Kreeta vai Rodos

HeiHulinaa

Kertokaa kokemuksianne näistä kahdesta saaresta ja kumpi olisi parempi vaihtoehto heinäkuussa kolmikymppiselle pariskunnalle joka kaipaa ihania rantoja, iltaelämää, aktiviteeteja päivään ja shoppailua vaimolle :) mietitty rodokselta Falirakia ja kreetalta plataniasta, onko näistä kokemuksia? Kiitos :)

23

1908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilandhopper

      On, kummastakin :) olen "saari hyppelijä" ja kesät menneet kreikassa. Platanias oli 80 luvulla mainio pikkukylä, nyt vähän laajentunut turistirysäksi. Rodoksen itse kiertäisin kaukaa, homoja täynnä ja kännisiä englantilas turisteja. Platasta saat auton lainaan, ja kreeta on iso. Lähtekää ajelemaan huitsin kuuseen ja ottakaa hotelli, mihin sitten päädyttekin. Käykää illalla syömässä paikallisessa.

      Tulee enemmän muisteltavaa, kuin perus turistikylien tarjonta kykenee antamaan :)

      Rohkeesti vaan ja evästä autoon mukaan, ettei sokerit laske ja hermo pala, silloinkin, kun ei oo hajuakaan enää siitä, missä on ja on pimeää. :)

      • --5

        " Rodoksen itse kiertäisin kaukaa, homoja täynnä ja kännisiä englantilas turisteja."

        Olen viettänyt viikon tai kaksi Rodoksella kesästä 1975 alkaen vähintään joka kolmas kesä. Yhtään humalaista englantilaista en ole nähnyt missään, pari suomalaista kyllä. Englantilaisia ei saarella juurikaan edes ole, ei edes Rodoksen kaupungin ainoassa aidon tuntuisessa brittipubissa Johnny's Pubissa. Mallorcalle on lyhyempi lentomatka Britanniasta, joten britit menevät sinne.

        Ne britit, jotka haluavat itäiselle Välimerelle, menevät Kyprokselle, joka on kuulunut Britanniaan, joten siellä puhutaan yleisemmin englantia.

        Kaltaisesi puberteetti-ikäiset saattavat kammota homoja, vaikka ei tuonkaan vähemmistön edustajia Rodoksella ole sen enempää tai vähempää kuin muillakaan saarilla.


      • tilastonikkari rodos
        --5 kirjoitti:

        " Rodoksen itse kiertäisin kaukaa, homoja täynnä ja kännisiä englantilas turisteja."

        Olen viettänyt viikon tai kaksi Rodoksella kesästä 1975 alkaen vähintään joka kolmas kesä. Yhtään humalaista englantilaista en ole nähnyt missään, pari suomalaista kyllä. Englantilaisia ei saarella juurikaan edes ole, ei edes Rodoksen kaupungin ainoassa aidon tuntuisessa brittipubissa Johnny's Pubissa. Mallorcalle on lyhyempi lentomatka Britanniasta, joten britit menevät sinne.

        Ne britit, jotka haluavat itäiselle Välimerelle, menevät Kyprokselle, joka on kuulunut Britanniaan, joten siellä puhutaan yleisemmin englantia.

        Kaltaisesi puberteetti-ikäiset saattavat kammota homoja, vaikka ei tuonkaan vähemmistön edustajia Rodoksella ole sen enempää tai vähempää kuin muillakaan saarilla.

        "...Yhtään humalaista englantilaista en ole nähnyt missään, pari suomalaista kyllä. Englantilaisia ei saarella juurikaan edes ole, ei edes Rodoksen kaupungin ainoassa aidon tuntuisessa brittipubissa Johnny's Pubissa..."

        Rodoksella käyvistä turisteista britit on ykkösenä. Viime vuonna siellä kävi heitä melkein 300.000. Venäläiset tosin kolkuttelee jo kantoja ja menee tänä vuonna todennäköisesti ohi.


      • unholaan Rodos
        --5 kirjoitti:

        " Rodoksen itse kiertäisin kaukaa, homoja täynnä ja kännisiä englantilas turisteja."

        Olen viettänyt viikon tai kaksi Rodoksella kesästä 1975 alkaen vähintään joka kolmas kesä. Yhtään humalaista englantilaista en ole nähnyt missään, pari suomalaista kyllä. Englantilaisia ei saarella juurikaan edes ole, ei edes Rodoksen kaupungin ainoassa aidon tuntuisessa brittipubissa Johnny's Pubissa. Mallorcalle on lyhyempi lentomatka Britanniasta, joten britit menevät sinne.

        Ne britit, jotka haluavat itäiselle Välimerelle, menevät Kyprokselle, joka on kuulunut Britanniaan, joten siellä puhutaan yleisemmin englantia.

        Kaltaisesi puberteetti-ikäiset saattavat kammota homoja, vaikka ei tuonkaan vähemmistön edustajia Rodoksella ole sen enempää tai vähempää kuin muillakaan saarilla.

        Käytiin parivuotta sitten pitkän tauon jälkeen Rodoksella ja totesimme, että tänne ei meidän tarvitse enää tulla. En sen enempää erottele minkä maalaiset humalaiset siellä häiriköi mutta kun aletaan mopolla ohi ajettaessa sylkemään päälle ym. ikävää niin ehkä me ollaan se paikka nähty. Vuosi sitten ekan kerran Kreetalla ja se miellytti meitä kovasti, Meille jäi kaipuu takaisin ja paljon jäi katsomattakin vielä, joten sinne taas ehkä syksyllä jollei avarreta maailmaa hiukan pidemmälle sen näkee sitten syksyllä.


    • Kos2345

      Kreeta platanias tuli koettua viime vuonna toukokuussa. Paikka oli ihana ja rauhallinen. Jos ilta elämää kaipaatte niin varmasti parempi vaihtoehto on Rodos (vaikken siellä ole käynytkään). Rantakaan ei mikään paras ollut Plataniaksessa ja viikko siellä riitti, sen verran pieni paikka oli, shoppailtavaakaan ei kamalasti ollut. Kreetalla suosittelen rethymnonia. Siellä on menoa ja huippu rannat sekä shoppailtavaakin varmasti riittää. :)

    • 0+66

      Faliraki on kovin pieni turistikylä, joten jos shoppailu on tärkeätä, Rodoksen kaupunki on parempi vaihtoehto. Tosin sielläkään ei ole yhtään isoa tavarataloa, mutta pienempiä putiikkeja sentään aika lailla. Toisaalta Rodoksen kaupungin uimarantoja ei kannata kehua, kovin ovat kivisiä. Falirakissa on hyvä uimaranta.

      Iltaelämää kaupungissa on enemmän kuin Falirakissa.

    • nirppu3

      Suosittelen mieluummin Rodosta. Olin positiivisesti yllättynyt kun sinne ensi kertaa reissasimme ja sen jälkeen olemmekin käyneet kolme kertaa siellä. Ja nimenomaan kaupungissa. Siellä on nähtävää ihan kävelyetäisyydellä ja meriretkilleki pääsee helposti kaupungin satamasta. Baarikatu löytyy jos huvittelua haluaa. Olemme kolmekymppinen pariskunta ja Kreetallakin muutaman kerran käynyt, Plataniaksen alueella. Vuokrattiin auto ja käytiin retkillä, silti meinasi tylsyys iskeä... kaipaan lomalla jotain muutakin kuin rannalla oleilua.

    • ketcup

      molemmissa on tullut käytyä. rodos on minun valintani
      ja sieltä rodoksen kaupunki. tykkään että kohteessa on
      elämää ja säpinää. en pidä paikoista jotka
      ovat jossain korvessa ja kaukana lentokentästä.
      minua ei humalaiset eikä vänäläiset häiritse, niitähän
      on joka lomakohteessa. rauhassa olen saanut olla.
      rodoksen kaupungin rannat ovat osittain pikkukivi-
      hiekkarantoja. itse tykkään pikkukivirannoista syystä
      että siellä ei tartu hiekkaa joka paikkaan. toukokuussa
      palaan jälleen uudemman kerran rodoksen kaupunkiin.

    • lomalle viimeinkin

      olen itse vertaillut nyt jo pari vuotta näitä lomamatkoja rodos-kreeta.lähdimme kahdestaan,mies ja minä viime kesänä,elokuussa päädyimme ensin kokeilemaan kreetaa ja tilasimme matkan rethymoniin,skaletaan,rethymon mare hotel.11km. rethymonista itään.mahtava hotelli,ihan ainutlaatuinen oma keidas,ihanstuimme aivan hulluna paikkaan ja kreetan nähtävyyksiin,soppailuun,ruokaan,ihaniin viineihin,rantoihin,mukaviin ihmisiin,turvallisuuteen ja nähtävyyksiin ja paikallisiin menoihin,lähdimme siis sinne.suosittelen todella kreetaa ja vuokratkaa auto ja ottakaa hyvä kartta niin saatte aivan huippureissun aikaiseksi,oikean seikkailun.jos merelle haluatte,menkää rethymonin satamaan ja varatkaa reissu merelle uimineen kaikkineen,ihana.kävi sitten niin että rodos jäi taas ja samaan paikkaan menemme perheellä nyt 2014,niin paljon on nähtävää,koska saari ei ole pitkä,voi autolla ajella mukavasti kylien läpikin tai pussilla,esim. hinta hotellilta rethymonin keskustaan 1,60€/henk. ja taksien kans voi sopia mukavan hinnan

    • Monolithos

      Platanias on kyllä kammottava "pikkukylä" päätien varrella, jossa "supermarketteja" jossa myydään paikallisen lidlin tuotteita ylihinnoilla. Helvetinmoinen liikenteen melu ja matkaa Haniaan ihan riittävästi. Kunnon turistirysäksi rakennettu hotellit tien viereen. Haniassa ei valittamista, ihan oikea kaupunki, kauppahalli muuttunut kylläkin krääsähalliksi.
      Menkää ihmeessä rodokselle mieluimmin. Niin teen minäkin nykyisin.

    • Kreikkafani-

      Rodos on elämää täynnä! Sinne on mukava lähteä talvea pakoon. Toivoisin, että olisin vielä siellä.

      Eri Kreikan matkakohteita, nähtävyyksiä ja infoa Kreikasta http://www.kreikkaan.com

    • Agnes14

      Plataniasta moittivat eivät ilmeisesti ole menneet tien toiselle puolelle yläkylään. todella vanhaa kaupunkia, kivoja ravintoloita ja upeat näköalat.
      Kreetalta löytyy muutenkin sitä alkuperäistä Kreikkaa enemmän kuin Rodokselta.

    • anster

      Viikko on tullut vietettyä rodoksen kaupungissa ja viikko kreetan rethymnonissa, joista suosittelen jälkimmäistä. Enemmän autenttista kreikkalaista elämää, mutta myös yöelämää löytyy niitä haluaville. Rodoksesta jäi vähän turistirysämäinen maku suuhun... lähinnä agressiivisista sisäänheittäjistä, korkeista hinnoista yms. Toki osittain oma vika, ensimmäiset päivät meni lähialueeseen tutustuessa ja kauempaa löytyi toki perinteistä kreikkalaista rauhallista elämää :) Molemmat kuitenkin käymisen ja tutustumisen arvoisia paikkoja!
      ps: vähän offtopicina; rodokselta löytyi tähän mennessä elämäni parhaat pizzat ja pastat, kun taas rethymnonista parhaat kreikkalaiset ruuat (ja tähän ei tarvi kenenkään tulla nillittään miksi mennä kreikkaan syömään italialaista ruokaa ; )

    • rinsessa2014

      Hankala juttu, kun sitä ei aina ennalta tiedä, mikä miellyttää. Itse olin viime kesänä ekaa kertaa Kreetalla Geranin kylässä Plataniaksen kupeessa. Nyt kotiuduin viime vkolla Rodoksen Ixiasta, jossa olin myös ensimmäistä kertaa. Itseäni näistä kahdesta miellytti Rodos enemmän. Mielestäni Rodoksen kaupungissa on paremmat shoppailumahdollisuudet kuin Haniassa/Plataniaksessa. Myös retkikohteita on monipuolisesti. Rannat on Kreetalla ehkä paremmat ja siistimmät , tämä minun mielipiteeni. Autolla kannattaa tutustua molempiin saariin. Ravintoloiden tasossa en paikkojen välillä juuri eroa huomannut. Itse eläintenystävänä säälin aina kulkukissoja ja koiria lomamatkoillani. Kreetalla niitä oli kaikkialla, silmistään niitä ei saanut, Rodoksella taas vähemmän keskittyen enemmän vanhan kaupungin alueelle.

      • Petraki

        Kreeta on niin iso, ettei sitä edes saareksi miellä. Ei kannata vertailla, molemmissa puolensa... Aloittaja voisi kiittää saamistaan vastauksista, tai ehkei edes lukenut niitä, kun aloitus tammikuussa.


      • monetkerrat

        Rodoksen saarella on ihania rantoja kun lähtee niitä etsimään.
        Tsambika. Pefkosin ranta. Lardos jne.


    • 11+15

      Shoppailu tosi mielessä ei ole järkevää lomakohteissa,riippuu tietysti mitä shoppaa (lomakuteita?),
      pitääkö lomalla saada kaikkea, rantalomaa, biletystä, rauhaa ja edullista shoppailua.
      Hyvät ihmiset, jos kielitaitonne riittää, = edes auttavan englanti, niin löytäkää Kreikka, se on paljon muutakin kuin Kreeta ja Rhodos, eli ns. turistirysät, muualla kohtaatte kreikkalaiset, muutkin kuin vävypojan velipojat :)

      • dekaohto

        Rodoksella on useia kansainvälisten ketjujen liikkeita, kuin myös ihania pikkubutiikkeja, eikä niissä myydä mitään turistikrääsää. Siellä on jopa Marks & Spencer, ollut jo monta vuotta, ja Suomeenhan tulee vasta nyt eka.
        Itse, jos nyt olet edes Rodoksella käynytkään, et ole uskaltanut sittten vanhaa kaupunkia kauempana liikkua. Ne kreikkalaiset, ihan aidot ja oikeat, löytyvät sieltä jo heti vanhan kaupungin toiselta puolen. Jos rodoslainen ei ole suoranaisesti työnsä takia tekemisissä turistien kanssa, niin hän ei osaa edes englantia, saati sitten suomea ;)


      • penindaena
        dekaohto kirjoitti:

        Rodoksella on useia kansainvälisten ketjujen liikkeita, kuin myös ihania pikkubutiikkeja, eikä niissä myydä mitään turistikrääsää. Siellä on jopa Marks & Spencer, ollut jo monta vuotta, ja Suomeenhan tulee vasta nyt eka.
        Itse, jos nyt olet edes Rodoksella käynytkään, et ole uskaltanut sittten vanhaa kaupunkia kauempana liikkua. Ne kreikkalaiset, ihan aidot ja oikeat, löytyvät sieltä jo heti vanhan kaupungin toiselta puolen. Jos rodoslainen ei ole suoranaisesti työnsä takia tekemisissä turistien kanssa, niin hän ei osaa edes englantia, saati sitten suomea ;)

        Helsingissä on ollut vuosia sitten Stockaa vastapäätä Mark & Spencer mutta se lopetettiin ilmeisesti kannattamattomana.
        Rhodos on tullut koluttua ympäri ämpäri aina Prassonissia, Monolithosta, Embonaa myöten, jotain mainitakseni. Tsambikan ranta on upein, muuten. Oletko käynyt siellä huipulla pikku kappelissa jossa lapsettomat naiset käyvät lasta toivomassa.

        Kalo taxidi!


    • 1995 platis jo men

      eiks Ixiassa olen joitain isojakin liikkeitä
      ja falirakiin mennessä littiä yms isoa kauppaa
      platis tiataa olla menne talven lumis jo?

    • leija ....

      Noista kahdesta ilman muuta Rodos.
      Kreeta on lapsiperheille, sen hotellikylät ovat tylsiä.

    • Poros

      Kreeta ei ole vain hotellikyliä, (jos olet ollut Hanian länsipuolen kylissä).

    • rodos vävypoik

      platis ei oo enää pikku söpäliinni
      kuin mitä 90 -luvullamme oltiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe