Lähdetään hiihtolomalla gran canarialle ja soitella minun ei tarvitse puhelimella mutta nettiä tarvisin välillä. Jos käyttää omaa mobiilidataa tuleeko siitä jotain lisämaksuja koska olen ulkomailla? auttaaka joku jooko?
Mobiilidatan käyttö ulkomailla help!!
6
1022
Vastaukset
- 13+15
Lähes aina tulee lisämaksuja. Useimmissa liittymissä se on EU:n sisällä EU:n määräämän maksimitariffin mukaan, eli tällä hetkellä 56 senttiä megatavulta. Kannattaa siis olla tarkkana, koska tuollakin hinnalla voi saada aikamoisen lisämaksun. Jos meinaa paljon dataa käyttää, kannattaa joko pitäytyä paikallisiin wifi-verkkoihin tai hankkia paikallinen (prepaid) sim-kortti.
- avoin verkko
Lomakohteissa usein on hotelleissa, ravintoloissa ja kahviloissa ilmainen WLAN tai WIFI nimellä ilmainen nettiyhteys. Kun aloittaa käytön varmistaa vaan, ettei puheliverkon datayhteys ole päällä vaan WLAN-yhteys.
- ksusha
Joo nää ns. älypuhelimethan on tosi pirullisia, jos et aseta estoja niin ne touhuilee omiaan ja laskua tulee. Kuulemma. Itse olen itse laittanut ns. roaming estot datalle jo liittymiä hankkiessani. Ja käytän vaan jotain vanhaa tai halpiskännykkää ulkomailla. Ns. prepaidkortin saa jo kaikkialta johon kuuluu datayhteyttä, ehkä euron vuorokausihintaan. Kortti vaan kännykkään, aipädiin, läppäriin tai tablettiin, aktivointiviesti ja menoksi.
Wifi eli langaton vapaa verkko on ihan tosi hyvä, se löytyy helposti ja hotelleissakin on omat verkkonsa, kysy vaan mahdolliset salasanat respasta. Mut se suomalainen kortti kannattaa pitää siinä halpispuhelimessa et voit vastata tai soitella tarvittaessa. - ei ongelma
ksusha kirjoitti:
Joo nää ns. älypuhelimethan on tosi pirullisia, jos et aseta estoja niin ne touhuilee omiaan ja laskua tulee. Kuulemma. Itse olen itse laittanut ns. roaming estot datalle jo liittymiä hankkiessani. Ja käytän vaan jotain vanhaa tai halpiskännykkää ulkomailla. Ns. prepaidkortin saa jo kaikkialta johon kuuluu datayhteyttä, ehkä euron vuorokausihintaan. Kortti vaan kännykkään, aipädiin, läppäriin tai tablettiin, aktivointiviesti ja menoksi.
Wifi eli langaton vapaa verkko on ihan tosi hyvä, se löytyy helposti ja hotelleissakin on omat verkkonsa, kysy vaan mahdolliset salasanat respasta. Mut se suomalainen kortti kannattaa pitää siinä halpispuhelimessa et voit vastata tai soitella tarvittaessa.kyllä älypuhelimessa on asetuksissa ihan selvä juttu miten data ei ole päällä tai on. Ei mene siis vahingossa jos niin väität.
- .....
ei ongelma kirjoitti:
kyllä älypuhelimessa on asetuksissa ihan selvä juttu miten data ei ole päällä tai on. Ei mene siis vahingossa jos niin väität.
Samaa mieltä ja testattu on eli asetukset niin, että päivittää vain kun Wifiä käytetään, se on usein nopempikin kuin mobiilinetti. Yhtään senttiä ei laskussa ollut datan käytöstä viime reissulta näillä asetuksia ja toimintatavoilla. Wifi toimi siellä hyvin, useita paikkoja oli missä käyttö oli ilmaista.
- Anonyymi
Joo kun käytät puhelinta ulkomailla, kyse on niin sanotusta roamingista. Silloin sun puhelin yhdistyy automaattisesti sen maan verkkoon, jossa olet – tässä tapauksessa siis Espanjassa, kun Gran Canarialle olette menossa.
Hyvä uutinen on, että koska Espanja on EU-maa, puhelimen käyttö maksaa saman verran kuin Suomessa. Eli netin käyttö, puhelut ja tekstiviestit eivät aiheuta lisämaksuja niin kauan kuin pysytte EU:n sisällä.
Ainoa asia, mikä kannattaa tarkistaa, on että kuinka paljon sun liittymässä on EU-dataa käytettävissä. Kaikissa liittymissä ei ole rajattomasti nettiä ulkomailla, vaikka kotimaassa olisikin. Jos raja ylittyy, operaattori saattaa veloittaa siitä pienen lisämaksun.
Täällä selkokielellä data roamingista:
https://puhelinliittymatarjous.fi/data-roaming-paalla/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024467Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821197- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83913Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816