Lukion aloittaminen 19-vuotiaana?

ysinelja

Aikoinaan peruskoulun jälkeen ei tullut lähdettyä toisen asteen opintoihin, ja koska nykyään ovat ne työt kiven alla mihin ei tarvitsisi toisen asteen koulutusta, olen hautonut ajatusta hakea ensi syksyksi lukioon.

Kuinka paljon yleensä lukiossa opiskelee n. parikymppisiä ihmisiä? Miten yleensä suhtaudutaan vanhempiin opiskelijoihin?

11

1656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se vanha rouva

Hyvin suhtaudutaan.

Minä olen 46-vuotias, oikeasti iltalukion kirjoilla, mutta suurimman osan opinnoista suoritan päivälukioissa nuorten parissa, koska iltalukiolla on kursseja tarjolla varsin rajoitetusti, esim. pitkä matematiikka puuttuu täysin.

Ensin itseä hirvitti mennä nuorten joukkoon, jotka ovat saman ikäisiä kuin omat lapseni. Nuoret ja opettajatkin ehkä ensin oudoksuivat, mutta nyt kaikki ovat jo tottuneet minuun ja minä heihin.

Hyvin menee.

Jos olet parikymppinen, niin kaikki ei välttämättä edes huomaa sinun olevan vanhempi. Olen pannut merkille, että 16-vuotias voi näyttää lapselta tai 30-vuotiaalta, ja kaikelta siinä välissä.

• Amistyttö

Ole rehellinen itsellesi. Sanot, että "ei tullut aikoinaan lähdettyä opiskelemaan". Tämä viittaa mielestäni jonkinlaiseen laiskuuteen/samattomuuteen. (Tietysti jos kyseessä on ollut jokin oikea sairaus tms., asia on eri.) Oletko muuttanut asennettasi parissa vuodessa niin paljon, että nyt varmasti jaksat opiskella lukion 3v korkeakouluopintoja 3-8v mahdolliset välivuodet, jos et heti pääse haluaamasi kouluun? Eikö olisi helpompaa ja taloudellisesti kannattavampaa opiskella suoraan jokin kiinnostava ammatti 2. asteen ammattikoulussa? Esimerkiksi lähihoitajille riittää varmasti töitä. Asia on eri, jos sinulla on jo mielessä ammatti, johon tähtäät ja joka vaatii korkeakouluopintoja, mutta aina on hyvä pitää mielessä ammatillinenkin koulutus vaihtoehtona.

• mennyttä miästä

Eipä parikymppinen ole tuohon hommaan ikä eikä mikhään ja on todella noloa jos jätät menemättä vetoamalla ikääsi, jos homma oikeasti innostaa. Pelkällä yo-tutkinnollahan tosin ei vielä mihinkään pääse joten kannattaa myös miettiä vähän jatkoakin valmiiksi, mieluiten sellaiselta alalta josta oikeasti työllistyykin ettei palata takaisin alkupisteeseen. Jotain suosittelen kyllä tekemään, pelkillä peruskoulun papereilla ei hirveästi jatkossakaan juhlita.

• 12342014

Koulutus kannattaa aina! Kannattaa toki miettiä, olisiko lukio itselle sopiva vai sitten ammattikoulu. Lukio vaatii työntekoa, mutta ammattikoulusta valmistuu suoraan johonkin ammattiin. Ja sieltä voi myös jatkaa ammattikorkeaan että myös yliopistoon. Kaksoistutkinto olisi myös hyvä vaihtoehto.

Tsemppiä kuitenkin valitsemallesi uralle!

• Velma

Päivälukioissa käytännössä kaikki aloittavat on niitä 15-17-vuotiaita (vaikka poikkeuksiakin varmaan on). Myöhemmin aloittavat menee käytännössä aina sinne aikuislukioon ("iltalukio"), jossa opiskelee sekä nuoria että vanhoja. Riippuu ihmisistä, että sopeutuuko joukkoon vai ei, mutta ihmisillä on yleensä taipumus hakeutua suunnilleen samanikäisten seuraan.

Suosittelen tutkimaan aikuislukiota vaihtoehtona, samoin kaksoistutkintoja (jos on joku edes vähän kiinnostava ala ja jaksaa tehdä töitä).

• Scooby_

Siinä on vain juurikin se ongelma jonka joku jo mainitsikin että ainakaan pienemmillä paikkakunnilla ei ole mahdollista 3 vuodessa suorittaa kaikkia vaadittavia kursseja pelkästään iltalukiossa.

Itse kävin loppuosan lukiostani iltalukiona keskikokoisella paikkakunnalla ja siellä käyvä porukka koostui käytännössä aina yli 30-vuotiaista (painuttuen kyllä varovaisesti arvioiden usein sinne 40 paremmalle puolelle) "uudelleenkouluttautujista" tai vain omaksi ilokseen opiskelevista tai sitten muutamista "normaalilukiolaisista", jotka halusivat ilmeisesti edetä nopeampaa tai eivät olleet päässeet päivälukiossa kurssia läpi, mene ja tiedä. Että eipä sielläkään välttämättä "omanikäistään" seuraa löydy jos parikymppisenä lähtee hommaan. Minusta se on kyllä aivan sama ja se vaikka itse jeesus nasaretilainen olisi ollut istumassa tunnilla, en itse sinne mennyt kavereita hakemaan vaan opiskelemaan.

• 19+12
    • 24-vuotias

Minä ainakin uskalsin lähteä päivälukioon. Olen nyt toisella vuosikurssilla ja 24-vuotia. Alussa toki pelotti miten sopeutuu niin paljon nuorempien kanssa, mutta on niitä ystäviäkin sieltä löytynyt. Ehdottomasti kannatan, jos yhtään tuntuu siltä.

• oppia ikä kaikki

Kirjoitin ylioppilaaksi 25 vuotiaana, Helsingin yliopistoon 28 vuotiaana.

Koskaan ei ole liian vanha.

• Moi aloittaja!
      Itse aloitin lukion juuri tuossa iässä. En tiedä haluatko aloittaa ihan päivälukiossa vai aikuispuolella, mutta minulla on kokemusta vain aikuispuolesta ja ajattelin kertoa tässä omista kokemuksistani siellä.
      Minulla on nyt noin vuosi vielä ja sitten kirjoitukset edessä ja olen ollut erittäin tyytyväinen aikuislukiopiskeluun tähän mennessä.
      Koen joissakin aineissa hyödylliseksi sen, että suoritan lukion nyt, enkä silloin 16-vuotiaana. Olen itseoppinut paljon asioita, joista on ollut hyötyä esim. englannissa, äidinkielessä ja yhteiskuntaopissa. Yleissivistystä on enemmän, kuin silloin lukioiässä oli.
      Aikuislukiossa on paljon eri ikäisiä opiskelijoita,17-vuotiaasta aina yli 70-vuotiaisiin asti.
      Aikuislukio-opiskelu on monella tavalla hyvin joustavaa. Kouluihin hyväksytään minkälaisella keskiarvolla tahansa, opiskelun voi aloittaa keskellä vuottakin aina uuden jakson alussa, kursseja voi suorittaa sekä iltaisin, etänä ja monissa kouluissa myös verkkokursseina. Oman kokemukseni mukaan opettajat ovat myös erittäin joustavia ja kannustavia.
      Tärkeintä aikuislukiossa on motivaatio. Jos sitä löytyy niin pystyt mihin vain. Aikuislukioissa on yleensä tarjolla ns. nollakursseja monista aineista (äidinkielessä, kielissä, matematiikassa..), joissa voi kerrata peruskoulun asioita, jos ne ovat päässeet unohtumaan. Näin ollen menestyminen on vain omasta motivaatiosta ja tahdosta kiinni.
      Toivotan sinulle onnea tuleviin opintoihisi :) 19-vuotias on todellakin vielä nuori.

• halutaan tietää

Hei, osaako joku vastata miten mainoksia lasketaan. Esim. 50 prosenttia elennusksia, joka ennen oli 110. Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5013
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      102
      2541
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      1924
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      579
      1897
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      115
      1624
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1217
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1158
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1018
    9. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1009
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1007
    Aihe