Maitoa ei vain tule

ehrjrj

Onko kellään ollut sitä oneglmaa, että maitoa ei vain tunnu tulevan?

Minulla on nyt reilun viikon ikäinen prinsessa. Suora rintaruokinta ei minulta onnistu millään (niin pienet ja ujot nännit) että koitan pumpulla kiskoa vaikka väkivalloin. Muutaman hassun tipan saan puolen tunnin pumppaamisella irtoamaan =(

Sama ongelma oli äidilläni aikanaan, häneltä vain ei maitoa tullut meille kolmelle siskokselle.

Suoraan sanoen olen turhautunut ja surullinen jos joudun luovuttamaan.

9

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omppuli1

      Itselläni oli sama ongelma, joka ratkesi sillä, että annoin lapsen imeä maratooni-imuja (eräänäkin yönä oli 4h rinnalla), vaikkei mitään tullutkaan. Tiedän, että se on turhauttavaa, mutta kokeilemisen arvoista. Sitten n. 3 vuorokauden kuluttua maito nousikin ja nyt päinvastainen ongelma, että tulee liikaa. Tsemppiä, älä luovuta ;)

    • äippätsuikka

      Hei, pumppaamalla ei välttämättä irtoa ollenkaan samaa maitomäärää kuin imiessä. Tuohon rintaruokintaan voisit kokeilla rintakumia, jolla vauva saa paremman imuottee.. Tuon kumin voit ostaa isommista marketeista vauvantarvikehyllystä. Ja jos mahdollista, voit tehdä syöttöpunnituksen, jossa punnitset vauvan ennen imetystä ja imetyksen jälkeen - tosin vaa'an pitäisi olla sitten tosi tarkka. Tai käytät vauvaa muutaman kerran punnituksella muutaman päivän välein, jotta näet painon kehityksen. Tsemppiä, tiedän että imetys voi stressata kovastikin, mutta neuvolasta saat apua mikäli ei omat taidot riitä.

    • vauveli

      Edellä olevat ovat antaneet hyviä neuvoja. Imetä vain hanakasti vaikka turhauttaa. Yöimetys etenkin tärkeä. Mutta muutenkin kannattaa antaa vauvan olla rinnalla hyvin tiheästi. Leffoja, kirjoja ja lehtiä vaan kehiin, jotta viihdyt. Ja muista juoda riittävästi vettä!! Ainakin 1 1/2 litraa päivässä!!!! Itsellä imetys lähti kunnolla käyntiin vasta vauvan ollessa 6viikkoa. Sen jälkeen ei ollut ongelmia ja imetin vuoden ikään asti.

    • no milk

      Minulla on 3 vkon ikäinen vauva. Synnytyksen jälkeen maito nousi, mutta syöttöpunnituksissa huomattiin että maitoa ei tule tai tulee, mutta vähän. Pullo otettiin käyttöön jo toisena päivänä. Vauva joutui sinivalohoitoon 1,5 vuorokaudeksi ja sekin vaikeutti imetystä. Kotiin lähtiessä saimme ohjeet lisämaidon antamiseen joka imetyksen yhteydessä.

      2 vkon kohdalla imetysyritykset johtivat rintaraivareihin, koska vauva huomasi että rinnasta ei tule maitoa, tai tulee mutta vähän. Lopetin yritykset ja pumppailin 4x päivässä. 3 vkon kohdalla pumppaussaaliit ovat mitättömiä.

      Halua on yrittää imettää, ja olen menossa imetyspolille..nähtäväksi jää miten käy.
      Saattaa kohdallani olla että maidontuotanto ei minulta vain onnistu.

    • jos nämä auttaa....

      Itse olen saanut neuvoja, että vauva mahdollisimman paljon rinnalla, paljon vettä, kahvikin kuulemma nostattaa maitoa, mutta liiallisuuksiin ei kannata mennä ettei vauvasta tule levoton. Riittävä ravinto ja lepo :) Olen myös kokeillut pumppaamalla lisäämään maidontuloa. Olen myös kokeillut maidon nostatusteetä, aika heikolla tuloksella, mutta auttoi vähäsen. Ja ykkösolutkin kuulemma auttaa maidon nostatuksessa, itse en tätä ole kokeillut..

    • annepienisirkusfi

      Hei!

      Kaikki edelliset ovat antaneet niin hyviä neuvoja, että minä tarjoan lähinnä vertaistukea.

      Kerrataan vielä kuitenkin selventäen. Mikä on tosi tärkeää on se vauvan antama stimulaatio rinnoille. Eli kun vauva syntyy, niin usein kolmantena elinpäivänä tuntuu, että hän haluaisi olla rinnalla koko ajan, vaikka mitään ei tunnu tulevan. Sekös äitejä yleensä turhauttaa! Mutta kyse on ihan luonnon omasta menetelmästä "tehdä maitotilaus". Eli vauva aktivoi rintoja imemällä. Pumppu ei tosiaan välttämättä toimi samoin.

      Juo paljon vettä, älä stressaa, syö riittävästi. Siinä luonto on vähän kosahtanut, että loppuraskaudesta ei tekisi mieli juoda mitään, ettei tarvitsisi rampata taajaan vessassa, mutta sitten vauvan synnyttyä pitäisi ryystää nesteitä kuin kameli. Mistäpä sitä maitoa tulisi, jos ei ole valmistusaineita.

      Minun esikoiseni oli niin tavattoman pieni, että joutui lisämaidolle heti. Se tietysti vaikutti omaan maidontuloon vähentävästi. Muistaakseni vasta 3 kuukauden päästä pystyin jättämään lisämaidon kokonaan pois ja sitä ennen itkin monet turhautumisen itkut. Tuntui, että imetys on jokin äitiyden mitta ja kun se ei onnistunut, tuntui siitä kasvavan mielessäni aivan järjetön peikko, että tämän on nyt Pakko onnistua. Seisoin lämpimässä suihkussa, pumppasin, join ja olisin ollut valmis vaikka alasti tanssimaan täydenkuun aikaan, niin tärkeältä se tuntui.

      Imetys ei kuitenkaan ole äitiyden mitta. Rakkaus lapseesi ei ole vähäisempi, vaikka syystä tai toisesta imetys ei onnistuisi. Joskus niin vain saattaa käydä.

      Oletko tutustunut imetystukilista.net -sivustoon? Sieltä voisi löytyä lisävinkkejä.

    • onnistuminen :)

      Meillä imetys ei meinannut millään onnistua -minulla ei noussut maito kun olin sairastanut pitkään ennen synnytystä ja lisäksi vauva syntyi keisarileikkauksella. Lisäksi vauva oli keltaisuuden takia liian heikko jaksaakseen imeä. Lisäksi pojan leuka oli siirtynyt taaksepäin synnytyksen aikana eikä hän tämän takia saanut imuotetta ollenkaan. Niinpä lähdettiiin korvikkeiden kanssa kotiin.

      PIAN KUITENKIN ONNISTUI! Alusta asti olin pumpannut maitoa 2 tunnin välein päivin ja öin (kannattaa olla sähköinen rintapumppu!) enkä luovuttanut missään vaiheessa pumppausta ennenkuin maito nousi. Maidon nousua auttoi myös että pidin vauvaa jatkuvasti paljaassa ihokosketuksessa. Vauvan imuotetta autoin käyttämällä aluksi rintakumia joka auttoi paljon. Lopuksi jätin korvikkeen kokonaan pois kun tuntui että vauva saa imuotteen. Tämä pelotti paljon koska lääkäri oli neuvonut antamaan korviketta. Mutta päättelin et korvikkeen juonut vaiva ei kiinnostu rinnasta... Vuokrasin vaa'an jolla vauvan paino mitattiin joka syötön jälkeen ja sain rauhan kun näin että hän sai maitoa. Tärkeintä oli kuitenkin sinnikkyys ja kärsivällisyys. Täytyy olla tosi levollinen kun vauva on rinnalla! Aluksi olin sressaantunut ja vauvakin reagoi siihen ja hylki rintaa. Kun annoin rinnan ilman mitään stressiä niin heti vauva kiinnostui. Ja kunnon imumaratoonien jälkeen maito nousi viikon kuluttua synnytyksestä vaikkei kukaan tainnut uskoa että voisin onnistua :)

      tsemppiä sinulle, ja anna vauvan olla jatkuvasti rinnalla ja lähelläsi muulloinkin. Toivottavasti onnistut! Kerrothan miten kävi!

    • Henna V

      Jos ei onnistu, niin anna pullosta.

    • qamointusjutusju

      Mulla kyllä maitoa tuli (ihan liikaakin), mutta muuten takkusi...
      Maito nousi nopeasti ja rinnat oli pinkeät ja kivikovat, vauva ei todellakaan sanut otetta rinnasta... mä yritin pumpata pahimmat paakut pois, mutten juurikaan herunut pumpulle. Istuin lämpimässä saunassa, jotta maito alkaisi virrata, mutta ei...

      Rintakumilla sitten imetin, vauva oli tukehtua maitoon, jota tuli suihkuamalla... Vauva sai masuvaivoja, kun nieli varmaan mukana ilmaa, jolloin aloin antamaan Disflatylia tai Cuplatonta (en edes muista kumpaa) ja se auttoi siihen masuvaivaan. Sitten oli rinnanpäät rikki, imetys sattui niin, että etukäteen pelotti ja alkuun piti hengitystä pidättää, kyyneleet tulivat silmistä...

      Kun vauva oli 6vkoa, alkoi imetys hieman helpottamaan, imetin edelleen rintakumilla, mutta kipu alkoi helpottaa ja pikkuhiljaa jätin kumin pois. Kokeilin aina ensin ilman kumia, ja jos ei onnistunut, imetin kumin kanssa... 2,5kk:n iässä jätin Disflatylin/Cuplatonin pois...

      Ja 6kk täysimetin, vauva ei saanut pisaraakaan korviketta sinä aikana. Sillon 6kk:n iässä alettiin pikkuhiljaa maistella kiinteitä imetyksen lisäksi. loppujen lopuksi imetin kuopusta 2,5 -vuotiaaksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      73
      861
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe