Miten äikän oppitunnit suunnitellaan?

tuleva ope...

Hei, minulla alkaa ensi viikolla sijaisjakso yläasteella, jossa pääsen ensimmäistä kertaa kokeilemaan opetustyötä. Aikaisempaa kokemusta minulla ei siis ole. Aine on äidinkieli ja kirjallisuus.

Minua mietityttää, että miten tuon 45 minuutin oppitunnin saa järkevästi kulumaan. Miten te opettajat yleensä suunnittelette tuntinne? Minkälainen osa opetuksesta kannattaisi olla ns puheopetusta, jossa sinä selität ja oppilaat kuuntelevat? Vai näytättekö taululta jotain dioja ja käskette oppilaita tekemään muistiinpanoja? Minkä verran teetätte tuntien aikana tehtäviä? Entä minkä verran annatte läksyjä?

Yläasteellahan on aika paljon kirjallisuusopetusta. Kannattaako oppilaita laittaa lukemaan tunnilla vaikka jotain novelleja ja sitten keskustella niistä yhdessä tai tehdä jotain tehtäviä?

Tiedän että pärjään varmasti muuten hyvin opetuksessa, mutta tuo tuntisuunnittelu vähän arveluttaa. Pelkään että tulee sellaisia hiljaisia hetkiä että "mitäs seuraavaksi pitäisi tehdä..."

3

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdgdff

      Moi! Kuinka pitkästä sijaistusajasta on kyse? Jos olet sijaisena vain muutamia päiviä, saatata saada varsinaiselta opettajalta aika tarkatkin ohjeet, mitä kullakin tunnilla tehdään. Jos taas olet viikkoja, joudut todennäköisesti suunnittelemaan tunnit itse, joskin silloinkaan aihepiirit eivät voi olla ihan mitä sattuu, vaan pitää käydä niitä asioita, mitä kyseisillä äikän kursseilla on tarkoitus käydä läpi.

      Annan sellaisen ohjeen, että suunnittele tunneille mieluummin liian paljon kuin liian vähän tehtävää. Aina voi jättää osan tekemättä, ja näin et ala kesken tunnin panikoida siitä, että tekeminen loppuu kesken.

      Voit käyttää vaihdellen erilaisia opetusmenetelmiä. Esimerkiksi keskustelu novellista kuulostaa hyvältä. Kannattaa myös ottaa selvää, onko oppilailla oppikirjat käytössä - jos on, voit todennäköisesti hyödyntää niiden tehtäviä.

      • tuleva ope....

        Kiitos paljon, tämäkin auttoi jo paljon! Sijaisuuteni kestää lähes pari kuukautta, joten joudun suunnittelemaan aika paljon itse.

        Oppilailla on oppikirjat käytössä ja itselläni tulee olemaan myös joku kirjaan perustuva verkko-ohjelma. Sitä voisi käyttä videotykin avulla. Onkohan tämmöinen toimivaa yläasteikäisten kohdalla?


    • opex

      Heh, yläkoulussa ei kyllä usein tule semmoisia hiljaisia hetkiä, varsinkaan sijaisen tunnilla:) Eivät oppilaat jää odottelemaan, että sinulla olisi jotain sanottavaa; heillä tuppaa olemaan ihan omat kivat siellä meneillään.

      Toki kannattaa olla tarpeeksi ohjelmaa, mutta sinuna kyllä varautuisin siihen, että kaikessa kestää. Monet esim. lukevat todella hitaasti. Toisaalta luokassa on aina myös joku nopea, joka kyllästyy odottamaan.

      Opetuskeskustelu on hieno idea, mutta se ei todellakaan tule onnistumaan kaikkien ryhmien kanssa. Valmiit tehtävät on turvallisempi suunnitelma. Niitä purkaessa voi kyllä yrittää keskustellakin. Muistiinpanojen teettäminen on opelle todella helppoa. Siinä saa kulumaan paljon aikaa ilman, että open tarvitsee tehdä mitään tai oppilaiden oppia/ajatella mitään.

      Läksyjen antaminen on turhaa. Vain ne, jotka jo osaavat, tekevät ne. Ne, joiden pitäisi harjoitella, kopsaavat ne muilta tai jättävät tekemättä. Asiat ovat läksynä tai tunnilta jääneet tehtävät.

      Heikoimmat ryhmät pystyvät seuraamaan luennointia ehkä 5-10 min. Sen jälkeenkin voi toki pälpättää ja pakottaa kuuntelemaan, mutta oppimista tuskin tapahtuu. Kannattaa mieluummin yrittää työllistää oppilaat. Pidä tehtävänannot selkeinä ja yksinkertaisina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe