Onko talviaikaan sisäseinän eristäminen riskaabelia touhua? Pitääkö odottaa että ilmat ulkona lämpenee eli tehdä eristys vasta kesällä? Jostain luin, että voisi kehittää kosteutta rakenteisiin jos remontoi talviaikaan? Itse en paljoa näistä ymmärrä, mitä sanotte te asiasta tietävät?
Seinän eristäminen
11
660
Vastaukset
- qwfqw
no sisäseinien eristämisestä ei ole kovin suurta hyötyä teki sen mihin vuodenaikaan tahansa
- enpä ole kuullut
Olet ehkä ymmärtänyt väärin. Riski kosteuden tiivistymisestä on silloin, kun eristetään sisäpuolelta. Parasta olisi lisätä eristettä ulkopuolelle, jolloin seinät pysyvät lämpimämpinä ja kuivempina.
- Anonyymi
Kyllä ehdottomasti sisäpuolelta tulee lisäeritettä laittaa. Väliseinät avataan ulkoseinän liittymästä. Lattiat avataan seinänvierestä ja lisäeriste ja ilmansulkupaperi viedään tiiviisti alajuoksuun kiinni.
Ulopuolen eristäminen lyhentää räystäitä jotka muutenkin ovat ihan yleisesti liian lyhyet.
Räystään pituus mitataan vaakatasoon seinästä räystäslaudan ulkopintaan.
Räystään tarkoitus on vähentää veden satamista seinään tuulella. Mitä kuivempana ulkoseinä pysyy sitä kuivempi on seinä sisältä.
Ulkopuolen eriste kasvattaa toki seinän paksuutta mutta lisä eriste roikkuu tyhjän päällä eikä seinä ole tiivis alaosastaan. Harvoin seinä keskeltä jäätyy, nurkista ja lattianrajasta kylmä sisään tulee. Lämpö karkaa yleensä yläpohjasta. Otan lämpökameralla kuvia ja monesti nurkat ovat yhtä kylmät kuin ulkoilma. Ullakolla hehkuu punaisenaan lämpövuodot kun mineraalivillat on reikiintyneet hiiristä ka myyristä. Rotat kuljettavat villoja pesiinsä.
Ainoa missä ei nämä pahalaiset tee tuhojaan on pellavavilla ( IsoLina ) ja finfoam . Näihin ei jyrsijät koske. FinFoam on niille vieras ja pellava on pitkäkuituinen ja jyrsijät vihaavat pellavaa kun eivät pysty puskemaan kuitua poikki vedettäessä kuitu leikkaa rotan ikenet verille, näin käy hiirille ja päästäisille. Olen monesti todennut asian. Mineraalivillat on niiden herkkua kun on helppo kuljettaa ja kaivella reikiä. Rotat tyhjentävät lattian aluksen muutamassa vuodessa, jättävät paskoja jälelle. - Anonyymi
Ei eristetä ulko- vaan sisäseiniä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti sisäpuolelta tulee lisäeritettä laittaa. Väliseinät avataan ulkoseinän liittymästä. Lattiat avataan seinänvierestä ja lisäeriste ja ilmansulkupaperi viedään tiiviisti alajuoksuun kiinni.
Ulopuolen eristäminen lyhentää räystäitä jotka muutenkin ovat ihan yleisesti liian lyhyet.
Räystään pituus mitataan vaakatasoon seinästä räystäslaudan ulkopintaan.
Räystään tarkoitus on vähentää veden satamista seinään tuulella. Mitä kuivempana ulkoseinä pysyy sitä kuivempi on seinä sisältä.
Ulkopuolen eriste kasvattaa toki seinän paksuutta mutta lisä eriste roikkuu tyhjän päällä eikä seinä ole tiivis alaosastaan. Harvoin seinä keskeltä jäätyy, nurkista ja lattianrajasta kylmä sisään tulee. Lämpö karkaa yleensä yläpohjasta. Otan lämpökameralla kuvia ja monesti nurkat ovat yhtä kylmät kuin ulkoilma. Ullakolla hehkuu punaisenaan lämpövuodot kun mineraalivillat on reikiintyneet hiiristä ka myyristä. Rotat kuljettavat villoja pesiinsä.
Ainoa missä ei nämä pahalaiset tee tuhojaan on pellavavilla ( IsoLina ) ja finfoam . Näihin ei jyrsijät koske. FinFoam on niille vieras ja pellava on pitkäkuituinen ja jyrsijät vihaavat pellavaa kun eivät pysty puskemaan kuitua poikki vedettäessä kuitu leikkaa rotan ikenet verille, näin käy hiirille ja päästäisille. Olen monesti todennut asian. Mineraalivillat on niiden herkkua kun on helppo kuljettaa ja kaivella reikiä. Rotat tyhjentävät lattian aluksen muutamassa vuodessa, jättävät paskoja jälelle.Älä sentään käytä omaa ERITETTÄSI.
- järjellä..
Mielestäni (maallikko) onnistuu hyvin, kunhan et pidä sisällä lämpöjä päällä ennen villojen höyrynsulun asentamista ja teippaamista. Kaikki ilmankosteus tiivistyy kylmiin pintoihin..
- phj
Vanhan seinän höyrysulku poistettava ennen lisä eristämista, jos teet eristystä sisäpulelle.
- Anonyymi
Niin tekee ulkopuolen kosteus tiivistyy höyrynsun ulkopuolelle ja sisäpuolen kosteus sisäpuolelle. Eriste pitää olla luonnonkuitua joka luovuttaa kosteutta kuivempaan suuntaan
Jolloin höyrynsulkua ei tarvita, riittää pelkkä ilmansulkupaperi tai pahvi 0.8 tai 1,2 mm
Muovia ei käytetä enää mihinkään muualle kuin kostean tilan suojaksi ja sielläkin pitanateriaali on irti muovista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tekee ulkopuolen kosteus tiivistyy höyrynsun ulkopuolelle ja sisäpuolen kosteus sisäpuolelle. Eriste pitää olla luonnonkuitua joka luovuttaa kosteutta kuivempaan suuntaan
Jolloin höyrynsulkua ei tarvita, riittää pelkkä ilmansulkupaperi tai pahvi 0.8 tai 1,2 mm
Muovia ei käytetä enää mihinkään muualle kuin kostean tilan suojaksi ja sielläkin pitanateriaali on irti muovista.Kyllä muovia kuulua käyttää nykyään ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Kailottajat tietenkin hölöttää ihan omiaan.
- mikä on totta
Monta on mieltä mutta puolet rakennuksista rakennetaan Suomessa talviaikana. Syntyvä rakenne kosteudenmuodostuksessa on paaaaljon tärkeämpi kuin rakennusaika. Kun rakenne on oikea niin rakennusaikainen kosteus poistuu rakenteesta hengittämisen myötä muutaman kuukauden aikana. Jokaiselle uuden talon rakentaneelle lienee tuttua, että katon iv-poistosta nousee ensimmäisen talven silminnähden höyryä pakkasella...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34761ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10550