Tein kesällä puhtaasta laudasta (ostettu rautakaupasta ja säilytetty katoksessa ennen asennusta) halkoliiteriin harvasti laudoitetun sisäkaton (n. sentti väliä lautojen välissä). Tälläisen rakenteen luulisi olevan kuivin mahdollinen kun laudat ovat sateensuojassa ja ilma kiertää suhteellisen hyvin lautojen ympäri. Nyt osa laudoista on edelleen puhtaita, mutta osa on tummentunut 3-4 kk aikana voimakkaasti.
Tummuminen näyttää mustilta pilkuilta joita on erityisesti lautojen reunoissa. Mistähän mahtaa olla kyse? Luulen, että nuo kaikki mustuneet laudat ovat yhdestä erästä jonka ostin juuri ennen asennusta, ja puhtaana pysyneet ovat vanhempaa satsia joka on lojunut varastossa jo pidempään.
Uskaltaakohan noita jättää tuonne vai pitäisikö ottaa pois? Tätä mustunutta erää oli muutama lauta vielä pihavarastossa jäljellä, ja näyttäisi että sielläkin juuri nämä laudat ovat mustuneet hyvin selkeästi. Eli ilmeisesti joku p****aerä tullut rautakauppiaalta?
Mustuneet / homehtuneet laudat
4
3492
Vastaukset
- Se on nykyaikaa
Jolle ei voi mitään, tuoreena "uuniin" laitettu sahatavara ei kestä ulkolmaa siinä mielessä, että välttyisi erilaisilta kasvustoilta.
Tosin ei ole sama asia, kuin lahoaminen, haitta on kosmeettinen. - Laudat mustia
Jos laudat on kuivassa rakennuspaikassa tummuminen ja homeen väri on vain kosmeettinen.
Huolensa kullakin. Aina ulkoilmassa on homeitiöitä ja jos nuo laudat olivat vielä vähän kosteita, niin toki niihin pintahomettakin tulee.
Tuo on kosmeettinen ongelma.- etsimmoista
Mulla vähän samantapainen tapaus eli räystäslaudoitus on paikoitellen tummunut täpliä täynnä. Koska laudoitus on sateelta suojassa eikä juurikaan kastu ihmettelin tätä kunnes huomasin, että tummentumat olivat aina niissä kohdissa mistä ampiaiset lensivät pesiään tekemään kattorakenteisiin. Ilmeisesti näiden hyönteisten mukana kulkeutui jotain levää tai sienikasvustoa, joka jatkoi kasvuaan pellavaöljymaalilla maalatussa räystäslaudoituksessa.
Toinen vastaavanlainen tapaus oli terassin kaiteen (valkoiseksi maalattu) tummuminen. Tähän syyllinen oli todennäköisesti mansikka-amppeli, joka oli kaiteen yläpuolella ja välillä vuosi kasteluvetensä kaiteelle - joku levä tai sieni oli siinäkin kyseessä.
Kummassakin tapauksessa auttoi pintojen pesu vain vettä ja juuriharjaa käyttäen ja vuorokauden kuivumisen jälkeen uudelleenmaalaus. Uskon, että pellavaöljymaali oli tässä se olennainen asia eli tarjosi kasvustolle oivan paikan kasvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161