Clio 1,4, -05 starttaa vaan ei käynnisty

Paniikissa2014

Viime viikolla kotipihassa käynnistyi ongelmitta vaan ei enää seuraavaksi kaupan pihasta, ajon aikana huomasin, että käynnistyksenestovalo paloi koko ajan. Molemmilla avaimilla käynnistystä yritettiin. Auto hinattiin läheiselle huoltamolla, jossa huoltomies sai sen kylmänä käyntiin kuulemma ongelmitta. Hän putsasi käynnistykseneston liittimen (tms. ajan autoa, en tiedä niistä :) ) ja kuittasi vikakoodit ja muutaman päivän kaikki ok.
Eilen aamulla auto käynnistyi taas kotipihassa hyvin, ajon aikana käynnistykseneston valo paloi koko ajan. Pysähdyttäni sammutin auton, odotin pienen hetken autossa ja kokeilin uudestaan - käynnistyi ja ajonestonvalo paloi. Lähdin asioille ja palattuani, auto starttaa, vaan ei käynnisty. Kävin päivän aikan jälleen kokeilemassa molemmilla avaimilla ja vielä nyt aamullakin, mutta mitään ei tapahdu.

Kotikorjaamolla oltiin sitä mieltä, että hinaus lähimpään merkkihuoltoon (Tampere 40 km:n päässä), käynnistyksen eston uudelleen koodaus tai mahdollisesti jonkun osan vaihto.
Olisiko suositella Tampereelta jotain merkkihuoltoa, joka olisi edes järjellisessä hintaluokassa? Ja naisihmisellä pientä osviittaa hintaluokista, joissa voidaan liikkua? On pariin kertaan jäänyt sellainen tunne yhdestä merkkihuollosta, että siellä autoista tietämätöntä naisasikasta vedetään nekusta sen lisäksi. että kohtelu on ala-arvoista 2000-luvulle.....

36

10954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

      Onkohan akku ihan kunnossa? Joskus noilla on tapana saada käynnistyksenesto päälle jos akku meinaa hyytyä startissa. Ja samoin, jos auto lupaa muttei käynnistykään ja uutta käynnistystä yritetään pikavauhtia heti perään.

      Tällä tavoin päälle menneen käynnistykseneston voi saada pois päältä näin: Kytke virrat päälle, älä käynnistä, odota 20-30 sek, sammuta virrat. Kytke virrat päälle ja käynnistykseneston valo on sammunut.

      Yleisesti ottaen virta-avaimen kanssa kannattaa olla vähän hidas ja pitää parin sekunnin taidepausseja vähän joka välissä.

      Korjaamokäynnistä en osaa valitettavasti sanoa mitään, ei ole oikein kokemusta.

      • kurvaakurvaa

        Moro. Kiitos vinkeistä:) ostin just reilun 2000vm clion ja alkuun no proplemos kunnes yllättäen ei käynnistyny . Käynnistyksen estojärjestelmä tuntu toimivan moitteetta , valo sammui muttei auto käynnistynyt. Reilun 10-30 sekunnin "heh taidepaussin " jälkeen käynnisty :) en vaan ymmärrä miks toi ongelma tuli kun käynnistyksen estojärjestelmä vaikuttaa olevan kunnossa.


      • Anonyymi

        Höpö höpö sun neuvoilles :-)


      • Anonyymi

        Kiitos hyvistä vihjeistä. Vaimon Clio vm 2003 1.4l bensakone, erittäin vähän ajettu, hyvin ajallaan huollettu ja muutenkin hyvin pidetty.

        Tänä talvena alkoi kovilla pakkasilla temppuilemaan: ei lähtenyt käyntiin. Tuore akku, starttimoottori toimi ok, mutta ei vain käynnistynyt.

        Kyselin paikkakunnan vakihuoltokorjaamosta neuvoja; epäilivät bensapumpun juuttuneen ja neuvoivat: kolkuttele bensatankkia alhaaltapäin. Ei auttanut.

        Sinun neuvo oli erinomainen, selkeä ja looginen. Tein sen mukaan ja heti lähti käyntiin! :) :)

        Kiitos!


    • clio 2003

      Akku vaihtoon tai ainakin sen tarkistus, minkä ikäinen, ottaako virtaa vastaan . Pakkasella saattaa virrat olla niin heikkoja että azjonesto sekoaa, oma kokemus että pakkasella löi eston päälle mutta lähti normaalisti kun pakkanen hellitti.
      Myös se että kääntää virtaavainta liian nopeasti saattaa ajoneston päälle, kokeile siten että kojelaudan kaikki merkkivalot kerkeää syttyä ja läpikäydä, "tarkistukset"
      ja starttaa vasta sitten viive on vain n.5 sek, voi olla apua tästäkin, kokeiltu on.
      SE AKKU on eka joka kannattaa vaihtaa suosiolla jos on yli 2v vanha, nykyakut eivät kestä kuin 2-5vuotta. sanottiin autosähkäkorjaamolla. Ja edelleen korostan että vaikka auto on tolpassa ja mottori lämmin nii AKKU voi olla kohmeessa eikä anna tarvittavaa virtaa.

      • ostin vahingossa siistin Clon eikä enää' samakkoautoa ikinä. Katsotaan nyt mekonomilla jos ei niin Antti mun kaveri lupasi 200 jos annetann tolle autolle lekahoito. 1 konsti kokeilematta siihen reset nappiin ei kummastakaan johdosta tulee virta vaikka sytytys päällle. Kait tuo reset-nappi kuuluu virtapiiriin.Siihen ei tuke virta.Kuin auto missä niin paksut tuulilasipilarit ettei näe kunnnolla niin siinä hesä talvirenkaat alulla uudet iskarit kaikki jarrut uusittu juuri katsastetu että hakekaa tästä p(erse)saaresta pois ensi viikolla hautajaisjuhlat enpäs tiedä kannattako mekonomilla lkäydä mini verstas ei ota vastaan ranskalaisia autoja. Joku kuin tietää rellun releistä ja sulakkeista.


    • DGC

      Jokseenkin masentavaa kun yrittää neuvoa muttei saa koskaa minkäänlaista palautetta miten kävi. Ei tällä tavalla ainakaan uutta opi.

    • MeganeClio

      Rellujen "tyyppivika". Lukot kiinni ja auki uudestaan, niin parantunut omissani.

    • Bummer100

      Olen samantyyppisen ongelman kanssa kärvistellyt, aikani lueskelin palstoja niin viimeisin vinkki on öljytä&tarkistaa kytkinpolkimen vieressä olevat releet.

      Öljysin omasta renusta nuo mutta odottelen vielä tuloksia.

      Tuossa kyllä saanut myös vinkin tarkistaa konetilassa akun vieressä olevat releet.

      Jonkin aikaa tuota ongelmaa voi kiertää tuolla että rauhallisesti yrittää vain uudestaan tuota avaimen kääntöä.

      Eli kun punainen ajonestovalo palaa kiinteästi niin ottaa avaimen pois lukosta, odottaa että punainen valo alkaa vilkkua, avain takaisin lukkoon ja kiertää virrat päälle ja odottaa että valo sammuu.

      Tätä voi pahimmillaan joutua tekemään puolikin tuntia. Mutta helpompaa kuin hinaaminen.

      Moni syyttää kampiakselin asentotunnistinta mutta ei tuosta oikein tiedä sanoa.

      Itsellä kun saa lopulta käyntiin auton niin tuota edeltää tuommoinen lyhyt servomoottorin surahdus.

      Oma ajokki vuosimallia 2002 renault clio 1,4 l bensakoneella.

      • DGC

        - Virrat pois, avaimet pois
        - Odota, että ajoneston valo alka vilkkua
        - Virrat päälle
        - Odota 30sek
        - ÄLÄ YRITÄ KÄYNNISTÄÄ
        - Virrat pois
        - Virrat päälle ja ajoneston valo pitäisi sammua muutamassa sekunnissa.

        Noin minä sain aina ajoneston heräämään omasta Cliostani, 2002 ja moottorina 1,2 16V
        Kampiakselin asennontunnistimelta ei kysytä vielä mitään jos ajoneston valo palaa. Sen kuntoa voi pohtia sitten, kun valo on sammunut.


      • Anonyymi
        DGC kirjoitti:

        - Virrat pois, avaimet pois
        - Odota, että ajoneston valo alka vilkkua
        - Virrat päälle
        - Odota 30sek
        - ÄLÄ YRITÄ KÄYNNISTÄÄ
        - Virrat pois
        - Virrat päälle ja ajoneston valo pitäisi sammua muutamassa sekunnissa.

        Noin minä sain aina ajoneston heräämään omasta Cliostani, 2002 ja moottorina 1,2 16V
        Kampiakselin asennontunnistimelta ei kysytä vielä mitään jos ajoneston valo palaa. Sen kuntoa voi pohtia sitten, kun valo on sammunut.

        Hei, yllä oleva auttoi mun -08 Clion kanssa. Kiitos! Eli käynnistyksenesto kenkkuili. Se kuulemma on tyypillistä eri keleihin reagointia. Lisäksi kannattaa avaimen patteri vaihtaa.


    • Kalvopuhkesipokspoks

      Luultavasti kaasarin kalvo on poksahtanut!

      • Immenkalvo

        Mikähän kalvo sulla on posahtanu..


    • Anonyymi

      Taidan olla vähän myöhässä mutta meillä juuri tuli tuo ongelma . Mikään ei toiminu mutta sitten rämpättii päälle pois päälle pois ja siis tarkoitan että väännettiin avaimesta käynnistyksen puolelle jopa. Parin kerran jälkeen auto alkoi vähän pitämään ääntä sitten lopetettiin virrat päällä sitten käynnistettiin ja pum auto käynnissä. En tiedä kuinka terveellistä tuo on autolle mutta sentään käynnistyi kiireen keskellä

      • Anonyymi

        No niin sillä lailla juuri käynnistyy hiili kuin biili vikakoodit lukea ja vika löytyy!


      • se vikakkoodi valo punainen kuin vähän aikaa vilkkui kyllä poistui mutta nyt palaa keltainen risuaita ehkä kuin otin pois benssafiltterin uusi en ole vielä asentanut. Noissa paskoissa on se rakennevika että sytytyspuoli estää bensaapumpun toiminta ja myös påin vastoin. pisyin koelaudan alla olevat releet paikoille yksi musta ei pysynyt paikalla oli v-maista pistää 98 relettä takaisin


    • Anonyymi

      Mahtavia autoja ei kiesus...

      • Anonyymi

        Jopas oli terävä kommentti, mietitkö sitä ihan kaikki viisi vuotta?


      • Anonyymi

        Vanhoja sähkövikaisia rellunpaskoja ei todellakaan kannata riesakseen hommata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoja sähkövikaisia rellunpaskoja ei todellakaan kannata riesakseen hommata.

        Oletko varmasti hetero?


    • Anonyymi

      Renault ja kampiakselin asentotunnistin. Enpä sano enempää, mutta maksaa vaihdettuna alle satkun!

    • Anonyymi

      Itselläni myös oli pitkään käynnistykseneston kanssa ongelmaa omassa cliossa(2001, 1.4 l). Lopulta mitkään kikat ei enään auttanut ja käynnistyksenesto jäi lopullisestI päälle. Tuolloin tilasin Englannista osan joka ohittaa koko käynnistyksen eston(arvo n. 100€). Osan tilauksessa tarvitsi vain avaimen sisällä olevan koodin.
      Nyt vuotta myöhemmin clio pisti semmoisen shown pystyyn ettei mitään rajaa. Virrat menivät päälle vaikka avain ei ollut lähelläkään virtalukkoa ja kaikki valot vilkkuivat. Luulin ongelman johtuvan valojen releestä, mistä nakuttava äänikin kuului. Olivat kuitenkin niin tiukasti kiinni etten saanut niitä paljain käsin irti(olisin tarkistanut onko hapettumaa). Ongelma kuitenkin hävisi, mutta nyt tilanne on se että auto ei käynnisty. Käynnistykseneston ei pitäisi olla siis vikana, koska se on ohitettu. Starttaa pitkään ja pari kertaa lupailikin jo käynnistymistä, mutta sammui heti. Olisiko mitään vinkkejä heittää tällaiseen tilanteeseen?

      • Anonyymi

        Lisäksi auto kyllä nytkähtää eteenpäin, jos koittaa käynnistää niin että vaihde on päällä, mutta kytkin ei ole pohjassa.


      • Anonyymi

        Mittaa onko jännite kaikilla sulakkeilla.
        Osalle sulakkeista tulee jännite releiden kautta.

        Jos esim. sytytyspuolen jännite tulee releen kautta, ja tuon kyseisen releen kärjet on huonot, se voipi aiheuttaa sen, että auto ei käynnisty.

        Vikakoodien lukeminenkaan ei välttämättä olisi haitaksi.


      • Anonyymi

        Oma kokemus on sellainen että jos akun navan kengässä on vikaa tai pääjohdinliitoksissa hapettumaa, ilmenee todella erilaisia sähkövikoja. Mulla ajon aikana koko mittaritaulu valaistui ja muitakin sähkövikoja ilmeni runsaasti. Autoni on Megane vm1999.
        Hankin uuden kengän akkuun ja hioin siihen tulevat johtimet kirkkaaksi. Sen jälkeen on auto toiminut hyvin.

        Toinen vaihtoehto on tuohon autosi käynnistymättömyyteen on kampiakselin asentotunnistimen vika. Se on hyvin yleinen vika tuon ikäisissä autoissa. Vika korjataan laittamalla uudenlainen anturi. Vanhassa anturissa oli nimenomaan vika siinä johtoliitoksessa. Uudenlaisessa anturissa on uudenlainen johtoliitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kokemus on sellainen että jos akun navan kengässä on vikaa tai pääjohdinliitoksissa hapettumaa, ilmenee todella erilaisia sähkövikoja. Mulla ajon aikana koko mittaritaulu valaistui ja muitakin sähkövikoja ilmeni runsaasti. Autoni on Megane vm1999.
        Hankin uuden kengän akkuun ja hioin siihen tulevat johtimet kirkkaaksi. Sen jälkeen on auto toiminut hyvin.

        Toinen vaihtoehto on tuohon autosi käynnistymättömyyteen on kampiakselin asentotunnistimen vika. Se on hyvin yleinen vika tuon ikäisissä autoissa. Vika korjataan laittamalla uudenlainen anturi. Vanhassa anturissa oli nimenomaan vika siinä johtoliitoksessa. Uudenlaisessa anturissa on uudenlainen johtoliitos.

        Osaatko kertoa missä päin konehuonetta tuo kampiakseli ja sen asentotunnistin sijaitsee? Nuo autot ei ole itselleni mikään vahvuus, mutta pikkujutut osaan kyllä katsoa itse(sulakkeet, akun, öljyt yms). Ja kuinka kalliista osasta puhutaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko kertoa missä päin konehuonetta tuo kampiakseli ja sen asentotunnistin sijaitsee? Nuo autot ei ole itselleni mikään vahvuus, mutta pikkujutut osaan kyllä katsoa itse(sulakkeet, akun, öljyt yms). Ja kuinka kalliista osasta puhutaan?

        Googlen käyttökään ei taida olla vahvuus :)

        https://www.youtube.com/watch?v=3Bu-E5HQqjI


      • Anonyymi

        Kerro mistä tuon osan saa tilattua, alkanut itseäkin kyrsimään tuo ajoneston sekoilu, joutaisi ohittaa koko toosan. Tilausohjeet kiitos !


    • Anonyymi

      Piinattu Rellu...

    • Moro, menee pikkusen sivu aiheesta, mutta koska täällä on ilmeisesti ukkoja jotka on perehtyneet Clioon niin kysyn silti.

      Olen ostamassa reilut satatuhatta ajettua 2002 vm. Clio 1,4:sta. Nuo käynnistysongelmat tuli nyt selviksi – oli muuten erinomainen se englanninkielinen videopätkä, jonka joku tuonne alemmas linkitti, liittyen kampiakselin asentotunnistimeen.

      Mitä muuta tuossa mallissa pitäisi huomioida? Esim. mikä on jakohihnan vaihtoväli? Näissä vissiin syntyy rumaa jälkeä jos hihna katkeaa?

      Entä kansi? Onko kellään tullut kansiremppaa eteen, ja jos, niin millä kilsoilla? Onko eroa 1,4 litran koneen kestävyydessä verrattuna 1,2:een?

      Olen nyt lukenut aika paljon noista sähkövioista, jotka kyllä vaivaa muitakin merkkejä, mutta mitä muuta tyyppivikaa löytyy Cliosta?

      • Anonyymi

        Jos ei autoista ymmärrä niin ei kyllä kannattaisi renaultia miettiä vaikka olisikin vähän ajettu. Itselläni oli samanikäinen megane tuolla 1,4l moottorilla ja se rupesi juonittelemaan vähän samaan tyyliin. Ei vikakoodeja mutta auto ei silti pelaa ja starttaa kyllä ja pyörittää kuin kahvimylly että tuskin oli huono akku eikä korjaamot saaneet sitä kuntoon. Osta ennemmin fiesta tai corsa ja pösökin on parempi 206 siis. Rellu on vähä semmonen ongelmallinen itselle jäi aika huono maku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei autoista ymmärrä niin ei kyllä kannattaisi renaultia miettiä vaikka olisikin vähän ajettu. Itselläni oli samanikäinen megane tuolla 1,4l moottorilla ja se rupesi juonittelemaan vähän samaan tyyliin. Ei vikakoodeja mutta auto ei silti pelaa ja starttaa kyllä ja pyörittää kuin kahvimylly että tuskin oli huono akku eikä korjaamot saaneet sitä kuntoon. Osta ennemmin fiesta tai corsa ja pösökin on parempi 206 siis. Rellu on vähä semmonen ongelmallinen itselle jäi aika huono maku.

        Kyllä noi vanhat 2000 luvun alut Cliot ja Meganet on ihan hyviä autoja. Tuo kampiakselin asentotunnistin on yleinen vika, joka on helppo korjata. Ite ajoin vm -01 meganella yli 300 tkm, ja vahdoin se hieman tuoreempaan relluun. Se vanha rellu on varmaan vieläkin liikenteessä. Näissä uudemmissa on kaikki tee-se-itse huollot tehty hankalammiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noi vanhat 2000 luvun alut Cliot ja Meganet on ihan hyviä autoja. Tuo kampiakselin asentotunnistin on yleinen vika, joka on helppo korjata. Ite ajoin vm -01 meganella yli 300 tkm, ja vahdoin se hieman tuoreempaan relluun. Se vanha rellu on varmaan vieläkin liikenteessä. Näissä uudemmissa on kaikki tee-se-itse huollot tehty hankalammiksi.

        Oon erimieltä ei ole todellakaan ihan hyviä. Itselleni vaihdettiin kaikki anturit jne ja oireet vain jatkui. Rahat meni ja vika säilyi. Jos haluaa varmanpäälle ottaa niin jättää suosiolla renaultit ostamatta. Siihenkin menee rahaa kun korjaamo yrittää löytää sitä vikaa ja kun sitä ei löydä niin kiva maksaa isosti ja saat takaisin edelleen epäkuntoisen auton ja kalliin laskun.


    • Anonyymi

      Ostakaa matchbox rellu. Se on paras. Maksaa 1,99€ eikä mee rahaa korjauksiin.

      • Anonyymi

        Rellut on auton irvikuvia siis miten voi ollakin niin paskoja vehkeitä? Tulee jotain aivan ihmehäiriöitä joita ei ole MISSÄÄN MUISSA AUTOISSA!


    • Anonyymi

      persereikä vehkeitä niuva kutsuu kun tuohon rotisko merkkiin sortuu. Koitappa sen jälkeen hakea töitä kun saavat tietää että oot ollu rellu traumassa pakkopaidassa niuvassa 6kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      397
      1562
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1165
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      175
      721
    Aihe