Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

STP 14x120 paneelit?

kattoon

Olen ajatellut kattoon STP 14x120 valkolakattua kuusipaneelia mutta tosi oksaista tuntuu tavara olevan mitä muutamassa paikkassa olen käynyt katsomassa. Kannattako paneeli ylipätän ottaa valmiiksi valkolakattuna vai vetää maali/lakka itse? Mihin hintaan olette kyseistä tavaraa saaneet? Halvin mitä mulle tarjottu valkolakattuna on 1,50e/m!

16

18009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntija

      Tuo hinta 15 €/m tuntuu aika kalliilta. En ole tänä vuonna ostanut paneelia, mutta viimeisiltä vuosilta on kokemuksia.
      Halvimmalla saat, jos pääset valitsemaan II-laadun paneelia ja maalaat itse. Hyvää II-laatua saa 3-4 €/m ja maalit päälle. ´Maalattu paneeli saa olla II-laatua, jos sen pintaviat peittämään maalilla. Suuremmissa puutavaraliikkeissä saattaa olla II-laadulle omat varastot ja siellä on priimatavaraa, joka on "joutunut" takapihalle vain siksi, että pakkaus on hajonnut tms. Aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta, mutta joskus tekee löytöjä.

      • kattoon

        15e/m kuulostaa minustakin jo kalliilta ;-) Lueppas viestini uudelleen.. metrihinta oli 1,50e/m, eli n.9 vanhaa rahaa!!!


      • reiska
        kattoon kirjoitti:

        15e/m kuulostaa minustakin jo kalliilta ;-) Lueppas viestini uudelleen.. metrihinta oli 1,50e/m, eli n.9 vanhaa rahaa!!!

        maksoin 0.76 e/m ja itse lakkasin!!


      • jaakko
        reiska kirjoitti:

        maksoin 0.76 e/m ja itse lakkasin!!

        Eli 0,76€ puuvalmiina? Veditkö pelkän lakan vai myös maalin alle? Paljon teki yhteensä?


      • tuntija
        kattoon kirjoitti:

        15e/m kuulostaa minustakin jo kalliilta ;-) Lueppas viestini uudelleen.. metrihinta oli 1,50e/m, eli n.9 vanhaa rahaa!!!

        Huomasin kyllä eron, mutta tuntuu silti lievästi kovalta hinnalta. Saattaisi saada halvemmallakin.


      • reiska
        jaakko kirjoitti:

        Eli 0,76€ puuvalmiina? Veditkö pelkän lakan vai myös maalin alle? Paljon teki yhteensä?

        juu,kuultolakan pökäsin pensselillä. En nyt tarkkaan muista lakan hintaa!!Itse lakkasin 450m,kymmenkunta litraa muistaakseni meni.
        Jos lakkaat itse muista ettet suti montaa lautaa kerralla,vaan yksi alusta loppuun. Siistimpi jälki,eikä tule rajoja.


      • ite
        tuntija kirjoitti:

        Huomasin kyllä eron, mutta tuntuu silti lievästi kovalta hinnalta. Saattaisi saada halvemmallakin.

        kirjoitit jotain 2-3 euron m-hinnoista???


    • tuntija

      Vuodenaika on sellainen, että paneeli maksaa. Jos tarvitset katon nyt, niin odottaminen ei ole vaihtoehto, mutta tammi-helmikuussa paneelien hinnat alhaalla.

      • Kalle

        Logiikka sulla siinä mahtaa olla?


      • tuntija
        Kalle kirjoitti:

        Logiikka sulla siinä mahtaa olla?

        Niin se vaan on, että tammi-helmikuussa saa paneelit edullisemmin kuin loka-marraskuussa. Samalla tavalla lämmönvaihdin on huomattavasti edullisempi huhti-toukokuussa kun loka-marraskuussa. Kaikissa tavaroissa on sesonkihinnat erikseen. Keittiömyyjän kanssa kävi niin, että hän sanoi viimeisessä tinkauksessa, että nyt hän ei pysty enmpää pudottamaan, mutta jos teette kaupat tammikuussa, niin luultavasti tehtaan hinta on alhaisempi.


    • Puupää

      Katsopas ikkunasta, näetkö puita?
      Jos näet, näetkö puissa oksia?

      Onko olemassa oksatonta puuta?

      Laita jotain jäljitelmä levypanelia kattoon, jos et oksia halua.

      • sahuri

        Oksattomia puita ei liene olemassa, mutta kunnon tukista saa kyllä jonkin verran täysin oksatonta lautaa.

        Juttu on niin, että kaupallinen paneli on pääosin sahattu pintapuusta ja vielä latvatukeista, joissa oksia on eniten ja viellä tuoreimpia.

        Jos on mahdollisuus sahauttaa panelitarpeita ihan tukista lähtien, silloin saa todella oksatonta ja kaunista tavaraa. Sahaus vaan täytyy tehdä kaupallisista sahalaitoksista poiketen, eli tyvitukit vetää laudaksi, joista sitten höyläät panelia. (Normaalisti tyvitukista ja sydänpuusta muutenkin tehdään isompia dimensioita eli lankkua/parrua/piirua ja lauta-/panelitarpeita sitten pintapuusta.)


    • höyläri

      Valkolakattu 14x120 kuusipaneeli tehdään pääasiassa pienempioksaisesta u/s -laatuisesta sydänpuusahatavarasta.

      Tämä tarkoittaa sitä, että oksaisuus lienee lähes yhtä runsasta useimmilla toimittajilla. Oksakoko ja niiden laatu saattaa vaihdella sen mukaan, miten raaka-aineen tai valmiin tavaran lajittelu on tehty. Yleensä ottaen laatulajittelu on omiaan nostamaan valmiin tuotteen hintaa.

      Niin sanottua vähäoksaista (kuusipaneeli) laatua 120 mm leveissä paneeleissa ei juuri ilmene.

      Kannattaa kysellä maalikauppiaalta lakan ja maalin tai valkolakan hintaa ja menekkiä esim. neliölle kahteen - kolmeen kertaan käsiteltynä. Tästä voi sitten laskea pintakäsittelyn hinnan metriä kohti jakamalla neliöhinnan 9,1 :llä.

      Puuvalmis 14x120 maksaa noin 1 - 1,2 eur/m. 1,5 -2 eur/m valkolakattu saattaa jo olla edullinenkin.

      • kokemusta

        Miksi valkolakattua kun täysin valkoista ja virheetöntä saa melko samaan hintaan..


      • höyl
        kokemusta kirjoitti:

        Miksi valkolakattua kun täysin valkoista ja virheetöntä saa melko samaan hintaan..

        ...varmaankin makuasia.


    • arttu

      0.99e joka toisessa raksatarjouksessa. Halvemmallakin saanee. Eli ilm. talvisesonki alkoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe