Pakkanen ja koira

Kivaa vai kurjaa?

Pukekaa koirallenne jotain tuulenpitävää lämmintä päälle näin pakkasilla lenkkeillessä. Yllättävän monet sisäkoirat viedään -15 asteen pakkaseen ilman mitään suojavaatetta, ite omistajalla näkyy kyllä olevan tarpeeksi päällä, on paksut talvivaattet, pipo ja huppu vielä pipon päällä.
Lyhyen lenkin ymmärtää, mutta yli 10min lenkki on jo kurjaa koiralle ilman suojaa.

Kauheinta oli nähdä pieni Bichonin näköinen pikkukoira kytkettynä kaupan eteen eikä sillä ollut mitään päällä. Sillä rodulla ei ole edes alusvillaa, se värjötteli kyyryssä siinä omistajaa odotellessaan, pakkasta oli silloin -9c. Sanoin mielipiteeni sille idioottiomistajalle, mutta eipä vaivautunut vastaamaan. Miksi ihmeessä ihmiset ottavat koiran, jos sen terveys ja hyvinvointi tuottaa niin paljon vaikeuksia ettei sitä viitsitä hoitaa kunnolla?

Tässä joku etsinyt takin tekoon ohjeita http://isilwens.vuodatus.net/lue/2009/04/koiralle-vaatteita

Pelkkä neule ei muuten sitten riitä, vaan pitää olla tuulen pitävää ja lämmintä kangasta. Hyviä lenkkejä kaikille!

242

11010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiralleni

ei ole niin tarkkaa kuin paljon on pakkasta, se kyllä tekemistä pyytää kun tulee kylmä pelkästään nuuskutellessa. Mutta kauppaan en ole sitä ottanut enää juurikin noiden aloittajan kaltaisten pakkaspelkoisten rutkuttajien takia. Heti kun on muutama pakkasaste, niin aletaan saarnaamaan koiranomistajille tuota omaa epistoolaa.

• en jättäis ikinä

En kyllä jättäs mitään koiraa edes takilla kaupaneteen.Voi vaikka karata,joku varastaa ,tai koira palelluttaa siinä ittensä.Kyllä koiran voi kauppareissunajaks jättää kotiin.Ja lenkittää sitten ennen tai jälkeen,ei tarvi koiran sitten paleltua,tai joutua vieraisiin käsiin.

• Pro koirat

Seutuja, koiria, kauppoja, ja kauppareissuja on monenlaisia, siksi toiset koiransa jättää kaupan eteen. Jotkut myös eivät edes osaa ajatellakaan asian mahdollisia huonoja puolia.
        Oma kauppareissuni kestää koiran kanssa max 2 minuuttia, lähikaupassa käyn jos on max yksi asiakas sisällä. Koiran myös näkee sisältä tarvittaessa.
        Jos kauppaan on ehdottomasti päästävä, sitten menen autolla ja koira odottelee autossa.

• Isokinkoira lämmin..

Ei tarvii olla pieni koira .Isompikin palelee..näin tänään ison lyhyt turkkisen koiran, joka oli ilmiselvästi viluinen,nosteli jalkoja, hyppi omistajaa kohti ym.Kummallisia koiran omistajia ettei huolehdita lemmikkinsä lämmöstä??

• dftt

www.feissarimokat.com/2013/04/sairasta-kiristys-ja-kidutus/
        En jättäisi minäkään.

• Skybuck
        Pro koirat kirjoitti:

Seutuja, koiria, kauppoja, ja kauppareissuja on monenlaisia, siksi toiset koiransa jättää kaupan eteen. Jotkut myös eivät edes osaa ajatellakaan asian mahdollisia huonoja puolia.
        Oma kauppareissuni kestää koiran kanssa max 2 minuuttia, lähikaupassa käyn jos on max yksi asiakas sisällä. Koiran myös näkee sisältä tarvittaessa.
        Jos kauppaan on ehdottomasti päästävä, sitten menen autolla ja koira odottelee autossa.

Kyllä mulla koira kulkee aina mukana kun mahdollista. Sekainen sakemanni, pärjää pakkasellakin.

Aika jota töistä jää kuluu kaiken näköisissä rutiineissa, mm. kaupassa, mahdollisesti virastoissa, ystävissä, harrastus jne. Koirani kulkee mukana ja jää kaupan tai pankin eteen odottamaan. Nätisti odottaakin.

Harrastan musiikkia ja se tulee sinnekin mukaan. Tultiin jopa eläinrääkkäyksestä moittimaan kun meluisaan ympäristöön koirani vien. Parempi niin, kuin että kotiin jäisi. Ja onhan sillä tottakai mahdollisuus kulkea siellä ja etsiä hiljainen paikka itellensä. Mokoma vaan tykkää rokista.

Me ei lainkaan ruveta kukkahattuilemaan ja hyvin myö kaverukset pärjätään.

• ...ei vaiskaan

Joo, joo, en minäkään jättäisi mistään hinnasta kauppojen nurkille, kyllä niitä varkaita riittää joka mutkaan. Minunkin koirani on sen verran kaunis katsella, että varmaan joku nappaisi mielellään mukaansa.

Autoon en jätä pakkasella kuin hetkeksi ja silloinkin sillä on villavilteillä vuorattu matkakoti suojanaan. Kauttaaltaan aidatulla talomme tontilla koira saa oleskella pakkasessa juuri niin kauan kuin haluaa, osaa kyllä kovaäänisesti onneksi ilmaista milloin "palvelijan" pitää tulla päästämään sisään.

Kesällä helteellä autossa korkeintaan muutama minuutti ja lämpiminä päivinäkin pyrin auton ajamaan niin, ettei suoraan paista autoon.

Kyllä sitä pitää huolehtia ja miettiä koiransa parhaaksi yhdessä sun toisessa asiassa, kun sen kerran on huollettavakseen ottanut, siinä se kärsii kuin ihminenkin kaltoinkohtelusta.

Laitettiin lattialämmityskin moneen huoneeseen sen takia, että koiran tassuja ei palelisi...

• meillä toimii

ehkä SUN koirasi voi karata ja ehkä SUN koirasi voi joku varastaa ja ehkä sun koirasi siinä palelisi. Meillä kuviot sellaiset että kaupassakin voi koiran kanssa käydä, ilman pientäkään pelkoa noista edellisistä...

• 150€:n takki
        Skybuck kirjoitti:

Kyllä mulla koira kulkee aina mukana kun mahdollista. Sekainen sakemanni, pärjää pakkasellakin.

Aika jota töistä jää kuluu kaiken näköisissä rutiineissa, mm. kaupassa, mahdollisesti virastoissa, ystävissä, harrastus jne. Koirani kulkee mukana ja jää kaupan tai pankin eteen odottamaan. Nätisti odottaakin.

Harrastan musiikkia ja se tulee sinnekin mukaan. Tultiin jopa eläinrääkkäyksestä moittimaan kun meluisaan ympäristöön koirani vien. Parempi niin, kuin että kotiin jäisi. Ja onhan sillä tottakai mahdollisuus kulkea siellä ja etsiä hiljainen paikka itellensä. Mokoma vaan tykkää rokista.

Me ei lainkaan ruveta kukkahattuilemaan ja hyvin myö kaverukset pärjätään.

Minulla ei ole ollut kuin vauvana kukallinen hattu mutta en kyllä jättäisi saksanpaimenkoiraa ulos pakkaseen - niillä kun on terveydellisiä ongelmia. Entisenä siperianhuskyn (6kpl)omistajana sanon, että vain ARKTISET rodut tarkenevat ulkona pidemmän aikaa mutta kyllä nekin viihtyvät kopin suojissa mieluummin, jos pitää paikallaan olla. Sisäkoira, joka viedään ulos pakkaseen, kokee kyllä aikamoisen lämpötilavaihtelun. Kokeile itse: ole takki päällä sisällä joitakin tunteja ja mene sitten ulos -20 asteen pakkaseen. Kylmä siinä tulee!

Nyt on koirat vaihtuneet huskysta kääpiörotuun ja puen niille vaatteet jo lämpötilan painuessa lähelle nollaa. Mitä enemmän pakkasta sitä enemmän takkeja päälle. Sitä paitsi on kivaa leveillä koirien vaatetuksella. Niillä on kotim. sadeasut, saman vaatemerkin toppikset, Burberry-villakangastakit (n. 150€/kpl) sekä lukuisa määrä halvempia rotseja. Joskus 15 vuotta sitten ei kylällä näkynyt puettuja koiria ja olin ensimmäisiä, jonka koirat käyttivät vaatteita. Nyt voin ilokseni todeta, että koirien vaatettaminen pakkasella on lisääntynyt.

Mitä sitten tulee koiran ulkoiluttamisen ja kauppareissujen yhdistämiseen, niin se on pelkkää laiskuutta. En myöskään ymmärrä, että mitä varten koira otetaan autoon kauppareissun ajaksi. Muuta syytä en ole keksinyt kuin että omistaja pelkää koiran hajottavan asunnon yksin ollessaan. Eli eroahdistusta ei ole osattu käsitellä oikein. Sitten voi olla niitäkin, jotka tarvitsevat koiraa ns. esiliinaksi mukaansa.

Useat kerrat olen joutunut huomauttamaan omistajille talvella palelevista koirista ja kesällä lämpöhalvauksen riskistä. Jotkut ovat ehkä ymmärtäneet ja kehittäneet itseään ihmisenä. Toisille asiasta on tullut arvovaltakysymys. Joskus olen vienyt tärisevän koiran sisälle citymarketin tuulikaappiin. Siinäpähän on omistaja ihmetellyt!

Vuosia sitten olin Helsinkiläisessä kahvila Ursulassa ja paikalle purjehti kaksi parfymoitua mummoa. He jättivät pienen koiran ulos hel...lliseen pakkaseen. Siskoni nousi ylös pöydästämme, meni mammojen luo ja sanoi: "Minä sitten todellakin toivon, että tuo koira ei ole ulkona enää sekuntiakaan..." Koiran omistaja haki koiran sisälle. Toinen ihailtavaa kansalaisrohkeutta osoittanut henkilö ryntäsi kerran paikalliseen markettiin ja huusi kovalla äänellä: "S...tana, nyt tuo koira ei ole ulkona enää hetkeäkään!" Punasteleva omistaja löytyi kassajonosta. Tällaisia rohkeita ihmisiä, jotka laittavat itsensä likoon, eivätkä pelkää puuttua epäkohtiin, minä ihailen. Sillä eihän se, että kävelee ohi ja viikon päästä kirjoittaa asiasta yleisönosastoon, auta hädässä olijaa. Monessa asiassa meidän suomalaisten pitäisi löytää omat pallimme ja olla rohkeampia/aktiivisempia.

Eikä ne koirien vaatteet maksa halvimmillaan kuin 10€:n luokkaa. Olen hankkinut honkkarista edullisia rotseja mutta ne kannattaa pestä ennen käyttöä - onhan ne näet tehty Hong Kongissa! Heko, heko... Eli vähävaraisuus ei varmaankaan voi olla syynä siihen, ettei tule hankittua vaatetta sinun uskollisimmalle ystävällesi. Uskollisimmalle, riippumatta siitä, millainen paskiainen todellisuudessa olet.

Ja miksi minun koirani omistavat 150€:n takit? No, minulta kun ei pala rahat savuna ilmaan, eikä ne myöskään päädy panimoteollisuudelle. Mitä kukakin pitää tärkeänä. Minä arvostan aivosolujani sekä haluan tarjota koirilleni parasta.

• Pro koirat

Itse mietin että kuinka kauan koiralla pitää olla kylmä, ennenkuin alkaa tärisemään tai nostelemaan tassuja, tmv. Tiedä sitten inhimillistänkö, kun ajattelen, että ihmiselläkin voi olla aika ikävä olo kylmissään, vaikka ei vielä paikat tärisekään, ja että lisälämpö harvoin talvella on pahasta.

Puen varmuuden vuoksi pikkasen liian herkästi toppamanttelin, kuin pikkasen liian myöhään. Mantteli ei menoa haittaa, mutta lämmittää takuulla, joten why the hell not?

• fghyujoliuykjthgfd

Minä ainakin hommasin KOIRAT en ihmislasta jota täytyy pukea pakkasilla, koirani ei oo arktista rotua, mutta karvaa kyllä löytyy, mutta silti kovilla pakkasilla tehää lyhyet lenkit! En pue ikinä koiriani.

• Yök

"Minä ainakin hommasin KOIRAT en ihmislasta jota täytyy pukea pakkasilla, koirani ei oo arktista rotua, mutta karvaa kyllä löytyy, mutta silti kovilla pakkasilla tehää lyhyet lenkit! En pue ikinä koiriani. "

Ei noin itsekkäälle ihmiselle ihmislapsi sopisikaan. Tosin ei kyllä sovi koirakaan.

• Haukkuvaukku

Mulla on labbis ja meillä on kyllä niin reippaat lenkit frisbeen heittelyä, että kyllä ollaan ulkona parikin tuntia eikä tuu kylmä. Kummallekaan.

• totuus julki
        Yök kirjoitti:

"Minä ainakin hommasin KOIRAT en ihmislasta jota täytyy pukea pakkasilla, koirani ei oo arktista rotua, mutta karvaa kyllä löytyy, mutta silti kovilla pakkasilla tehää lyhyet lenkit! En pue ikinä koiriani. "

Ei noin itsekkäälle ihmiselle ihmislapsi sopisikaan. Tosin ei kyllä sovi koirakaan.

Mua naurattaa mihin tää maailma on menossa. Koirille pienet söpöt takit pinkkiä ja timanttia päälle. Kuule koira on koira. Koira on yksi maailman sopeutuvimmista eläimistä. Koira on pärjännyt tuhansia vuosia ilman ihmisen apua ja niitä elää missä päin maailmaa tahansa se, että viet minkä tahansa koiran -10 asteen pakkasella 10 minuutin lenkille niin ei se koira siihen kuole. Muutenki vois olla hyödyks vastustuskyvylle ja vähän karaistaa koiraa. Kuin sitten nämä rouvat ketä täällä jauhaa p**** niitten fifeistä kelle on just ostettu vähä timanttinen kaulapanta ja hieno merimies paita eläinliikkeestä makso oikee 102148 euroa. Edelleenkään se koira ei tee niillä yhtään mitään sen unelma on tappaa rottia ja kieriä mudassa!

• Koiran parasta
        totuus julki kirjoitti:

Mua naurattaa mihin tää maailma on menossa. Koirille pienet söpöt takit pinkkiä ja timanttia päälle. Kuule koira on koira. Koira on yksi maailman sopeutuvimmista eläimistä. Koira on pärjännyt tuhansia vuosia ilman ihmisen apua ja niitä elää missä päin maailmaa tahansa se, että viet minkä tahansa koiran -10 asteen pakkasella 10 minuutin lenkille niin ei se koira siihen kuole. Muutenki vois olla hyödyks vastustuskyvylle ja vähän karaistaa koiraa. Kuin sitten nämä rouvat ketä täällä jauhaa p**** niitten fifeistä kelle on just ostettu vähä timanttinen kaulapanta ja hieno merimies paita eläinliikkeestä makso oikee 102148 euroa. Edelleenkään se koira ei tee niillä yhtään mitään sen unelma on tappaa rottia ja kieriä mudassa!

Aivan oikeen. Koiralla on koiran unelmat.

• höpöhöpö!
        totuus julki kirjoitti:

Koira ei todellakaan ole ikinä selvinnyt ilman ihmistä vaan on kehittynyt ihmisen seuralaiseksi alusta asti!

Kylmänkesto riippuu täysin rodusta. Paksuturkkiset kestää tietysti paremmin, mutta on hölmöä kuvitella että jokin lähes karvaton rotu kestää kovia pakkasia. Mitä sillä on muka suojana? Paksu ihonalainen rasvakerros kuten hylkeellä?

• karvaton koira
        totuus julki kirjoitti:

Nimimerkki "totuus julki" on juuri näitä ihmisiä jotka minua ja koiraani katsovat vinoon. Koirani on whippet ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Anakin_Whippet.jpg ) ja sille ei siis kasva minkäänlaista talvikarvaa.

Meillä talvella käytössä fleecehaalari ja tarvittaessa toppatakki haalarin päälle, tossut jotka suojaa kylmältä ja suolalta sekä pipo herkkiä karvattomia korvia suojaamaan.

Olen kuullut paljon "miksi ottaa tollainen koira Suomen ilmastoon" kommentteja ja voin vastata että en haluaisi mitään muuta koiraa kuin tämän. Talvella on vähän venkslaamista välillä mutta se ei ole mitään verrattuna siihen miten paljon iloa tuo otus tuo minun elämääni.

• ihhyojolkmjhljo
        totuus julki kirjoitti:

Oikeestaan koira, joka pärjää ilman ihmistä, ei ole koira ollenkaan. Koiran erottaa sudesta juurikin tämä symbioosi ihmisen kanssa.
        Ja nämä lyhytkarvaiset rodut, jotka todellakin palelevat pakkasilla, eivät ole kovinkaan vanhoja, tai eläneet suomen olosuhteissa ilman ihmisen apua. Toinen asia ovat rodut, jotka ovat jalostuneet näihin olosuhteisiin, esim. lapinkoira, joka ei taida juuri missään olosuhteissa palella.
        Moni ihminenkään ei kuole, vaikka olisi 10 minuuttia ilkosillaan pakkasessa, ikävältä se silti tuntuisi.
        Jos koiran pukee, ei liene sinulta pois, jos sen tekee söpösti tai kalliilla?
        Minun ranskikseni unelma ei ole tappaa rottia, vaan kuorsata lampaantaljalla, ja silti se saa uida kuraojassa, jos keväällä siltä tuntuu.

• Ääh taas
        totuus julki kirjoitti:

Tuskin aloittaja tarkoitti mitään hepeneitä, vaan käyttövaatetta ilmaston mukaan, senkin asioita vääristelevä trollipöljä.

• perheenjäsen
        Yök kirjoitti:

jaa että kuka on itsekäs?! Voit ihan itse mennä 20 asteen pakkaseen narussa, alasti, tunniksi pariksi.

Koira on perheenjäsen siinä kuin ihminenkin, pieni tai iso. Ja pakkasella se puetaan asianmukaisesti. Piste.

Jos ei kunnioita koiraa, voi olla sen ottamatta. Sillekin koiralle löytyy varmsti toinen, välittävä ja rakastava omistaja.

• Manttelikoira

Meillä sekarotunen uros, jolla on aika lyhyt turkki. Sille hommasin kunnon talvimanttelin, kun sen kanssa on pakko lenkkeillä kunnolla. Sille tulee herkästi pissatauti, jos se ei saa rakkoa tyhjennettyä jokaisella lenkillä. Eikä se onneton osaa pissata kaikkea kerralla tai parilla, vaan kestää väh. puolituntia, ennen kun huomaa et se pissaa vain vähän. Se on kanssa niin energinen, että mitkään pikkulenkit ei auta purkamaan sitä kaikkea.
      Mantteli on kunnon materiaalia, vettä ja tuulta pitävä päälikangas ja semmonen "karvanen" vuori, en tiedä mitä materiaalia se on, mutta lämmin on ja koira jaksaa lenkkeillä hyvin jopa tunnin. Säälittää, kyllä nähdä joitain nuoriakin koiria ilman takkia, kun niillä ei vielä ole edes turkki kunnolla kasvanu, vaan on sitä nuoren koiran ohutta haituvaa. Ihmettelen niitä jotka sanoo et periaatteesta en pue koiraani, mikä siinä periaatteessa on niin arvokasta, että ei viitsi järkeään käyttää ja miettiä vähän sen oman rakkaan koiran tuntemuksia?
      Itse en ainakaan viitsi juosta parin tunnin välein ulkona pissattamassa, vaan koiralle takki päälle, niinku itsellekin ja kunnon lenkit 3xpäivässä.
      Ainoastaan kesällä kun on tosi kuuma, lyhennetään lenkin pituutta ja lisätään lenkkikertoja, koska kuumalle ei oikein voi mitään.

• Kyllä ne tottuu

Koiran esi-isät selvisivät pakkasesta. Useimmat koirat, jotka tottuvat vallitsevaan säähän, selviävät myös Suomen talvesta. Mitä paremmat lihakset ja karvoitus, sitä kauemmin koira selviää palelematta. Ja liikunta estää paleltumistä.

Meidän pientä vapaana hiiriä pyydystävää mittelspiziä on tosi vaikea saada ulkoa sisään kelillä kuin kelillä. Tuntikausia sitä saa houkutella näin parinkymmenen pakkasasteen säälläkin. Eikä sitä näytä paleltavan. Ihan harmittaa, kun se vain menee ja menee, eikä tule sisälle, vaikka kuinka kutsuisi.

• Koiran parhaaksi

Noin typeriä ei aikuisen ihmisen pitäisi julkisesti kirjotella. Nyt siis puhutaan sisäkoirista, jotka eivät ole koko ajan ulkona, vaan sisällä lämpimässä. Stten viedään kovaan pakkaseen hihnalenkille, jossa ei saa juosta irrallaan. Ne ovat siinä täysin ihmisensä armoilla, vauhti määräytyy ihmisen kävelyvauhdin mukaan.

Itsekin otan koiralta takin pois koirapuistossa, jossa se saa itse määrätä oman liikkumisensa, mutta hihnassa kulkessa yli -7c pakkasessa sillä on aina takki päällä.

• Niinhän se on, että terveellä koiralla lihakset hyvässä kunnossa ja veri kiertää. Jos koira palelee lenkillä niin se saa liian vähän liikuntaa, sama pätee ihmiseenkin, sisäihminen palelee! Tietysti jotkin tosi pienet karvattomat tai hyvin lyhyt karvaset on eri juttu.

• Haukkuvaukku
        munmari kirjoitti:

Niinhän se on, että terveellä koiralla lihakset hyvässä kunnossa ja veri kiertää. Jos koira palelee lenkillä niin se saa liian vähän liikuntaa, sama pätee ihmiseenkin, sisäihminen palelee! Tietysti jotkin tosi pienet karvattomat tai hyvin lyhyt karvaset on eri juttu.

Joo, meidän labbis niin terve ku olla ja voi, ei ikinä mitään oo ollu. Just tota vähän ajoinkin takaa, et liikuntaa, oikea ruokavalio ja hyvät lihakset ni ei terveelle ja liikkuvalle koiralle kylmä tule!

• PK Collie
        Koiran parhaaksi kirjoitti:

Noin typeriä ei aikuisen ihmisen pitäisi julkisesti kirjotella. Nyt siis puhutaan sisäkoirista, jotka eivät ole koko ajan ulkona, vaan sisällä lämpimässä. Stten viedään kovaan pakkaseen hihnalenkille, jossa ei saa juosta irrallaan. Ne ovat siinä täysin ihmisensä armoilla, vauhti määräytyy ihmisen kävelyvauhdin mukaan.

Itsekin otan koiralta takin pois koirapuistossa, jossa se saa itse määrätä oman liikkumisensa, mutta hihnassa kulkessa yli -7c pakkasessa sillä on aina takki päällä.

Mistä se nyt selvis, että tässä puhutaan juuri hihnalenkeistä? Itselläni on ollut tapana metsälenkittää koiraa, ja silloin en käytä hihnaa.

Mua lähinnä nolotti lenkittää eksän lapinkoiria, kun niillä piti muulloin ku kesällä olla takit päällä. Saatana, kunnon talvenkestäviä koiriahan ne on. Etenkin kun ne totuttaa paljoon ulkoiluun.

• PK Collie
        Haukkuvaukku kirjoitti:

Joo, meidän labbis niin terve ku olla ja voi, ei ikinä mitään oo ollu. Just tota vähän ajoinkin takaa, et liikuntaa, oikea ruokavalio ja hyvät lihakset ni ei terveelle ja liikkuvalle koiralle kylmä tule!

Ja tosiaan, sitä koiraa ei seisoteta pakkasessa, vaan ollaan liikkeessä. Tietenkin.

• pakkastaitoja

Me muutettiin viileampaan asuntoon ja sisalla on ollut valista koirille liian kylma, mutta nyt ne sitten kestaa pakkasta tosi hyvin. Tehtiin tanaan pidempi lenkki, vaikka oli -20C.
      Itsekin olen oppinut paljon pakkasen kestamisesta. Pakkasta ei saa herkistya kuuntelemaan, etta miten se vaikuttaa kehoon ja milta saa vaikuttaa, vaan on oltava morrimoykkymaisesti tai joulutonttumaisesti omissa oloissaan, itse lammin, omavarainen lammon suhteen, ja liikkeet hulppean sijasta rauhallisesti paikoillaan oleilevat, teravia liikkeita valttavat.

• nahkahysku

jopa suomen pystykorva saattaa kaivata takkia/ villapaitaa, jos koira käy vanhaksi ja turkki menee huonoksi, on sydämen tai kilpirauhasen vajaatoimintaa yms mikä aiheuttaa lämmöntuoton vajausta.
      Samoin hysky/ sakemanni tarvitsee tällä hetkellä toppatakin päällee pakettiautolla kyyditessä ja kunnon manttelin ja oikeastaan housutkin, kun outo ihosairaus tiputti karvat eikä ne ehtineet kasvaa talven tultua. Toivoa turkista on, kun nukkauntuvaa on alkanut kasvaa selkään ja kupeisiin, rinta ja reidet on edelleen ihan kaljut vailla karvan karvaa

• Kyllä ne tottuu

Ihminenkin on kylmissään sen ensimäisen viikon talven tultua. Sitten tottuu. Helpointa tottuminen on tutkimusten mukaan terveillä, hyväkuntoisilla ja lihaksikkailla. Miksei sama toimisi myös koiralla nimimerkki "Koiran parhaaksi"? Edellytetään tietenkin, että pakkaseen yritetään totutella siellä ulkona :)

• bloo

En ikinä pakottaisi toista koiraani näin kovilla pakkasilla ulos pidemmäksi aikaa ilman takkia. Se palelee jo pienellä pissakäynnillä. Kyseessä on todella lihaksikas rotu ja koirani kunto on hyvä (ei mikään sohvaperuna). Ei paljon lihakset ja kunto auta, kun karvaa on hyvin vähän ja se vähä on lyhyttä. Esim. maha on melkein täysin paljas.

Vastaavasti toinen samaa rotua oleva koirani nuuskuttaa pihalla vaikka kuinka kauan palelematta lainkaan. Silti laitan sillekin villapaidan, kun lähdetään pitkälle lenkille ja pakkasta on enemmän.

Mielestäni koiraa ei pidä huvikseen pukea, mutta silloin kun keli sitä vaatii niin silloin laitetaan vaatetta päälle. Minulla on myös kokemusta koirista, jotka nukkuvat pakkasilla hangessa ja niillä todellakin on ihan toisenlainen karva kuin näillä nykyisillä sisäkoirillani. Vertaisin niitä niin, että toisilla on valmiiksi toppapuku ja toiset ovat ohuessa yöpaidassa..

• Talviturkki

Tuntuu taas siltä ettei urbaanit koiraihmiset osaa lukea koiriaan. Jokainen koira on yksilöllinen ja osaa ilmoittaa milloin hän palelee. aktiivinen lyhytkarvainen koira ei tarvitse mitään villapaitaa. Montako seisojaa olette nähneet kolkevan villatakissa? Saaatikas hieman paksummalla karvalla varustettu. Me vain kuvittelemme niiden kaipaavan sitä blig bling takkia, meidän omien silmien tähden. Kun ruokailu on kunnossa ja koira saa riittävästi ja riittävän usein liikuntaa, ei niinkään kerralla tuntikausia, niin homma toimiin. Ihmiset järki käteen.

• .....

" aktiivinen lyhytkarvainen koira ei tarvitse mitään villapaitaa"

Eikö seisojalla ole aluskarva, mutta esim. dobberilla ei. Ja ei se ihmisen reipaskaan kävely koiralle kummoista lämpimänä pitävää liikuntaa ole :/

• TerveSieluEiRuumista

Koiran lukemisesta puheenollen, jos näet vaikkapa esim. paksuturkkisen huskyn joka tärisee, niin eikö sitä sitten palele? Huvikseen hytisee? Tärinän ja hytinän voi tulkita joko a)Palelee, b)Pelkää tai on stressaantunut c)On jännittynyt/innoissaan. Meillä on ulkomailta tuotu koira, joka ei vielä ole Suomen pakkaseen täysin tottunut ja käytämme manttelia mikäli sää sitä vaatii. Suomessa kylmyyteen vaikuttaa, sekä pakkas-asteet, että tuulen purevuus. Koira on kyllä karaistunut sietämään noin -10 asteen (tuuletonta) pakkasta, saattaa ajan kanssa sietää pakkasta tuulta enemmänkin. En kuitenkaan karaise omaa lemmikkiäni pitämällä sitä kylmissään. Huomaan kyllä jos omaa koiraa palelee, koska silloin koira tärisee ja lähtee mahd. pian vetämään kotiin päin. Taasen jos tarkenee niin koiruli ei halua sitten millään sisätiloihin, vaan leikkimään muiden koirien kanssa ja silloin lähtee melkein kuinka pitkälle lenkille tahansa. Koiria on moneen junaan kuten ihmisiäkin ja joskus kannattaa luottaa siihen musta tuntuu-aavistukseen, varsinkin oman koiran kohdalla, jos kommunikaatio toimii omistajan ja koiran välillä. Eipä mulla muuta :)

• wwrwerrw
        TerveSieluEiRuumista kirjoitti:

Koiran lukemisesta puheenollen, jos näet vaikkapa esim. paksuturkkisen huskyn joka tärisee, niin eikö sitä sitten palele? Huvikseen hytisee? Tärinän ja hytinän voi tulkita joko a)Palelee, b)Pelkää tai on stressaantunut c)On jännittynyt/innoissaan. Meillä on ulkomailta tuotu koira, joka ei vielä ole Suomen pakkaseen täysin tottunut ja käytämme manttelia mikäli sää sitä vaatii. Suomessa kylmyyteen vaikuttaa, sekä pakkas-asteet, että tuulen purevuus. Koira on kyllä karaistunut sietämään noin -10 asteen (tuuletonta) pakkasta, saattaa ajan kanssa sietää pakkasta tuulta enemmänkin. En kuitenkaan karaise omaa lemmikkiäni pitämällä sitä kylmissään. Huomaan kyllä jos omaa koiraa palelee, koska silloin koira tärisee ja lähtee mahd. pian vetämään kotiin päin. Taasen jos tarkenee niin koiruli ei halua sitten millään sisätiloihin, vaan leikkimään muiden koirien kanssa ja silloin lähtee melkein kuinka pitkälle lenkille tahansa. Koiria on moneen junaan kuten ihmisiäkin ja joskus kannattaa luottaa siihen musta tuntuu-aavistukseen, varsinkin oman koiran kohdalla, jos kommunikaatio toimii omistajan ja koiran välillä. Eipä mulla muuta :)

>Koiran lukemisesta puheenollen, jos näet vaikkapa
        >esim. paksuturkkisen huskyn joka tärisee, niin eikö sitä sitten palele?

Sitä vaan vituttaa, kun ei pääse juoksemaan vaan pitää nököttää paikallaan kuin tikku kakkakikkareessa.

• Kokemusta on!!

"Kun ruokailu on kunnossa ja koira saa riittävästi ja riittävän usein liikuntaa, ei niinkään kerralla tuntikausia, niin homma toimiin."

Öö, ei ja ei. Kyllä se vaan näin on että koirakin palelee pakkasella. Kun on lyhyt karva, vanha koira, jatkuvalla kortisonilääkityksellä joka ohentaa karvaa ja surkastuttaa lihaksia, ja sydänvikainen, ja lisäksi normaalisti sisällä asuva koira, niin täysin varmasti palelee jos siihen on taipuvainen. Oma koira tärisi nollan alapuolella jo, eikä todellakaan ollut mitään pelkoa, mantteli pelasti pahimmilta tärinöiltä ja lenkit maistui taas.

• Juhana V.
        wwrwerrw kirjoitti:

Sitä vaan vituttaa, kun ei pääse juoksemaan vaan pitää nököttää paikallaan kuin tikku kakkakikkareessa.

SAMAA MIELTÄ!

• Milloin
        wwrwerrw kirjoitti:

olet nähnyt paksuturkkisen huskyn joka tärisee? Eipä ole noita itelle tullut vastaan.

• lukekaan ensin
        Kokemusta on!! kirjoitti:

"Kun ruokailu on kunnossa ja koira saa riittävästi ja riittävän usein liikuntaa, ei niinkään kerralla tuntikausia, niin homma toimiin."

Öö, ei ja ei. Kyllä se vaan näin on että koirakin palelee pakkasella. Kun on lyhyt karva, vanha koira, jatkuvalla kortisonilääkityksellä joka ohentaa karvaa ja surkastuttaa lihaksia, ja sydänvikainen, ja lisäksi normaalisti sisällä asuva koira, niin täysin varmasti palelee jos siihen on taipuvainen. Oma koira tärisi nollan alapuolella jo, eikä todellakaan ollut mitään pelkoa, mantteli pelasti pahimmilta tärinöiltä ja lenkit maistui taas.

Tais olla terveistä koirista kyse, ei vanhoista tai sairaista.

• tärisevä koira
        Milloin kirjoitti:

olet nähnyt paksuturkkisen huskyn joka tärisee? Eipä ole noita itelle tullut vastaan.

Minä olen nähnyt. kylmästä tärisevän huskyn Lapissa tarhassa, pakkasta oli -34 ja ruokana niillä oli jäistä lihaa ja jäisiä luita. Lunta saivat syödä janoonsa. Vasta kun me turistit sanoimme tarhanpitäjälle, meni omistaja katsomaan tärisevää koiraansa ja vei sen ladontapaiseen hökkeliin. Kuulema siellä heidän sairastupa.

Kyselin myöhemmin tarhan naapurissa asuvilta sukulaisiltani, että miten siellä tarhalla oikein on asiat, niin kuulin että se tärisevä koira oli lopetettu. Se ei ollut tullut toimeen muiden koirien kanssa, ne eivät päästäneet sitä mihinkään koppiin. Siellä oli kopit niin että aina kaksi koiraa/koppi. Se koira parka ei päässyt lainkaan kopin suojaan, vaan todella paleli oltuaan ilman suojaa päiviä niin kovassa pakkasessa. Niissä häkeissä ei ole tilaa juosta ja kirmailla itseään lämpimäksi. Tuollaisten tarhojen omistajat saisivat kiinnittää paremmin huomiota lauman tekemisiin, ainahan joku on se alin, jota syrjitään ja jos tilanne noin paha, niin siihen pitää puuttua. Sekin koira olisi varmaan sopinut jollekin perhekoiraksi, jos olisi vähän viitsinyt nähdä ilmoittelun vaivaa.

• bloo

Kyse ei olekaan siitä karvan pituudesta, vaan karvan ja ennen kaikkea aluskarvan laadusta. Jos et sitä tiedä, niin et ymmärrä koirista mitään.

Tämän päivän jalostetuilta seurakoirilta puuttuu melkeinpä kaikilta se lämmittävä aluskarva, mikä löytyy jokaiselta metsästykseen edes jotenkin liittyvältä koiralta. Ja mm. seisojat kuuluvat tuohon kategoriaan. Niillä on valmiina se "tekninen alusasu" mikä puuttuu esim. vinttikoirilta, ranskanbulldogeilta jne. Vaikka koiria ja ihmisiä ei voi verrata, niin muotoilisin asian näin: paleleeko sinua -20 asteen pakkasessa, jos menet sinne pelkät sisähousut jalassa? Vai laitatko mieluummin toppahousut jalkaan? Mieluummin minäkin olisin pukematta koiraani, mutta jos lopputulos on tärisevä koira joka ei halua ulos, niin kyllä minä olen valmis sille takin laittamaan. Ja laitankin. Takki ei ole bling blingiä, vaan paksu toppatakki, joka suojaa myös sen täysin karvattoman mahan.

Ja kaikille ihan tällaisena loppuhuomautuksena: mitä sillä on väliä pukeeko joku koiraansa? En itsekään usko, että koirat varsinaisesti kaipaavat vaatteita päälleen, mutta ainakin oma koirani tunkee itsensä takkiin niin innokkaasti, että on kerran saanut jopa päänsä hihasta läpi. Siinä olikin sitten tekeminen, että pään sai sieltä pois! Eli ei tuo kovin vastahakoisestikaan takkiinsa suhtaudu...

• 6 koiraa ollut

Koira ei tarvitse mitään rättiä päälleen se kärsii niistä, sen verran seurranut, jos koira totutetaan syksystä asti sille kasvaa aluskarva joka suojaa pakkaselta ja viimalta, jos pidätte koiraa siellä saman peiton alla missä itsekkin nukutte, silloin eikun turkkia päälle.
      Ihminen on opettanut koiran palelemaan ja markkina miehet ja naiset ovat sen huomanneet, HYVÄ BISNES tai sitten EI ????

• Järki jäässä

Ei kaikille koirille kasva mitään aluskarvaa ilman kylmetessä. Omille lapinkoirilleni kasvaa tosin, enkä niitä pue. Kasvaako mielestäsi esim. dobermanneille talviturkki?

• Miksi?
        Järki jäässä kirjoitti:

Ei kaikille koirille kasva mitään aluskarvaa ilman kylmetessä. Omille lapinkoirilleni kasvaa tosin, enkä niitä pue. Kasvaako mielestäsi esim. dobermanneille talviturkki?

Mikä pakko kenenkään on pakko ottaa näillä leveysasteilla koira jolla ei ole turkkia?

Järjenköyhyyttä snoon mnää

• ikhjnolijkl
        Miksi? kirjoitti:

Mikä pakko kenenkään on pakko ottaa näillä leveysasteilla koira jolla ei ole turkkia?

Järjenköyhyyttä snoon mnää

Onks sitten järjenköyhyyttä ottaa näille leveysasteille pitkäkarvasta koiraa, jota saa pestä ja kuivata puolet vuodesta?

• Perimästä kiinni

Aluskarvaa ei kasva jos geenit on aluskarvattoman koiran. Et saa Bichon Friseelle aluskarvaa kasvamaan vaikka kuinka sitä palelluttaisit syksystä alkaen. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeänne, biologia ei ole mitään rakettitiedettä, luulisi jokaisen edes sen alkeet osaavan.

• Kookisti

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta aika yllättynyt olen siitä miten ihmiset paheksuvat ilman vaatteita kulkevaa koiraa talvella. Minun koirallani on sen verran tiheä turkki ja paksu aluskarva että ei tule kylmä vaikka tekisimme parin tunnin lenkkejä 20 asteen pakkasessa. Teemme itse asiassa pidempiä lenkkejä talvella, koska kesäisin koirallani on niin kuuma että suuntaamme usein suoraan vain veden ääreen että pääsee vilvoittelemaan. Eikä kyseessä siis ole mikään arktinen rotu edes vaan Welsh Corgi Pembroke. Tietysti osalle ihmisiä koiran lenkittäminen tarkoittaa hidasta löntystelyä koira narussa pitkin tienvierustaa. Kyllähän siinä koiralle kylmä tuleekin, mutta kun vapaana pääsee juoksentelemaan järven jäällä ja leikkimään kavereiden kanssa ja jahtaamaan palloa tai ihan vain hölkkäämään vierelläni niin johan on lämmin ja mukavaa.
      Riippuu siis niin koiran turkista, kuin lenkin laadusta tarvitseeko vaatetta vai ei..

• porokoira

Mulla on suomenlapinkoirauros ja kyllä tarkenee
      kelillä kuin kelillä ilman ylimääräisiä kuteita
      karvapeitteensä ansiosta. Kesähelteillä taas
      kunnon nesteytystä ja uimassa käymistä ..

• urts

Vastaus kysymykseen paleleeko koirat pakkasella. Kyllä palelee.

• Tosi on

Huvitaa nämä uusavutomien esittämät kysymykset. Vahvistan vastauksesi kyllä palelevat.

• kookooko

Mikä on SISÄKOIRA? Onko niillä hiekkalaatikko kissojen tapaan sisällä tarpeitaan varten?

Kaverin Chihu on kyllä sellainen arkajalka että sen saa kantaa hankeen kuselle ja tarpeen jälkeen juoksee suoraan se ravaa ovelle odottamaan sisällepääsyä.

• Amos Birger-Jaarli

Minä ostin koiralleni sinikettuturkin. Kyllä nyt hauvelin kelpaa olla kietoutuneena koiraeläimen nahkaan!

• Uuno9

:D :D

• Paksu turkkinen.

Koirani ei tarvitse pakkasella vaatteita. Ei tulisi mieleenikään pukea koiralleni loimia ym.rättejä. Taas kerran alkavat inhimillistämään koiriaan, kun niille puetaan vaatteita, kenkiä ym. ja ajatellaan niiden olevan lähes ihmisten kaltaisia. Inhimillistäminen on yksi pahimmista virheistä, mitä voidaan tehdä koiran mielenterveydelle.

• Järki päähän

Eivät koirat tai muutkaan eläimet kestä kylmää ilman lämmintä turkkia (jota suurimmalla osasta koiria ei ole), sekoitat inhimillistämisen ja faktat keskenään. Koira palelee siinä missä ihminenkin.

• Kokemusta on!!

Nimim Paksuturkkinen.:

Noin sanoo siis joko sellainen joka
        A) ei omista koiraa
        B) omistaa paksuturkkisen koiran joka ei palele
        C) on tyhmä eikä pue palelevaa koiraansa

Ei se, että talvella pukee koiransa että se tarkenisi, tarkoita sitä että henkilö pukisi myös huvikseen, pitääkseen koiraansa jonain leluna. Minulla kaksi koiraa, toinen paksuturkkinen joka läähättää pakkasella kun juoksee, ja toinen ohutturkkinen jolle laitan takin päälle. Ihan normaalia jokaiselta fiksulta ihmiseltä.

• mkoköpök

Sun koiras=kaikki koirat?

• pippuri ja suola

Koiria on monenmoisia. Toiset kestävät pakkasta, toiset eivät.

Näyttelykuntoon trimmattu puudeli, snautseri tms tarvitsee varmaankin takkia jo alle 15 asteen pakkasella.

Lapinkoira, norjanharmaa, husky etc. kuolee varmaan kuumaan takki päällä, oli pakkasta sitten yli tai alle 30 astetta.

• Puetaan

Itselläni on hyvin lyhyt karvaisia koiria, jotka selvästi palelevat varsinkin jos joutuvat yhtään olemaan paikallaan kylmäsä. Puen niitä kelin mukaan. Nyrkkisääntönä on "alaston" koira pärjää kun itselle ei tule kylmä t-paidassa ja kevyissä housuissa. Jos laitan itselle pitkähihaista, takkia yms. ja on pidemmästä ulkoilusta kyse, niin koirille laitan kevyen villipaidan tai huomioliivit riippuen liikunta muodosta. Kun kerroksia alkaa itsellä olla usemapi ja toppatakki päällä, niin koirilla on toppatakit /haalarit. Kylmimmillä keleillä takin/haalarin alle paitaa tai haala takki. Pipo ja kengät löytyy myös varustuksesta tarpeen mukaan.

• ...

No kuka sadisti pitää koiraansa pakkasella paikallaan???

• Ei voi käsittää

Nämä ovat kyllä surullisia näkyjä nämä pakkasessa kaupan edessä viluissaan vapisevat ja värjöttelevät pikkukoirat.

• koiraihminen

Koirillahan nykypäivänä on kaikki ulkovaatteista lähtien. Koiria ei enää osata opettaa niinkuin ennen. Ennen mikä oli normaalia on nykyisin rääkkäystä.

• pystykorvamies

Tyttöystävän kanssa nauramme aina, kun näemme vaatettuja koiria. Kyllä Suomessa pitää piskin kestää täkäläisiä sääoloja pakkasineen. Sylikoirat pysykööt etelässä.

• Huono provo

Huono provo, ja vielä asiavirheellinenkin :)

• kysymys?

Fakta kuitenkin on, pystykorvamies, että iso osa Suomen koirista ei sovellu sellaisenaan meidän ilmastoon. Oli se sitten kuinka typerää tahansa. Onko mitään järkeä olla silloin pukematta niitä vähäisemmällä turkilla varustettuja eläimiä?

• Muutti87

Ottakaa alaskanmalamuutti niin ei tarvitse pukea talvisin.

• asioihinsekaantuja

Kauheaa oli kerran talvipakkasella, kun kauppamme edustalla värjötteli nuori dobermanni. Ilmeni, ettei omistajia missään. Poliisiakin jo hätyyteltiin.

Istuin kaidetta vasten ja suojasin koiraa takillani, sen etukäpälät olivat sylissäni, se lähes kiipesi syliini, talvitakkini alle. Juttelin sille ja hauva oli selvästi kiitollinen. Lopulta nuoripari tuli juosten, ilmeisesti kapakasta. Koira oli ollut siinä n. pari tuntia.

Kyllä eräät koirarodut tarvitsevat talvitossut ja lämpimän takin. Eikä niitä jätetä yksin ulos.

• VastuullinenOmistaja

Ottakaa huomioon te jotka sanotte "Kyllä koira tottuu pakkaseen", tottuisitteko ITSE pakkaseen alastomana?

Omat koirani ovat Suomenlapinkoiria, jotka tarkenevat ulkona oli sitten kuinka kylmä tahansa. Jos omistaisin koiran, joka ei ole jalostettu arktisiin olosuhteisiin en missään nimessä jättäisi sitä pakkaseen.

Kokeilkaa itse olla ilman vaatteita pakkasessa ennen kuin vähättelete asiaa.

• koiranelämäää

hei kaksi aivan eri eläintä et voi verrata lyhytkarvaista normaali kokoista koiraa ihmiseen vittu mitä hippeilyä! Ihminen ny on maailman surkein elukka selviään mistään!

• aapel1

Mites kun mulla on metsästyskoiria jotka ovat aika pieniä ja lyhytkaraisia. Pitäisikö minun pukea niille toppavaatteet talvisin.. Varmasti ne palelevat jossain vaiheessa ku odottavat vuoroaan luolille :D Mutta kyllä meillä koirat töitä tekee ruokakuppinsa eteen niin paljon että tuskin pikku pakkanen (esim -15) haittaa.. Taukotakkia voisin harkita.

• aapel1:lle

Niillä on luultavasti aluskarvaa tai hyvin tiheä turkki? Eivät koirat ole mitään supereläimiä jotka ovat immuuneja kylmälle.

Koira tietenkin puetaan vain tarpeen mukaan. Jos koirasi eivät palele, eivät ne tarvi koiranvaatteita.

• Taukotakki ok

Taukotakki on hyvä ratkaisu, ettei lihakset kylmene. Siinä saattaa muuten uudelleen liikkeelle lähtiessa kipeytyä paikat, jos jäähtyy tauolla liikaa.

• caninefamiglia

Juuri aamulla kun lähdettiin lenkille niin nähtiin tien toisella puolella nainen taluttamassa kahta italianvinttikoiraa, pakkasta oli -18 astetta eikä kummallakaan koiralla ollut päällä minkäänlaisia takkeja. Menin ihan shokkiin, enkä osannut kuin vain tuijottaa. En olisi ikinä kuvitellut että joku vinttikoiran omistaja on oikeasti niin hölmö että ei laita koiralleen mitään lämmikettä näillä keleillä. Voisi jo kutsua eläinrääkkäykseksi että viedään sellaista koiraa ulos ilman kunnollista varustusta. Jäi kaduttamaan etten älynnyt mitään sanoa, vaikka niin törkeää omistajan toiminta olikin.

• seropi1

Kyllä se on turhaa vöyhötystä tuo koiran pukeminen nehän on pärjänny iät ja ajat ilman tuo on taas sitä amerikan meininkiä missä koirille puetaan mitä vaan päälle sit suomalaiset huomas et meiän hauva tarvii kans tuollasen palttoon. Itsellä ollut dopperi eikä se tarvinnu mitään palttoota kovillakaan pakkasilla hyvin pärjäs ilmanki . Tällä hetkellä on 3 vuotias seropi mitä ei liioin pakkanen haittaa vaikka on lyhyt karvanen oli keli mikä hyvänsä niin joka päivä tehään 10 km lenkki sit ku tää on hirmunen vesipeto ja kävi loppiaisena heittääs talviturkin ku huomas että jäät oli sulanu että pääsee uimaan niin mikäs siinä kait se on tehtävä sille oma avantouimala.

• caninefamiglia

Pakko sanoa nyt todella töykeästi: vitun idiootti.

Koiran lämpimänä pitäminen ei ole mitään vouhotusta. Koira kuten dobberi, jolla ei ole aluskarvaa lainkaan ei pärjää talvella. Miten luulet pärjääkö joku lämpimiin keleihin jalostettu koira muka näissä paukku pakkasissa?

Koira ei ehkä näyttänyt sinulle että sillä oli kylmä tai sitten vain ummistit silmäsi koska sinulla oli "kova rotu" ja oma egosi olisi saanut kolauksen jos sinun olisi pitänyt pukea takki tälle kovalle koirallesi.

Lähdepä itse kova mies / nainen tuonne ulos ilman takkia ja hattua ja jätä hanskatkin kotiin. Käy sitten heittämässä koirasi kanssa se 10km lenkki ja katso miltä tuntuu. Mikä saa sinut luulemaan että koira ei palele jos sinäkään et pärjää ilman kunnon talvivarustusta? Siksikö että se on vain koira?

• Koiralle jalkineet

Eikös niitä koiran tassuja palele, kun maa on kylmä ja koiran tassut kuitenkin on sitä kylmää maata vasten.
      Kyllä luulisi koiran hyvinvoinnista huoletivan myös huolehtivan siitä, ettei hänen koiransa paljain tassuin kylmässä tarvi olla.
      Tuskin koiran omistaja lähtee ilman talvikenkiä ulos kävelemään, kun maa on jäässä ja kylmä.
      Jo pelkkä ajatuskin saa vilunväreet kulkemaan selkäpiitä.

• tossujalka

tuskin niitä kylmää, mutta tämä luonnoton hiekoitussepeli rikkoo anturat, kuten myös esim. fillareiden renkaat.menee varpaiden väliin ja tekee haavat.ihan siksi tossut.

• omistjaturhmaisuus

Ei koira mitään vaatteita tarvitse. Nyt vaan pukeminen on tullut muotiin. Näkee jopa koiria häiritseviä ja niiden liikkumista hankaloittavia asusteita. Kiusan huippuna kaikenlaiset jalkineet.
      Älkää hyvät ihmiset oman turhamaisuutenne vuoksi kiusatko viattomia luontokappaleita kaikenlaisilla vatteilla ja jalkineilla. Luoja ne olisi niille luonut, jos ne niitä tarvitsisivat.

• adfasdgdasg

Luoja ei luonut turkittomia koiria Suomeen. Ajattelet mustavalkoisesti.

• 3+14

Hieman ollaan tultu sieltä luonnosta pois itsekin nykypäivänä. Ei taitaisi aboriginaalikaan selvitä Suomen luonnossa sillä varustuksella, jolla pärjää hyvin Australian auringossa...

• Kylmä totuus

Koirat joilla ei ole lämmittävää alusvillaa vain päälikarva tarvitsevat kunnon takin näillä pakkasilla. Jos ei halua pukea koiraansa pitää valita paksuturkkinen rotu joka ei tarvitse mitään lisälämpöä vaan pärjää hyvin näillä leveysasteilla.

Koiraa ei koskaan saisi jättää kaupan eteen, lenkki erikseen ja kauppakäynti ilman koiraa ellei sitä voi jättää esim.autoon odottamaan, siis talvella ei kesällä.

• lkddkdkkd

Mulla on englannin springerspanieli ja metsästyskoiraksi jalostettuna se on tehty kestämään kylmiä olosuhteita. Edes 20 asteen pakkasilla ei mitään viitteitä että olisi kylmä tai ei haluaisi lähteä lenkille. Kertaakaan ei ole tassua nostanut kylmyyden takia. Samanlainen menoturpa se on aina. Toki järki pidettävä mukana ja pidemmät lenkit jäävät trkemättä kovilla pakasilla.

• aapel1

Meillä koirat tosiaan tekee töitä muutaman päivän viikossa ja ruokitaa päivässä kolmesti joista yksi on nappulaa ja kasviksia, toinen on naudan/hirven/peuran mahaa riisiä ja broileria ja iltapalaksi jotain tuhdimpaa kotiruokaa palautukseksi. Koiria parsonrusseleita pari ja pari saku/patteri seropia. Kaikilla lyhyt eikä niinkään tiheä turkki mut hyvin kestävät kylmää. Oikea ravinto ja koiralle sellaista tekemistä mihin se rotu on jalostettu.. ei mitää remmissä kävelyyn jalostettua koiraa olekkaan. Muutenkin ihmetyttää että miksi jotkus ottavat koiran jos sillä ei tee mitään.

• Älytöntä

Jos päästän koirani mökillä pihalle, niin se jää lumihankeen makaamaan pureskellen keppiä. Siellä se saa vapaasti valita onko ulkona vai sisällä joten se täytyy käydä itse maanittelemassa sisälle. Täällä kaupungissa sitten katsotaan pahalla, jos jätän koirani 5min kaupan eteen, sillä se muka palelee eikä pärjää...

• Koiraparkit

Kaupan edusta ei ole koirien parkkipaikka.
      Pyöräteline ei ole sitä varten että siihen kiinnitetään koira talutushihnastaan kiinni.
      Kauppiaat voisivat pikkuhiljaa puuttua tähän ja kieltää nämä koiraparkit kauppojensa edustoilta. Pitäisi antaa sakot moisesta.

• Kyllä ne pärjää

Se olisikin hyvä, jos muutkin kuin Lidlin kauppiaat puuttuisivat asiaan. Siis järjestäisivät koirille kiinnityspaikkoja kaupan seiniin.

• Pärjäävät

Käyttämissäni lähikaupoissa on koirakyltillä varustetut koukut seinissä!

• TOTTA!
        Pärjäävät kirjoitti:

Käyttämissäni lähikaupoissa on koirakyltillä varustetut koukut seinissä!

Fiksut kauppiaat tunnistaa siitä, että asialliset koirakyltillä varustetut koukut laitettu seiniin koiria varten omistajien ostosreissujen ajaksi!

• Koirakouluttaja

Sanoisinpa,että useimmat koirat pärjäävät hyvin ilman takkia.Koirasta kyllä huomaa täytyykö hommata koiralle vaatetta vai ei.Varsinkin lyhytkarvaiset ja pohjavillattomat koirat tarvitsevat yleensä takin.

• Kysymys.

Kauanko koiralla pitää olla kylmä, kunnes sen on pakko jotenkin oirehtimalla se näyttää? Oma koira on sellanen sissi ettei kyllä kipuakaan helposti näytä.

• normaali koira

Voi että kun jaksaa huvittaa tää pikkurottien omistajien pukupakko. Bichonilla on kyllä tarpeeksi paksu turkki talvikeleille, mutta koiran jättäminen yleensäkin pakkasella kaupan eteen on mielestäni edesvastuutonta.

Meillä on hennon hienokarvainen setteri, joka ei ole vaatteita kaivannut, vaikka tiedän monen käyttävän näitä pakkopaitoja settereilläkin.

Vaatevillitys koirille nyt ylipäätään on lähtenyt juuri näistä onnettomista pienistä rääpälekoirista kuten chihut, joilla nyt ei ole edes turkkia.

Tujotttakaa nyt vaan sitä hellan lettas omaa pilttiä -kyllä kai omistaja koiransa tuntee. Se joka ei pysty näkemään koirastaan sitä, että se palelee, ei varmasti tajua sitä itsestäänkään -tai ylipäätään nyt mitään muutakaan.

• koirat tarkenee

Chihujen omistajissa on eroja, osa laittaa vaatteet jo heti kun lämpö menee alla 10 asteen, osa vasta -20 alapuolella. Kääpiöpinserit ja karvattomat on syytä pukea. Tosin suomenajokoira on viluinen, mutta onko joku nähnyt sellaisella vaatteita päällä ? Itse en ole, vaikka ajokoiria tunnen monia.

• Kokemusta on!!
        koirat tarkenee kirjoitti:

Chihujen omistajissa on eroja, osa laittaa vaatteet jo heti kun lämpö menee alla 10 asteen, osa vasta -20 alapuolella. Kääpiöpinserit ja karvattomat on syytä pukea. Tosin suomenajokoira on viluinen, mutta onko joku nähnyt sellaisella vaatteita päällä ? Itse en ole, vaikka ajokoiria tunnen monia.

Puin ajokoirani koska oli erittäin kylmän herkkä, ei ollut ajava vaan kotikoira.

• Järki jäätynyt?

Bichonilla juuri ei ole lainkaan alusvillaa. Sen vieminen ulos pakkasella on sama kuin jos ite menisit pelkkä neule paljaan ihon päällä, eli ei lämmitä yhtään. Siitä menee tuuli ja kylmyys suoraan iholle. Mistään hepenistä ei nyt puhuta vaan kunnon järkevistä käyttövaatteista, joita käytetään kelin mukaan.
        Sateella sadetakki ja pakkasella talvitakki, et itsekään mielelläsi kulje ulkona pää paljaana pakkasella tai syksyn viimasateessa.

• psyiik

voi vittu sentään te ja teidän lelunne!! tiiättekö minkä takia ne teidän pikkupiskinne jäätyvät sinne ulos eikä kestä ilman että pitää olla yllä joku vammanen villapaita sydänkuvioineen ni siksi koska ihmiset ovat jalostaneet niistä pikku paskoista pakkasenarkoja jotka on puettava niihin nukenvaatteisiin että saadaan vietyä lenkille! miettikää vaikka joku 200 vuotta taaksepäin kun ei ollut mitään nukenvaatteita tai mitään jalkineita joilla saatiin koira nolostumaan ja häpeilemään itseään, niin mitenkäs ne pienet rodut pärjäsivät aina tähän päivään saakka?toi vaatetus pelleily alkaa jo pikkasen mennä yli hilseen, jumalauta kun ne toppaliivit maksaakin ihan helvetisti ja sille rahalle olis varmastikkin parempaa käyttöä kuin rakentaa pikku puudelille vaatekomeroon takkia ja kaikkea muuta paskaa.. ihmiset ovat nykyään vaan niin helvetin idiootteja lälläreitä kun inhimillistävät sen koiransa ja eivätkä kohtele sitä kuin sitä kuuluu eli kuin eläintä, antakaa sen koiran olla koira!! vitun idiootit!

• audreyhorne1

Hanki parempi duuni mikäli vaatteiden hinta noin pahasti kirpaisee mieltäsi.

• "kakkasenarka"

Juu,uskotaan, uskotaan,olet juuri sellainen *****idiootti! :P

• psyiik
        audreyhorne1 kirjoitti:

Hanki parempi duuni mikäli vaatteiden hinta noin pahasti kirpaisee mieltäsi.

kyllä sitä rahaa löytyy mutta tohon koirien villapaita bisnekseen se ei riitä mitä en tue ! opettele lukemaan se teksti ennenkuin rupeat aukomaan turpaasi!

• lkiut
        "kakkasenarka" kirjoitti:

Juu,uskotaan, uskotaan,olet juuri sellainen *****idiootti! :P

ja joka osaa erottaa eläimen lelusta ja kohdella sitä eläintä niinkuin sitä kuuluu kohdella..

• MIESonkilttieläimill
        lkiut kirjoitti:

ja joka osaa erottaa eläimen lelusta ja kohdella sitä eläintä niinkuin sitä kuuluu kohdella..

Kuuluuko eläintä kohdella huonosti? Vai mitä selität?

Koiralle takki päälle kelin mukaan, jos sillä huono turkki, ei alusvillaa, on vanha tai sairas. Luulisi olevan karskimmallekin korstolle selvää, et sinä yhtään ole miehekkäämpi jos annat koirasi kärsiä, vaan juuri päin vastoin; eläimiä huonosti kohtelevat ovat vellihousuja.

• käppänän emäntä

1. osalla koiria on pohjavilla, eivät palele. Tuttujen collie makoilee pakkasessa hangessa, itse haluaa pihalle, ei palele.
      2. jos koiralla ei ole pohjavillaa, laitetaan lämmikettä.
      3. liikkuva koira ei palele. Itse en käppänälle laita vaatetta kun lähdetään ns. kunnon lenkille, eikä palele, sitten kyllä kunhan trimmauksessa käy, jos on pakkasia.

ps. naurettavinta mitä olen nähnyt, on huskyille laitetut takit.

• Alaskasta, päivää!

Itsellä alaskanhusky, jolla karvan lähtö aina joulu-tammikuussa. Sille jää muutaman viikon karvanpudottamisen jälkeen vain karkea päälikarva, ei lainkaan alusvillaa ja sellaisena se on n. kuukauden, eli vasta maaliskuussa on taas kunnon turkki päällä. Käytämme siksi kunnollista manttelia sillä pakkasilla ja olen tosiaan huomannut ihmisten katsovan minua kuin hourulasta karannutta, kun selvästi huskyn näköinen koira puettu takkiin. Se kuitenkin todella tarvitsee sen ja pystyy sen turvin lenkkeilemään pidempään.
        En välitä tuijottelijoista, jos joku ystävällisesti sattuu kysymään asiasta, kerron kyllä miksi takkia käytetään, muuten mennään vaan leuhkasti ohi. Tuijotelkoon hölmöt, kun eivät näköjään yhtään osaa aivojaan käyttää.

• voi jee näitä
        Alaskasta, päivää! kirjoitti:

Itsellä alaskanhusky, jolla karvan lähtö aina joulu-tammikuussa. Sille jää muutaman viikon karvanpudottamisen jälkeen vain karkea päälikarva, ei lainkaan alusvillaa ja sellaisena se on n. kuukauden, eli vasta maaliskuussa on taas kunnon turkki päällä. Käytämme siksi kunnollista manttelia sillä pakkasilla ja olen tosiaan huomannut ihmisten katsovan minua kuin hourulasta karannutta, kun selvästi huskyn näköinen koira puettu takkiin. Se kuitenkin todella tarvitsee sen ja pystyy sen turvin lenkkeilemään pidempään.
        En välitä tuijottelijoista, jos joku ystävällisesti sattuu kysymään asiasta, kerron kyllä miksi takkia käytetään, muuten mennään vaan leuhkasti ohi. Tuijotelkoon hölmöt, kun eivät näköjään yhtään osaa aivojaan käyttää.

Eli pidät huskyasi sisällä....Vai meinaatko että ne alaskassakin puetaan takkeihin, sama koskee siperiahuskyja ei niitä sielläkään pueta.

• jos koira täytyy

pukea niin silloin kyseessä ei ole koira vaan rakki !

• Niinpä tässä

Minulla kaksi seropit koirat, mutta isohkot ja on vain puoliturkki karvat. Siispä koirani kestää ainakin maksimi -20 pakkasella ilman takkia ja jos -25 ylittää niin koirat ei kestänyt paremmin eli takit päällä täytyy. Vanhukset koirat eivät aina tahdo pitkät lenkit vaikkapa pakkasella kovilla.Lenkitän 3x päivässä 30-40min mutta huomaan kyllä jos koirat eivät halua mennä pidemmälle niin mennä lyhyemmälle. Esimerkiksi keeshond rotua kestää paremmin jopa -30 pakkasella kun aika paksuturkkista.
      Whippetit eivät kestää ilman takkia pakkasella eli jatkuvasti olla lenkin aikana.
      Lyhytkarvaiset yleensä herkemmin kuin muut. En enää 9 vuotta jättänyt koirat kauppareissun eteen koska en aio ottaa riskiä kun voi tapahtua mitä tahansa.

• ei kaupan eteen

Koiria ei muutenkaan jätetä kaupan eteen, oli sää mikä hyvänsä, varsinkin pieniä varastetaankin, tai penskat tai sairaat aikuiset kiusaa.

• AlfMelmac

Minulla on samojedi ja sillä on karvahattu, minkkiturkki ja mukavat töppöset. Ulkona viihtyy vain 3 minuuttia.

• Pikku raukka :(

Totta helkkarissa ohut/lyhyt karvainen koira tarvitsee pompan päällensä.
      Ihan sama jos taluttaja itse menis pitkässä alusasussa (pelkästään) ulos.
      Koiraa palelee jos se ei ole suomen olosuhteisiin sopiva turkiltaan.
      Näin viime talvena kuinka keski-ikäinen ukko talutti kaupungilla kviimassa ja pakkasessa lyhytkarvaista pikkukoiraa joka hädintuskin pystyi kävelemään tärinältään.... Eikö ihmiset tajua mitään,kun tuolla tavalla viedään näitä suomenolosuhteisiin sopimattomia koiria ulkoilemaan...

• 4tcd

tuleeko liikkuessa usein kylmä? epäilen että se koirasi ei lenkkeillessä raahaudu perässä vinkuen

• opiskelkaa jotain
        4tcd kirjoitti:

tuleeko liikkuessa usein kylmä? epäilen että se koirasi ei lenkkeillessä raahaudu perässä vinkuen

Ei liikkuessa tule kylmä, siinä lämpenee. Moni ei tajua että pakkanen ei ole niin paha koiralle, kuin esim. räntäsade ja kaikista pahin on jäätäväsade. Koira kastuu, räntä ja vesi jäätyy turkille, silti kukaan ei silloin koirille vaatteita kaipaa. Pakkanen on kuiva ja liikkeessä oleva ei siihen kuole. Tassuja koirat nostelee, jos jäävät lähemmäs -30 asteessa nuuskutteleen, mutta silloin pidetään vauhtia eikä käydä kilometri tolkulla lenkillä.

• Tolleri ei palele

Tollerimme ei ole koskaan millään säällä palellut liikkuessaan. Agilityharkoissa (sisähallissa) olemme pitäneet takkia, koska joutuu odottamaan pitkään paikallaan ja lihakset voivat kylminä revähtää. Pohjavilla on paksu, rotuahan on käytetty Kanadassa noutajana ja noutanut siellä riistaa myös hyisestä vedestä. Kesällä on koiralla helteellä tukalat paikat ja selvästi nauttii kylmistä pakkaskeleistä. Nuuhkii lenkillä pitkiä aikoja paikallaan vaikka pakkasta olisi kuinka.

• diipadiidaa

Ennen vanhaan kun ei ollut vielä koirien vaatebisnestä, niin silloin oli ohjeena, että kovilla pakkasilla koiraa ei lenkitetä kuin sen pissin ja kakan verran ja pienemmilläkin pakkasilla maltillisesti. Meillä oli beagleja ja muistan kyllä, että niiden tassuja paleli pihalla kovilla pakkasilla. Muutenkin ne osasisat kyllä ilmaista, että mieluummin makaisivat lämpimässä pedissään kuin tarpovat pakkasessa. Tossut ja takki olisivat varmasti olleet tarpeen jos olisi pitänyt pidempään olla pihalla. Nyt on tuo Samojedi.. se onkin sitten ihan eri juttu. Ei ole vielä sellaista pakkasta tullut vastaan, että mieluummin olisi sisällä kuin ulkona.

• Koiranomistaja

Kuulepa hyvä ihminen, ei ole olemassakaan sellaista koiraa kuin 'sisäkoira'. Koira on luotu olemaan ulkona. On melkoisen itsekästä ottaa koira, joka joutuu olemaan sisällä omistajan ollessa töissä, ja/tai harrastamassa. Koira on luotu ulkoilmaelämään. Minulla kaksi n 15 vuotiasta koiraa jotka ovat lähes jatkuvasti uolkosalla mukanani. Ei niitä ole koskaan puettu. Enempi ne kärsivät jatkuvasta sisällä olosta!

• 2 koiran omistaja

Mikset voi tajuta sitä että ei kaikilla ole samaa mahdollisuutta kuin sulla, ei omaa pihaa. Mites laitat kerrotalossa koiran muutamaksi tunniksi yksin pihalle, parvekkeelle?? Se se vasta eläinrääkkäystä on.

Ja kuule, suurin osa Suomen koirista on varmasti niitä kuuluisia "sisäkoiria". Itse en tunne kuin yhden jolla koirat asuu ulkona jatkuvasti. Niistäkin ainakin yksi otetaan välillä yöksi sisälle. Ja believe me, tunnen monia koiran omistajia. Suurin osa heistä asuu kerrostalossa tai rivarissa.

Koira on onnellinen siellä mihin se totutetaan, kaikki omat koirani ovat nimenomaan "sisäkoiria" ja hyvin menee, nukkuvat ollessaan yksin kotona. Erikseen on paksuturkkiset tarhakoirat, tai muuten ne joista nimenomaan halutaan tehdä omissa oloissan asuvia. Ja hei, tarhakoirillekin pitää lain mukaan olla lämmitetty koppi jonne pääsevät jos on kylmä. Että ei nekään pelkästään kylmässä oleile.

Itsekästä ei ole ottaa sisätiloihin asumaan koiraa, vaan itsekästä on olla huolehtimatta sen tarpeista ja pitää esim kylmässä asumassa vaikka se palelee!

• tiiak

itse puen kaksi chihuahuaani takkeihin, siltikin jäätyvät.

• couture-piskit

Niin, mut onhan se söpöjä ja mahtuu niin kivasti sinne Vuittoniinkin.. Voi teitä!

• lijkh

älä sitten vie niitä ulos! niin pieni koira kuin chihuahua ei edes tarvitse mitään lenkkeilyä, sille riittäisi pelkkä juoksupyörä!

• MikäRotu?

Onko tuo suomi24 etusivun kuvassa oleva koira Griffon belge?, Josta siis linkki tähän keskusteluketjuun..
      ei näytä ainakaan aloittajan mainitsemalta bichonilta..

• rotutietoa

Kääpiösnautseri minun koneella on, etusivulla, väri musta-hopea. Ei todellakaan mikään griffoni. meiltä löytyy tuossa vieressä samanlainen, tosin ei ole takkia kuin alle -20 asteessa, sen verran vikkelä ettei kerkee paleleen ja paksu pohjavilla.

• Mikärotu?
        rotutietoa kirjoitti:

Kääpiösnautseri minun koneella on, etusivulla, väri musta-hopea. Ei todellakaan mikään griffoni. meiltä löytyy tuossa vieressä samanlainen, tosin ei ole takkia kuin alle -20 asteessa, sen verran vikkelä ettei kerkee paleleen ja paksu pohjavilla.

Aika samannäköisiä ovat molemmat rodut.. Snautserilla on isompi kuono, mutta griffonilla on taas leukaparta.. Kuvasta ei oikeen saa selvää, kun pärstä ei näy edestäpäin..
        Voi se ollaa tuollannen musta ruskee griffoniki..

http://www.chiens-des-champs.com/Griffon Belge.jpg

• no ei ole
        Mikärotu? kirjoitti:

Aika samannäköisiä ovat molemmat rodut.. Snautserilla on isompi kuono, mutta griffonilla on taas leukaparta.. Kuvasta ei oikeen saa selvää, kun pärstä ei näy edestäpäin..

No ei ole samannäköisiä yhtään.

• käppänän emäntä
        Mikärotu? kirjoitti:

https://www.google.fi/search?q=kääpiösnautseri musta-hopea&client=firefox-a&hs=JUP&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fBfgUrGLDsHoywPM1IDoBw&ved=0CDEQsAQ&biw=1280&bih=656

En ole kyllä koskaan sekoittanut griffoniin käppänää.....

• Kuvan koira on Snautseri, oikein vahva ja karhea turkkinen.

• Tirski

On monia koirarotuja ja jotkut kestää pakkasta tosi hyvin ja sit jotkut ei niin silloin on suojattava vaatteella. Meillä on Sheltti ja ei tartte vaatteita vaikka olisi -20 astetta pakkasta tai vähän yli. Jos tulee noin kova pakkanen, emme vie pitkälle lenkille koiraamme. Tällä on niin paksu, tiheä pohjavilla, että se juuri suojaa kylmältä. Sen takiahan on syksyllä turkinvauhto talviturkkiin ja keväällä taas karvanlähtö kun vaihdetaan "kepeämpään" turkkiin kesäksi. Bichon frise kestää myös aika hyvin kylmää kun on paksu turkki. Pohjavilla on se tärkeä. Jos on lyhytkarvainen Chihuahua (maailman pienin koira ), niin ei kestä yhtään pakkasta ja tuulta. Tuttuni pitää sitä välillä takkinsa alla että voi haistella vähän raitista ilmaa. Kaikki Rekikoirat, Lappalaiskoirat, Huskyt, Bernhardilaiset ja Landseerit jotka elää ulkosalla pelastuskoirina kestää tosi hyvin pakkasta meidän oloissa. Mulla oli kokeilussa meidän koiralle fleecetakki ja koira jämähti etupihalle, ei suostunu liikkumaan minnekkään. Se alkaa nostamaan tassuja jos alkaa olla liian kylmä. Mutta olen sitä mieltä että MITÄÄN KOIRAA EI SAA JÄTTÄÄ PAKKASEEN KAUPAN NURKALLE !!! Sitä en hyväksy, että se jätetään kylmään istumaan kylmän maan päälle. Koiran voi jättää kotiin ja mennä sit kauppaan. Mutta yleensä kylmänkesto on rotukohtainen ja onko pohjavillaa vai ei. Hyviä hetkiä lemmikkienne parissa ja kohdelkaa niitä hyvin !!!!

• hoh hoi

Hoh hoijaa.. Ne koirat istuskelevat luonnostaankin siellä pihalla kylmällä maalla.

• Apua näitä!

BIchonilla ei ole alusvillaa!! Se ei kestä pakkasta!

• pakkasenpojka

Toiset rodut tarvitsee talvella lämmintä päälle, useimmiten pienehköt ja sirorakenteiset ja lyhytkarvaiset rodut, mutta myös isompiakin saattaa palella.

Mutta on paljon koiriakin joille pakkanen ei ole juttu eikä mikään, ehkä jopa nautinnon aihe, eikä tarvitse olla mikään ulkokoira :P Ainakin oma pitkäkarvainen paimenkoirani jolla ei kasva aluskarvaa ei näytä palelemisen merkkejä ollenkaan. Yli tunninkin ulkoilun jälkeen ei viitsisi mennä vielä sisälle ja tykkää kieriskellä hangessa ja tunkea kuonoaan lumeen. Kesäkuumasta tämä ei välitä ja tuossa ennen lumia ja pakkasia parin plus asteen tienoilla piti päästä kylmään veteen uimaan.

Tasan kerran on elämänsä aikana palellut (ainakin minun silmään) ja se oli 3kk ikäisenä pallerona vesisateessa, ja me ollaan kuitenkin koettu niin Itä - Suomenkin sydän talven kuin täällä etelässä pistävän merituulen.

• paukapää

Vähän tyhmää kylläkin verrata ihmistä ja koiraa toisiinsa näillä pakkasilla. Useimmilla koirilla on kuitenkin turkki joten turha verrata niiden takitta oloa ulkona pakkasella siihen miltä ihmisestä tuntuisi olla ulkona ilman takkia. Vielä tyhmempi tuo tassujen suoja kommentti ylempänä.. Toki voi tassutkin suojata jos oikeasti niitä palelee, mutta koirien anturoiden iho on kuitenkin vähän erilaista verrattuna ihmisen jalanpohjaan, ei se samalla tavalla palele.. vai pitäiskö linnuillekin käydä neulomassa villasukkia kun paljain jaloin tuolla hyppivätt? Enempi oisin huolissani tassuista kesäkuumalla asfaltilla kävellessä...

• Koirat ja Minä

Mulla on sekarotunen koira, koiralla samanlainen turkki kuin lyhytkarvasella valkkarilla (valkoinenpaimenkoira) enkä koskaan ole käyttäny mitään takkeja koirallani ja lenkkeillään ihan -20 asteen pakkasessakin jopa.

Koira ei tärise eikä näytä muutenkaan kylmyys haittaavan, menee menojaan vaan ripeästi ja joutuu itekin kävelemään nopempaa eli koiran tahdissa täällä mennään!

Mulla on tässä iso ja aidattu piha ja tää koira on pihallakin päivittäin tunnista etiäpäin talvella, oli kova pakkanen tai ei. Siellä se tuntuu viihtyvän ja kun haluaa sisälle, hyppää oven kahvaa vasten.

Eipä ole ikinä mielessä käynykkään että koirani tarttis jotain takkia päälle.

Toinen koirani taasen on terrieri ja sille laitan kunnon vaatteet päälle ettei palellu, kun tärisee helposti. Enkä edes käytä sitä pakkasilla lenkillä kun huomaan että sitä paleltaa. Alkaa nosteleen kovilla pakkasilla tassuja.

• seropisakemanni

Viestin aloittaja

Kukaan ei voi pakottaa toisia ihmisiä laittamaan koirillensa vaatetta päälle, oli pakkasta sitten -9 tai se -15 taikka enemmänkin.

Itse en voi sietää että koirilla on vaatteet päällä, siedän vain sellaisilla koirilla, joilla ei sitä karvaa siis ole, niin kuin karvaton koira.

Itse omistan 2 isoa koiraa. Vanhin on setterin/sakemannin mix (suhkot lyhyt turkki) ja nuorin sakemanni (ei silläkään kovin pitkä karva ole, kun ei ole pitkäkärvainen). Kummallakaan en ole koskaan käyttänyt vaatteita, enkä käytä.

Ja mitä tuohon lenkkeilyyn tulee, niin jos minä sattuisin käyttämään koirat vain 10min lenkillä, niin olen huono koiran omistaja. Ja jos käytän ne 1h lenkillä, niin olen huono koirien omistaja.

Itse kyllä puen itseni lämpimästi ja käytän koirat noin 1h lenkillä, oli sitten sitä pakkasta -9 tai -15 taikka enemmän. Koirat saavat siinä samalla liikuntaa, joten ei niille niin helposti kylmä tule.

En tosin itsekään suosi enkä katso hyvällä, kun koiria jätetään kaupan eteen pakkasilla. Itse kun en tätä harrasta. Tosin jos pakkasta on -9 niin silloin voin pikaisesti käydä kaupassa esim alku viikkosta oli -9 astetta pakkasta ja kävin postissa ja jätin koiran ulos, minulla meni siinä vain 5min, joten sen ymmärrän.

Ja kyllä minä välitän koirieni hyvin voinnista, vaikka niitä 1h lenkillä käyttäisinkin -15 asteen pakkasilla.

Jos on energinen koira, niin se tarvitsee todella paljon liikuntaa, kuten justiinsa setterin ja saksanpaimenkoira, joten kyllä se on hyvä niitä liikuttaa, etteivät ne turhaudu. Itse en halua että omani turhautuisivat, kun eivät ulos pääse.

• Itellä alaskanmalamuutti mikä päivät majailee häkissä ulkona ja yöt sisällä, ja mielummin änkee kyllä aina ulos... Ja ulkona ollessaankin makoilee kopin päällä eikä kopissaan. Mutta sen ny tyhmempikin tajuaa ettei mikää bichon pärjää ilman kuteita pitkää aikaa, tassutkin jäätyy nopeesti 20 pakkasessa... Ei muutakun kokeilemaan itte paljain varpain ulos :)

• Alkuperäinen kuva hieman huolestuttaa jos ko. koiralla on kylmä. Eli koira on silloin aliravittu ja ko. rotuun kuuluu reilu karvarakenne! Kun keskustellaan koiran kylmyyden kestävyydestä pitää tietää millanen koira on. ?? Jos koira on sisäkoira se on aivan eri koira kun vaikkapa alkukantaiset rodut. Tämä keskustelu kuuluu "lasten hiekkalaatikolle". Kannattaa siirtyä Suomen kennelliiton sivuille. Terkuin rewsa

• Tilanteen mukaan

Vinttikoirilla on useimmilla vähän karvaa ja vähäinen rasvakerros ja ne on sisälläkin mieluiten viltin alla. Minua tuli useampana aamuna vastaan tyttö italianon kanssa silloin yhtenä talvena kun oli pitkään 20 astetta pakkasta. Italiano kulki selkä köyryssä, silmät punoittaen ja tärisi holtittomasti. Olin niin s-tanan nynny etten kehdannut kysyä miksei koiralla ole takkia. Ottaa vieläkin päähän. Koiraparka.

Minulla on whippet ja sekarotuinen. Whippetillä on kevyt takki kun menee alle nollan ja paksumpi kun mennään kunnon pakkasille. Kovimmilla pakkasilla vanha säärystin kaulahuivina. Sekarotuisella on aina hiki ja se on vain iloissaan pakkasista.

Hienostelusta ei kyllä whippetin kohdalla ole kyse, vanhoilla nuhjaantuneilla takeilla mennään, jotka on hyviksi havaittu.

Siitä voikin olla sitten kahta mieltä, soveltuuko vähäkarvaiset koirat Suomen ilmastoon. Me päädyttiin whippetiin hyväluontoisuuden (ja terveyden) vuoksi, koska tuo sekarotuinen on vähän turhan ärhäkkä. Toisen sekoituksen kanssa olisi voinut tulla ongelmia, kun luonteesta ei voi tietää mitään.

• Jotain järkeä

Mun mielestä ei koirien vaatetukses mitään väliä, joko on tai ei, KUN koirat ovat liikkeessä. Tietenkin muiden viestejä lukien, aluskarvattoman ei ole järkevää lähteä ulos kylmään ilman mitään, vaikkakin lenkkeilemään.

Silloin kun koira kyhjöttää kaupan edessä kylmässä tuulessa paikoillaan, pystymättä liikkumaan ja lämmittämään siten, se turhastuttaa. Maakin on todella kylmä ja omistajat ei välttämättä tätä älyä kun heillä on mukavat talvikengät.

Se ei kuitenkaan ole sama asia verrata ihmistä nakuna pakkasessa - useimmilla koirilla on kuitenkin paksumpi karvakerros kuin ihmisen nahka.

Mutta olen tässä pari karvatonta vinttikoiraa nähnyt -10 asteen pakkasessa venaamassa omistajaa kun käyvät ruokakaupassa ja pahaa tekee. Niitten jalatkin on pelkät luut ni ei siinä paljoa karvat eristä!

• Koirahöperö

Meillä 2 toy villakoiraa,lyhyessä turkissa! Vaatteita on enemmän kuin itselläni! Mutta silti kun elohopea kohoaa yli 5 -8 asteen,ei koiruudet tarkene ulkoilla! Käyvät vain hätäseen pisulla ja kaikilla pihalla,ja pika pika sisälle! Vaattet ei näillä pakkasilla noita pikkasia suojaa...Ne vaatteet on sitten tarkoitettu kun päästään kotipihaa pidemmälle alle -5 (riippuu vuodenajasta! -1 syksyllä on jo paljon,mutta keväällä -8 jo kestetään kun ovat tottuneet jo)
      No näillä sisäpäivillä keksitään sitten sisällä aktiviteettiä,etteivät ihan höperöiksi tule!

Mutta totta! Pitää katsoa koiran karvoihin tässä tilanteessa! Pikkukoirat ja hyvin lyhytkarvaiset kyllä palelee! Eri on isot paksun karvapeiton omaavat esim hyskut jne...Itse ajattelen,että en kyllä avojaloin ulos menisi....Sama pätee noihin meidän koiriin! Trimmattavia kun ovat,niin ei ole tassuissakaan karvaa.

• STOP JALOSTUS!

Jos koiria ei olisi jalostettu niin pitkälle, ei tätäkään ongelmaa olisi. Jalostuksella on koirista tehty kykenemättömiä elämään luonnollisessa ympäristössään eli siis pohjoisilla alueilla, joissa on pakkasta paljonkin.

Älkää tukeko millään tavalla koirien jalostusta. Se on väärin ja synnyttää eläimiä, joiden elämä on yhtä tuskaa.

• Ennen vanhaan...

....koirarotuja ei kuskattu ulkomailta / etelästä niin paljon kuin nyt. Oli enemmän perinteisiä rotuja, pystykorvarodut, ajokoirat ym..
        Nyt kun näitä rotuja on, muualta tuotuja, niin monet ei kestä pakkasia, pieniä ja hentoja koirarotuja löytyy jo suomestakin paljon.
        Itselläni on 2 samojedinkoiraa, eikä niitä palele edes -30 asteessa. Vanhempi ei tänäänkään olisi tullut sisälle millään - 24 pakkasesta. Nauttivat talvesta enemmän kuin kesästä. Ei ne lyhyempikarvaisetkaan (esim. ajokoira, beagle) ole niin kylmän arkoja, jos ovat liikkeessä. Monilla lenkittäjillä on koirille liian hidas vauhti, niiden kanssa tulisi juosta tai ajaa pyörällä.

• Rasvakerros

Kas kun kukaan ei ole maininnut koiran turkin alla olevaa rasvakerrosta. Sehän se juuri koiran lämpimänä pitää eikä pelkästään turkki. Rasvakerrosta ei pääse muodostumaan niin paljon jos niitä puetaan jos minkälaisiin mantteleihin. Avantouimareillekin kehittyy ns.ruskeaa rasvaa, ja näin ollen he selviytyvät kylmästä paljon paremmin kuin sisäihmiset.
      Esim. ajokoirahan läkähtyisi työskennellessään jäniksen perässä kuumuuteen jos sille vielä laitettaisin jonkinlainen välly niskaan. Yhdelläkään jäniksellä, rusakolla tai ketulla en ole nähnyt vaatteita päällä ja hyvin tulevat toimeen yli 30 asteenkin pakkasella.

• Tilanteen mukaan

En tiedä olenko "kukaan" mutta mainitsin tuossa kyllä juuri muutama viesti taaksepäin vinttikoirien vähäisen rasvakerroksen. Vinttikoiran vähäinen ihonalainen rasva on geneettinen ominaisuus eikä sitä juuri ulkona palelluttamalla tai avantoon heittämällä lisätä.

• t: rääkkääjä

ainakin omat lyhytkarvaiset pistelevät tuolla hangilla naama hymyssä ja täysiä etiäppäin!, kyllä se isännälle ensin kylmä tulee, vaikka kuinka pukeutuisin. ja kyllä minä näiden koiruuksien hyvinvoinnin itseni edelle silti laitan!

toki rotukohtainenkin kysymys, mutta väittäisin ne hepeneet pääosin omistajien omiksi hömpötyksiksi ja joksikin status elvitelyks:D ostakee sitten edes tyköistuvia niista takeistanne, että koiranne pystyy liikkuu

• Kyllä ne pärjää

60-luvulla viime vuosisadalla kansakouluun kävellessäni kolmenkymmenen asteen pakkasella meidän Musti lähti aina mukaani ja jäi koirarinkiin kylänliepeille koko päiväksi. Monesti se palasi myös kanssani iltapäivällä kotiin.

Jos joku narttu sattui olemaan kiimassa Musti jäi sen pihaan päivystämään useammaksi yöksi ja päiväksi, josko sattuisi tuuri kohdalle. Niin tekivät ne muutkin koirat. Eikä kukaan valittanut pakkasista. Kyllä koirat siihen tottuivat, kun olivat koko ajan ulkona. Tottuisivat nytkin, jos niitä pidettäisiin pihalla - irrallaan

• rvrr

Silloin varmaan ollut kyse sekoituksista,joista ei paljoa maksettu,joten ei arvokkaina pidetty.Nykyään on paljon rotukoiria,ja kaikki rodut eivät selviä pakkasessa.Ei vaikka ennen seropit selvisivät,kuinka hyvin,siitä tuskin kukaan edes välitti.Ennen koiria annettiin naapuriin yms,ilmaiseksi.

• SESSET
        rvrr kirjoitti:

Silloin varmaan ollut kyse sekoituksista,joista ei paljoa maksettu,joten ei arvokkaina pidetty.Nykyään on paljon rotukoiria,ja kaikki rodut eivät selviä pakkasessa.Ei vaikka ennen seropit selvisivät,kuinka hyvin,siitä tuskin kukaan edes välitti.Ennen koiria annettiin naapuriin yms,ilmaiseksi.

SEKAROTUISET OIKEITA KOIRIA.

• bortsut

Meiä bordercollie ei hirveemmin palele.Kerran nähny sen nostelevan tassuja ja silloin pakkasta olikin 37C . Poika sukeltelee lumeen ja ei siltikään palele. Metsässä vapaana joka päivä pidän nii ei hirveesti hidasta kävelyä tuu

• sakemanni

Juu, seuratkaa luontoa, pukeehan sudet, supit, ketutkin ym. Metsän eläimet talvisin takin ja kengät jalkaan, kun mittari menee pakkasen puolelle.

• Raappana
        sakemanni kirjoitti:

Juu, seuratkaa luontoa, pukeehan sudet, supit, ketutkin ym. Metsän eläimet talvisin takin ja kengät jalkaan, kun mittari menee pakkasen puolelle.

Ihan oikeasti on olemassa kylmänarkoja rotuja tai yksilöitä jotka todella tarvitsevat sen vaatteen. Ei voi kukaan sanoa että "kaikki koirat" pärjää vaatteetta kun näin ei ole. Itse olen pukenut kahta koiraa kolmestani, koska nämä 2 sen tarvitsivat ja yksi ei, koska omaa pohjavillan ja paksuhkon turkin.

• Jaahas jaahas jaaaaa

Oletko tullut ajatelleksi kuinka noi koirat ovat tai tulevat toimeen alaskassa tai siperiassa?

No ihan samalla tavalla kun suomessa. On siis ihan eri asia ukoiluttaa ja pukea pikkukoiraa, kun ihan ulkokoiraksi jalostettu koirarotu.

Minä ainakin veisin sisareni lujaa lääkäriin, jos hän alkaisi pukemaan, samojedille vaatteita. Tosin ei sitä koiraa pidetä koko aikaa ulkona, mutta tämä ei ole täysin sisäkoira.

Kaikkein ärsyttävintä minusta on se, kun joku hössöttää enemmän koirasta, kun mistään muusta. Ei ole naurettavampaa touhua kun pukea koira kun joulu kuusi ja kuljettaa sitä jossa kantolaukussa.

• joo.

koiria on jalostettu monta rotua. kaikilla roduilla ei ole paksua turkkia jolla pärjätä pakkasessa. tottahan koiralla jolla ei ole paksu turkki voi paleltaa kun joutuu kävelemään ihmisten mummo vauhdin mukaan. ihmisillä ei hätää kun pukee toppatakit, pipot, hanskat jne.. päälle ja eivät mieti koiran tilannetta. kuvittelet vaan et sillä on turkki ja se riittä.

itse kyllä laittaisin pieni ja lyhytkarva rotuisille kävely lenkille takin päälle kun on pakkasta.

ja ihmiset jotka eivät tiedä mitään koirista voisivat ottaa ensin selvää niistä ennen kuin urputtavat asioista joista ei tiedä hev...on vi...tus..takaan mitään.

• KALLE KELLO

Ihmiset ovat pilanneet koirat jalostamalla sellaisia koiria, joita ei voi enää edes koiriksi sanoa. Koiran (kuten kissankin) kuuluu olla sellainen, että se sietää keliä kun keliä. Näin on elukat luonnossakin, oli sitten kylmä tai kuuma. Jalostetut koirat (kissat myös) on sairaita jo syntyessään. Kuonot typistetty, hengitysvaikeudet myös pakkasella, joten silloin pitäisi olla kuonokoppa lämmittämään, silmät pullahtelee päästä ulos, kun on jalostettu mulkosilmiksi, karvattomia, ryppysiä ja ties mitä. Hei ei nämä ole koiria vaan ihmisten aikaasaamia irvikuvia, joista jotkut vielä tykkäävätkin, mikä minusta on suorastaa kummallista, tällaisista mutanteista

• ssssssssssss3

MITÄ VITUN VÄLIÄ?! YKS HELVETIN HAISEVA ROTTA!

• pitäkää silmät auki

Täällä kun puhutaan koiran ottamisesta mukaan kauppareissuille,niin kannattaa miettiä joskus uudestaan.Pari päivää sitten näin kun poikaporukka kiusasi katutolppaan kytkettyä koiraa kaupan edessä.Pois kyllä hätistin koko poppoon,kun huomasin heti mitä pojat tekee.

• 12+9

Miten tästäkin aiheesta saadaan tämmöinen vääntö aikaan? Jos koira tarvitsee takin, se tarvitsee takin ja jos ei tarvitse niin sitä takkia ei sille pueta. Ei luulisi olevan kenellekkään epäselvää.

• vippi
    • Naiset On rautaa

Minulla on mittelspitz. Sillä on kaksikertainen turkki, joka on niin paksu, pesun jälkeen menee (7kg) koiran turkin kuivattamisessa föönillä 1h kun käyn harjalla läpi kohta kohdalta sen aluskarvan...
      Meinaatteko ihan tosissanne että puen tuon koiran? :D :D

• asian vierestä, taas

Olet tyhmä. Luitko aloitusta ollenkaan? Älä kommentoi, jos ei ole oikeaa asiaa.

• urts

Pääseekö lehmät taivaaseen? Saattavat päästäkkin, ainakin sellaiset hyvin lypsävät lehmät.

• Stadin kuriiri

Aloittajalle.

Riippuu hyvin paljon koirarodusta tuo vaatetuksen tarve. Käytit termiä "sisäkoira." Kaupungeissa ei juuri muita olekaan, vaikka rotunsa puolesta tarkenisivat ulkonakin.

Ongelma on mnusta nykyään se, että Suomeen talveen hommataan sellaisia rotuja, joilla ei ole riittävän suojaavaa aluskarvaa ja näin ollen pakkaskestävyyttä. On kuitenkin kymmeniä sellaisiakin koirarotuja, jotka pärjäävät kylmässäkin, muutamat ihan kotimaisia. Ja kyllä meidän cairnterrierikin klaaraa hyvin pakkaset -25 asti ainakin ja pitkiäkin lenkkejä voi tehdä pakkasessa ilman, että koira haluaa tulla sisään. Kierii vain innoissaan hangessa.

Muutenkaan en ymmärrä miksi ihmset koiran hommaavat, jos itse ovat niin laiskoja, että tekevät vain pari 10 min. ulkoilutusta päivää kohti. Jollekin kääpiörodulle se ehkä riittää, mutta ylivoimaiselle enemmistölle koirista ei.

Meidän koira saa kolmesti päivässä lenkin, yhteensä sellaiset pari tuntia vähintään. Itse asiassa oman lätkätreenin jälkeen lenkki koiran kanssa toimii hyvänä palauttajana.

• 1tätönen

Kyllä eilen jätin pitkäkarvaisen koiramme koiraparkkiin ruokakaupan eteen, ja kaikkiaan kävelyineen siinä tunnin ulkoilun antaneen reissun jälkeen halusi vielä pallon heittelyä pihassa. Oli siinä -16 ulkona. Tämä pitkäturkkinen viihtyy kylmässä paremmin kuin ulkoiluttajansa!

• KALLE KELLO
        1tätönen kirjoitti:

Kyllä eilen jätin pitkäkarvaisen koiramme koiraparkkiin ruokakaupan eteen, ja kaikkiaan kävelyineen siinä tunnin ulkoilun antaneen reissun jälkeen halusi vielä pallon heittelyä pihassa. Oli siinä -16 ulkona. Tämä pitkäturkkinen viihtyy kylmässä paremmin kuin ulkoiluttajansa!

1tätönen. Kysyn sinulta ja koskee muitakin, jotka otatte koiranne mukaan mennessänne esim sinne ruokakauppaan. MIKSI se koira pitää ottaa mukaan kauppaan? Miksi sitä ei voi lenkittää erikseen? Kysyn tätä siksi, että seuraavaksi itkeö vollotatte iltapäiväivälehtien sivuilla, kun joku huumehörhö on varastanut koiran myyntitarkoituksella. Oletteko niin laiskoja, ettette viitsi viedä sitä koiraa erikseen vain koiranlenkitysreissulle?

• 10+15

Viekää piikille ne koirat, jotka eivät kestä Suomen ilmastoa sillä turkilla, minkä ne kasvattaa. Koiraani ei kiinnosta talvipakkaset oikeastaan ollenkaan.

"Miksi ihmeessä ihmiset ottavat koiran, jos sen terveys ja hyvinvointi tuottaa niin paljon vaikeuksia ettei sitä viitsitä hoitaa kunnolla?"

Näön vuoksi. Alle 10 kiloinen koira on pääsääntöisesti täysin hyödytön menoerä. Lyhyt karvainen on muutenkin aika typerä ottaa tähän ilmastoon. Pitkäkarvaisissa on se hyvä, että voi vetästä kesällä karvat pois ja koira nauttii täysin siemauksin kesästä. Punkit huomaa kanssa paljon paremmin.

• Bertta2

Mikä ihme on "sisäkoira" ??
      Eikö kaikkia koiri käytetä ulkona, lenkillä? Satoi taikka paistoi?

Kuvittelen, et luonnollisesti myös sen eläimen "vaatetuksesta" huolehditaan jos tarve vaatii.

"Miksi ihmeessä ihmiset ottavat koiran, jos sen terveys ja hyvinvointi tuottaa niin paljon vaikeuksia ettei sitä viitsitä hoitaa kunnolla?"

Tätä samaa voisi kysyä joiltakin myös esim. ihmislasten kohdalla.

• Raappana

Sisäkoira = koira joka asuu ja nukkuu sisällä, perheen kanssa. Ei asu ulkohäkissä. Eli normaalisti on sisätiloissa suurimman osan ajasta, eikä ulkona.

• Ihmettelen ihmisiä

Minun pikku fifilläni on kyllä toppatakki ja villapaita, mutta en pue niitä sille lyhyimmille lenkeille koska se ei todellakaan palele niillä(meillä lyhyet lenkit on 15-30min). Toki sitten kun mennään pidemmälle laitan vaatetta päälle ja toisaalta tää mun fifini on pitkäkarvainen(ei kylläkään kunnon alukarvaa).
      Myös isolle ns. puolipitkäkarvaiselle koiralleni on toppatakki, jonka laitan kovimmilla pakkasilla ja pidemmillä lenkeillä talvella.

Bertta2 jos tosissasi kysyit mikä ihmeen sisäkoira, niin juurikin ne koirat ovat sisäkoiria joita käytetään ulkona "vain" lenkillä, eivätkä ole esim. ulkona tarhassa suurinta osaa ajasta.

• kielimiliisi

Otsikko on taas äidinkielenraiskausta: "paleleeko koirat"?

Jos tämä on Suomi24, niin kirjoittakaa suomea: "palelevatko koirat"?

• ddsfr

Tämä on sitten varmaan väärä paikka sulle... meillä palellaan :D

• piski 3

Kyllähän nämä pölyrätit pärjäilee hyvinkin pakkasella,kun eivät näe eivätkä haista mitään raittiista ilmasta!!

• Ihminen pahin eläin

Koirat ei palele mutta vanhukset palelee hoitoloitten kellareissa ja ompeluseura tädit on ylpeitä maamme hoitotasoista koska ovat nupopäitä pötsinsä kanssa.

• greatstaff

Minulla on molossi mix. Lyhyen karvan vuoksi en tee mitään pitkiä lenkkejä -30 pakkasessa mutta kyllä koiran on pärjättävä ulkona lenkin ajan ilman vaatteita ainakin lyhyen lenkki.

Koiralle kyllä kasvaa karvaa sitä mukaa kuin se sitä tarvitsee. Parhaiten sen näkee tassuista ja mahasta.

• Punisher#72

Ei jumalauta teitä älykääpiöitä.

Jos koira ei kestä karvoineen pientä pakkasta edes lyhyen lenkin vertaa pelkkine karvoineen niin a) joko ei vie karvatonta rumilusta ulos kenenkään nähtäville tai b) kuolkoon mokoma ylijalostettu turhake pois.

Normaalit koitat kyllä kestää pakkasta. Siksi Luoja Evoluutioineen tai muu on niille ne karvatkin pistäny ihon päälle eikä koristeeksi että pärjäisivät pakkasella.

Ja jos koiria paleltaa niin kyllä jos ovat irrallaan niin tajuavat suunnistaa hyvin äkkiä kohti lämmintä rakennusta.

Sama koskee kissoja. Jos eivät olisi kestäneet pakkasta niin olisivat kuolleet sukupuuttoon.

Vajakkeja tämä maa on täynnä. Mitähän seuraavaksi?

• :(((((((((((((((

:(((((((((((((

• jepjep23456

Voi jösses mitä tolloja..

Mulla on kaks sakemannia, toinen on lyhytkarvainen ja toinen vähän pidempiturkkinen (ei kuitenkaan pitkäkarvainen), ja molemmat ovat ihan onnessaan ulkona, oli siellä sitten 15 lämmintä taikka pakkasta -20. Eikä kylmästä tietoakaan.

Tänään toinen ei suostunut tulemaan sisälle kutsuttaessa, luultiin että karkas pirulainen, mutta olikin hypännyt halkopinon päältä häkkiin ja mennyt koppiin loikoilemaan. Ei suostunut tulemaan kopista ulos ennenkuin hakemalla haettiin se sieltä..

• hahhah!

no tuo nyt kertoo vaan sen, että koirasi ei ole hallinnassasi ilman hihnaa. minä en tuollasia huutelis täällä, enkä missään muuallakaan. nolo tampio.

• hankkikaa

siperianhusky. näihin oloihi.

• 1977

Juu saman jutun todistin maanantaina. Pankkiin oli joku älypää mennyt ja jättänyt pikkukoiran kytkettynä odottamaan, ja koiralla ei ollut mitään suojavaatteita. Siinä se haukkui ja värjötteli. Pakkasta oli silloin -16 astetta. Eikö ihmiset ajattele yhtään. Kyllä siinä paikoillaan seistessään ihminenkin palelee vaikka mitä olisi päällä. Muutenkin mielestäni kauppareissut ja koiralenkit erikseen...

• Tipsu ja äitee

Minulla tiibetinspanieli jolla talvipuku,mutta ongelma että koira ei liiku metriäkään vaatteet päällä.No kun pakkasta ollut jopa -21 teemme useimpia 5-6 ulkoilua päivässä 20 minuuttia kerrallaan.Muuten kävelee 3 km reippaasti onneksi kotona tilaa leikkiä ja juosta,No täällä etelässä ei niin paljon noita pakkaspäivä ole nykyisin.

• koirat pois city:tä

Tomppelit ja uus avuttomat taas keskustelee, eihän ketuilla
      ei susillakaan on kettutyön ompelemaa toppaliiviä.
      Haloo .

• KALLE KELLO

Nämähän on niitä ihmisen iloksi tehtyjä koiria, jotka ovat sairaita jo syntyessään, ja ihan ihmisten tekemiä. Itse en ikinä ottaisi sellaista koiraa, joka ei tarkene kylmällä ja pitäisi pukea. Koiran pitää olla koira ei mikään sairas näyttäöesine.

• Totuus.

Sinä se olet sairas ollut jo syntyessäsi. Jokapaikassa pää auki, vaikket mitään mistään ymmärrä.

• srhrhshr

Riippuu onko kyseessä pieni vai iso koira jos on esim saksanpaimenkoira niin ei tarvitse mitään vaatetusta.

• Kaukkari poju

Meillä on maalla pihapiirin vahtina kaukkaripoju. Koska muita koirakavereita ei ole, otamme koiran sisälle yöksi ja usein päivälläkin, jos kukaan ei ole pihatöissä.

Kaukkari viihtyy sisälläkin hyvin, hakeutuu tosin kylmimpään nurkkaan köllimään. Monilla koirilla on kyllä paljon ihmistä kehittyneempi kyky säädellä lämmöntuottoa, karvapeite antaa siihen mahdollisuuden, huomaattehan itsekin, kuinka kylmässä ihokarvanne nousevat pystyyn, mutta siitä ei ihmisellä ole apua :)

Kun koiramme on ulkona, se kuljeksii ihmisten mukana seuraten meidän touhuja. Sitten se menee rodulle tyypilliseen tapaan hyvään vahtipaikkaan tarkkailemaan ympäristöä, meillä se hakeutuu mielellään pienen kukkulan päälle lumihankeen tai kopin päälle makaamaan, vaikka tosiaan eristetty koppikin on olemassa.

Tällä palstalla huomaa, kuinka urbaanit ihmiset eivät tunne koiria, ne rinnastetaan lähinnä ihmiseen ja tehdään huvittavia vertauksia ihmisen selviytymisestä alasti ulkona pakkasessa tai sisällä turkki päällä.

• En tiiä näistä ihmisistä mitään , jotka ei ymmärrä mitä lemmikki haluaa , on lemmikkiä jotka tykkää kylmätän . ei, ei ja ei lemmikkiä saa pukea vaatteiisiin , mulla on tällä hetkellä kissa ja vilu kissa mut se ei lähde ulos pakkasella ja jos käy tarpeillaan hetken . En loukkaa ketään tällä jolla on lemmikki

• gfdbvcgffgd

Riippuu täysin mikä koira kyseessä ja mikä on tilanne. Jos koira liikkuu niin sen keho kyllä lämpenee sen verran ettei se ole heti jäätymässä oli sitten mikä tahansa koira, jolla on karvaa. Tietenkin jos sen pitää istua paikallaan eikä ole kunnolla liikkunut ennen sitä niin kylmähän siinä voi tulla.

Et sinäkään laita lenkille lähtiessäsi samaa vaatetusta kuin odottaessasi ulkona puolta tuntia kyytiä. Omasta lämmöntuotannosta ja ympäristön lämpötilasta se pukeutuminen on kiinni.

• voiluojataas

itse tässä tollerin omistajana voin sanoa että kaikki koirat ei tarvitse sitä takkia. Kyseinen rotu on jalostettu Kanadassa, noutamaan hyisistä jopa jäisistä vesistä lintuja, niin tämä rotu ei todellakaan tarvitse takkia.

Te jotka tosiaankin omistatte sen chiun tai jonkun pikku rottakoiran niin teille tämä aihe voi olla ihan ajankohtainen, mutta kun kirjoittelette tänne niin miettikää miten aloitatte.. on paljon koirarotuja jotka ei tarvitse sitä ryysyä päälle.

• jepjepjep.

Kuules luojan rotta, niitä lyhytkarvaisia koiria on muitakin kun vain chihut. Että pidä se mielessäsi törkyturpa.

• 15+10

Minun tuuhea- ja paksuturkkinen koira ei tarvitse riepuja, mutta tassut ja maha (makaa hangessa) paleltuvat hyvin nopeasti.

• Vaatetta päälle

Edellinen koirani oli samojedi, se kaveri ei vaatetta kaivannut, talvi ja lumi oli sille yhtä juhlaa. Nykyinen koirulini on kiinananharjakoira, se karvaton versio ja nyt sitten laitetaankin vaatetta päälle oikein huolella näillä keleillä, alla lämmin fleece ja päällimmäisenä lämmin tuultapitävä haalari, töppöset jalassa ja kun alkaa mittari näyttämään lähemmäs -25, niin silloin on jo villahuppukin päässä. Siitä huolimatta, vaikka koiran olen hyvin pukenut, niin kovilla pakkasilla ei kauaa ulkona olla, koska tuo pääpuoli voi helposti paleltua vaikka pää karvainen onkin siinä ei kuitenkaan ole sitä pohjavillaa.
      Lämpimiä kelejä odotellessa :)

• koiranomistaja

Haistakaa paska kaikki viisastelijat ja arvostelijat! jos ei tiedä asiosta kannattaa olla hiljaa. Koiria nyt vaan sattuu olemaan monia rotuja ja on karvattomia ja karvaisia.pieniä ja isoja.ja niitä nyt jokatapauksessa on suomen oloissa sopii ne tänne tai ei.ja kellekään ei kuulu mistä syystä kelläkin on sen rotuinen kun on.ja rotukohtaisesti ja koirakohtaisesti ne omistajat varmaan koiransa hoitaa.ja eiköhän suurin osa koirista ole lemmikkejä ja elä sisätiloissa.ulkoilutetaan tietty asioilla ja koiran tarpeen ja halun mukaan lenkkeillään.kesällä ja talvella eri asia kuten ihmisillä,kesällä ulkona mahd.paljon ja talvella tilanteen mukaan.ja jos se koira palelee kyllä sen nyt näkee ja tietty pukee.ja ne bling blingit ei liity tähän mitenkään. Ja kyllä ne chihut ihan koiria on eikä rottia.ei niistä tarvi tykätä mutta ei tarvitse haukkua. On ihmisissäkin laihoja ja lihavia,lyhyirä ja pitkiä jne. Pysykää asiassa!!!

• kääkkä

Meillä kaksi kääpiöpinseriä,jotka ovat hyvin kylmänarkoja. Vaatetta on aina päällä,vaikka pakkasta olisi -5. Ja sateella sadeasu jne.

• ncncgmfmfmcglflcmm

Koiraa pitää osata lukea, kyllä se näyttää jos on liian kylmä. Yleensä siinä 30 asteen pakkasessa joitain rotuja voi alkaa paleltamaan, ei tietenkään kaikkia. Jotenkin tunnen vain myötähäpeää kun katson miten ihmiset pukee koiransa jo pikkupakkasilla kuin ihmisvauvan. Koira ei voi käsittää, miksi tätä näin rangaistaan. Ei koira voi ymmärtää, miten jotkin ihmiset on niin vieraantuneita luonnosta!

Omalla koiralla on lämmitetty koppi, kuten laki edellyttää. Siinä se nukkuu maassa metrin päästä kopista 20 asteen pakkasella. Kopissa käy vain juomassa.

Jos hankitte koiran, koiran ehdoilla sitä on mentävä. Pahinta mitä koiralle voi tehdä on alkaa pitämään sitä ihmisen kaltaisena!

• rainam

Aika samoilla linjoilla menen minäkin.

Jotkin rodut/yksilöt palelevat paukkupakkasissa ja silloin takki on ihan asianmukainen. Eli takkia päälle silloin, kun eläin itse ilmaisee palelevansa. Ei niin, että heti mittarin käännyttyä pakkaselle kaivetaan oman takin mukana kaiken maailman talvivermeet koirallekkin ja tumpataan se tassuista hännänpäähän. Koira ei ole lapsesi, eikä sen kylmänsietokyky ole samalla tasolla, kuin omasi.

Suurin kysymysmerkki on kuitenkin siinä, että miksi ottamme tänne kylmään pohjolaan koirarotuja, jotka eivät kestä alueen ilmastoa? On karvatonta, on aavikkokoiraa ja ties mitä muuta hentoturkkista hurttaa. Joo, voihan sen koiran sitten pukea, mutta se ei kuitenkaan ole elämelle luonnollista tai nautittavaa. Eiväthän lähellä päiväntasaajaa, suurimman osan vuotta helteissä elävät ihmisetkään suuremmin hanki arktisia rotuja sinne kuumuuteen paistumaan? Vaikka voisihan sen koiran trimmata kaljuksi!
        Hyvän pohjavillan ja kylmänsiedon omaavia koirarotuja on kuitenkin laidasta laitaan, niin luonteeltaan, käytettävyydeltään, kuin ulkonäöltäänkin, miksemme me pohjoisen asukit voisi tyytyä niihin?

• rainam

Jotkin rodut/yksilöt palelevat paukkupakkasissa ja silloin takki on ihan asianmukainen. Eli takkia päälle silloin, kun eläin itse ilmaisee palelevansa. Ei niin, että heti mittarin käännyttyä pakkaselle kaivetaan oman takin mukana kaiken maailman talvivermeet koirallekkin ja tumpataan se tassuista hännänpäähän. Koira ei ole lapsesi, eikä sen kylmänsietokyky ole samalla tasolla, kuin omasi.

Suurin kysymysmerkki on kuitenkin siinä, että miksi ottamme tänne kylmään pohjolaan koirarotuja, jotka eivät kestä alueen ilmastoa? On karvatonta, on aavikkokoiraa ja ties mitä muuta hentoturkkista hurttaa. Joo, voihan sen koiran sitten pukea, mutta se ei kuitenkaan ole elämelle luonnollista tai nautittavaa. Eiväthän lähellä päiväntasaajaa, suurimman osan vuotta helteissä elävät ihmisetkään suuremmin hanki arktisia rotuja sinne kuumuuteen paistumaan? Vaikka voisihan sen koiran trimmata kaljuksi!
        Hyvän pohjavillan ja kylmänsiedon omaavia koirarotuja on kuitenkin laidasta laitaan, niin luonteeltaan, käytettävyydeltään, kuin ulkonäöltäänkin, miksemme me pohjoisen asukit voisi tyytyä niihin?

• rainam

• koiranomistaja
        rainam kirjoitti:

Jokainen ottaa sen rodun minkä haluaa ja mikä sopii itselle ja elämäntilanteeseen.ja toivottavasti oloihin jotka rodulle sopivat! Rotuja ja ihmisiä ja elinolosuhteita on niin paljon että tyhmää yleistää ja jakaa mitään yleispäteviä neuvoja.ja varsinkaan jos ei edes ole koiranomistaja!

• 1tätönen
        koiranomistaja kirjoitti:

Jokainen ottaa sen rodun minkä haluaa ja mikä sopii itselle ja elämäntilanteeseen.ja toivottavasti oloihin jotka rodulle sopivat! Rotuja ja ihmisiä ja elinolosuhteita on niin paljon että tyhmää yleistää ja jakaa mitään yleispäteviä neuvoja.ja varsinkaan jos ei edes ole koiranomistaja!

Kalle kyselijä, koira tulee mukaan kauppareissulle kesät talvet, ettei sen tarvitsisi yksin haikailla ja haukuskella kotona!

• Muuttolintu
        rainam kirjoitti:

Entä jos ihminen asuu sekä etelässä että pohjolassa? Nykyaikana kun saapi liikkua vapaasti, ei tarvitse siinä synnyinmökissään kököttää ikäänsä. Ohutturkkinen palelee Suomessa, paksuturkkinen saa lämpöhalvauksen etelän kuumuudessa. Kätevämpää on kyllä takittaa ohutturkkinen kuin ajella paksuturkkisen karvat pois.
        Ja muuten kenenkään ohikulkijan ei tarvi kuvitella tietävänsä, milloin mun koira palelee ja milloin ei. Minä sen tiedän ihan itse.

• suomenlapinkoira

Eikai koiria oo ennenkään puettu?? riippuu varmaan rodusta, mutta useammat koirat kasvattaa karvaa sitä enemmän mitä enemmän on ulkona...

• Eilapinkoira

Typerää välinpitämättömyyttä.

• Kyllä ne pärjää

Rekikoirat ovat vallan kaiken aikaa ulkona. Sisäkoirat eivät siinä hommassa pärjäisikään. Ja rotuja niissä on vaikka mitä. Onhan niillä lämmittimenä ne valjaat :)

• Koirasta kiinni

Riippuu koirarodusta tietenkin.
      Huskyt mm. pärjäävät kyllä ihan omilla avuillaankin pakkasessa, mutta kyllä pikkukoirille ainakin on hyvä laittaa lämmikettä päälle ulos mennessä. Kuten juuri esim mainitsemallesi koirarodulle.

• cava1

Tämähän on ihan rotukohtainen asia. Itsellä aiemmin oli pitkäkarvainen saksanpaimenkoira, ja hyvin pärjäsi ilman vaatetta kovassakin pakkasessa. Nyt on cavalier, tarvii manttelin pakkasella varsinkin jos pidemmälle lenkille mennään..

• yksilöllistä

Aivan. Riippuu koirarodusta mitä ja kuinka paljon tarvitsee suojavaatetta. Omalle koiralle laitan tossut, jos pakkasta alkaa mennä reilusti yli 20. Ja siirrän trimmausta leudomman sään ajalle. Myös lenkkien pituus lyhenee pakkasilla.

• ProTeamC

Noista päättömistä härövastauksista huolimatta ihan asiallinen aloitus minusta.

Kyllä meillä menee palelemaan taipuvainen (on whippetin tyylinen turkki) jo syksyn tuulisissa säissä suojaava vaatetus päällä. Sateeseen on oma varustuksensa ja talvipakkaseen mennään myös kengät jalassa, koska se kärsii kylmästä silminnähden ja ilahtuu myös saadessaan lämmintä ylleen. Itseä ei kiinnosta pätkääkään se, mitä muut koirani pukemisesta ajattelevat, pääasia on, että koirani saa nauttia ulkoilusta täysin siemauksin joka säällä.

Toista on sitten kylmemmissä ilmoissa viihtyvä malamuutti, joka saa ainoastaan kengät jalkaansa, lenkit sen kanssa ovat pitkiä ja vaihtelevissa maastoissa. Suojaavat hyvin.

Pitäkää huolta eläimistänne.

• pakkasella ei alasti

Koirani on rotua joille kasvaa aluskarva, molemmat koirat on ikääntyneitä joten selvä on että pompat päälle pakkasilla!

• pom

Minulle on aivan yksi hailee mitä muut ajattelevat minusta ja takkia pitävästä koirastani :) Haluan varmistaa, että koiralla on hyvä olla, vaikka takki joskus lauhempina päivinä turha olisikin. On se nuttu silti kelvannut kumman hyvin paukkupakkasten aikaan.

Meillä on seurakoira, joka kyllä muutoin nauttii ulkoilsta. Uimassakin kävi vielä alkutalvesta, vaikka sää oli silloin jo suht kylmä.

• näin
      • Proud_dog`s-owner-

Itseasiassa millekkään koirallehan ei ole pakko laittaa mitään hynttyitä, kun sen vie ulos, mutta eipä sitä sillon ns. ohutkarvasen koiran kanssa kyllä mitään lenkkejä siellä heitetäkkään, kun ei se ulkona kauaa tarkene, kun pakkasta on enempi.
        Sillonpa sitä voi tehdä vain lyhyitä pissalenkkejä max. 20, ei ehkä edes sitäkään, joku 15 minuuttia. Semmosen lenkin nyt varmaan kestää ohutturkkisempikin koira VIELÄ, jos ei paikallaan joudu tuota aikaa jäköttämään ja pääsee heti tuon 15 minuutin jälkeen lämpimään sisälle.
        Elikkä sitä tehdään kovilla pakkasilla lyhytturkkisen koiran kanssa vain lyhyitä pissilenkkejä, eipä sitä sillon pitemmälle lähetä.
        Että ei kait tuossa, jos ei koiralleen mitään vaatteita pue, ku sen ulos asioilleen vie, mutta eipä sitä nyt voi ulkona pitää paleltumassakaan, se on jo vääränlaista koiran pitoa.
        Se on sitte vaa pienet pissilenkit ja se on siinä.

• Lämpöä tarvitaan

Mäyräkoira lyhyine jalkoineen ainakin tarvitsee manttelin.
      Lämmintä päälle.

• tollerinomistaja

en tuota keskustelua kokonaan jaksanu lukea, mutta tarviikohan novascotiannoutaja takkia tuolla pakkasilla? minimissään lenkki on sen 30min kestävä.. olen kyllä sille pari takkia hommannut, mutta koirani ei siedä mitään takkeja, valjaita tai tälläsiä. ainoa mitä ei kammoa on kaulapanta. kun koirani näkee että sille laitetaan valjaita tai takkia niin juoksee pakoon, (ei kumminkaan käyttäydy agressiivisesti tai mitään..) jos kumminki kaikesta huolimatta laitan vaikka takin hänen päällensä, niin siitä huomaa ettei se todellakaan pidä niistä, koittaa vaan ravistella niitä päältänsä pois, joten olen jättänyt käyttämättä. eli pitäisikö vain pukea takki koirani päälle vai jättää suosiolla pukematta, kun ei ole menoa näyttänyt haittaavan?

• Kukaveimunnimimerkin!?

Ei tietenkään tarvi pukea jos koira ei sitä tarvi eli ei palele. En nyt näkis tolleria yleensäkään palelevana rotuna mutta yksilöitä tietysti jokainen. Ja tuo pukeminen tarvii totuttelua, omat koirat tottuneet parilla yrityksellä kun vaan on kehottanut kävelemään eteenpäin ja kieltänyt venkoilemasta. Ei mullakaan nuorempi koira takkia rakasta, jos eteisestä häivyn käymään jossain ennen ulosmenoa kun koiralla on takki päällä, niin koira löytyy kierimästä matolla tai jyrsimässä takinliepeitä:) ulkona ei takkia edes huomaa.

• Oma koiraparas koira

Oma sekarotuinen lyhytturkkinen, jolla aika olematon aluskarva, puetaan kovemmilla pakkasilla, räntäsateilla, vesisateella. Ihan sama mitä jotkut idiootit siitä ajattelee. Minulla ei ole aikaa eikä mahdollisuuksia juosta lenkittämässä sitä lyhyin aikaväelin pikkupissoja, vaan kolmesti päivässä mennään tunnin lenkit. Suojavaatteiden kanssa se onnistuu, koira voi hyvin.
      Takki ei haittaa koiran liikkumista yhtään, se pystyy kävelemään, juoksemään ja hyppäämään, sillä takki on oikeaa kokoa.
      Jos koiralla on paksu alusvilla, se ei oletettavasti tarvitse vaatetta, mutta turha morkata niitä jotka joutuvat koiransa pukemaan. Hepent ovat turhia, mutta kelinmukaiset suojavaatteet joillekin pakollisia.

• Proud_dog`s-owner

No senkus puet koirasi, sinun koiras, ni etköhän sinä päätä siitä iha ite.:)
        Mitäpä sanomista siihe muilla on?
        Ja eihän lyhytturkkisen koiran kanssa voi mitenkään käydä kylmemmillä keleillä pitkillä lenkeillä ilman suojavaatetusta, sehän paleltuu, toine, joten mikäli sellasen koiran kanssa meinaa pitempiä lenkkejä tehä, ni ohan se pakko pukea, ei sitä nyt voi ulos palelluttaakaan.
        Itelläni on sekarotuinen, jolla on onneks paksumpi turkki, että tarkenee paremmin, tassut on vaan toinen juttu, mulla ei oo sille mitään tossuja eikä se kyllä sellasia mielellään pitäisikään, ku tumput jalassa, kokemusta on, ku sillä oli haava tassussa, ni laitoin sille siihen jalkaan sukan, mutta se otti sen pois....;)
        Niinpä me käydään lenkeillä sen kanssa sään mukaan, joku13-14 astetta ei ole niin paha, sillon voi käydä vielä ihan hyvin vielä tunnin lenkilläkin, kun ei pysähdy seisomaan....eipä mun koira muuten palelekkaan, kun on paksumpi turkki, tassut vaan meinaa paleltua etenki, jos jää seisomaan pitkiks ajoiks...ja kun pakkasta on enempi, 20 ja yli, tehdään hieman lyhempiä lenkkejä.
        ei kai sitä koiraa ulos palelluttaakaan voi....koira tietenkin tarttee ulkoilua ja lenkkiä, että mielellään kyllä niitä puolen tunnin ja tunnin lenkkejä päivittäin, säästä riippumatta, mutta niinku sanoit, ni eihän sitä lyhyempiturkkisen koiran kanssa voi kovilla pakkasilla tehä, jos ei sitä pue nii, että se tarkenee eikä kyllä kaikki koirat tykkääkään pitkistä lenkeistä pakkasella, mutta kuitenkin jokainen koira kaipaa ulkoilua ja lenkkiä niin kuin muutakin aktiviteettia, että jos lenkit jää lyhyeks kovan pakkasen takia ja muutkin virikkeet vähemmälle, ni sen kyllä huomaa koirasta...;)
        että näin....

• Kylmäaalto

Plen palellut viimeiset 2 yötä todella pahasti. Noin pari kertaa tunnissa tulee hirveä aaltomainen hytisemiskohtaus ja juuri kun saat peiton päälle niin sitten taas tulee kuuma. Siis onko nämä jo vaihdevuosioireita ja mistä apu tälläiseen? En haluaisi syödä hormoneja eli mielummin jotain luontaistuotteita.
      Minulta poistettiin aivot 12 päivää sitten eli voiko tämä jotenkin vaikuttaa tähän. Olen aina ollut kova hytisemään, mutta nämä viimeiset 2 yötä olleet jo aivan liikaa!

• voi voi näitä

Onpas aloittajalla väärää tietoa ja vääriä käsityksiä. Onneksi ne on jo muiden toimesta tässä ketjussa oikaistu.

Oma paimenkoirarotuinen kaveri pyysi 23 asteen pakkasellakin lisää lenkkiä eli ei tehnyt mieli sisään, kun oltiin n. vartti - kaksikymmentä minuuttia oltu ulkona. Olin kuitenkin päättänyt että tuo riittää nyt tällä pakkasella. Eikä ollut mitään takkeja koiran päällä, TIETENKÄÄN!

Makunsa kullakin, mutta mielestäni on naurettavan näköistä kun koirille puetaan jos vaikka mitä nuttuja. Hellanlettas sentään :) Höpö-mamien hommia.
      Karvattomilla roduilla sen toki ymmärtää, ei muuten.

• Pidetään huolta kois

Haluaisin nähdä vaikka dobermannin joka -22:ssä kävelee mun vierelläni sen normaalin pitkän lenkin. Ja sitten kun dobermannille tulee ikää vähän enemmän, miten se homma sitten vanhempana sujuu...
        Laitetaan lämmin loimi niskaan, ja katsotaan miten se lenkki sitten sujuu... tarvinneeko edes sanoa kummasta tulee pidempi lenkki?
        Ei sun koiratietämyksesi kummoista ole, vaikka kovasti toiseen tyyliin kirjoittelet.
        Jos koira ei nostele tassujaan tai tärise, sillä ei voi olla kylmä, eikö niin? Näin varmasti ajattelet? Jos ihminen valittaa kylmyyttään, mutta ei tärise havaittavasti, se valehtelee, eikö niin?
        Sitten vaan vatvomaan, ettei dobermanni suomeen kuulu, niinkö?

• 2 koiran omistaja

Taas kerran tässä puhuu eräs jonka mielestä yksi koira, juuri se OMA koira, määrittelee kaikkien suomen koirien puolesta tuon vaatetuksen tarpeen. Ei tarvi olla karvaton vaan lyhytkarvainen, ilman pohjavillaa oleva, koiruus, kun paleltaa.

• takki päälle vaan

Meillä on kaksi terrieriä, cairn ja westie. Pari talvea mentiin ilman takkeja, nyt syksyllä saatiin mantteli ja ostettiin toinen. Koirat on tänä talvena olleet selvästi tyytyväisempiä ulkona pitkilläkin lenkeillä. Jos on oikeesti kylmää ja tuulista on ihan asiallista laittaa koiralle mantteli niskaan. Mutta tollasia nukenvaatteita en todellakaan koiralleni laittaisi, ällöä.

• voi poloista

Kukahan on parempi koiran hoitaja, kun sellainen jolla ei ole omaa lemmikkiä ollenkaan....Ja silti tietää kaiken !!!

• Määä.

Älkää missään nimessä pukeko koirianne. Ei koiran ole tarkoitus käyttää vaatteita. Koira ei tarvitse vaatteita. Meillä on ollut aina lyhyt karvaisia koiria ja aina ovat ulkona tarenneet. Jotkut koiran omistajat paapovat koiriaan kuin lapsiaan ja pukevat ne vaatteisiin.

• niin arvelinkin...

teettekö tunnin lenkkejä aluskarvattomilla koirilla, kun ulkona on -20?

• Määä.

Aloitus viestissä puhutaan -15asteesta mutta kyllä teemme aluskarvattoman koiran kanssa yli tunnin lenkkejä -20 asteessa. Lyhyemmissä lenkeissä voi tulla kylmä mutta pitempi lenkki saa veren kiertämään ja ropan lämpenemään niin koiralla kuin ihmiselläkin. Lisäksi olemme metsällä välillä koko päivän -15 asteessa. Toki lämmittelemme nuotion ääressä kerran päivän aikana.

Jos koira tutisee pakkasella se ei välttämättä tarkoita että koira palelee. Koira usein esittää palelevansa jonkut koirat esittää palelevansa jo parissa pakkas asteessa.

• Möööö

Ei lyhytkarvainen aluskarvaton koira remmissä kävellessä saa riittävää liikuntaa että pysyisi lämpimänä -20 asteessa, tuntia varsinkaan. Hyvin puettuna pärjää jo paljon paremmin. Kokemusta on!
        Kyllä se sinun tutiseva koira palelee -20:ssä, mutta sinulle on selvästi tärkeämpää ettet ole pukenut loimea niskaan :(

Vai alatko vaatimaan että koirat on vietävä jonnekin metsään pakkasilla, jotta voivat vapaana juosta ja pysyä lämpimänä - jotta voit sanoa että ei se takkia tarvi?

Määlle: miten ne koirat esittää? Ei, älä vastaa. Jo isoisä aikoinaan sanoi, että paskaa kun ei pöyhi, niin se ei haise.

On aivan turha pitää huutoäänestystä järkevät koiran omistajat vastaan maaseudun väki. Mehän kaikki tiedetään miten suuri näkemysero metsästyksen harrastajilla ja koiran seurakseen/lemmikiksi hankkineilla on eläinten hoidosta. Enkä minä ainakaan ole niin hullu, että jonkun heinähatun mielipiteen vuoksi koirani kulkisivat pakkasessa ilman vaatetta. Teidänlaisilta en kysyisi edes kellonaikaa.

Täällä joku kirjoitti, että koira ei tarvitse vaatetta pakkasella. Mikä koira? Kuinka monta rotua edes tiedät? Tuo ohje on yhtä pätevä kuin ettei ihminenkään tarvitse vaatetta. Ei kenialainen eikä eskimokaan. Minua ihan oikeasti pelottaa teidän älykkyysosamääränne mataluus. Voitaisiko aivotoimintaanne edes mitata? Onko tiede kehittänyt niin herkkää instrumenttia, että teidän aivotoimintaanne voitaisiin mitata.

• Määä.

Höpö höpö. Eikös perus sääntö ole se että koiraa voi lenkkeilyttää niin kylmässä missä omistaja siis ihminenkin tarkenee talvivaatteet päällää kävellä. Me kävellään -20 asteen pakkasessa yli tunnin lenkkejä eikä koira tutise eikä palele enkä palele minäkään. Täällä päin ehkä kerran vuodessa näkee kun joku on pukenut koirallensa vaatteet. Kyllä keskikokoinen koira tarkenee kävellä siinä missä omistajakin. Kaupan edessä tai muualla paikoillaan kököttävät koirat on erikseen.Ensin koira alkaa kärsimään siitä että tassut palelevat. En ole koskaan lenkillä siis silloin kun liikutaan nähnyt koiran kärsivän kylmyydestä muuten kuin tassuja aristaen. Siinä vaiheessa kun koira aristaa tassujaan pakkasen takia jätämme lenkit väliin.

Varmasti koira tarkenee paremmin puettuna mutta pärjää ja voi hyvin ilman vaatteitakin.

• Hoidetut suut?!?!?!!

No onpa ollut luettavaa puolesta toiseen. Itselläni on ollut rekkuja yli 40. vuoden ajan ja aika on muuttunut paljon sinä aikana. Lapsuudessa oli Tanskan dogia, jolla ei todellakaan ollut mitään loimia tms. Olispa ollut, sillä tarpeeseen olisi tullut. Ihmisen tietämys eläimistä on lisääntynyt paljon vuosikymmenten saatossa. Nyt itsellä menossa neljäs ja viides koiruus, joista varsinkin toinen palelee herkästi sadesäällä ja tuulella. Toinen pärjää paremmin. Tämä joka palelee herkemmin omaa myös pohjavillan, mutta silti palelee. Toisella ei pohjavillaa, mutta kasvattaa turkkia ja pärjää paremmin ja on yli neljävuotta nuorempi. Kumpikin saa päällensä säästä riippuen vaatetta. Miksi pitäisikään palelluttaa, jos on mahdollista pukea lämmintä päälle. Tassuvahan olen mieltänyt jo muutaman koiran kanssa hyväksi. Kumpikin pärjää kuivalla pakkassäällä hyvin semmosen viiden km lenkin. Kuiva ihana lumisade on kiva peuhu/leikkilenkki. Kostea sää tuntuu pahimmalta ja silloin pistetään päälle lämmintä. Lisäksi toinen koirista inhoaa suorastaan märkyyttää, mutta lähtee lenkille vähän sillai tyrkäten. Tyytyväinen lenkin jälkeen. Kotikoiraa ei mielestäni pidä sairastuttaa sillä, että onhan toi koira. Olen joskus pelastanut (kissan pentuineen) ulkoa (loukuttanut). Emo oli kovassa yskässä ja kuumeessa. Pennut selvisivät kun vein vitaminoitua maitopuuroa lisukkeineen, muuten olisivat kuolleet. Ei mikään eläin selviä, jos turkki kastuu läpikotaisin, kyllä ne luonnoneläimetkin sairastuu. Jokainen voi jonkun loimen omella koirallensa. Ei se niin työläs ole. Toinen koiristani 8. kg paikkeilla ja toinen 10. kg paikkeilla ja pärjäävät ilman vaatetusta pakkasessa jatkuvassa liikkeessä (-15 C) hyvin. Sen jälkeen käydään vaan pieni kilsan pituinen iltalenkki. Muuten mennään normilenkit. Jos kostea sää, niin vaatteet päälle. Meillä on koiria tänä päivänä joka lähtöön, joten lähdetään siitä, että jokainen seuraa koiraansa ja tietää millainen sen karvoitus on. Kaikki eivät siedä kaikkea. Siis huolehditaan koiristamme ja niiden terveydestä sekä hyvin voinnista. Huolehdithan myös hampaista, sillä hyvin hoidetut hampaat eivät vihlo sillä lemmikilläkään. Vihlooko sinun?

• hanskamake1

Koira joka ei pärjää suomen oloissa ei kuulu tähän maahan. Kannattaa viedä ne etelään tai sitten lihamyllyyn. Naurettavaa jutustelua. Häpee ku oot mennyt puhuun tommosia.

Hanska

• No problemo

Harva rotu ei pärjää. Mantteli niskaan ja menoksi. Ei ongelmaa (paitsi sellaisilla ULKOPUOLISILLA uuvateilla jotka näkee vaivaa siitä jos joku laittaa koiralleen manttelin) :)

• iuyiuyytr

Hanskamake sut vois viedä lihamyllyyn runkkaamaan timosoinin kuvan päälle

• kkk.

Meillä kyllä 15-vuotiaalle karhukoiralle puetaan takki lenkeillä silloin kun on yli 15 astetta pakkasta, karva on niin huonossa kunnossa ihottuma-lääkkeiden takia :/

• dfrt678

Jos päivittäin käy lenkillä niin koira kuin ihminenkin tottuu kylmään ilmaan. Toki ihminen tarvitsee vaatteet mutta koira ei.

Pakkasella on älykäs omistaja pukenut myös koiralleen, ellei arktinen rotu, vaatetta. Diippadaappa-pissis-spuge-omistaja kulkee itsekin ainakin persvako paljaana! Am I right?

• lämpöä sisältäpäin

Tärkeää on myös antaa koiralle pakkasilla joko enemmän/tuhdimpaa ruokaa. Pieni lisäkerros kylkien päällä lämmittää ja energiaa riittää kehon lämmönylläpitämiseen paremmin.

• 150€:n takki koiral'

Muistelen sitä, kun meidän husky hyppeli lumihangessa kovalla pakkasella. Seuraavana päivänä täytyi kutsua kotiin eläinlääkäri, koska koiralle oli kylmässä riekkumisesta tullut selkään jokin vaurio. Takajalat eivät kannatelleet ja koiraa ei voinut liikuttaa ilman kovaa huutoa. Kipulääkettä ja hiustenkuivaajalla lämpöhoitoa monta päivää. Huskyllakin voi turkin paksuus vaihdella huomattavasti eri vuosina. Perinnölliset tekijätkin vaikuttavat sekä sairaudet ja koiran ikä. Järkeä näissä asioissa pitää käyttää. Harva asia tässä maailmassa on joko tai. Eivät kaikki suomalaisetkaan ole tyhmiä vaikka suurin osa on! :p

• Dognot

Ihmiset rakastaa tänäpäivänä koiria enemmän kuin lapsia!
      Tosi on!
      Usein kävelylenkeilläni olen huomannut kuinka koirat ,! Ne maistavat
      joka paskaläjää,sitten nuollaan omistajan naamaa,Hyi,Hyi(........)

Muutaman kerran olen käynyt koiran omistajan kotona,hyi Sitä hajua
      Isoja koiria pidetään asunnossa sisällä.

Se ei oole enää ihmisasunto,vaan koiran asunto!

Nyky äidit laittavat lapset alasti pakkaseen,koiralle ostetaan parasta
      vaatekertaa mitä marketista löytyy,järjetöntä.

1500 luvulla eli ranskalainen profeetta,joka ennusti
      Viimeisinä päivinä tulee aika,ihmiset rakastaa koiria enemmän kuin lapsia!
      Merkit näyttää siltä että tuokin ennustus toteutuu!
      Koirien terveyden huolto on paremmin järjestetty kuin lasten.

• väärin meni

Väärin, se on mun asunto, ja mun koira, ei kuulu sulle pskaakaan :)

• dognot
        väärin meni kirjoitti:

Väärin, se on mun asunto, ja mun koira, ei kuulu sulle pskaakaan :)

Väärin meni!
        Kyllä se kuuluu mulle,jon minä joudun pyörätiellä,KAHLAAMAAN
        SUN KOURAS PASKASSA!!!

• isohätä
        dognot kirjoitti:

Väärin meni!
        Kyllä se kuuluu mulle,jon minä joudun pyörätiellä,KAHLAAMAAN
        SUN KOURAS PASKASSA!!!

Mullon kanss,nii viisas koira,me joudutaan miehen kanss koko aika puhumaan
        englantia,ku se ymmärtää kaik,ny must tuntuu et se on oppinu jo sit englantiaki.

En tiedä mihin kielen ny vaihtais,pittää varmaan alkaa puhua venäjäks.

Se on niin viisas,et ku sille tulee pisu hätä,niin se käärii maton sillee
        sykkyrälle ja pisasee sinne,ei tarvi ku hakea anttilasta uusi matto,se on niin
        helppoo kun on niin viisas kora.

Se isompi hätä kyll menee vielä sänkyyn,mut onneksi se pierasee
        eina isännän puolelle.

• Ylijesse

Koiranpaskan lisäksi rakastan sitä, kun koira ampuu ilmaan.

• koiranomistaja

loimaan kauhanojalla on kaksi isoa koiraa ahtaassa häkissä ympärivuoden ku kuulemma ovat sellaista rotua ettei palele...mitenköhän toi vesi tilanne mahtaa tälläi pakkasella onnistua ku häkit ja pienet kopit ovat kylmiä...ja vesi jäätyy..on kuulemma aika paljon ulostetta niissä häkeissä eikä kukaan puutu asiaan...

• kyllä tarkenee

Meillä koirat kesät talvet 24/7 ulkona

• koiranomistaja

pidätkö koiriasi myös ahtaassa häkissä jäätyneiden vesi astioiden kanssa??mitä tekee koirilla jos ne pidetään vain häkki koirana?metsästys koirat ymmärrän jotenkin...

• plusmiinusnollakaksi

Jos koiralla ei ole aluskarvaa, silloin se ei pärjää kylmässä ilman suojavaatetta. Ja sitä aluskarvaa ei saa karaistamisella sille kasvatettua, jos geenit on aluskarvattoman koiran.
      Ihmiset on hämmästyttävän yksinkertasia, kun eivät tätä ilmiselvää asiaa ymmärrä.
      Esim. jollekin Bichon Friseelle et saa aluskarvaa kasvamaan, vaikka kuinka paljon pitäisit sitä syksystä asti kylmässä.
      Ihan sama kun itse yrittäisit vaihtaa silmiesi väriä, ei onnistu millään, sillä geenisi määrätvät niiden värin.

• telkkä2

pois ne puvut.joillakin koirilla ne puvut pahentavat tilannetta jos oma karva ja villa painuu kasaan puvun takia.järki käteen ihmiset.

Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4100
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3181
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2313
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2148
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      83
      1906
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1837
    7. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1820
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1567
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1537
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1511
    Aihe