Täysperävaunu

589

täysperävaunssahan on aina edessä se 1-2 akselinen pikkukärry, minkä päällä ison kärryn etuosa on

Onko toi pikkukärry aina irttoiettavissa, ja pitääkö se aina rekisteröidä ja asentaa valot yms

39

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonorahtari

      Ei ole irroitettavissa ilman työkaluja.Kuuluu samaan koko komeus.
      Moduuli on asia erikseen..

    • selkokielellä

      Siis se on autosta kiinni tuo asia

      Jossain autoissa on se pikkukärrykin rekisteröity, ja siitä löytyy valot yms. ja siinä isossa kärryssä on edessä tukijalat, jolla se saadaan tuettua jos pikkukärry on poissa

      Jossain autoissa taasen on koko yhdistelmä samaa laitetta, jolloin pikkukärryä ei saa irti (paitsi purkamalla) ja siinä ei ole erikseen valoja, kilpeä tms. ja isossa kärryssä ei myöskään tukijalkoa

    • 145586661

      Sitten vielä yksi tyhmä kysymys.

      Onko puoliperävaunun vetoautossa ikinä myös vetokitaa, että voisi vetää esim. "vasikkaa" tai sitten tuollaista pitkää kärry, missä on se kiinteä pikkukärri

    • rahtimulikkasonni

      Ei ole hölmöjä kysymyksiä mutta puolikkaassa ei ole vetokitaa

      • 1156165

        Kai niissä nyt IKINÄ voi sellainen olla??

        Mutta eikös puoliperävaunun veturilla voi vetää semmosta isoa vaunua ainakin niin että laittaa perään pikkuvaunun missä on kuitenkin se koppa, ja siinä pikkuvaunussa on sitten vetokita, näitä näkee joskus


      • paskakuski1
        1156165 kirjoitti:

        Kai niissä nyt IKINÄ voi sellainen olla??

        Mutta eikös puoliperävaunun veturilla voi vetää semmosta isoa vaunua ainakin niin että laittaa perään pikkuvaunun missä on kuitenkin se koppa, ja siinä pikkuvaunussa on sitten vetokita, näitä näkee joskus

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelmä

        Katso kohta jatkettuna keskiakseliperävaunulla. Aloittajalle: Dolly pitää olla rekisterissä. Vissiin nykyään hinattavat laitteetkin pitää olla rekisterissä.


      • 455
        1156165 kirjoitti:

        Kai niissä nyt IKINÄ voi sellainen olla??

        Mutta eikös puoliperävaunun veturilla voi vetää semmosta isoa vaunua ainakin niin että laittaa perään pikkuvaunun missä on kuitenkin se koppa, ja siinä pikkuvaunussa on sitten vetokita, näitä näkee joskus

        Voihan sillä vetää, tosin siinä on sitten kolme niveltä, ja taitaa pituuskin mennä yli sallitun. mutta kyllä tommotti siis voi täysperävaunua siirtää lyhyitä matkoja, jos ei mitään muuta ratkaisua löydy


      • onnistuuko
        1156165 kirjoitti:

        Kai niissä nyt IKINÄ voi sellainen olla??

        Mutta eikös puoliperävaunun veturilla voi vetää semmosta isoa vaunua ainakin niin että laittaa perään pikkuvaunun missä on kuitenkin se koppa, ja siinä pikkuvaunussa on sitten vetokita, näitä näkee joskus

        Eli yhdistelmä missä olisi puoliperävaunun veturi, tämän perässä vaunu 13 metrin kopalla ja sen perässä vielä täysperävaunu 13 metrin kopalla

        Niveliä tosiaan olisi 3 ja yhdistelmällä pituutta reilu 30 metriä vähintään

        Eli onko TEKNISESTI mahdollista kytkeä näin jos tarttee siirtää lyhyitä matkoja


      • Onko laillinen
        onnistuuko kirjoitti:

        Eli yhdistelmä missä olisi puoliperävaunun veturi, tämän perässä vaunu 13 metrin kopalla ja sen perässä vielä täysperävaunu 13 metrin kopalla

        Niveliä tosiaan olisi 3 ja yhdistelmällä pituutta reilu 30 metriä vähintään

        Eli onko TEKNISESTI mahdollista kytkeä näin jos tarttee siirtää lyhyitä matkoja

        Eli voiko tehdä vaikkapa näin suomessa

        Puoliperävaunun veturi
        Puoliperävaunu vetokidalla
        Apuvaunu
        Puoliperävaunu vetokidalla
        Apuvaunu
        Puoliperävaunu


      • huonorahtari
        onnistuuko kirjoitti:

        Eli yhdistelmä missä olisi puoliperävaunun veturi, tämän perässä vaunu 13 metrin kopalla ja sen perässä vielä täysperävaunu 13 metrin kopalla

        Niveliä tosiaan olisi 3 ja yhdistelmällä pituutta reilu 30 metriä vähintään

        Eli onko TEKNISESTI mahdollista kytkeä näin jos tarttee siirtää lyhyitä matkoja

        Teknisesti onnistuu kytkeä kaksi puolikasta tällä tavalla.Täytyy olla Duomatic ,
        valo ja abs liittimet ensimmäisessä kärryssä.Vetokitakin täytyy olla.
        Eteläsuomessa
        liikkuu tälläinen yhdistelmä erikoisluvilla.SPEED väreissä , Volvo veturina
        Kun tulee vastaan ei sitä ehkä huomaa...


      • Ei perke
        huonorahtari kirjoitti:

        Teknisesti onnistuu kytkeä kaksi puolikasta tällä tavalla.Täytyy olla Duomatic ,
        valo ja abs liittimet ensimmäisessä kärryssä.Vetokitakin täytyy olla.
        Eteläsuomessa
        liikkuu tälläinen yhdistelmä erikoisluvilla.SPEED väreissä , Volvo veturina
        Kun tulee vastaan ei sitä ehkä huomaa...

        Ei taatusti liiku yhtään 5 nivelistä yhdistelmää suomessa. jossain maassa tuollainenkin kai on sallittu jollain tieosuuksilla


    • huonorahtari

      Moduuliyhdistelmä on jossa pikkukärry on rekisteröity ja irroitettava.Tukijalat on
      aina pikkukärryssä jota sanotaan dollyksi.

      Täysperävaunussa on kiiinteä etuakselisto.

      Puoliperävaunussa voi olla vetokita johon kiinnitetään n.7.6 metriä pitkä keskiakseli
      kärry.Tälläinen on moduuliyhdistelmä.Pari vuotta vedin sellaista.Ne on pikkuhiljaa
      jääneet pois.

      B linkkivaunussa on takana vetopöytä johon kytketään puoliperävaunu.

      • 4654

        Eikös se B-tilanteessa ole aika hankala lastata tuota "etuvaunua" jos se vetopöytä on siinä edessä, tai tuleeko sen päälle joku perälauta-tyylinen ratkaisu?


      • ....................
        4654 kirjoitti:

        Eikös se B-tilanteessa ole aika hankala lastata tuota "etuvaunua" jos se vetopöytä on siinä edessä, tai tuleeko sen päälle joku perälauta-tyylinen ratkaisu?

        sen saa vedettyä sisään


    • huonorahtari

      B linkissä "laatikko" liukuu taaksepäin tai akselisto liukuu eteenpäin.Akselistoon
      kuuluu vetopöytä,valot ym.Laatikon siirtyminen on kahdesta huonosta vaihtoehdos
      ta parempi.Lisäksi b linkissä on painonjakautumis ongelma.Linkin akselistolle
      tule helposti liikaa painoa.Lavametritavarassa painot ei ole ongelma.

      Alkuaikoina joku suunnitteli perälauta systeemiä,akseliston liukumisen kanssa
      oli ongelmia,varsinkin liukkailla pihoilla..

    • 464

      Tähän ei tainnut tulla vastausta, että voiko puoliperävaunun veturilla vetää laillisesti täysperävaunua

      Eli sehän onnistuu puoliperävaunulla, missä on vetokita, mutta pituutta ja niveliä liikaa

      • joojoo.....

        Voi laittaa vaikka kymmenen täysperävaunua peräkkäin, kunhan rekkaveturissa ja kärryissä on vetokidat. Eteenpäin saattaa päästä kun laittaa vetopöydän päälle ison rautaköntin painoksi, ja autosta löytyy momentinmuunnin. Olipas tyhmä vastaus. No ei tietenkään voi, koska se on laiton yhdistelmä.


      • ??shdu
        joojoo..... kirjoitti:

        Voi laittaa vaikka kymmenen täysperävaunua peräkkäin, kunhan rekkaveturissa ja kärryissä on vetokidat. Eteenpäin saattaa päästä kun laittaa vetopöydän päälle ison rautaköntin painoksi, ja autosta löytyy momentinmuunnin. Olipas tyhmä vastaus. No ei tietenkään voi, koska se on laiton yhdistelmä.

        No minkä saatanan takia siinä veturissa ei voisi olla myös vetokitaa


    • huonorahtari

      Yksi tälläinen yhdistelmä liikkuu Etelä-Suomessa.Erikoisluvilla,koekäytössä.
      Edellä kirjoitin tästä yhdistelmästä. Muistaakseni Ajolinjan kannessa on kuva
      ja juttu!Sieltä voi tarkistaa jops ei usko.

    • huonorahtari

      Veturissa vetokita?Provoko?Tyhjä puolikkaanvetäjä ja siinä moduuli (täyskärry)
      perässä? On kylä eräällä rantaruotsalaisella puolikas jonka päällä on noin
      neljän metrin kaappi kiinnitettynä vetopöytään.Siinä on vetokita ja perässä
      ruotsinmittainen kärry.Siitä tuli Norjanmittanen yhdistelmä.Heillä on kaksi
      Volvoa,ainakin.
      Nykyään Norjassa saa vetää moduulia määrätyillä teillä.

      • 55889

        Siis vetokita olisi ihan sen takia että JOS joskus tarttis kuljettaa täysperävaunua LAILLISESTI

        Kato kun joka firmassa ei ole vetoauto ja puoliperävaunu kiinni AINA toisissaan uudesta loppuun asti vaan jossain firmassa vaihdellaan myös kärryjä


    • Huonorahtari

      Tarkoitat että poulikkaan vetäjällä kuljetetaan täysperävaunua?
      Kyllä niitä muutamia on lyhyitä siirtoja varten,anteeksi kun en heti hoksannu....

      Kiivasta keskustelua aiheesta!

      • 444

        No milläs sen kytket kerran puolikkaassa ei saa olla vetokitaa palstalaisten mukaan?

        Ainut vaihtoehto on siis laittaa puoliperävaunu missä vetokita, ja se täysperä tämän perän... tosin siitä tulee 20 päiväsakkoa jos poliisit sattuu sen huomaamaan tien päällä


    • Huonorahtari

      Puolikkaassa saa olla vetokita!Lue mitä kirjoitin rantaruåttålaisen yhdistelmästä.

      Puolikkaan perässä voi olla keskiaksilikärry kun kokopituus on 25.25.
      Poikkeusluvalla liikkuu yksi yhdistelmä jossa on kaksi 13.6 metristä kärryä,
      lue ajolinjasta tarkemmin.On siitä ollut juttua muuallakin.

    • huonorahtari

      Googleen :ekorekka,seiltä löytyy kuvat ja tietoa millaisella ajetaan vielä tällä
      vuosikymmenellä!

    • Huonorahtari

      Tätä tarkoitan.kokonaispaino 80 tonnia,pituus 33 metriä.Liikenteessä yksi kappale
      Suomessa.

      • ÄlyNoloSika

        Voi voi, siinähän on tyttövaunu joutunut poikavaunuksi.


      • 4465564

        Siis mikä tossa on kummaa tossa yhdistelmässä?

        Normaali puoliperävaunu, ja sen perässä apuvaunun kanssa toinen puoliperävaunu...

        Näppärää tossa on se, että "perillä" voi sitten toinen puolikkaan veturi ottaa toisen kärryn ja autot jatkaa matkaa vaikka eri suuntiin.

        Ja molemmat kärryt siis saman mittaisia.

        Ja jokunen viikko sitten oli puhetta, että olisi kymppi/kymppi yhdistelmä mahdollinen laillinen... ei tullut muita vastauksia kuin että kankea kääntymään, ja vaikea ajaa


      • Huonorahtari
        4465564 kirjoitti:

        Siis mikä tossa on kummaa tossa yhdistelmässä?

        Normaali puoliperävaunu, ja sen perässä apuvaunun kanssa toinen puoliperävaunu...

        Näppärää tossa on se, että "perillä" voi sitten toinen puolikkaan veturi ottaa toisen kärryn ja autot jatkaa matkaa vaikka eri suuntiin.

        Ja molemmat kärryt siis saman mittaisia.

        Ja jokunen viikko sitten oli puhetta, että olisi kymppi/kymppi yhdistelmä mahdollinen laillinen... ei tullut muita vastauksia kuin että kankea kääntymään, ja vaikea ajaa

        Mikä on kymppi/kymppi yhdistelmä?En ole sellaista kuullutkaan..


      • 554546
        Huonorahtari kirjoitti:

        Mikä on kymppi/kymppi yhdistelmä?En ole sellaista kuullutkaan..

        Semmonen että vetoautossa ja kärryssä on kummassakin vähän yli 10 metrin koppa...

        Antaa nääs paremmat mahdollisuudet vetoautolle tehdä töitä myös ilman kärryä


      • Huonorahtari
        554546 kirjoitti:

        Semmonen että vetoautossa ja kärryssä on kummassakin vähän yli 10 metrin koppa...

        Antaa nääs paremmat mahdollisuudet vetoautolle tehdä töitä myös ilman kärryä

        Perän ylitys,vetoaisan pituus,akselienväli vetoautossa ja miten menee
        kääntöympyrässä?Katsastaja laskee kun viette mitat heille.
        Kappaletavaraako tälläisellä ajettais?Monessa tapauksessa olis parempi että
        veturiin saisa kuormaa,jakopaikkoja...


    • Yksi kysymys vielä

      Entä saako PELKKÄÄ apuvaunua vetää liikenteessä, tai pitääkö se nostaa takalaatikkoon jos on menossa hakemaan esim irtoperää

    • Huonorahtari

      Saa vetää pelkkää apuvaunua,se on rekisteröity ja oma yksikkö.Näiden tilanteiden takia dolly rekisteröidään.

    • Menikö oikein

      Eli siis käytännössä täysperävaunussa ja Dolly puolikkaassa ei ole muuta eroa ajettavuuden tms. kannalta, kuin vakuutusmaksut

    • Huonorahtari

      TP on vähän kevyempi.Omat kokemukset on pitkältä aikaa dolly puolikas,
      5 akselia,menee tiellä ihan mukavasti.Samoin olen vetänyt puolikas keskiakseli
      kärry.Kesäkelillä menee mukavasti,peruutuskin onnistuu alun kovan harjoittelun
      jälkeen.Liukkaalla saa varoa ettei viimeinen kärry esitä temppujansa.

      Joskus vedin 2 2 tp:tä pikkupyörillä,koneenkuljetuslavetti ja ajosilta pystyssä.
      Se oli raskas vetää.Varmaan 2 2 sopivilla renkailla on kevyin painoltansa ja
      kulkee parhaiten.

      • näppynaama

        minäkin ajoin kerran mopolla ojaan. Oli hitsin karsee kokemus.


    • suomii24rahtari

      Pelatkaa hieman Euro Truck Simulator 2 ajosimulaattoria niin kortittomatkin pääsee vähän kaluston makuun.

      Tosin ajot suoritetaan 95% puoliperävaunua repien tai sitten vetoauto vasikka.

      http://www.youtube.com/watch?v=zPqwbR-DKKk

      • frfweferf

        Puuttuu vaan kunnon ratti, kunnon polkimet, kunnon vaihdekeppi, LAAJA näyttö ja vähän kaikkea muuta kivaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1857
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1737
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1151
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      859
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      805
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      737
    Aihe