Miten äikän oppitunnit suunnitellaan?

tuleva ope...

Hei, minulla alkaa ensi viikolla sijaisjakso yläasteella, jossa pääsen ensimmäistä kertaa kokeilemaan opetustyötä. Aikaisempaa kokemusta minulla ei siis ole. Aine on äidinkieli ja kirjallisuus.

Minua mietityttää, että miten tuon 45 minuutin oppitunnin saa järkevästi kulumaan. Miten te opettajat yleensä suunnittelette tuntinne? Minkälainen osa opetuksesta kannattaisi olla ns puheopetusta, jossa sinä selität ja oppilaat kuuntelevat? Vai näytättekö taululta jotain dioja ja käskette oppilaita tekemään muistiinpanoja? Minkä verran teetätte tuntien aikana tehtäviä? Entä minkä verran annatte läksyjä?

Yläasteellahan on aika paljon kirjallisuusopetusta. Kannattaako oppilaita laittaa lukemaan tunnilla vaikka jotain novelleja ja sitten keskustella niistä yhdessä tai tehdä jotain tehtäviä?

Tiedän että pärjään varmasti muuten hyvin opetuksessa, mutta tuo tuntisuunnittelu vähän arveluttaa. Pelkään että tulee sellaisia hiljaisia hetkiä että "mitäs seuraavaksi pitäisi tehdä..."

3

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdgdff

      Moi! Kuinka pitkästä sijaistusajasta on kyse? Jos olet sijaisena vain muutamia päiviä, saatata saada varsinaiselta opettajalta aika tarkatkin ohjeet, mitä kullakin tunnilla tehdään. Jos taas olet viikkoja, joudut todennäköisesti suunnittelemaan tunnit itse, joskin silloinkaan aihepiirit eivät voi olla ihan mitä sattuu, vaan pitää käydä niitä asioita, mitä kyseisillä äikän kursseilla on tarkoitus käydä läpi.

      Annan sellaisen ohjeen, että suunnittele tunneille mieluummin liian paljon kuin liian vähän tehtävää. Aina voi jättää osan tekemättä, ja näin et ala kesken tunnin panikoida siitä, että tekeminen loppuu kesken.

      Voit käyttää vaihdellen erilaisia opetusmenetelmiä. Esimerkiksi keskustelu novellista kuulostaa hyvältä. Kannattaa myös ottaa selvää, onko oppilailla oppikirjat käytössä - jos on, voit todennäköisesti hyödyntää niiden tehtäviä.

      • tuleva ope....

        Kiitos paljon, tämäkin auttoi jo paljon! Sijaisuuteni kestää lähes pari kuukautta, joten joudun suunnittelemaan aika paljon itse.

        Oppilailla on oppikirjat käytössä ja itselläni tulee olemaan myös joku kirjaan perustuva verkko-ohjelma. Sitä voisi käyttä videotykin avulla. Onkohan tämmöinen toimivaa yläasteikäisten kohdalla?


    • opex

      Heh, yläkoulussa ei kyllä usein tule semmoisia hiljaisia hetkiä, varsinkaan sijaisen tunnilla:) Eivät oppilaat jää odottelemaan, että sinulla olisi jotain sanottavaa; heillä tuppaa olemaan ihan omat kivat siellä meneillään.

      Toki kannattaa olla tarpeeksi ohjelmaa, mutta sinuna kyllä varautuisin siihen, että kaikessa kestää. Monet esim. lukevat todella hitaasti. Toisaalta luokassa on aina myös joku nopea, joka kyllästyy odottamaan.

      Opetuskeskustelu on hieno idea, mutta se ei todellakaan tule onnistumaan kaikkien ryhmien kanssa. Valmiit tehtävät on turvallisempi suunnitelma. Niitä purkaessa voi kyllä yrittää keskustellakin. Muistiinpanojen teettäminen on opelle todella helppoa. Siinä saa kulumaan paljon aikaa ilman, että open tarvitsee tehdä mitään tai oppilaiden oppia/ajatella mitään.

      Läksyjen antaminen on turhaa. Vain ne, jotka jo osaavat, tekevät ne. Ne, joiden pitäisi harjoitella, kopsaavat ne muilta tai jättävät tekemättä. Asiat ovat läksynä tai tunnilta jääneet tehtävät.

      Heikoimmat ryhmät pystyvät seuraamaan luennointia ehkä 5-10 min. Sen jälkeenkin voi toki pälpättää ja pakottaa kuuntelemaan, mutta oppimista tuskin tapahtuu. Kannattaa mieluummin yrittää työllistää oppilaat. Pidä tehtävänannot selkeinä ja yksinkertaisina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      327
      12583
    2. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      53
      3639
    3. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      84
      3232
    4. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      130
      3023
    5. 103
      2978
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      50
      2835
    7. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      77
      2729
    8. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      159
      2634
    9. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      278
      2522
    10. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      39
      2127
    Aihe