

Itsekin kaksikätinen, teen toisia asioita vasemmalla, toisia oikealla kädellä.

Kouluaikoina oli kaksi suhtautumista erikätisyyteen. Joittenkin mielestä se oli virhe, joka piti korjata, toiset ei kiinnittäneet asiaan mitään huomiota. Siis kouluissa. Mun kaveri kirjoitaa edelleen vasurilla. onhan se omituisen näköistä ja varmasti hankalaakin. Mutta käsiala hyvä ja teksti luettavaa. Mainiten, kundi hyvä piirtämään ja jälki myös hyvää.'

Mutta tuttu pimatsu, joka pakotettiin koulussa jostain syystä oikeakätiseksi. Sen käsiala kömpelöä, kehno piirtämään. Tekee kaikenlaisia asioita vasurilla, mutta koulussa opetetut asiat oikealla. Väkinäisesti.

Joskus selvitellyt syytä aikoinaan vallinneeseen suhtautumiseen. KAitpa se liittyi tilastoihin, suuri osa porukoista kun on jostain syystä oikeakätisiä. Mutta oli siiä muitakin syitä, uskonto muuten liittyy tähänkin aiheeeseen. Toisaalta pitäisi muistaa, erittäinkin paljon vasenkätisiä taiteilijoita, kirjailijoita jne, vaikka koko kansan keskuudessa kyseessä pieni vähemmistö.

Ite aikanaan tosiaan en ollut oppia lukemaan, en tajunnut tavaamisesta. Opettelin sitten lukemaan suoraan. Parikin mainittavaa juttua aiheesta. Yks tuttu osasi luke kansakoulun ekana päivänä, ylösalaisin ja vasemmalta oikealle. Se oli oppinut lukemaan niin, koska siskolla cp- vamma ja oli seurannut sen kotiopetusta pirtinpöydän toiselta puolelta. Toinen kiintoisa on yks pimatsu, joka kirjoittaa kaunoa kirjeisiin peilikuvana ja vasemmalta oikealla. Tää jälkimmäinen tyyppi on muuten kans kakskätinen. Ihan helppo lukea sen tekstejä, sen kun ottaa peilin käteen ja lukee sen kautta.....

Mutta noin periaatteessa, mun mielestä käsinkirjoittaminen ja just kaunokirjoitus, kyllä niitä pitää opettaa kansalaisille edes jonkin verran. Et säkään osaisi ilmaista itseäsi, ilman kirjoitustaitoa, välineistä viis.

=DW=

• ... kirjoitti:

Tuokin vaihteli.

Mulla hyvä kaveri. Kaksikätinen. Soittaa oikeakätistä skebaa, pyyhkii aanuksen kuulemma oikealla kädellä. Vaan krijoittaa vasemmalla, heittää tikkaa vasemmalla.

Kouluaikoina oli kaksi suhtautumista erikätisyyteen. Joittenkin mielestä se oli virhe, joka piti korjata, toiset ei kiinnittäneet asiaan mitään huomiota. Siis kouluissa. Mun kaveri kirjoitaa edelleen vasurilla. onhan se omituisen näköistä ja varmasti hankalaakin. Mutta käsiala hyvä ja teksti luettavaa. Mainiten, kundi hyvä piirtämään ja jälki myös hyvää.'

Mutta tuttu pimatsu, joka pakotettiin koulussa jostain syystä oikeakätiseksi. Sen käsiala kömpelöä, kehno piirtämään. Tekee kaikenlaisia asioita vasurilla, mutta koulussa opetetut asiat oikealla. Väkinäisesti.

Joskus selvitellyt syytä aikoinaan vallinneeseen suhtautumiseen. KAitpa se liittyi tilastoihin, suuri osa porukoista kun on jostain syystä oikeakätisiä. Mutta oli siiä muitakin syitä, uskonto muuten liittyy tähänkin aiheeeseen. Toisaalta pitäisi muistaa, erittäinkin paljon vasenkätisiä taiteilijoita, kirjailijoita jne, vaikka koko kansan keskuudessa kyseessä pieni vähemmistö.

Ite aikanaan tosiaan en ollut oppia lukemaan, en tajunnut tavaamisesta. Opettelin sitten lukemaan suoraan. Parikin mainittavaa juttua aiheesta. Yks tuttu osasi luke kansakoulun ekana päivänä, ylösalaisin ja vasemmalta oikealle. Se oli oppinut lukemaan niin, koska siskolla cp- vamma ja oli seurannut sen kotiopetusta pirtinpöydän toiselta puolelta. Toinen kiintoisa on yks pimatsu, joka kirjoittaa kaunoa kirjeisiin peilikuvana ja vasemmalta oikealla. Tää jälkimmäinen tyyppi on muuten kans kakskätinen. Ihan helppo lukea sen tekstejä, sen kun ottaa peilin käteen ja lukee sen kautta.....

Mutta noin periaatteessa, mun mielestä käsinkirjoittaminen ja just kaunokirjoitus, kyllä niitä pitää opettaa kansalaisille edes jonkin verran. Et säkään osaisi ilmaista itseäsi, ilman kirjoitustaitoa, välineistä viis.

=DW=

Osasin kirjoittaa jo paljon ennen kuin menin kouluun, joten tuosta musteella sotkemisesta oli vain haittaa. Jos en olisi osannut kirjoittaa, miut olisi änkyräope kai pakottanut käyttämään vängällä oikeaa kättä.

• Hei kun keikuskelen
        ... kirjoitti:

Tuokin vaihteli.

=DW=

"=DW="

Noh, kun nyt otit asian puheeksi, niin kerronpahan minäkin, että kirjoitan kaunolla peilikuvana. Melkein yhtä nopeaan, kuin oikeinpäin.
        Joskus oon kirjottanut oppilaitten läksyvihkoon tekstit peilikuvana. Siis neuvoja, miten kotona harjoitella. Vähä ovat katsoneet silmät ympyriäisinä tekstiä :)

Käytän kaunokirjoitusta päivittäin, juuri töissä niihin läksyvihkoihin.
        Joskus tekstaten, mutta yleensä kaunolla.

• Kaupunkilainen
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"=DW="

Noh, kun nyt otit asian puheeksi, niin kerronpahan minäkin, että kirjoitan kaunolla peilikuvana. Melkein yhtä nopeaan, kuin oikeinpäin.
        Joskus oon kirjottanut oppilaitten läksyvihkoon tekstit peilikuvana. Siis neuvoja, miten kotona harjoitella. Vähä ovat katsoneet silmät ympyriäisinä tekstiä :)

Käytän kaunokirjoitusta päivittäin, juuri töissä niihin läksyvihkoihin.
        Joskus tekstaten, mutta yleensä kaunolla.

Peilikirjoitus oli yleistä hupia tylsillä koulutunneilla. Meillä tosin oli käytössä yksinkertainen versio, jossa kirjoitetaan kirjaimet vain nurinpäin oikealta vasemmalle. Edistyneemmässä versiossahan ne kirjoitetaan myös ylösalaisin.

Dan Brownin Da Vinci -koodin uskottavuus romahti viimeistään siinä vaiheessa, kun kaksi salakirjoitusmenetelmiin perehtynyttä huippuasiantuntijaan pähkäili päiväkausia tekstiä, jonka jokainen kahdeksanvuotias olisi minuutissa tunnistanut ihan tavalliseksi peilikirjoitukseksi.

• elliivo

Omat lapseni kävivät koulua - 90-luvulla ja silloin heille opetettiin
      niitä rumia "karsittuja" kaunokirjoituskirjaimia. Esim. pieni r on kuin risa poskihammas.
      En pidä huonona että kaunokirjoitusopetus poistuu koska heille opetetaan kuitenkin käsintekstaus ja atk-kirjoitus.

Arkipäivän kädentaitoja pitäisikin opettaa enemmän. Napin ompelu paitaan tai sukkien parsiminen on monille nuorille utopiaa. Polkupyörän huolto olis kyllä hyvä oppia myös. Kurja juttu kun kotitalousopetuskin jää tyngäksi rahapulan vuoksi. Ei ole varaa kustantaa edes jauhelihaa köksäntunneille.

Itse olin huono kaunokirjoituksessa vaikka hyvä ainekirjoituksessa ja piirrustuksessa. Muistan opettajan sanoneen että olisin kympin kirjoittaja jos käsialani olisi parempi. Siis sain vain ysin kirjoituksesta todistukseen.

• Mä sain työssäni kirjoittaa diploomeja ja sen sellasia muidenkin opettajien edestä, koska osaan kirjoittaa vieläkin suhteellisen kaunista tekstiä kun taas nuoremmat opet osasivat vain tekstata, tai sitten kirjoittaa yhteen vain tökerösti.
      Mielestäni kaunein kirjoitustyyli on Palmer, joka oli USA:ssa tavallisin, mutta ei kai sitä enää edes opeteta sielläkään.
      http://palmermethod.com/introductory/lesson-13/

• litteä kärkinen

kyllä oli kivaa koulussa kun sai sellaisen mustekynän terän, et tuli kaunista jälkeä..

• RosaLiiin

Tästä aloituksesta annan kymppi plussan ja vielä papukaijamerkin.

Surku kun poistavat tuon aineen koulusta.

En arvosta mitään niin kuin kädentaitoja, kaikenlaisia. Ne ovat itselleni avanneet niin monta hienoa maailmaa ja antaneet valtavasti mielihyvää.

Voihan tietysti tekstauskirjaimetkin tehdä kauniisti ja taitavasti omin käsin.
      Olisi surkeaa jos pitäisi nimensä kirjoittaa pölkkykirjaimin kun ei osaisi liittää kirjaimia toisiinsa.

Sanovat, että käsillä tekemisellä ja aivoilla on suora yhteys. Toivottavasti rapsuttavat muilla konsteilla niitä aivosolujaan jos ja kun elämästä haluavat karsia kaikki kädentaidot.

• Luulen että ns. kaunokirjoitus on paljon sujuvampaa ja siis nopeampaakin, kun sen hyvin opettelee ja harjoittelee. Muistan kun eka luokalla harjoiteltiin kaunokirjoitusvihkoon 'Onpa omenia', ja opettaja luokkaa kiertäessään kehaisi että 'siinäpä tulee kauniita o-kirjaimia' ;-). Kaikkea sitä 50 vuoden takaa muistaakin, hahhaa. Lapset 80-luvulla näköjään opiskelivat ihan eri mallit - ihmisten iän tunnistaa helposti käsialasta.

Minusta ehdotus on huono, toivottavasti ei mene läpi. Mielestäni tulevaisuudessakin ihmisten olisi hyvä hallita sujuva käsinkirjoitustaito. Näin ajattelen vaikka itsekin kirjoitan näppäimillä melkein kaiken mahdollisen, 10-sormijärjestelmällä ja suht nopeasti.

Mielenkiintoisimmista reissuista kirjoitan päiväkirjaa, camino-tekstitkin säilyy tuossa nätissä sinisessä kovakantisessa muistikirjassa hamaan tulevaisuuteen. Ja seuraavalla reissulla jatkan tekstiä - käsin edelleen. Voihan jälkipolvet tietysti ihmetellä kirjoitustyyliä, saavatkohan edes selvää...?

• ----

Vanhempien ja isovanhempien koulutodistukset on kirjoitettu mahtavalla, vanhalla tyylillä.
      Ovat vähän kuin symboleja ajastaan, kun ei ollut tämän päivän kiirettä.

Mihin?

• Ehdottomasti hyvä uutinen.
      Minulle kaunokirjoitus oli painajainen, kun vasemmalla kädellä yritin saada mustekynällä siistiä jälkeä.

• taas heidän ehdoilla

Jos lapset ei opi kaunokirjoitusta, kuinka he aikuisena osaavat jonkin lomakkeen allekirjoittaa? Tekstaamallako? Ei kelpaa ainakaan virallisissa papereissa. Toivottavasti koulussa sitten opetetaan edes oma nimi kirjoittamaan kaunokirjoituksella. Eihän se aikuisena sitten enää ihan kaunokirjoitusta ole. Minusta tuo kaunokirjoituksen opettamisen lopetus on virhe.
        Varmaan johtuu siitä, että opettajat eivät osaa opettaa näitä mamuja kirjoittamaan, omalla kielellään!

• katinkontti3
        taas heidän ehdoilla kirjoitti:

Jos lapset ei opi kaunokirjoitusta, kuinka he aikuisena osaavat jonkin lomakkeen allekirjoittaa? Tekstaamallako? Ei kelpaa ainakaan virallisissa papereissa. Toivottavasti koulussa sitten opetetaan edes oma nimi kirjoittamaan kaunokirjoituksella. Eihän se aikuisena sitten enää ihan kaunokirjoitusta ole. Minusta tuo kaunokirjoituksen opettamisen lopetus on virhe.
        Varmaan johtuu siitä, että opettajat eivät osaa opettaa näitä mamuja kirjoittamaan, omalla kielellään!

Tänä päivänä allekirjoitukset on yhtä viivaa ja koukeroa, josta ei ilman nimen selvennystä saa mitään tolkkua.
        Hyvin kelepaa virallisiin papereihinkin.

• TimesNewRoman

Tämäpä herätti muistoja. Totuus silloin aikoinaan oli - ja vieläkin, että en vieläkään ymmärrä mitä tekemistä sanalla "kauno" oli niiden minun harakanvarpaiden kanssa?

• kaunokki.

Ennenhän kaunoluisteltiinkin. Oltiin kaunosieluja.

• TimesNewRoman
        kaunokki. kirjoitti:

Ennenhän kaunoluisteltiinkin. Oltiin kaunosieluja.

Etunimenä Kauno taitaa olla yksi harvoista sukupuolineutraaleista nimistä; esiintyy sekä naisilla että miehillä. (Oliko eduskunnan puhemies aikoinaan Kauno Klemola? Siis mies)

• -----
        TimesNewRoman kirjoitti:

Etunimenä Kauno taitaa olla yksi harvoista sukupuolineutraaleista nimistä; esiintyy sekä naisilla että miehillä. (Oliko eduskunnan puhemies aikoinaan Kauno Klemola? Siis mies)

Vieno, Rauni ja Kunto.

Niin on ollut, ja jopa Kekkosen hallituksessa.

• elliivo
        ----- kirjoitti:

Vieno, Rauni ja Kunto.

Niin on ollut, ja jopa Kekkosen hallituksessa.

Myös Kaino ja Kaiku aika neutraaleja. Tunnen.....tai tunsin aikoinaan yhden mies Kainon ja yhden nais Kainon sekä miespuolisen Kaikun.

• on niitä
        elliivo kirjoitti:

Myös Kaino ja Kaiku aika neutraaleja. Tunnen.....tai tunsin aikoinaan yhden mies Kainon ja yhden nais Kainon sekä miespuolisen Kaikun.

Samaten Lahja on sellainen nimi, jota olen nähnyt sekä miehillä että naisilla, vaikkakin useimmin naisilla.

• Huono idea

Ja mitenkäs sitten allekirjoitetaan kaikki sopimukset ym. viralliset paperit. Vai eikö enää allekirjoiteta mitään?

• eskon puu

Puumerkki tai sormenjälki.

• ...

Hah.

Oikeudessa pitää vain asiakirjat. Näitä puheitten perusteella ja vaikkapapuhelinsoittojen perusteilla tehtyjä "sopimuksia" tullaan tulevaisuudessa riitelemään oikeudessa paljon.

Oma lukunsa on meilikirjeet. Niistä kukaan saa selvää jälkikäteen, vuosien kuluttua, kuka niinkuin meilannut kenellekin ja mitä.

Kylläpä se riitelyä aina tuottaa, oikeusistuimille työtä. Tosiasia, ainoa pätevä asiakirja monissa asioissa on kahden osapuolen todistajien läsnäollessa allekirjoittama asiapaperi, jonka viranomainen on virkansa puolesta ja ihan leimalla todeksi vakuuttanut ja joka on oikeudessa saanut lainvoiman, josta siitäkin on olemassa viralliset asiapaperit.

Meitsi joutunut pakon edessä perehtymään asiaan, potunviljelijä väittäkööt, mitä haluavat, paperieta niillä ei ole, ainoastaan omia väittämiään. Ja se pitänyt ja pitää oikeudessa.

=DW=

• 3-8

Hyvä paska pois, se Kauno---- tosin sain hyvät niissä samoin koneella nopeus.

Järki esille huono pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5214
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2879
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2581
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1959
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1747
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1657
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1445
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1418
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1407
    Aihe