Mobiilidatan käyttö ulkomailla help!!

ninnaaa

Lähdetään hiihtolomalla gran canarialle ja soitella minun ei tarvitse puhelimella mutta nettiä tarvisin välillä. Jos käyttää omaa mobiilidataa tuleeko siitä jotain lisämaksuja koska olen ulkomailla? auttaaka joku jooko?

6

1132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+15

Lähes aina tulee lisämaksuja. Useimmissa liittymissä se on EU:n sisällä EU:n määräämän maksimitariffin mukaan, eli tällä hetkellä 56 senttiä megatavulta. Kannattaa siis olla tarkkana, koska tuollakin hinnalla voi saada aikamoisen lisämaksun. Jos meinaa paljon dataa käyttää, kannattaa joko pitäytyä paikallisiin wifi-verkkoihin tai hankkia paikallinen (prepaid) sim-kortti.

• avoin verkko

Lomakohteissa usein on hotelleissa, ravintoloissa ja kahviloissa ilmainen WLAN tai WIFI nimellä ilmainen nettiyhteys. Kun aloittaa käytön varmistaa vaan, ettei puheliverkon datayhteys ole päällä vaan WLAN-yhteys.

• ksusha

Joo nää ns. älypuhelimethan on tosi pirullisia, jos et aseta estoja niin ne touhuilee omiaan ja laskua tulee. Kuulemma. Itse olen itse laittanut ns. roaming estot datalle jo liittymiä hankkiessani. Ja käytän vaan jotain vanhaa tai halpiskännykkää ulkomailla. Ns. prepaidkortin saa jo kaikkialta johon kuuluu datayhteyttä, ehkä euron vuorokausihintaan. Kortti vaan kännykkään, aipädiin, läppäriin tai tablettiin, aktivointiviesti ja menoksi.

Wifi eli langaton vapaa verkko on ihan tosi hyvä, se löytyy helposti ja hotelleissakin on omat verkkonsa, kysy vaan mahdolliset salasanat respasta. Mut se suomalainen kortti kannattaa pitää siinä halpispuhelimessa et voit vastata tai soitella tarvittaessa.

• ei ongelma
        ksusha kirjoitti:

Joo nää ns. älypuhelimethan on tosi pirullisia, jos et aseta estoja niin ne touhuilee omiaan ja laskua tulee. Kuulemma. Itse olen itse laittanut ns. roaming estot datalle jo liittymiä hankkiessani. Ja käytän vaan jotain vanhaa tai halpiskännykkää ulkomailla. Ns. prepaidkortin saa jo kaikkialta johon kuuluu datayhteyttä, ehkä euron vuorokausihintaan. Kortti vaan kännykkään, aipädiin, läppäriin tai tablettiin, aktivointiviesti ja menoksi.

Wifi eli langaton vapaa verkko on ihan tosi hyvä, se löytyy helposti ja hotelleissakin on omat verkkonsa, kysy vaan mahdolliset salasanat respasta. Mut se suomalainen kortti kannattaa pitää siinä halpispuhelimessa et voit vastata tai soitella tarvittaessa.

kyllä älypuhelimessa on asetuksissa ihan selvä juttu miten data ei ole päällä tai on. Ei mene siis vahingossa jos niin väität.

• .....
        ei ongelma kirjoitti:

kyllä älypuhelimessa on asetuksissa ihan selvä juttu miten data ei ole päällä tai on. Ei mene siis vahingossa jos niin väität.

Samaa mieltä ja testattu on eli asetukset niin, että päivittää vain kun Wifiä käytetään, se on usein nopempikin kuin mobiilinetti. Yhtään senttiä ei laskussa ollut datan käytöstä viime reissulta näillä asetuksia ja toimintatavoilla. Wifi toimi siellä hyvin, useita paikkoja oli missä käyttö oli ilmaista.

• Anonyymi

Joo kun käytät puhelinta ulkomailla, kyse on niin sanotusta roamingista. Silloin sun puhelin yhdistyy automaattisesti sen maan verkkoon, jossa olet – tässä tapauksessa siis Espanjassa, kun Gran Canarialle olette menossa.

Hyvä uutinen on, että koska Espanja on EU-maa, puhelimen käyttö maksaa saman verran kuin Suomessa. Eli netin käyttö, puhelut ja tekstiviestit eivät aiheuta lisämaksuja niin kauan kuin pysytte EU:n sisällä.

Ainoa asia, mikä kannattaa tarkistaa, on että kuinka paljon sun liittymässä on EU-dataa käytettävissä. Kaikissa liittymissä ei ole rajattomasti nettiä ulkomailla, vaikka kotimaassa olisikin. Jos raja ylittyy, operaattori saattaa veloittaa siitä pienen lisämaksun.

Täällä selkokielellä data roamingista:

https://puhelinliittymatarjous.fi/data-roaming-paalla/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      58
      2703
    2. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      47
      2311
    3. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      61
      1984
    4. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      323
      1491
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      78
      1326
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      64
      1276
    7. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      69
      1140
    8. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      63
      1032
    9. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      27
      986
    10. Kai jaksat vielä?

Olisi sääli jos et…
      Ikävä
      79
      976
    Aihe