Mustalaisia?

Miettivä?

Olen lukenut useamman kerran tällä palstalla kertomuksia joissa kirjoittaja etsii juuriaan, pohtii onko suvussa mustalaisverta. Luulen että useammassa perheessä sitä löytyy, heidän tietämättään. Minä olen yksi heistä joka on pohtinut tätä asiaa. Vietin lapsuudessani paljon aikaa mummoni luona joka oli ulkonäöltään poikkeavan tumma. Tukkakin oli musta. Hänen luonaan vieraili mustalaisia. Hän kuitenkin koki heidän vierailunsa jollakin tavalla epämukaviksi. Isäni sen puolesta tapaili heitä "kylällä" käydessään. Isäni oli myös tumma verrattuna muihin. Silmien väri oli kylläkin tumman sininen ja tukka musta mutta eihän tällä oikeastaan väliä ole. Hän ei koskaan sanonut mitään pahaa heistä, ei kyllä mummonikaan. Itseltäni on moni mustalainen kysynyt olenko tumma. Olen vastannut. En tietääkseni. Matkustaessani junalla, laivalla...he tulevat yleisesti ottaen juttelemaan kanssani. Mummoni eläessä yritin kysyä tästä asiasta josko suvussamme on mustalaisverta mutta en koskaan jollakin tavalla saanut vastausta kysymykseeni. Myöhemmin tunsin ettei asiasta ole soveliasta puhua. Elossa on enää ainoastaan yksi setä jolta juuri kysyin asiasta mutta hän kielsi jyrkästi. Mistä tuollaista olet saanut päähäsi, hän vastasi. Olen itse kiinnostunut mustalaiskulttuurista, eteenkin musiikista ja tavoista.
En tiedä kuinka, mutta tämä kiinnostus on jollakin tavalla osa minua. Vaikea selittää.
Onko teillä mustalaisilla tietoa asuiko Pörsänmäessä (kuulunee Pielaveden kuntaan??) mustalaisia 1900 luvun alussa (ja eteenpäin) jotka olisivat olleet tiiviimmässä yhteydessä valtaväestöön? Tämä sukuni maatila oli aikoinaan yksi suuremmista siellä. En viitsi laittaa sukunimiä palstalle. Sukuni on kuitenkin ajan kuluessa muuttanut pois seudulta joten en tiedä ja taida kysyä keneltäkään tästä asiasta. Tämä minun kokemukseni kuitenkin on johtanut siihen että minulla ei ole epäluuloja mustalaisia kohtaan koska olen kokenut, nähnyt ja tavannut heitä lapsuudessani. Sana mustalainen ei ole minulle rasistinen. Anteeksi jos en käyttänyt samaa romani.

35

4430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tummahko

      Tiedän miltä sinusta tuntuu! Itsekkin olen miettint samaa, olenko mustalainen vai en, monet ovat sitä minulta kysyneet. Minulla on tummanruskeat silmät ja ruskeat hiukset, ehkä ihonikin on hieman "normaalivaaleaa" tummempi. Ehkä suvussani sitä on, jostain 1800 luvulta uskoisin. Pappani äiti oli Vaalasta kotoisin, liekkö heitä sielläpäin asuu?

      • dhhg

        Ei ihme että näitä kysymyksiä ilmenee koska ennen vanhaan Jos romaneita sekoittui valkolaisperheisiin asia oli tabu ja se hoidettiin vaikenemalla asia kuoliaaksi ja suoraan kysyttäessä kieltämällä jyrkästi. onneksi nykypäivän lapsilla ja nuorilla tilanne on eri ja saavat tietää juurensa heti syntyessään ja olla niitä ylpeitä.


      • fjhg
        dhhg kirjoitti:

        Ei ihme että näitä kysymyksiä ilmenee koska ennen vanhaan Jos romaneita sekoittui valkolaisperheisiin asia oli tabu ja se hoidettiin vaikenemalla asia kuoliaaksi ja suoraan kysyttäessä kieltämällä jyrkästi. onneksi nykypäivän lapsilla ja nuorilla tilanne on eri ja saavat tietää juurensa heti syntyessään ja olla niitä ylpeitä.

        Tiedätkö mummosi tyttönimen? se voisi auttaa asiaan selvittämisessä.


    • kyllä asui

      kyllä pielavedellä on asunut mustalaisia niin kuin keiteleellä ja maaningalla grönforsit sekä lindströmmit gröönforssit omistivat pielavedeltä erään suuren tilan olivat maanviljelijöitä tätä samaa sukua asuu vieläkin siellä

      • Missäköhän?

        Missäköhän sijaitsi maatila?


      • Miellyttävää sukua

        Satuin lukemaan tätä viestiketjua. Nyt minulla on hyvä tilaisuus kertoa kokemukseni. Pielavedellä asuvat mustalaiset ovat ainakin hienoa porukkaa. En ole KOSKAAN kokenut mitään epämiellyttävää, enkä omassa piirissäni edes kuullut mitään negatiivistä heistä. Kohteliasta ja miellyttävää porukkaa! En ole käynyt ihan viime vuosina siellä, vieläköhän asuvat paikka kunnalla. Valitettavasti en
        muista sukunimeää.


      • Anonyymi

        Grönfors. On.asunut ijä ja ajat siellä .eikä mikään muu suku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Grönfors. On.asunut ijä ja ajat siellä .eikä mikään muu suku.

        No nii on Lindströmitkin. Lindströmit ja Grönforsit ovat sukua keskenään, puhun siis tässä ketjussa mainituista paikkakuntien suvuista. Jos tietäisit asiasta niin et tulisi tänne väittämään että Pielavesi Keitele Maaninka Sonkajärvi alueella on asunut iät ja ajat vain Grönforseja eikä muita sukuja. Grönfors Sohvi vainaa ja Lindström Toivo vainaa asettuivat sinne Pielavedelle ja kotikylään haudattu kummatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nii on Lindströmitkin. Lindströmit ja Grönforsit ovat sukua keskenään, puhun siis tässä ketjussa mainituista paikkakuntien suvuista. Jos tietäisit asiasta niin et tulisi tänne väittämään että Pielavesi Keitele Maaninka Sonkajärvi alueella on asunut iät ja ajat vain Grönforseja eikä muita sukuja. Grönfors Sohvi vainaa ja Lindström Toivo vainaa asettuivat sinne Pielavedelle ja kotikylään haudattu kummatkin.

        Pielavesi on vain grönfors suku jotka on alku perässä Pielavesi läisiä mut on tulioita sinne.


      • Anonyymi

        Jo grönfors omistivät sen .ja se on vaan g suku sieltä eikä muu suku muut on tulioita sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pielavesi on vain grönfors suku jotka on alku perässä Pielavesi läisiä mut on tulioita sinne.

        Kyllä sä nyt puhut asijasta mistä et mitään tiijä. Kyllä pielaveellä on asunnu Linsrömmejä jo 1800 luvulta lähtiin. Grönforrsit tuli sinne palijo Linströmmien jälkee. Ja pitää paikasa että Linströmmit ja Groonforssit ovat sukuva keskenää. Muikun ja Unelman isä oli Kiuruveen veijan ensimmäinen serkku.


    • yksi heistä

      Sattuipas mukavasti kun luin kyselysi pielaveden kaaleist
      Olen yksi niistä, suoraan alenevassa polvessa. Joitten esi isät ovat sieltä.
      Ovat asuneet Kataja mäessä.Maatila on ollut niin sanottu kruunun tila, suurudeltaan 1050 hehtaaria Pielaveden kirkon kirjoista löytyy nämä tiedot

    • Savonpommmi

      NO ollaanha myö mielyttävää porukkaa! eihä myö savolaisia muute oltaiskaa

    • Vanhaystävä

      Pielavedellä ja lähiympäristössä tosiaankin asuu edelleen romaneita. Hyvä käytöksistä porukkaa ja sivistyneitä ovat. Varsinkin suvun iäkkäämmät herrasmiehet joita pielaveden kylälläkin tapaa harvase päivän, ovat aina kohteliaita ja miellyttäviä.Eikä nuorisostakaan ole poikkinaista sanaa sanottavana.Olen huomannut Pielavedelle romani nuorten ajautuvan usein kesäisin ja erityisten tilaisuuksien tullen kuten esim hautajaisten. Pari vuotta sitten viimeksi oli kylä täynnä romaneita juuri näissä merkeissä. Vainajankin tiesin, pitkään kylällä asunut herrasmies. Pyörätuolissa hän istui niin kauan kuin muistaa saatan. Mukava olisi tavata vanhoja tuttuja näistäkin täällä aikanaan asuneista nuorista. Mahtaakohan muistaa minua. 80-luvulla koulua käytiin yhdessä ja usein kylässä toistemme perheissä. Hienoa porukkaa olivat ja ovat edelleen!

    • puolimustalainen

      mustalainen voi olla sinisilmäinen ja tummanruskea hiuksinen.harmaa ihoinen.jos äiti mustalainen ja lappalainen mustahiuksinen.

    • Anonyymi

      Pörsänmäki ei kuulu Pielaveteen, vaan sen naapuriin Iisalmeen. Aiemmin se kuului Iisalmen maalaiskuntaan, joka sittemmin liitettiin Iisalmen kaupunkiin. Kyllä niitä romaneja ainakin ennen asui Pörsänmäessä paljonkin. Grönforsin suku omisti ison maalaistalon siellä. Talvella liikkuivat hevosen vetämässä reessä ja ottivat kyytiinsä koulusta kotiin palaavia pääväestön lapsia. Lisäksi siellä asui Svarts-nimisiä romaneja ainakin 1950-luvulla. Olen nähnyt vanhoja Pörsänmäen kansakoulun ryhmäkuvia 1950-luvulta, ja niissä näkyy useita Svartsin perheen lapsia.

    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus sekä ajankohtainen myös itselleni.

      Olen myös pohtinut asiaa kauan. Isäni on ollut pikimusta, nyttemmin jo harmaantunut. Häntä luultiin ennen mustalaiseksi, minkä jyrkästi kiisti. Äitini suku on kotoisin pohjoisesta Keski-Suomesta. Sukunimi on perinteinen romanisukunimi, mikä on vaihdettu (=suomennettu) 1930-luvulla. Äitini puolen asioista ollaan aina vaiettu - koskaan ei puhuttu romaniasioista, ainakaan minun kuullen. Ilmeisesti halusivat vaieta ja sulautua vältaväestöön. Äitini puolen suku (mummoni, hänen isä sisarukset...) olivat aivan tummia sekä muutenkin ulkonäöllisesti muistuttivat romaneita.

      Asia vaivasi minua niin paljon, että tein Dna-testin. Valitettavasti testi tutki ainoastaan isälinjan. Testin perusteella (match) sukulaisia paljastui mm. Schwartzin ja Hedmanien suvuista. Romaniverta siis on, kun tarkastin. Näistäkin asioista ei koskaan kukaan ole puhunut - ehkeivät edes tienneet. Ja tuohon aikaan linkittyminen romaniväestöön ei tainnut olla eduksi.

      Itse koen nämä romaniyhteydet ylpeydellä. Olen aina ollut luonteeltani levoton, kulkija. Ehkäpä tämä perimä selittää asian? Koen olevani varttimustalainen, ja sekös mukavalta tuntuu.

      • Anonyymi

        Ikävää, kun pahoitit mielesi.


    • Anonyymi

      Mittenkä moni teistä olisi valmiita romanian serkkuja majoittamaan? Tehän omien sanojen mukaan olette niin Herran pelossa eläviä, niin tuohan olisi lähimmäisen auttamista

      • Anonyymi

        Oulussa on mainemies Sipilä, joka tosin ei ole kaale. Se on luvannut majoittaa ihan kaikki maahantulijat. Varmaan majoittaisi Romanian serkutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oulussa on mainemies Sipilä, joka tosin ei ole kaale. Se on luvannut majoittaa ihan kaikki maahantulijat. Varmaan majoittaisi Romanian serkutkin.

        Ei kuulemma majoita, saa romanit majoittaa omansa.


    • Anonyymi

      silloin kuin on jotain hyötyä ,joko mustalaisuudesta tai valtaväestöstä valitaan jompi kumpi ,

    • Anonyymi

      Pielavedellä asui 80-luvulla ainakin Lindströmin Kalle porukoineen. Ihan mukava mies.

      • Anonyymi

        Asui vielä tämän vuoden kevääseen, kunnes menehtyi 83-vuotiaana. Minun setäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asui vielä tämän vuoden kevääseen, kunnes menehtyi 83-vuotiaana. Minun setäni.

        Vai on Kallekin kuollut. Kävin heidän luonaan kun Kalle kaupitteli taloaan meille. Kauppoja ei tosin saatu aikaan, kun pankinjohtaja ei antanut siihen lainaa. Pankilla oli samaan aikaan myytävänä okt ja siihen olisivat lainan myöntäneet, mutta se ei meitä miellyttänyt. Ei tullut meistä Pielavetisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on Kallekin kuollut. Kävin heidän luonaan kun Kalle kaupitteli taloaan meille. Kauppoja ei tosin saatu aikaan, kun pankinjohtaja ei antanut siihen lainaa. Pankilla oli samaan aikaan myytävänä okt ja siihen olisivat lainan myöntäneet, mutta se ei meitä miellyttänyt. Ei tullut meistä Pielavetisiä.

        Joo nukkuivat pois 2021 keväällä.. No talo jäi nyt perinnöksi. Pielavedellä Kalle vainaan toisen pojan (edesmenneen) Mertsi vainaan pojat perheineen asuu nykyään ja toinen poika perheineen myös. Kolmas Kallea poika ymmärtääkseni asuu etelässä vielä ja tytär Kuopiossa, ainakin viimeksi ku ollaan puhuttu.


    • Anonyymi

      Mitenkä niin? Suvuthan oli aina liikenteessä. Hämeessä ja Pohojanmaalla isäntä suoritti kunniamurhan yllättäessään talon hämeväkiä yhdynnästä heimon jäsenen kanssa.

    • Anonyymi

      Olen kohdallani kokenut samankaltaista, kuin aloittaja. Onko kellään tiedossa Pietarsaari/Kokkola/Kannus alueella 70-80 luvun aikana tapauksia joissa annettu lapsi valtaväestölle tai käynyt tilanne jossa romaniverta sekoittunut valtaväestöön?

    • Anonyymi

      Minun sekä isällä että äidillä oli tumma tukka enkä ole milloinkaan kuvitellutkaan heillä olevan mitään tekemistä romanien kanssa.
      Kun huomioidaan miten vähän romaneja on ollut ja on edelleen ja miten harvoin he ovat läheisissä tekemisissä valkolaisten kanssa niin aika harvalla valkolaisella sitä ns. mustalaisverta virtaa sen tipan tippaa...

    • Anonyymi

      Kyllä pörsänmäellä asu tummia sanottiin suontakalaisiksi grönforsseja sukunimeltään

    • Anonyymi

      Ainakaan oikeat romanit pielavetellä on grönfors suku mut on tulioita sinne

    • Anonyymi

      Ainovat oikeat romanit on pielaveillä grönfors. Muut on tulioita

    • Anonyymi

      Ainovat romani t pielaveillä on grönfors mut on tulioita

    • Anonyymi

      Kyllä meidän seudulla on puoli ja varttimustalaisia eikä se ole salaisuus eikä häpeä. Osa elää mustalaisena. Ainakin päällisin puolin näyttää ettei heitä mitenkään sorreta sen takia etteivät ole täysiä mustalaisia. Osa elää valkolaisena, kun se mustalaismummo tai -ukki on jättänyt mustalaiselämän ja ottanut valkolaispuolison.

      Itse en tietääkseni omista mustalaisverta, toki on isättömiä esi-isiä joiden isä on voinut olla mitä vaan, tiedon on äidit vieneet hautaan. Tummaa tukkaa ja tummia silmiä tulee sieltä sukuun.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe