Kursorilla tekstiloota tekstin päällä näkyviin kuinka?

19+15=34

En tiedä minkä WWW-sivujen teon aihealueeseen tämän threadin laittaisin.

http://www.guidetojapanese.org/finnish/particles.html

Tuolla sivulla kun kanji-merkkien päälle laittaa kursorin, niin ilmestyy tekstiloota sen luokse. Itsekin haluaisin tekstiini tuollaisia kohtia. En tiedä miten tuollaista tehdään. Käytössäni on ohjelma nimeltä KompoZer 0.7.10 (20070831).

8

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+15=34

      Ei tarvitse kertoa miten tekstiloota tekstin päällä kursorilla osoitettaessa juuri KompoZerilla tehdään. Voi vaikka kertoa minkälaista koodia käytetään sen tekoon tai jotain. En tiedä onko sille mitään yleistä nimitystä, niin jos on, voisi kertoa edes sen niin saattaisin osata etsiä paremmin ohjetta muualta.

    • ti tle

      Tuolla sivulla on käytetty

      title -ominaisuutta

      title="Tähän teksti joka näkyy laatikossa"

      • Niinpä, siellä on käytetty title-määritettä. Se on käytettävyydeltään surkea (hidas ilmestymään, nopea katoamaan, pientä fonttia, jota sivuntekijä ei voi suurentaa ja käyttäjä ei osaa suurentaa, jne.).

        Ei kannata ruveta käyttämään. Ennemmin kannattaa googlata sanoilla "css tooltips" (ja valita niin yksinkertainen vaihtoehto, että itse ymmärtää, miten se toimii).

        No tässä yksi melko simppeli CSS-koodi:

        [data-tip] {
        position: relative;
        }
        [data-tip]:hover:after {
        position: absolute;
        top: 1em;
        left: 0;
        width: 12em;
        content: attr(data-tip);
        background: white;
        color: #030;
        padding: 0.1em 0.2em;
        border: solid 0.1em #060;
        }

        Tätä käytettäessä kirjoitetaan haluttu teksti data-tip-määritteeseen, esimerkiksi Hello world.

        Lisäksi kannattaa miettiä, mistä käyttäjä voi arvata, että jotkin merkit tai merkkijonot ovat sellaisia, että viemällä osoittimen päälle saa jotain lisätietoa. Tähän ei ole hyvää ratkaisua, siedettävä saattaa olla margin-bottom-ominaisuudella tehty pisteviiva alla.


    • 19+15=34

      Tällaista nyt opin käyttämään kai HTML4.01:n seassa:

      Heading 2-tyyppiselle tekstille:
      Sivulla muuten näkyvä teksti

      Leipätekstille:
      Sivulla muuten näkyvä teksti

      • 19+15=34

        No oho, tuossa ei näykään sitä koodia.


      • doktor poopidou
        19+15=34 kirjoitti:

        No oho, tuossa ei näykään sitä koodia.

        korvaa html-koodin merkit < ja > vaikka tähdillä niin näkyy


    • näkyyksahrefatribuut

      Google

      Google

      Pitäis ihan title ominaisuudella saada näkymään

      • Etvaanosaa

        Yritit kai kirjoittaa

        Google

        Se on kyllä huono ajatus kyllä näin korjattunakin. Enkä nyt tarkoita sitä että title-määritteen arvo on typerä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe