Paljonko on kohtuulliset asumismenot

lapsenelintaso

kun lasketaan elatustukia.
Jos haluan työttömänä yksinhuoltajana vuokrata asunnon itselleni ja lapselleni jossa vuokra lähelle tuhatta euroa, paljonko isä joutuu kustantamaan tästä.

6

759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loslolobos

Pari kymppiä.

• …??

Kukahan työttömälle yksinhuoltajalle vuokraa jos jos ei ole varaa maksaa, ihmettelen? Minulla on 3h k vastike alle 300 mut kämppä onkin oma. Miksi isän pitäisi osallistua suhteettomiin asumiskuluihin?

• jotain rajaa

Sehän selviää laskemalla vaikka toimeentulotukilaskurilla, kuin paljon pitää jäädä äidille ja lapselle elämiseen, kun vuokra on se ja tulot tämä, ja asumistuki se. Mutta ylisuuria vuokria ei mikään taho kustanna, eikä ne kuulu isällekään. Kahden asujan neliömäärä on max 57 m2, siitä ensin pitää lähteä liikkeelle. Eli turhaan odotat tai vaadit että voit vuokrata tonnin asunnon. Jotain järkeä. Vai lienet provo.

• maksa itse

Ei lapsen isä joudu kustantamaan asumisestasi euroakaan,miksi pitäisi?
      Kohtuulliset asumismenot on määritelty asumistuessa ja toimeentulotuessa,en tiedä käyttävätkö samoja summia kun lasketaan elatusmaksuja. Riippuu paljon missä kunnassa asuu..
      Molemmat vanhemmat valitsevat sumismuotonsa itse ja jos muutat asumaan asuntoon jossa kohtuuttoman suuret asumiskulut,et voi niitä maksattaa lapsen isällä.

• fhjk

lastenvalvojan mielestä kohtuulliset asumiskulut on juurikin samaa luokkaa kuin nuo kelan laskurit, kelan asumistuki maksaa 80prosenttia kohtuullisesta asunnosta, joten tästä jäljelle jäävästä 20 prosentista saattaa isä joutua maksamaan jonkunlaisen summan lapsen osuus asumiskuluista noin 20 prosenttia, joten ei montaa kymppiä.

• laskelmia

Yleisin elatusapu minkä toinen vanhempi maksaa lähihuoltajalle lienee n 150e/kk. Se sisältää kaikki. Varaton elatusvelvollinen voi olla 0e mutta sitten elatusapu muuttuu elatustueksi mikän kela maksaa.

Laskin "oletuksilla" sinulle ja lapsellesi yhteiskunnan etuudet, mitkä ovat mahdollisia ja summat laskureilla on suuntaa antavia. Oletuksena, että saat pienintä päivärahaa, eli n 32e/pv. Se kerrotaan 21pv:llä, tekee 672e brutto. Oletus,että asutte n 60 m2 asunnossa ( suurempaa ei kannata vuokrata kun kaksi henkilöä, raja on 57m2) oletus että vuokra vesimaksuineen on 750e/kk.

Laskuri näyttää, että mm( oulussa) noilla tiedoilla saisitte asumistukea n 535e/kk.
      Kun vähennetään verotus päivärahasta jää käteen n 550e/kk. Sillä ja em tiedoilla sitten toimeentulolaskuriin. Nettotulo päivärahasta 550e, vuokra 750e, asumistuki 535e, lapsilisä ( sis yksinhuoltajakorotus) 150e, elatusapu/tuki 150e. Summat siis pyöristin..Noilla tiedoilla laskuri näytti, että on oikeus toimeentulotukeen n 195e/kk.

Kun summaa tulot ja menot , jää elämiseen kahdelle asumiskulujen jälkeen n 820e ja sillä pitää tulla toimeen. Suunnilleen noin se menee ja huomattakoon, että yksinasujalla pitää jäädä asumismenojen jälkeen 480e/kk, joten kahdelle tuo summa on oikean suuntainen. Voisi laskea muuttuuko suuntaan tai toiseen jos vuokra on pienempi/suurempi, mutta yleensä yhteiskunta ei maksa liian suuren vuokran kuluja eikä pidä kenenkään maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2998
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2884
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2703
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2568
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2468
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2460
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2231
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2138
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2038
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2032
    Aihe