Vanhustenhoito, järkyttävää.

17 h vaipanvaihtoon

Tutustukaa a-studion tuottamaan ohjelmaan vanhustenhoidosta.
http://yle.fi/uutiset/a-studio/
Ohjelma näkyy yle areenasta. Keskustelu on vilkasta netissä, tapaukset ovat puistattavia. Onko Köpsin, Jaatisen tms. hoivakodin päivärytmissä ja hoitoluokituksessa kaikki hyvin?.

66

1133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seniilisti

      esimerkiksi Köpsi, iäkkään ihmisen viimeinen yhteys sivistyneeseen hyvinvointiyhteiskuntaan, toisiin ihmisiin ja huolenpitoon.
      Onko paikka läheisyydestä ja huolenpidosta lämmin?
      Sinne sitä meikäläinenkin ajautuu, kun oma jalka, käsi, silmä, korva ja suu lakkaavat tottelemasta ajatuksiani ja fyysinen heikkous estää tyydyttämästä tarpeitteni määrää.

      Ruokasali muutamien yksinäisten istujien käytössä pitkät päivät.

      • kuutamo1

        Yölläkö sinä siellä olet käynyt? Itse, kun olen käynyt, niin ei sekaan meinaa mahtua. Vaipanvaihdoista en tiedä, mutta niinhän nuo puhtailta ja siisteiltä näyttävät. Eikä haise pahalle, niin eikö se jo kerro jotain hoidosta. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen omaiseni hoitoon.


      • surkeutta
        kuutamo1 kirjoitti:

        Yölläkö sinä siellä olet käynyt? Itse, kun olen käynyt, niin ei sekaan meinaa mahtua. Vaipanvaihdoista en tiedä, mutta niinhän nuo puhtailta ja siisteiltä näyttävät. Eikä haise pahalle, niin eikö se jo kerro jotain hoidosta. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen omaiseni hoitoon.

        Huonoo on hoito sairaaloissa olen itse nähnyt,ei muuta kun ei tartteis noihin laitoksiin joutua vaan saappaat jalassa lähtis parempion


      • Kaukana omainen
        surkeutta kirjoitti:

        Huonoo on hoito sairaaloissa olen itse nähnyt,ei muuta kun ei tartteis noihin laitoksiin joutua vaan saappaat jalassa lähtis parempion

        Ole ystävällinen ja mene tervehtimään vanhuksia, pidä kädestä kiinni ja puhu tai laula hänelle vaikka et edes tuttu olisi. Kyllä hän tietää että välität hänestä vaikka hän ei puhusikaan. Jos kasvoille nousee hymy se on palkkio sinulle kun välität.


    • tilannekatsaus

      iltapv. Ovet lukossa, hoitajat hukassa, kumaraan painuneita vanhuksia istumassa, jokunen kiinni sidottuna tuoliinsa, ja jotkut tiukasti pöytään kiinni työnnettyinä, ettei vaan ylös aio. Kahvitauko kuulemma menossa. Jään odottamaan, menee vartti, menee toinen ja lähes tunnin kuluttua jostain saapuu yksi, toinen, kolmas hoitaja. Ei niin mitään kiirettä., puhetta ja naurunremakkaa tuntuu keskenään piisaavan. Istun ja seuraan miten tilanne jatkuu. Hoitajat katosivat jonnekin, kukaan ei käynyt tilassa edes kysymässä, tarvitseeko joku jotain. kuluu reilu puolituntinen, jossain käyvät, ohi menevät, ei edes vilkaista saliin. televisio meuhkaa isolla, joku vanhus on käännetty katse ruutuun päin. käytävällä kulkee kaksikin hoitajaa rinnakkain, suut käyvät ja siellä ei puhuta asiakkaista, vaan omia huolia.

      • Pahalta tuntui

        Eräässä paikassa huomasin saman. Keskeenään työntekijät vaan jorisi.
        Joka kerta kun kävin oli näin.
        Kai kahvitauolla pitäs olla tauko eikä tunnit ?


      • Hohhoijaa222

        Varsinainen satusetä, vai lieneekö täti...


      • Elontuskaa

        Ei tarvitse olla satu-setä tai täti, jos voi todeta tosiasiat. Hoitohenk.kuntaa otetaan lähihoitajiksi mistä sattuu. Oppi olematon ja taito hukassa, ehkä myös haluttomuutta vanhusten hoitoon. Entä terveydenhoito? Ei kestä Köpsinrinteen raamit, sama on laulu sielläkin. Syöpää sairastavilta jää syöpä toteamatta. Oksennus ja voimattomuus monen syöpäsairaan ongelma, sekä toteamaton syöpäkipu. Vanhus kuolee puhumattomana, kipuineen ja alilääkittynä. Tämä on totta, ei siis tarua asian jatkoksi.


    • ho ho ho

      Kuka uskoo vielä A-Studioon?

    • TYÖMIES10

      Rautaruukki myytiin hurreile. Suomalaiset oli alotteleesia myynti hommissa. 900 työmiestä , katkolla. :(

    • tilannekatsaus

      keskipv. Käytävillä ei ketään, asukkaiden huoneiden ovet kiinni ja hiljaisuuden rikkoo vain jostain huoneesta kuuluva huuhtelu " tulkaa hakemaan". Salissa istuu eilisen tutut vanhukset, liikahtamatta ja hiljaisina. Kävelen käytävää peremmälle, ja koputan huoneen oveen, sisäovetkin ovat kiinni. Ei kuulu mitään, joten avaan varovasti oven, wc-liukuovi on selällään, pieni mummo kököttää pytyllä, gollegehousut nilkoissa, pää hädin tuskin kohoaa äänen kuullessa. Kysyn, onko asiat hyvin ja miten voisin auttaa. Mummo haparoi housunkaulustaan ja näyttää näin eleellä, että voisihan ne nostaakin. Mummo ei ole hän, jota tulin katsomaan, vaan hän on jonkun toisen mummo. Juuri kun ole saanut mummon horjuville jaloilleen, tilaan pyrähtää hoitaja muovihanskat käsissään ja muovinen esiliina edessään, päivää vaan ja nopealla eleellä hän pyyhkäisee vapisevan mummon takamuksen paperilla ja kiskaisee pöksyt ylös. Sama vauhdikas tempo jatkuu, pyörätuoli lähemmäs, heivaus, siinä mummo istuu ja on jo matkalla omaan huoneeseensa.
      Ei ihmisen puhetta, ei hiljaista hitaampaa huomioimista. Vain kuin jauhosäkin viskaus ja kiskaus, sitten hoitaja on jo poissa ja mummon huoneen ovi tiukasti kiinni.

      • Haloo1

        Kirjoitatko tätä paikanpäällä Köpsillä vai miten tämä sinun kirjoitus on jo täällä, ´ja miksi et sano niille hoitajille. Käytä ääntä siellä jos olet tyytymätön.


    • omainen

      Hyviä tilannekuvauksia, hyvin surullisia sinänsä. Kirjoita vaan lisää, Köpsiltä tai mistä sitten kirjoitatkin.

    • oma omainen

      "Äly"-vapaatoimittaja iski jälleen mielikuvitustekstillään ja itsekehut päälle!

      • omainen

        Sattuuko sinulla olemaan lähivanhus hoitokodissa, vai potkitko vieläkin mummoja kadulla?


    • punanen-penaali

      Selemalla on paksut pohkeet!

      • puhuvat

        Ja sinulla on penaalin lyhin ja pehmein kynä.


    • Tilannekatsaus

      n.klo 17 jälkeen. Iso tila on tyhjä, kerroksessa oleva tila sen sijaan ei ihan vielä. Päivällinen ruokailu vai iltapalako siinä vanhuksen edessä on osin lautasella ja pääosin lautasen vierellä pöydällä? Seuraan samalla, mistä päin hoitajat tulevat. Pitkään siinä piti odotella, ennen kuin ensimmäinen tuli. Käveli vanhuksen luo, kaapi lusikalla pöydänpäältä enimmät ja sanaakaan sanomatta nosti astiat pois. Vanhuksen rintamuksella kuivuneena aterian aineksia, sormissa jäännöksiä ruokailuyrityksestä.Kädet vapisevat, tuskin monikaan lusikallinen pääsi syöjän suuhun, vanhuksen katse on hyvin alistunut ja olemuksen kieli on tylsistynyt.
      astioiden kolistelu on huomiota herättävän äänekästä muutoin äänettömässä tilassa.
      Hoitaja ei sano sanakaan, ei kenellekään poistuu työnsä mukana käytävään. Ajan perästä tilaan tulee kaksi hoitajaa, nyt hieman inhimillisemmin kohdellaan istujia, kun heitä maanitellaan liikkeelle, huoneisiin. Kutsutaan nimeltä, kosketaan olkapäästä, ja kumarrutaan vanhuksen puoleen puhutellessa, ovat jopa kuuntelevaisen oloisia.
      Kysyn hoitajalta, miten on mummolla mennyt päivä? Saan ylimalkaisen, vastaukseksi tulkittavan, että en tiedä, tulin iltavuoroon ja olen ollut vapailla, näyttäähän hän ihan entisellään olevan.
      niin, mihin verrattuna? Vilkaisen mummoa, ja koetan yhdistää eilisen ja tämän hetken, eilenhän mummo oli virkeänä, puhui kotiin lähdöstä ja sukan parsimisesta, nyt hän on sen sijaan ihan nuutunut ja puhumaton.

    • tai lääkitystä?

      oli tänään saanu tiete rauhoittavaa?? hankalahan se on jos alkaa lapsuuven kotiin tinkimään ja se on ollu autio jo 30 vuotta???

      • just näin

        :D


    • puhuvat

      Minä kerron simolle.

    • ihmisyys???

      Näitä kertomuksia on todella ikävä, mutta todella hyvä, kuulla.
      Tällaistako se on Pyhäjärvellä, vanhusten "paratiisissa", jossa on menoa ja meininkiä. Ikääntyneitä liikutetaan ja leikutetaan sinne ja tänne.



      Itsekin kerran ajattelin asiaa. Oltiin K..sillä . Siinä tanssitettiin vanhuksia ja
      pyöriteltiin pyörätuolissa. Ohjelmaakin oli. Eräänkin vanhuksen pyörätuoli, joka oli tuotu katsomaan ohjelmaa, oli käännettynä takaseinään päin. Pyörätuolin tuoja ei ollut katsonut, että missä päin sitä esiinnytään. Mutta samapa tuo, minne se polonen katseli. Näin, että yritteli katseellaan ja päätään kääntää
      sinne, mistä ääni kuului. Mutta mitäpä väliä noilla tuollaisilla "työnantajilla," miten heitä kohdellaan. Siis puheet ja teot eivät kohtaa......

      • :D :D

        Olisit kääntänyt tuolin itse :)


      • äly hoiij
        :D :D kirjoitti:

        Olisit kääntänyt tuolin itse :)

        Eikös siitä teille Palkkaa makseta ;-)


      • omaishoitajana ollut
        :D :D kirjoitti:

        Olisit kääntänyt tuolin itse :)

        Oletko koskaan ajatellut että jokaisella on vain yksi äiti tai isä. Miten hyvin huolehdit heistä, kun yksi sormi osoittaa huonoja hoitajia montako osoittaa itseesi. Miten oli esim. joulun aika haitko vanhuksesi joulupöytään kotiisi. Vietkö kirkkoon tai muihin tilaisuuksiin. Nykyisin on loistavat invataksit käytössä, huonokuntoinenkin vanhus virkistyy saadessaan olla sukulaisten juhlissa unohtuuko kutsua. Köpsillä on hyvät ulkoilu alueet ja pyörätuolit,vieppä vanhuksesi ulkoilemaan käydessäsi tai vaikka halpahallille ostamaan sopivan kokoisia ja riittävän suuria vaatteita.Jos hoitajia ei näy puhelin on keksitty ja numero näkyy joka solun ovessa. Vanha sananlasku pitänee tänäänkin paikkaansa. Ystäväni kävele viikko saappaissani niin tiedät miten ne ovat painavat. Iloitse vanhuksistasi nauti heidän seurastaan ja tee heidän elämä omilla teollasi elämisen arvoiseksi.


      • jassoo3
        :D :D kirjoitti:

        Olisit kääntänyt tuolin itse :)

        No niinpä. Jos huomaa tuollaisen, niin miksi ei tee asialle mitään. Katsoo vaan, kun toinen ei näe mitään. Mistähän tuo kertoo. Ja täällä sitten morkkaa toisten käyttäytymistä/erehdystä.


      • lumihiutale2
        omaishoitajana ollut kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut että jokaisella on vain yksi äiti tai isä. Miten hyvin huolehdit heistä, kun yksi sormi osoittaa huonoja hoitajia montako osoittaa itseesi. Miten oli esim. joulun aika haitko vanhuksesi joulupöytään kotiisi. Vietkö kirkkoon tai muihin tilaisuuksiin. Nykyisin on loistavat invataksit käytössä, huonokuntoinenkin vanhus virkistyy saadessaan olla sukulaisten juhlissa unohtuuko kutsua. Köpsillä on hyvät ulkoilu alueet ja pyörätuolit,vieppä vanhuksesi ulkoilemaan käydessäsi tai vaikka halpahallille ostamaan sopivan kokoisia ja riittävän suuria vaatteita.Jos hoitajia ei näy puhelin on keksitty ja numero näkyy joka solun ovessa. Vanha sananlasku pitänee tänäänkin paikkaansa. Ystäväni kävele viikko saappaissani niin tiedät miten ne ovat painavat. Iloitse vanhuksistasi nauti heidän seurastaan ja tee heidän elämä omilla teollasi elämisen arvoiseksi.

        Nostan hattua omaishoitajille! Kukaan ei ymmärrä toisen ihmisen työtä, ennen kun tekee sitä itse. Toisia on hyvä syyllistää. Ja valitettavasti se syyttävä sormi osoittaa usein hoitajiin. Miksi? Hoitajat saa harvoin ymmärrystä, miksi? Parhaamme teemme teidän omaisenne vuoksi. Emme me ihmeiden tekijöitä ole, että voisimme vanhenemisen jotenkin estää.


    • näin se menee

      Olisit kääntänyt tuolin itse:

      Ihan hyvä huomio. Mutta tämäkin teko osoittaa sen, että ihmistä kuljetetaan kuin puupökkelöä, kunhan sinne päin ajattelematta, että nyt on virkistysvierilu ja iloa vanhuksille.
      Kunpahan lykkään sinnepäin...., että TYÖ on tehty.

      • syyyypäääää

        Pyörätuoliepisodi on nykyhallinnon, eritoten Tikanmäen syytä! Tikanmäen pitäisi olla itse paikalla kääntelemässä pyörätuoleja oikein päin!!!

        Tosin voihan se vanhus itsekkin kääntää tuoliaan mieleiseensä asentoon!


    • harmitonta huvia

      vain, kun ei vanhus kykene, ei ymmärrä , ei ole voimia, että silleen.

      • älyvapaalla

        Jos ei ymmärrä eikä kykene edes pyörätuolia kääntämään niin kuinka paljon kaipaa tanssitusta tai edes sen katselemista?

        Ajatelkaa edes vähän mitä tänne kirjoittelette!


      • en ihmettele..
        älyvapaalla kirjoitti:

        Jos ei ymmärrä eikä kykene edes pyörätuolia kääntämään niin kuinka paljon kaipaa tanssitusta tai edes sen katselemista?

        Ajatelkaa edes vähän mitä tänne kirjoittelette!

        No huh huh!? Aika kylmä ihminen oot!


      • Paljon nähnyt
        älyvapaalla kirjoitti:

        Jos ei ymmärrä eikä kykene edes pyörätuolia kääntämään niin kuinka paljon kaipaa tanssitusta tai edes sen katselemista?

        Ajatelkaa edes vähän mitä tänne kirjoittelette!

        Oletko ihan varma kuka ymmärtää, kuulee, näkee, tuntee jne. Kun ei erikoislääkäritkään pysty siitä varmoja olemaan. Sitä ei tiedetä. Älyä se sinäkin.
        Älä vähättele toisen kuntoa. Voit istua joskus itse siinä pyörätuolissa. Ymmärrät, et pysty puhumaan, toimimaan. Mieti sitä.
        Kaikki tarvitsevat ihmisarvoisen hoidon loppun saakka.


    • Miksi ...

      ihmeessä siellä pitää juoruilla omia tai varsinkin muiden asioita, inhottavaa kuulla että puhutaan pahaa, juoruillaan, LUULLAAN tietävänsä toisten asioita. Suurennellaan ja " naitetaan" toisten puolisoita toisille... Todella outoa. Pyhäjärvi.
      Ja ottaa huomioon: Aikuiset, monesti äidit, siitä näkee mitä lapsista tulee...
      Urputtajien kommentteja ei kaivata arvioimaan tätä, asianomainen itse ollut kuulemassa, järkyttävää. Lisäkoulutusta ja mielenkiintoista että käsittääksemme on "sääntö", juoruileminen epäasiallista ja olet töissäkin salassapitovelvollinen, ottakaa selvää mitä tarkoittaa. Sairaspuolella yleensä.

      • hoitaja1

        Oletko siellä ihan sillätöin,kuuntelmassa hoitajien keskusteluja. Niin,potilashuoneiden ovet pidettävä kiinni,paloturvallisuus laki määrää..sun muut paloovet.mahdollisuuksien mukaan.


      • Olipas nasevaa...
        hoitaja1 kirjoitti:

        Oletko siellä ihan sillätöin,kuuntelmassa hoitajien keskusteluja. Niin,potilashuoneiden ovet pidettävä kiinni,paloturvallisuus laki määrää..sun muut paloovet.mahdollisuuksien mukaan.

        tämä tällainen käytös ja "juttelu" lähimmäisistä tuntuu olevan aivan yleistä siellä naisvaltaisissa aloissa. Hoitakaa asiallisesti työnne, siitä maksetaan. Juoruilu ja epämääräinen käytös, voi, sen kuulemma TAJUAA POTILAS ITSE," ei ennen vanhaan ollut tuollaista", sanovat vanhukset. Ennen jopa kuulemma toisiamme arvostettiin.
        Ja anteeksi, mutta ei todellakaan kaikki lähde lietsomaan pahan suopaa toisistaan, uskaltavat olla omia itsejään.
        Pienenä vinkkinä: Eivät vierailevat ja asukkaat sekä tietyt työntekijät keksi tälläistä. Hyökkäyshän se on paras puolustus mutta ajatelkaa pliis niitä potilaita, heillä todella on ne korvat.


      • Jep, viiskytviis

        Ei kukaan käsittänytkään että palo-ovista kyse... vaan siittä marinoimisesta ja tietävistä juoruämmistä, jotka Luulevat toistensa asiat todeksi, kun he niistä päättää, hihiiii.


      • Vanhusten parhaaksi

        Kun seuraavan kerran tulet vierailulle Köpsinrinteelle, pysähdy siinä sisä ovien kohdalla. Näet siinä vasemmalla palaute laatikon ja kenties kynänkin. Ole ystävällinen ja anna palaute meille hoitotyöstä ja sen epäkohdista ja kun olet noin hoitotyöstä kiinnostunut ja kenties korjaus ehdotus, otamme palautteen kiitollisena vastaan. Meille on tärkeää kehittää hoitotyötä ja vanhusten viihtyvyyttä.Ja tärkeää on että kaikki halukkaat pääsevät esim. ulkoiluttamaan, syöttämään ja jos sinulla vaikka olisi laulun lahja laulaisit vanhuksille tai voisit vaikka lukea lehteä olet todella terve tullut. Meillä on myös toisenlainen viesti vierailijoille et ilmeisesti ole sitä huomannut siihen on kirjoitettu näin"Kaikki mitä kuulet ja näet jää ovien sisäpuolelle. Tapaamisiin


      • Työtä tekevä myös
        Vanhusten parhaaksi kirjoitti:

        Kun seuraavan kerran tulet vierailulle Köpsinrinteelle, pysähdy siinä sisä ovien kohdalla. Näet siinä vasemmalla palaute laatikon ja kenties kynänkin. Ole ystävällinen ja anna palaute meille hoitotyöstä ja sen epäkohdista ja kun olet noin hoitotyöstä kiinnostunut ja kenties korjaus ehdotus, otamme palautteen kiitollisena vastaan. Meille on tärkeää kehittää hoitotyötä ja vanhusten viihtyvyyttä.Ja tärkeää on että kaikki halukkaat pääsevät esim. ulkoiluttamaan, syöttämään ja jos sinulla vaikka olisi laulun lahja laulaisit vanhuksille tai voisit vaikka lukea lehteä olet todella terve tullut. Meillä on myös toisenlainen viesti vierailijoille et ilmeisesti ole sitä huomannut siihen on kirjoitettu näin"Kaikki mitä kuulet ja näet jää ovien sisäpuolelle. Tapaamisiin

        kyllä se kyltti on muissakin hoitoloissa, kyllä, minäkin tiedän mitä siinä lukee. Kysynkin miksi sitä ei kaikki sitten noudata. Sitä täällä juoruilulla tarkoitetaankin, että ne eivät pysy hoitajien , ihmisten, henkilöiden yleensäkään päässä, vaan niitä lietsotaan ja nk. juoruillaan kuulumattomille. Täällä on varmasti niitä jotka siis toivovat ettei siellä vanhusten kuullen juoruilla, puhuta "tietäen" toisten asioita ja henkilöiden tilanteita, potilaat eivät pääse karkuun, siksi joudumme puuttumaan ja vetoamaan tätä kautta: Olkaatte asiallisia siellä, potilaat kyllä tajuavat käytöksiä, eivät he ole aivottomia. Puhtaus hyväntuulisuus, rehtiys...kaikkea hyvää kaikille. Toivonkin että negatiivinen palaute otettaisiin ilolla ja kunnioituksella vastaan. Negatiivinen palaute on vinkkinä kehitykseen. Kiitos.


    • hyvä, parempi, paras
      • Ei onnistu Suomessa tuo Hollanninmalli .
        Vanhuksetko sais nauttia elämästä ?
        Suomessa vain kurjistetaan vanhusten asemaa, viedään loputkin ilonaiheet ja omaisuus veroina jotta kuningaskansalaiset saa tulla maahamme nauttimaan.


      • pohdiskelija
        arto.lohvansuu kirjoitti:

        Ei onnistu Suomessa tuo Hollanninmalli .
        Vanhuksetko sais nauttia elämästä ?
        Suomessa vain kurjistetaan vanhusten asemaa, viedään loputkin ilonaiheet ja omaisuus veroina jotta kuningaskansalaiset saa tulla maahamme nauttimaan.

        Ja siis miksi ei onnistu? Vai tarkoitiko että Pyhäjärvellä ei onnistu? Olin joskus kauan sitten Sopimusvuorisäätiön dementtiakodissa töissä http://www.sopimusvuori.fi/ikaeihmisten-palvelut/yksikoet/impivaara-koti ja lähes kaikki siellä toimi niinkuin Hollannissakin. Joskus kävi Hollannista vieraitakin ja ainoa mikä ei toiminut oli yhteistyö naapureiden kanssa.
        Toki Tampereellakin on tuttuja nämä asiat joista täällä keskustellaan. Koukkuniemestä löytyy monta sataa huonoissa tilanteessa olevaa henkilöä. Mutta ehkä se on syy miksi siellä on myös pienkoteja.
        Pienkodissa joissa on kahdeksan asukasta tai vähemmän pystytään yksilölliseen työhön.


    • paloeritys

      joo ovet kiinni! Paloturvallisuuslaki! Minä jos siellä olisin niin varmaan työntäsin aina oven auki. Kuulis etes käytäviltä ääniä.

      • hoitaja1

        Siinäpäs palat ensimmäisten joukossa,kenen syy!!?? Hoitajien tietysti!!


    • Korven kasvatti

      Tuppukylän vanhustenhoitolaitos noudattamassa viranomaiskäskyjä viimeisen mukaan, asukashuoneen ovet kiinni, istuva vanhus sidotaan tuoliin tai liikuntarajoitteinen laitetaan sängyssä laidat ylös, ettei pääse karkuun.
      Joo, nämä käskyt ja komennukset toteutetaan tappiin.

      Ketkä ja missä ovat ne päättäjät ja laitosten työntekijät, jotka kääntäisivät toimenpiteiden vaikutukset viranomaiskäskyistä inhimillisen, ikä- ihmisen arkiseen hyvään?

      Ikä-ihmisen perikunnalle vakava ja toivottava tilannetaju; myykää/realisoikaa eläessä ikä-ihmisen omaisuutta ja panostakaa tuotto ikääntyneen omaisenne hoitoon, kuin että arkun laskun jälkeen alatte tappelemaan kuka mitäkin omaisuudesta saa.

      Ovet auki elämän äänille. Sydän myös.

      • hoi1

        Kyllä on paras ,kun hoidat omaisesi itse,ei tule ristiriitoja.


    • Korven kasvatti

      Olet kommenttiesi perusteella näkkileipääntynyt ja inhimillisyydellä pahoin aliravittu hoitaja1.
      Ja olet vielä kuukausipalkkaa nauttiva ei mielipuuhassa- oleva.?
      Vaihda alaa, ja sassiin.

      Minä väitän, en pelkästään oleta, että vanhustyössä on sydän mukana olevia henkilöitä, mutta kauhukseni tiedän myös sen, että hoitotyöhön lipsahtaa mukaan henkilöitä, joiden päässä seisoo "kylmä kusi" ja jos he näkevät märät vaipat, heillä läikkyy välittömästi kuppi nurin ja ynseys sekä kovakouraisuus siirtyy käytännöksi olemukseen.

      • Korven kasvatti:

        Hienoa, Puhut asiaa, kiitos siitä.
        Varmastihan olisi tulossa hoitotyöhön niitä, joilla se sydän mukana :). Vanhuksille pitäisi antaa mukava ja energinen ympäristö nauttia ja nähdä ihmisen välittäminen. Mutta valitettavasti ollaan palkan perässä, eikä niinkään ihmisen asialla. En tietenkään yleistä.


    • vähäisin meistä

      " Meillä on myös toisenlainen viesti vierailijoille et ilmeisesti ole sitä huomannut siihen on kirjoitettu näin"Kaikki mitä kuulet ja näet jää ovien sisäpuolelle. Tapaamisiin" ; kirjoitit Vanhusten parhaaksi

      Omituinen viesti omaisille, älä puhu äläkä puutu, sitähän tuo em. tarkoittaa.

      Vaihtakaa ohjetaulu kuulumaan seuraavasti:
      Kaikki mitä näet ja kuulet, on totisinta totta, vanhustenne arkea, " ahdistus ja välinpitämättömyys " ne jäävät läsnä oleviksi senkin jälkeen, kun lähdet vierailulta. Vaikka kertoisit, me kiellämme näkemäsi, vaikka perään kysyisit, me emme tunnustaisi.

    • ymmärrä lukemasi

      Sinähän sen sanoit ahdistus ja väliinpitämättömyys jäävät läsnäoleviksi senkin jälkeen kun lähdet vierailulta siihen voisi vielä lisätä syyllisyys kun en voi hoitaa tai en viitsi hoitaa läheistäni. Hoitaja ei voi korvata läheistä ihmistä eikä hänen tarvitsekkaan se on omaisten itse tehtävä.

      • Robottiko

        Ammatiksesi hoitotyötä tekevä, oletko työssäsi huomannut, että yksinäisiltä vanhuksilta ne läheisimmät ihmiset ovat voineet jo kuolla pois? Puoliso, sisarukset. Oletko työssäsi huomannut, että kaikilla vanhuksilla ei ole omia lapsia, jotka heistä pitäisivät huolta? Ja täten ei välttämättä edes läheisiä/omaisia lainkaan samalla paikkakunnalla. Sukulaiset voivat olla ympäri Suomen.
        Surullista huomata epäammatillisuutesi, kun pyrit vanhuksen luona vierailevia läheisiä/omaisia laiskoiksi luokittelemaan. Sinulla ei näy olevan käsitystä, miten paljon vanhuksen läheistä/omaista jo pelkästään vanhuksen asioiden hoitaminen nyky-yhteiskunnan byrokratiassa työllistää. Suosittelen oman työsi lisäksi sitä tekemään esim. 10 v, niin katsomuksesi ja kokemuksesi avartuvat. Vanhuksen omainen on itsekin usein vielä työelämässä (turvatakseen oman ja perheensä elämisen), joten monen perheen tilanteessa on aika kaukaa haettua kuvitella, että omaisilla olisi realistinen mahdollisuus ottaa vanhus hoidettavakseen. Ikävää sinulle.
        Lisäksi ikävää sinulle se, että epäammatillinen asenne vanhustyöhön ja vanhusten omaisia kohtaan leimaa ajatuksiasi ja kommenttejasi.


    • Maksaja

      Teille maksetaan ihan käypä korvaus menetetystä vapaa-ajastanne, voitte tehdä hyvin, tai vain sinne päin tehden.
      Kummalla tavalla teet työvuorosi; sydämellä vai pintatoimilla?

      • Saaja

        Entäpä sinä rakkaus vai velvollisuus


    • Maksaja

      Vastaa itse ensin, rehellisesti.

    • Saaja

      Tuuppa katsomaan

    • Maksaja

      Antaa olla, ilmeisesti olet persu- eikun perustekijä. Käyt työvuorosi olemalla paikalla, et muuta. Kahvitaukosi kestävät 2 x 1,3 h ja ruokatauko 1x 1,5 h. Vuoronvaihto tiedonanto 1 h eli "työskentelyä" korkeintaan 2,3 h vuoro.

    • tilannekatsaus

      Kyynisistä hoitajista maksetaan samaa hintaa, kuin niistä sydän mukana-tekevistä, heistä joilla on hellät kädet. Hyvä kosketus.

      Samalla rahalla saa erittäin ihanaa laatuhoitoa, mutta suurimmalta osalta erittäin kylmää.

      • Teemme yhdessä hyvää

        Mahtaisko se johtua siitä että mummot ja papat ei enää kuulu perheen jokapäiväiseen yhteyteen.Sukupolvien ketju on katkennut, vanhukset viedään laitokseen etteivät ole samassa perheen yhteydessä. Muistan oman lapsuuden kun mummon selän takana oli se maailman paras paikka nukkua ja mummon syli ihanan pehmeä. Jos ei ole yhteyttä omiin isovanhempiin kuinka voi hellyyttä tuntea aivan vieraisiin. Toivon ja haluaisin että veisitte niitä pieniä taaperoitanne sinne mummon ja pappojen luokse käymään sinne missä he ovatkin kotona tai vaikka siellä Köpsillä ne ylioppilas ja vihkikuvat ei lämmitä siellä lipaston päällä tai seinällä, usein niitä ei mummo enää näe. Tärkeintä vanhukselle on omien lasten ja lasten lasten kosketus. Otetaan tämä vuosi oikein mummojen ja pappojen vuodeksi ei etsitä syyllisiä eikä syyllistetä ketään jokainen varmaan tekee sen mitä osaa nautitaan vanhusten seurasta. Köpsille haluaisin antaa pienen vinkin, olisiko mitenkään mahdollista esim. sunnuntaisin vierailijat saisivat käydä siinä isossa salissa omien mummojen ja pappojen kanssa talon tarjoamilla päiväkahvilla, rahallisesti ei suuri menoerä mutta se olisi omaisille mukavaa ja pullat luonnollisesti ja muut herkut toisimme itse.


      • U5263726362633
        Teemme yhdessä hyvää kirjoitti:

        Mahtaisko se johtua siitä että mummot ja papat ei enää kuulu perheen jokapäiväiseen yhteyteen.Sukupolvien ketju on katkennut, vanhukset viedään laitokseen etteivät ole samassa perheen yhteydessä. Muistan oman lapsuuden kun mummon selän takana oli se maailman paras paikka nukkua ja mummon syli ihanan pehmeä. Jos ei ole yhteyttä omiin isovanhempiin kuinka voi hellyyttä tuntea aivan vieraisiin. Toivon ja haluaisin että veisitte niitä pieniä taaperoitanne sinne mummon ja pappojen luokse käymään sinne missä he ovatkin kotona tai vaikka siellä Köpsillä ne ylioppilas ja vihkikuvat ei lämmitä siellä lipaston päällä tai seinällä, usein niitä ei mummo enää näe. Tärkeintä vanhukselle on omien lasten ja lasten lasten kosketus. Otetaan tämä vuosi oikein mummojen ja pappojen vuodeksi ei etsitä syyllisiä eikä syyllistetä ketään jokainen varmaan tekee sen mitä osaa nautitaan vanhusten seurasta. Köpsille haluaisin antaa pienen vinkin, olisiko mitenkään mahdollista esim. sunnuntaisin vierailijat saisivat käydä siinä isossa salissa omien mummojen ja pappojen kanssa talon tarjoamilla päiväkahvilla, rahallisesti ei suuri menoerä mutta se olisi omaisille mukavaa ja pullat luonnollisesti ja muut herkut toisimme itse.

        Erinomainen kirjoitus! On ällistyttävää, että lapsia ei viedä vanhusten luo ajatuksella, että " voivat säihähtää". On tämä maailma menny kylmäksi .


    • Vahuus vailla

      Kyllä ne hommat vanhushoidoss pitäis pelata. Aikoinaan oli yksi kotihoidon ohjaaja ja nyt on tietääkseni jo kolme. Miten ne ei toimi. Vai onko niin että nyt nautitaan vaan palkasta. Hinnat on kyllä kohtuuttomat maksaa, Lähes koko eläke eikä palvelu ole mitenkään korkeatasoista. 5 - 10 min ja lasku 33€/käynti..

      • asiakas57

        Kotihoidon käyntimaksu on 9,30e.


      • pyrökratian viholl..

        Silloin kun ohjaajia oli yksi hänen ei tarvinnut järjestää niin paljon kokouksia ja muuta sisäistä pyrökratiaa hoitaa kuin nyt kun paperinkääntäjiä on kolme. Pyrökratialla on taipumus lisääntyä mikä tapahtuu kaikissa työyhteisöissä.


    • iisakki2

      Kurjaa, että joku on nähnyt vanhusten hoidon noin huonossa valossa. Kiire hoitajilla toki on johtuen säästöistä, mutta mitä itse olen nähnyt annetaan Köpsillä hyvää hoitoa ja on hoitajat siellä läsnä asukkaita hoitaessaan. Huumorin kukka kukki ja nauru raikaa, myös asukkaiden kanssa yhdessä. Ei kaikki hoitajat ole kovia ja kylmiä.

    • Mummontossu

      Moni näistä omaisten kommenteista johtuu ihan tietämättömyydestä. Miksi sali on päivällä tyhjillään? Suurin osa vanhuksista on todennäköisesti päivälevolla ja ihana, että se heille suodaan. Osa ei jaksa välttämättä enää nousta ylös myöhemminkään ja ihana, että heille annetaan mahdollisuus myös siihen. Miksi hoitajia ei näy? He ovat hoitamassa huoneissa vanhuksia, jonkun toisen omaisia. Jokaista vuorollaan. Ei niin pienellä henkilökunnan määrällä riitä hoitajia sekä ruokasaliin "viihdyttämään", että tekemään pesuja ja muita hoitotoimenpiteitä. Joidenkin kanssa menee kauankin aikaa, mutta aina tunnutaan ajattelevan, että varmaan kahvilla istuvat. Myös sinun omaisesi kanssa voi mennä aikaa ja sillä välin jonkun toinen omainen odottaa vuoroaan. Ei 2-3 hoitajaa vuorossaan ihmeisiin pysty. Miksi istuvat kumarassa pyörätuolissa? Ajattele, jonkun vanhuksen omainen voi vaatia, että mummo tai paappa pitää nostaa joka päivä istumaan vaikka hoitajat tietävät ettei välttämättä jaksa enää. Hoitajat saa haukut, jos jonain päivänä onkin pedissä. Omaiset vaatii paljon asioita ja kun toisen omainen näkee niin hoitajat kärsii, vaikka syyttömiä ovat. Luulevat etteivät hoida, vaikka noudattavat juurikin omaisten toiveita ja vaateita.Milloin on väärän värinen paita mummolla päällä, milloin epäillään onko kuivitettu, milloin pitäisi muuttaa lääkitys, milloin sitä ja tätä. Miksi mummo makaa, miksi istuu, miksi sitä ja tätä? Siksi, kun se on omaisen toive. Mutta huomioithan tämän, kun seuraavan kerran hoitajaa haukut. Oma lukunsa on eripuraiset omaiset, jotka jokainen latelee hoito-ohjeita ja hoitajat tässä ristitulessa yrittävät selviytyä. Miksi kukaan ei mene apuun, kun vanhus huutaa apua huoneestaan? Muistisairas ihminen voi huutaa samaa asiaa 300kertaa päivässä. Hoitajat tuntee ja tietää asukkaat. Reagoivat kyllä, kun on aihetta. Ja kyllä, voivat olla juuri silläkin hetkellä hoitamassa sinun omaista, kun tämä täysin dementoinut paappa huutaa 267 kerran apua, vaikka sen kummempaa hätää ei olekaan. Ja kyllä, ne kaksi vuorossaan olevaa hoitajaa ei ehdi kuin yhteen paikkaan kerrallaan. Ja kyllä, he voivat olla vaikka elvyttämässä jotain, silloin se kakan peseminen ei ole ykkösprioriteetti, vaikka sinä niin ehkä ajatteletkin.
      Hoitajat nauraa ja juttelee?? Ihanaa, antaa naurun raikaa ja kielen kalkattaa, se on elämää!! Ei se itku eikä naama väärinpäin kulkeminenkaan ole hääviä. Ain laulain työtäs tee. Miettikääpä asioita vähän uudelta kannalta, kun seuraavan kerran vierailette. Putkinäkö pois vain omaa omaista ajatellen. Asioilla on yleensä joku tarkoitus ja syy, se voi olla juuri jonkun omaisen toive. Onhan sinullakin toiveet omaa omaistasi kohtaan. Ne ei ole kaikilla samat. Mitäpä, jos ensi kerralla kiittäisit hoitajia, etkä motkottaisi väärän värisestä kaulahuivista??

      • Ehkäpäexhoitaja

        Lämmin kiitos Mummontossu viisaista sanoistasi. Tätä raskasta työtä teemme suurella sydämellä siksi jaksamme ikuiset arvostelut. Mutta myös meidän mittamme voi täyttyä.Kuka ottaa hoitaakseen tällaisen työn jota jokainen voi arvostella....miettikää sitä.


    • tebraikas

      Vai raskasta työtä älä kehtaa ei paljoo vaadi istua kahvi pöydässä puolia työajasta!!Terv kaulahuiviukko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3615
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      223
      3126
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2603
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2112
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2095
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1937
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1745
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1732
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      288
      1431
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1352
    Aihe