Nikon croppiin objektiivi maisemakuvaukseen

kuvailijaoppilas

Olen hankkimassa ensimmäistä valovoimaista 2,8 linssiä.
Maisema ja katukuvausta harrastan ja budjetti alle 1000€.
Zoomia olen katsellut 17-55mm käytettynä, mutta epäröin nyt tuota kuvanvakaajan puutetta. Olen heiluvaa sorttia. Vaihtoehtona 35mm linssi ja sitten joku 16-17mm.
Onko ehdotuksia.

10

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyöpeli

      Itelläni Canonin cropissa 17-50mm 2,8 Tamron Vakaajalla. Maksoin käytettynä 270€. Hienoja Maisemakuvia tullut paljon. Tänään monta tuntia kiertelin ja kuvailin 20 asteen pakkasessa, Hienoja kuvia tuli ja hyvin toimi vehkeet pakkasesta huolimatta.

      • Kyöpeli

        Niin ja mulla myös toi 35mm f/2 objektiivi, mikä tänään olikin ensiksi käytössä, mutta vaihtui nopeasti zuumiin, koska tolla kiinteällä paljon hankalampi saada "sopivasta" perspektiivistä kuvia.


      • croppiin
        Kyöpeli kirjoitti:

        Niin ja mulla myös toi 35mm f/2 objektiivi, mikä tänään olikin ensiksi käytössä, mutta vaihtui nopeasti zuumiin, koska tolla kiinteällä paljon hankalampi saada "sopivasta" perspektiivistä kuvia.

        Säädätkö perspektiivia zoomilla?
        Minusta paras polttoväli maisemakuvaukseen on 16 mm


      • Canonisti minäkin
        croppiin kirjoitti:

        Säädätkö perspektiivia zoomilla?
        Minusta paras polttoväli maisemakuvaukseen on 16 mm

        Ansel Adams on joskus sanonut, että ihminen pystyy hahmottamaan kerrallaan kaksi objektiivia. Hän käsittääkseni ymmärsi jotain maisemakuvauksesta?

        http://www.anseladams.com

        Perinteinen objektiivipari tuollaiseen käyttöön on 35 mm 50 mm (kinokoossa) eli noin 20 mm 35 mm cropissa.


      • Pimeä kuvaaja

        Käytän toistaiseksi maisemakuvauksiin eniten Nikonin omaa 10–24-milliistä Nikkor-zoomia, mutta parempi valinta saattaisi hyvinkin olla juuri tuo

        http://www.digitarvike.fi/tokina_11-16mm_f28_at-x_116_pro_dx_ii

        • valovoima vaadittu f/2.8
        • maltillinen zoom-kerroin auttaa pitämään vääristymät pienehköinä
        • zoomiksi skarpin maineessa oleva lasi
        • mekaanisesti luotettavan oloinen kapistus

        Digitarvike näkyy ainakin tällä hetkellä olevan Verkkistä halvempi ostopaikka.

        Kiinteä polttoväli on tietenkin jonkin sortin ihanne sinänsä, mutta minä tykkään mahdollisuudesta rajata maisemkuva samoilta jalansijoilta zoomaamalla.

        Minusta tuo 11– 16 mm on kroppi-Nikonissa hyvinkin mielekäs maisemakuvaukseen. On minulla D7000-runkoon 35-millinen primekin (se pakollinen!), mutta en minä sillä saa maisemakuvauksessa mitään aikaan, tohelo kun olen. Normaalilinssin kuvakulma tahtoo olla maisemiin auttamattoman ahdas.


      • Tohelo mikä tohelo
        Pimeä kuvaaja kirjoitti:

        Käytän toistaiseksi maisemakuvauksiin eniten Nikonin omaa 10–24-milliistä Nikkor-zoomia, mutta parempi valinta saattaisi hyvinkin olla juuri tuo

        http://www.digitarvike.fi/tokina_11-16mm_f28_at-x_116_pro_dx_ii

        • valovoima vaadittu f/2.8
        • maltillinen zoom-kerroin auttaa pitämään vääristymät pienehköinä
        • zoomiksi skarpin maineessa oleva lasi
        • mekaanisesti luotettavan oloinen kapistus

        Digitarvike näkyy ainakin tällä hetkellä olevan Verkkistä halvempi ostopaikka.

        Kiinteä polttoväli on tietenkin jonkin sortin ihanne sinänsä, mutta minä tykkään mahdollisuudesta rajata maisemkuva samoilta jalansijoilta zoomaamalla.

        Minusta tuo 11– 16 mm on kroppi-Nikonissa hyvinkin mielekäs maisemakuvaukseen. On minulla D7000-runkoon 35-millinen primekin (se pakollinen!), mutta en minä sillä saa maisemakuvauksessa mitään aikaan, tohelo kun olen. Normaalilinssin kuvakulma tahtoo olla maisemiin auttamattoman ahdas.

        Anteeksi kauheasti, tuli Canoniin tarkoitetun Tokinan linkki. Tässä oikea:

        http://www.digitarvike.fi/tokina_11-16mm_f28_at-x_116_pro_dx_ii_nikon


    • Olen tuohon tarkoitukseen hankkinut Sigman DC 17 - 50 mm F2.8 OS EX HSM. Mielestäni tekee varsin kohtuullista jälkeä. On noita tosin muillakin valmistajilla kuten vaikka Tamronilla.

      Osahan meistä kuvaajista vannoo kiinteisiin mutta minä pidän zoomeista. En ole koskaan rakastunut jatkuvaan lasinvaihtoon.

    • siltsumo

      Hei olisin kiinnostunut kuvaamaan maisemakuvia aina tietyssä kohdasta mutta minun 18-55mm 1:3.5-5.6 ei ole onnistunut ottamaan. Mikä objektiivi olisi paras?
      Hinta tietenkin kohdallaan.

    • 16 milliä

      Minusta 16 millisen kuvakulma näyttää parhaalta laajakuvamaisemissa. Lyhyemmästä voi tietysti croppaamalla saada ”säätövaraa”.
      Oma suosikkini on Samyang 16mm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe