Työttömyyttä!

Sh Jaana Siltala

Omaishoidon tekijät vievät työpaikkoja, huonontaa potilaan saamaa hoitoa tietämättömyydellään. Ei meissä asu pientä eikä suurta lääkäriä vaikka kuinka sitä haluttaisiin. Annetaan hoitohenkilöstön, jotka on ammattilaisia hoitaa ihmisiä. Miksi siihen pitää ryhtyä. Onko ihmiset oikeasti niin köyhiä, ettei ole varaa käydä töissä, vaan haetaan tukia ja omaishoidosta saatavaa korvausta yhteiskunnan varoista. Tämä rahamäärä voitaisiin käyttää hoidon kehittämiseen varattavan työryhmän kustannuksiin. Tällä saataisiin paljon enemmän aikaiseksi.

19

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilaisia,juu onhan niitä,mutta kun suurin osa asennevammasia,niinkuin sinäkin taidat olla.
      Omaishoitajat on oman hoidettavansa paras asiantuntija!Me emme ole köyhiä,vaan välittämisestä ja rakkaudesta hoidan vaikeasti sairasta miestäni.Se on sydämessä...

    • uuuuuu***

      Mistä keksit hoitopaikan 400000 hoidettavalle noin vain?
      Kyllä se työllistäisi, mutta yhteiskuntamme ei kestäisi sitä.
      Et taida tietääkään että omaishoitajat säästävät miljardeja yhteiskunnan varoja, jotka voi käyttää vaikka lasten ja nuorten hyväksi.
      Eihän meidän tarvitse kuin noudattaa lääkäriltä saamiamme ohjeita, kuten te "oikeat" hoitajatkin teette.
      Olen ollut 10v hoitajana puolisolleni, jos en ole mitään tänä aikana oppinut niin varsin kovapäinen olen.
      Olen joutunut seuraamaan teidän ammattilaisen työskentelyä, teissäkin on hyviä ja huonoja. Omaishoitajat tekevät useimmiten työtään rakkaudesta, silloin myös tekee parhaansa, tukea saa vain joka kymmenes.

    • omaishoitaja leski

      Olin miehestäni päävastuussa kotona. En hakenut omaishoidontukea,enkä asumistukea.
      Tukea hain ja sain kotiin ammatti-ihmisiltä.
      Sairaanhoitajilta, lähihoitajilta.
      Itse tein normaalit kotiaskareet.
      Lääkärissä käytiin,jos oli tarvis.
      Ei omaishoitaja suinkaan yksin päätä,eikä tee sairaanhoidollisia tehtäviä.
      Olin koko ajan läsnä. Yöt olivat levollisia,kun mieheni huomasi, että ei ole yksin, ja tarvittaessa soitan apua.
      Omaishoitajan työ on hyvin pitkälti vierellä kulkemista,asioitten hoitamista ja organisointia.

    • omaishoitaja,

      Onkohan sinulla kaikki kunnossa yläkerrassasi. Taidat kuulua niihin ilkeisiin, töykeisiin sh Jaana Siltala. Jos nyt ylipäätään olet sairaanhoitaja.

    • soilikki1

      Kannataisko tämän aloittajan mennä nyt ihan sinne ruohonjuuri tasolle.Suuri osa omaishoitajista on eläkeläisiä.Nämä omaishoidon tuet on kuin hyttysen pissi itämeressä,minäkin saan puhtaana käteen vähän yli 300euroa.Kyllä näillä rahoilla maailma pelastuisi.Ja vuosia hoidin liikuntakyvytöntä syötettävää,vaipoissa olevaa ihan ilman korvausta,kun kunnalla ei ollut rahoja.Onneksi on oppimisen lahja aina uutta on pitänyt oppia.Myös sairaalassa olen ollut hoitamassa,aina on yksi käsipari kelvannut,tein semmosta mitä osasin eikä nuo uloskaan heittäneet.Mutta kai sitä sonnan jauhajista on kiva toisten mieli pahoittaa.Kaikille omaishoitajille jaksamista,ja annetaan nämä kirjoittajan kirjoitukset mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta pellolle.Me teemme sitä mihin hänellä ei taito riitä.

    • Pirre*

      Aika hyvä provoksi.

    • 2+2

      no vaikka provo,niin noin ne ajattelee

      • ------

        Olen törmännyt tuollaisiin hoitajiin, valitettavasti :(


    • minä omaishoitaja

      Aloittajalle.

      Mielipide tuokin.
      Monet meistä ovat antaneet oman työpaikkansa toisille .
      Valita että hoitaako toisia vai omaa?
      Valita onko koti muiden työpaikka, vai jäädä itse hoitamaa?
      Kuunella omaisen tahtoa vai omaa ?
      Hyväpalkkainen työ vai omaishoitajan palkka?
      Kantaa hyvää omaatuntoa vai huonoa?
      Työkaverit vai yksiolo?
      Arvostettu työ vai "olla vain kotona" toisten mielestä?

      Tässä joitain kohtia joita mietin kun alotin tämän homman.
      Mitä sinä tekisit jos olis kysymys omasta lapsestasi tai aviopuolestasi?

      Koti on nyt koti meillä, ei työpaikka muile.

    • omaishoitaja mieki

      Törkeä kirjoitus Jaana Siltalalta! Voit tulla meille hoitamaan yötä, päivää 300 euron palkalla. Luulen, että kipin, kapin juokset karkuun ensimmäisen vuorokauden jälkeen!

      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!!!

    • minäkin hoidan

      Voi pyhäyksinkertaisuus,kyllä aloittaja saattaa olla hoidokki,eikä minkään avoimienovien tiimoilta,paremmin kuin sh,kun noin typeriä kirjoituksia tuo palstalle.
      Palstalle,jonka kuuluisi antaa voimia meille omaishoitajille ja niinhän se antaakin.
      Olen tavannut täällä todella sympaattisia kirjoittelijoita ja meistä jokainen joka on omaishoitajuuteen todella antautunut,ei tee sitä velvoitteesta,vaan rakkaudesta.
      Hoidamme näitä läheisiämme täällä tutussa ympäristössä ja
      suojelemme heitä sinunlaisiltasi sairaanhoitajilta.
      Olemme neurologin vastaanotolla puolivuosittain,hän kyllä näkee olemmeko täysipäisiä,me raadolliset ilmaishoitajat.

    • pitkän linjan omaish

      Et sinä aloittaja voi itsenäisesti päättää juuri mitään, sen enempää kuin omaishoitajakaan vaikkapa lääkityksen suhteen .Petaamista ja syöttämistä, juottamista, vaipanvaihtoa työnne enimmäkseen on. Nämä hommat osaa kuka hyvänsä.
      Joku verinäytteen otto tai lääkkeiden jakaminen ei vaadi kvanttifyysikon älykkyyttä.Lääkäri määrää lääkkeet, et voi itse päättää mitä annat, kuten et mitään muutakaan.Jos olet vuoden pari lukenut sairaanhoitajaksi, et ole yhtään viisaampi kuin vuosikymmenen omaistaan hoitanut.
      Luonnevikaisia on myös sairaanhoitajissa, toivottavasti alalle sopimattomat karsiutuvat nopeasti pois.
      Etkö tiedä että omaishoitajissa on paljon sairaan ja perushoitajia. Kaikki ovat sanoneet että on raskaampaa ja vaativampaa kuin töissä käynti.

      • omaishoitaja mieki

        Tottakai omaishoito on raskaampaa kuin töissä käynti, jossa ollaan vain osa vuorokaudesta, on oikea palkka, lomat ja muita etuja. Omaishoitaja on kuin orja, aina pitää hypätä kun kutsu kuuluu. Yöllä ja päivällä, sairaana ja terveenä, sunnuntaina ja arkena, kesällä ja talvella...

        Minä en uskalla edes ajatella sitä, mitä tapahtuu, jos en jonakin päivänä jaksakaan nousta töihini. Pillereitten avulla pienissä sairauksissa pystyssä pysyy, mutta entä jos ei todellakaan pysty hoitamaan. Nyt kysynkin, mitä teette jos ITSE sairastutte, ettekä pysty hoitamaan omaistanne???


      • minä omaishoitaja
        omaishoitaja mieki kirjoitti:

        Tottakai omaishoito on raskaampaa kuin töissä käynti, jossa ollaan vain osa vuorokaudesta, on oikea palkka, lomat ja muita etuja. Omaishoitaja on kuin orja, aina pitää hypätä kun kutsu kuuluu. Yöllä ja päivällä, sairaana ja terveenä, sunnuntaina ja arkena, kesällä ja talvella...

        Minä en uskalla edes ajatella sitä, mitä tapahtuu, jos en jonakin päivänä jaksakaan nousta töihini. Pillereitten avulla pienissä sairauksissa pystyssä pysyy, mutta entä jos ei todellakaan pysty hoitamaan. Nyt kysynkin, mitä teette jos ITSE sairastutte, ettekä pysty hoitamaan omaistanne???

        Juuri tuo sairastuminen on ainainen pelon aihe.
        Yritän ajatella että eihän ketään voi ilman hoitoa jättää.
        Niin että jos mulle tapahtuu jotain niin luotan siihen ett kunnan puolesta järjestetään apua.
        Ei kai sitä juurii muuten voi aatella, toiset omaiset ei voi juurikaan auttaa meillä.


      • omaishoitaja mieki
        minä omaishoitaja kirjoitti:

        Juuri tuo sairastuminen on ainainen pelon aihe.
        Yritän ajatella että eihän ketään voi ilman hoitoa jättää.
        Niin että jos mulle tapahtuu jotain niin luotan siihen ett kunnan puolesta järjestetään apua.
        Ei kai sitä juurii muuten voi aatella, toiset omaiset ei voi juurikaan auttaa meillä.

        Hei "minä omaishoitaja": Siis otat yhteyden jollekin kuntaan. Kenelle? Mie olen hoitanut 3 vuotta miestäni yötä päivää, niistä 2 vuotta virallisena omaishoitajana. Kukaan ei ole kertonut mitä tehdä ellen pystykään jonain päivänä työhön, esim. kaadun ja katkaisen koipeni. Tosin yritän olla super-varovainen, ettei mitään sellaista sattuisi...
        Lapsilla ovat omat työnsä ja perheensä, ei heistä ole auttamaan pitempiä aikoja.


    • minä omaishoitaja

      Täällä olen ymmärtänyt että jos jotain sattuu niin kunta on aina vastuullinen antamaan tilapäisen paikan tai huolehtimaan kotiin hoidosta.
      Ennenkun olin töissä vanhusten kans niin meille tuli kotoo vanhuksia joita toinen hoiti ja oli joutunu sairaalaan.
      Mulla ei ittellä oo vielä ollu tarvetta, mutta ku oon ilmoittanut huolestumisen meijä sosaalineuvojalle asiasta niin hän on sanonut että kun se päivä tulee että apua tarvitaan niin sitä myös saa, ei tartte pelätä että hoidokkimme yksin kotio jätetään.
      Siihen mun häätyy luottaa....en muutakaan voi

      • omaishoitaja mieki

        Kiitos "minä omaishoitaja"! Sosiaalitoimistoon siis, kyllä sieltä neuvotaan...
        Terveyttä ja voimia Sulle ja mulle vaativassa työssämme! Ja runsaasti kärsivällisyyttä, joka ainakin minulta tuppaa loppumaan välillä.


    • ----
    • Fakta

      Et tiedä mistä puhut, kun kirjoitat, "haetaan tukia ja omaishoidosta saatavaa korvausta yhteiskunnan varoista".
      Tiedätkö kuinka paljon korvaus on? Tiedätkö mitä kokopäiväisesti sairasta omaista hoitava omaishoitaja itse asiassa ITSE maksaa yhteiskunnalle? Tiedätkö mitä ympärivuorokautinen hoito palvelutalossa tai vanhainkodissa maksaa yhteiskunnalle, vielä senkin jälkeen, kun ovat ottaneet vähintään 80 prosenttia sairaan eläkkeestä?
      Ehdottaisin, että ottaisit näistä asioista selvää, ennen kuin noinkin varmasti mielipiteesi tuot julki. TÄMÄ YHTEISKUNTA käyttää sekä omaishoitajien rahoja, terveyttä, hyväntahtoisuutta, lojaalisuutta ja etenkin omaisen rakkautta rakasta omaista kohtaa HYVÄKSEEN. Eikö näillä palstoilla kannattaisi puhua FAKTAA, eikä sepitellä FIKTIOTA?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe