Nikon croppiin objektiivi maisemakuvaukseen

kuvailijaoppilas

Olen hankkimassa ensimmäistä valovoimaista 2,8 linssiä.
Maisema ja katukuvausta harrastan ja budjetti alle 1000€.
Zoomia olen katsellut 17-55mm käytettynä, mutta epäröin nyt tuota kuvanvakaajan puutetta. Olen heiluvaa sorttia. Vaihtoehtona 35mm linssi ja sitten joku 16-17mm.
Onko ehdotuksia.

10

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyöpeli

      Itelläni Canonin cropissa 17-50mm 2,8 Tamron Vakaajalla. Maksoin käytettynä 270€. Hienoja Maisemakuvia tullut paljon. Tänään monta tuntia kiertelin ja kuvailin 20 asteen pakkasessa, Hienoja kuvia tuli ja hyvin toimi vehkeet pakkasesta huolimatta.

      • Kyöpeli

        Niin ja mulla myös toi 35mm f/2 objektiivi, mikä tänään olikin ensiksi käytössä, mutta vaihtui nopeasti zuumiin, koska tolla kiinteällä paljon hankalampi saada "sopivasta" perspektiivistä kuvia.


      • croppiin
        Kyöpeli kirjoitti:

        Niin ja mulla myös toi 35mm f/2 objektiivi, mikä tänään olikin ensiksi käytössä, mutta vaihtui nopeasti zuumiin, koska tolla kiinteällä paljon hankalampi saada "sopivasta" perspektiivistä kuvia.

        Säädätkö perspektiivia zoomilla?
        Minusta paras polttoväli maisemakuvaukseen on 16 mm


      • Canonisti minäkin
        croppiin kirjoitti:

        Säädätkö perspektiivia zoomilla?
        Minusta paras polttoväli maisemakuvaukseen on 16 mm

        Ansel Adams on joskus sanonut, että ihminen pystyy hahmottamaan kerrallaan kaksi objektiivia. Hän käsittääkseni ymmärsi jotain maisemakuvauksesta?

        http://www.anseladams.com

        Perinteinen objektiivipari tuollaiseen käyttöön on 35 mm 50 mm (kinokoossa) eli noin 20 mm 35 mm cropissa.


      • Pimeä kuvaaja

        Käytän toistaiseksi maisemakuvauksiin eniten Nikonin omaa 10–24-milliistä Nikkor-zoomia, mutta parempi valinta saattaisi hyvinkin olla juuri tuo

        http://www.digitarvike.fi/tokina_11-16mm_f28_at-x_116_pro_dx_ii

        • valovoima vaadittu f/2.8
        • maltillinen zoom-kerroin auttaa pitämään vääristymät pienehköinä
        • zoomiksi skarpin maineessa oleva lasi
        • mekaanisesti luotettavan oloinen kapistus

        Digitarvike näkyy ainakin tällä hetkellä olevan Verkkistä halvempi ostopaikka.

        Kiinteä polttoväli on tietenkin jonkin sortin ihanne sinänsä, mutta minä tykkään mahdollisuudesta rajata maisemkuva samoilta jalansijoilta zoomaamalla.

        Minusta tuo 11– 16 mm on kroppi-Nikonissa hyvinkin mielekäs maisemakuvaukseen. On minulla D7000-runkoon 35-millinen primekin (se pakollinen!), mutta en minä sillä saa maisemakuvauksessa mitään aikaan, tohelo kun olen. Normaalilinssin kuvakulma tahtoo olla maisemiin auttamattoman ahdas.


      • Tohelo mikä tohelo
        Pimeä kuvaaja kirjoitti:

        Käytän toistaiseksi maisemakuvauksiin eniten Nikonin omaa 10–24-milliistä Nikkor-zoomia, mutta parempi valinta saattaisi hyvinkin olla juuri tuo

        http://www.digitarvike.fi/tokina_11-16mm_f28_at-x_116_pro_dx_ii

        • valovoima vaadittu f/2.8
        • maltillinen zoom-kerroin auttaa pitämään vääristymät pienehköinä
        • zoomiksi skarpin maineessa oleva lasi
        • mekaanisesti luotettavan oloinen kapistus

        Digitarvike näkyy ainakin tällä hetkellä olevan Verkkistä halvempi ostopaikka.

        Kiinteä polttoväli on tietenkin jonkin sortin ihanne sinänsä, mutta minä tykkään mahdollisuudesta rajata maisemkuva samoilta jalansijoilta zoomaamalla.

        Minusta tuo 11– 16 mm on kroppi-Nikonissa hyvinkin mielekäs maisemakuvaukseen. On minulla D7000-runkoon 35-millinen primekin (se pakollinen!), mutta en minä sillä saa maisemakuvauksessa mitään aikaan, tohelo kun olen. Normaalilinssin kuvakulma tahtoo olla maisemiin auttamattoman ahdas.

        Anteeksi kauheasti, tuli Canoniin tarkoitetun Tokinan linkki. Tässä oikea:

        http://www.digitarvike.fi/tokina_11-16mm_f28_at-x_116_pro_dx_ii_nikon


    • Olen tuohon tarkoitukseen hankkinut Sigman DC 17 - 50 mm F2.8 OS EX HSM. Mielestäni tekee varsin kohtuullista jälkeä. On noita tosin muillakin valmistajilla kuten vaikka Tamronilla.

      Osahan meistä kuvaajista vannoo kiinteisiin mutta minä pidän zoomeista. En ole koskaan rakastunut jatkuvaan lasinvaihtoon.

    • siltsumo

      Hei olisin kiinnostunut kuvaamaan maisemakuvia aina tietyssä kohdasta mutta minun 18-55mm 1:3.5-5.6 ei ole onnistunut ottamaan. Mikä objektiivi olisi paras?
      Hinta tietenkin kohdallaan.

    • 16 milliä

      Minusta 16 millisen kuvakulma näyttää parhaalta laajakuvamaisemissa. Lyhyemmästä voi tietysti croppaamalla saada ”säätövaraa”.
      Oma suosikkini on Samyang 16mm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe