Nykytaloista

hiomo

Kun asuntoalueita kiertelee, niin ei voi olla huomaamatta samaa ja toistuvaa asiaa. Nykytalot ja niiden piha-alueet tuntuu suurimmaksi osaksi olevan tehty siten, että päätarkoitus on se miltä talo ja piha-alue näyttää tielle/kadulle päin. Pihat on monesti kuin alttareita erilaisine koristekivikasoineen, istutuksineen, muureineen, sommitelmineen, patsaineen, koristeineen yms. Hienoja ne on, en sitä kiistä, mutta tuntuu jotenkin hassulta että siitä hienoudesta nauttii eniten satunnainen ohikulkija, ja varsinainen asukas ei käytännössä voi oleskella pihalla ollenkaan kun ei ole näkösuojaa, ja kaikki on aseteltu tarkasti eikä mihinkään voi koskea. Välillä kun alueita ajaa läpi, tuntuu kuin liikkuisi taidenäyttelyalueella, pihoilla ei juuri näy ketään leikkimässä tms, vaan ihmiset oleilee sisällä, sälekaihtimet kiinni.

Se miksi pihoilla ei oleilla, johtuu varmaan siitä, että näkösuojaa ei juurikaan ole. Monesti talojen takapihat jotka ei näy tielle ovat nipin napin sen 5 metriä talosta, ja siellä ei ole mitään. Ja yllättävän monesti se pieni takapiha olisi vielä ilta-auringon puolella, mutta muutaman metrin kaistaleella ei ole kaksista nauttia ilta-auringosta. Sitten iso ja hieno etupiha jää monesti ns varjopuolelle, eikä siellä voisi muutenkaan oleskella.

Itse tein juuri toisin päin, eli etupiha tielle päin on vaatimaton ja melko pieni. Tosin siistin tein siitäkin puolesta, mutta en mitään ihmeellistä tielle päin laittanut, koska tien puolella ei paljoa oleskella, niin hukkaan se menisi. Ja ohikulkijoiden silmän iloksi minun järkeeni ei mahdu, että pitäisi uhtara kymppitonni erilaisiin kotkotuksiin, muiden huviksi. Enkä kotkotuksista muutenkaan piittaa. Itselläni jätin talon ns takapuolelle ison nurmikentän, jossa mahtuu pelata ja juosta, eikä tule heti oja vastaan. Sinne sitten mahtui hyötypuutarhakin, ja saa rauhassa oleilla ilman että näkyy tielle kaikki. Naapurien olemattomat takapihat tietysti näkyy, mutta ei niissä oleilla vaan käydään korkeintaan tupakalla, kuin jossain rivitalon terassilla.

Ihmettelen miksi suurin osa rakentaa talon pihapiirin muita varten, muiden silmäniloksi. Itse ajattelen aina niin päin, että oma ilo ensin, ja omat tarpeet, muista viis. Koska itse siitä kuitenkin maksan.

Miksi rakenatte alttareita jo kulisseja?

Miksi ettei oleskele pihalla vaikka on kaunis sää?

Miksi pidätte aina sälekaihtimet kiinni?

Miksi ette ota katsekontaktia naapureihin tai tervehdi?

Ihmeellisiä nämä nykyajan omakotiasujat... Tai sitten olen vain itse poikkeus, joka pitää siitä, että talon ikkunoista näkee pihalle, ja siitä että talon takapihalla on tilaa. No kukin tyylillään...

3

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parannus tarpeen

      Talo on tontilla yleensä liki tietä/katua ja takapiha on isompi. Kaavassa määritellään rakennuksen paikka eikä se koskaan ole tontin takaosassa. Tietysti joitakin poikkeuksiakin on.

      Suomessa käytetään kyllä sälekaihtimia ym verhoja. Esim. Amsterdamissa on tapana, että vaikka kadulta näkee taloon, ei ikkunoita peitetä samalla lailla. Maassa maan tavalla. Ehkä ollaan vielä metsäläiskansaa.

    • Samaa mieltä..

      Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, pihat eivät ole nykyään tehty oleskelua varten. Meillä on myös omakotitalo jossa etupiha on pieni, talo on L-mallinen ja takapihalle jää kivasti tilaa, vietän todellakin paljon aikaa kesäisin terassilla puutarhakeinussa hyvän kirjan parissa, syömme usein siellä, aurinko tulee terassille siinä kahden maissa ilta-päivällä ja paistaa ilta myöhään , minusta sekin on tärkeä seikka, haluan viettää aikaa ulkona töiden jälkeen ja siellä on täysin omissa oloissa, istutukset antavat sen tarvittavan näkösuojan, tonttimme on 1600 m2. Käytettiin todellakin paljon aikaa miettien talon paikkaa ja mallia, halusin esim. ilta-aurinkoa keittiöön ja olohuoneeseen, koska minusta on kiva tulla kotiin valoisaan taloon. Pihan ja kasvien suunnittelussa käytettiin ammattilaisen apua.
      Sälekaihtimia emme pidä kiinni, olohuoneesta ei näy muuta kuin kaunis pihamme, keittiö ja takkahuone ovat riittävän kaukana naapurista, kiitos talon L-mallia, joten sielläkin voi pitää kaihtimet auki, en voisi kuvitella eläväni kaihtimet kiinni.

    • pitkäästäa

      Tämä nykysuuntaus tulee pakettitalojen yleisyydestä! Eli ne on niin halpoja, että ei kenelläkään ole varaa alkaa suunnittelee/toteuttaa tontille sopivaa taloa. Otetaan talotoimittajan talomallistosta se halvin, ei siinä ole varaa miettiä miten se malli sopii tontille.

      Me suunnittelimme talomme vasta sen jälkeen kun saimme tontin hankittua. Ei tullut halvaksi mutta tuli hyvä kokonaisuus, myös piha-alueita suunniteltiin ja toteutettiin ajatuksella. Pihasta löytyy eri alueita, vaikka tonttin on vajaa 1000m2. On mm. suojaisia oleskelutiloja niin aamu-, päivä- kuin ilta-aurinkoa varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe