Perheväkivaltaa

Apua kaipaava

Eli olen 14 vuotias tyttö kärsinyt turvattomuudesta ja väkivallasta koko lapsuuteni. Lapsuuteeni liittyy kauheat traumat, mitään hyvää en muista. Muistan esim. todella hyvin tilanteen, kun olin 5 vuotias mummini oli juuri kuollut ja äitini oli aivan pois tolaltaan ja itki. Pikkusiskoni(3 vuotta) esitti kokoajan kysymyksiä ja oli muutenkin hieman stressaantuneen olonen ja välillä ikäänkuin huusi. Isäni tarttui hänen hiuksista ja repi ympäriinsä. Minä huusin isälleni että " et voi tehdä noin tua on väärin!". Sitten hän tarttui minun hiuksista kiinni ja alkoi repiä kuin mikä sekopää. Sen jälkeen juoksin huoneeseeni itkemään pelosta ja järkytyksestä. Toinen tilanne jossa kilpailimme siskoni kanssa kumpi saa tuoda äidillemme aamupalaa ja olin juuri tehnyt aamupalan, kun siskoni vei omansa äidilleni. Huusin että "anna minu tuoda aamupala kanssa". Otin aamupalan ja juoksin äidin huonetta päin, kun vastaani tulikin isäni joka alkoi repiä hiuksiani ja töniä portaita alas. Laskin alleni pelosta ja juoksin vessaan, jossa istuin 2 tuntia pelokkaana tutisten ja itkien.Äitini on aina vähätellyt asoita mitä isäni on tehnyt eikä ole suostunut hakemaan apua, koska ei halua kuulemma muiden puuttuvan asiaan. Olen pienestä asti yrittänyt olla isompi mitä olen ja joutunutkin olla kuin aikuinen. Yrittää puolustaa itseäni isäni haukuilta ja esittää vahvempaa. Hän on mm. haukkunut minua vahinkolapseksi ja kaikella maailman luokkaavimmilla sanoilla. Uhkaillut hakkaamalla, heittelleenjättämisellä ja ulos lukitsemisella. Yhdessä vaiheessa hän tukisti lähes joka päivä meitä tai käytti jotain muuta väkivaltaa. Nykyäänkin vähintään haukkuu, vähättelee ja uhkailee jokapäivä. Väkivallan muotoja mitä hän on käyttänyt on ollut esim. tukistaminen, ulos talosta lukitseminen, lyöminen, töniminen, sängylle heitteleminen ja samassa tilanteesa lyöminen, alistaminen niin että painaa päätäni alaspäin, remmiäkin on käyttänyt ja tavaroita heitellyt päälleni. Hän on myös lyönyt äitiänikin ja haukkunut uhkaillut. Kerran kun minua kiusattiin koulussa isäni sanoi minulle, että hyväkun sinulla ei ole kavereitaja nauoi. Koirallekkin hän puhuu paremmin. Voiko joku neuvoa mitä minun pitäisi tehdä? Saanko itse tehdä lastensuojeluilmoituksen/soittaa poliisille? Tarvitsen oikeasti nopeasti apua, olen tämän takia ollut masentunut ja minulla on mm. pakkooireita ja paniikkihäiriö.Kiitos avuista!

6

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro ihmeessä!

      Ei mikään laki kiellä sinua ottamasta yhteyttä lastensuojeluun, vaikka äitisi ei sitä haluaisikaan/teekään. Asuuko muita sukulaisia kotinne lähellä joille voisit mennä juttelemaan tai onko sinulla yhtään luottoystävää jolle voisit tästä kertoa ja esim. heidän vanhempansa voisivat auttaa asioita eteenpäin? Entäs koulun terveydenhoitaja? Luulisin, että jos hänelle kerrot asioista hän voisi myös ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Pääasia että teet asialle jotain, ennen kuin tuo kaikki vielä pahenee... :/

    • Hae apua

      Ratkas lapsi, tee itse lastensuojeluilmoitus. Sinä ansaitset parempaa kohtelua, ja myös sisaresi, ja kun äitinne ei osaa teitä hoivata, (ja heivata isäänne jonnekin hoitolaan apua saamaan), neuvon sinua ottamaan yhteyttä ihan vaikka 112. Tai kun menet kouluun niin terveydenhoitajalle. Tai voit mennä vaikka lääkäriin, ihan mihin vaan jossa joku järkevä alkaa auttaa. Älä epäröi vaan kerro asiasi lastensuojelulle.

    • sisulla_pidä_puoles

      Nyt otat tiettynä päivänä mukaan kouluun kaiken tarvittavan pidempääkin muualla asumista varten. Koulussa sanot joko terveydenhoitajalle tai opettajalle, johon luotat, että haluat tehdä heti tänään lastensuojeluilmoituksen kotioloistasi ja päästä sijaiskotiin (ns. vapaaehtoinen huostaanotto). Kerro että isäsi on tehnyt sinulle asioita, joita ei omalle lapselle saa tehdä ja että et uskalla palata kotiin ilmoituksen jälkeen. Sen jälkeen asia siirtyy lastensuojeluviranomaisille ja poliisille ja pääset joko sijaiskotiin tai muuhun sinulle sopivaan toipumispaikkaan. Luota siihen että saat apua. Mutta kieltäydy palaamasta kotiin! Tarvittaessa vaikka itke, huuda, riuhdo, uhkaa tehdä itsellesi jotain. Hiljainen, kiltti, tyyni fasaadi pitää rikkoa kerralla kunnolla jotta sinua uskotaan. Vanhempasihan tulevat olemaan vähättelybn mestareita kun heiltä kysytään. Muista myös auttaa siskoasi.

    • Minä taas

      Kiitos neuvoista! Taas tänään isäni uhkailu, että antaa piskaa minulle vain koska sanoin että hän tekee väärin ja haluan että jotkut tulevat hakemaan minut turvakotiin... Ja olen jo kerran karannut kotoa, mutta äitini takia palasin, koska hän hulestui liikaa. Olen monta kertaa meinannut soittaa poliisit mutta en vain jotenkin uskalla... Isäni sanoi eilen, että tästä lähtien ostamme vain vähän ruokaa, koska mukamas ei riitä rahat. Olen itse hoikka ja tarvitsen paljon ravintoa, että lihoisin... Olen vain ihan hukassa nyt ja tuntuu että en uskalla tehdä mitään, vaikka kuinka haluaisin...

      • 77655557778

        Niinkuin sinulle sanottiin ni ota kotoota vaatteita yms mukaan kouluun ja kerro kaikki tuo opettajallesi! Vaikka kuinka vaikeelta se tuntuiski niin kerro silti. Terveisin ihminen joka kärsi koko sen ajan perheväkivallasta ku asuin kotona ja onneks pääsin pois. Edelleen monen vuoden jälkeen vaikuttaa mun elämään ja käyn terapiassa. Joten kerro opettajallesi tilanteesta äläkä missään nimessä vähättele tai koita puolustella tota käytöstä! Voimia sulle.


      • 2+15

        Eikö äitiä huolestuta yhtään että kärsit joka päivä. Hän lopulta ymmärtää, että oli sinulle hyväksi päästä pois sairastuttavasta kotiympäristöstä. Ajattele ITSEÄSI!!
        Älä sitä mitä äiti mahdollisesti funtsii mistäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe