Miten äikän oppitunnit suunnitellaan?

tuleva ope...

Hei, minulla alkaa ensi viikolla sijaisjakso yläasteella, jossa pääsen ensimmäistä kertaa kokeilemaan opetustyötä. Aikaisempaa kokemusta minulla ei siis ole. Aine on äidinkieli ja kirjallisuus.

Minua mietityttää, että miten tuon 45 minuutin oppitunnin saa järkevästi kulumaan. Miten te opettajat yleensä suunnittelette tuntinne? Minkälainen osa opetuksesta kannattaisi olla ns puheopetusta, jossa sinä selität ja oppilaat kuuntelevat? Vai näytättekö taululta jotain dioja ja käskette oppilaita tekemään muistiinpanoja? Minkä verran teetätte tuntien aikana tehtäviä? Entä minkä verran annatte läksyjä?

Yläasteellahan on aika paljon kirjallisuusopetusta. Kannattaako oppilaita laittaa lukemaan tunnilla vaikka jotain novelleja ja sitten keskustella niistä yhdessä tai tehdä jotain tehtäviä?

Tiedän että pärjään varmasti muuten hyvin opetuksessa, mutta tuo tuntisuunnittelu vähän arveluttaa. Pelkään että tulee sellaisia hiljaisia hetkiä että "mitäs seuraavaksi pitäisi tehdä..."

3

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdgdff

      Moi! Kuinka pitkästä sijaistusajasta on kyse? Jos olet sijaisena vain muutamia päiviä, saatata saada varsinaiselta opettajalta aika tarkatkin ohjeet, mitä kullakin tunnilla tehdään. Jos taas olet viikkoja, joudut todennäköisesti suunnittelemaan tunnit itse, joskin silloinkaan aihepiirit eivät voi olla ihan mitä sattuu, vaan pitää käydä niitä asioita, mitä kyseisillä äikän kursseilla on tarkoitus käydä läpi.

      Annan sellaisen ohjeen, että suunnittele tunneille mieluummin liian paljon kuin liian vähän tehtävää. Aina voi jättää osan tekemättä, ja näin et ala kesken tunnin panikoida siitä, että tekeminen loppuu kesken.

      Voit käyttää vaihdellen erilaisia opetusmenetelmiä. Esimerkiksi keskustelu novellista kuulostaa hyvältä. Kannattaa myös ottaa selvää, onko oppilailla oppikirjat käytössä - jos on, voit todennäköisesti hyödyntää niiden tehtäviä.

      • tuleva ope....

        Kiitos paljon, tämäkin auttoi jo paljon! Sijaisuuteni kestää lähes pari kuukautta, joten joudun suunnittelemaan aika paljon itse.

        Oppilailla on oppikirjat käytössä ja itselläni tulee olemaan myös joku kirjaan perustuva verkko-ohjelma. Sitä voisi käyttä videotykin avulla. Onkohan tämmöinen toimivaa yläasteikäisten kohdalla?


    • opex

      Heh, yläkoulussa ei kyllä usein tule semmoisia hiljaisia hetkiä, varsinkaan sijaisen tunnilla:) Eivät oppilaat jää odottelemaan, että sinulla olisi jotain sanottavaa; heillä tuppaa olemaan ihan omat kivat siellä meneillään.

      Toki kannattaa olla tarpeeksi ohjelmaa, mutta sinuna kyllä varautuisin siihen, että kaikessa kestää. Monet esim. lukevat todella hitaasti. Toisaalta luokassa on aina myös joku nopea, joka kyllästyy odottamaan.

      Opetuskeskustelu on hieno idea, mutta se ei todellakaan tule onnistumaan kaikkien ryhmien kanssa. Valmiit tehtävät on turvallisempi suunnitelma. Niitä purkaessa voi kyllä yrittää keskustellakin. Muistiinpanojen teettäminen on opelle todella helppoa. Siinä saa kulumaan paljon aikaa ilman, että open tarvitsee tehdä mitään tai oppilaiden oppia/ajatella mitään.

      Läksyjen antaminen on turhaa. Vain ne, jotka jo osaavat, tekevät ne. Ne, joiden pitäisi harjoitella, kopsaavat ne muilta tai jättävät tekemättä. Asiat ovat läksynä tai tunnilta jääneet tehtävät.

      Heikoimmat ryhmät pystyvät seuraamaan luennointia ehkä 5-10 min. Sen jälkeenkin voi toki pälpättää ja pakottaa kuuntelemaan, mutta oppimista tuskin tapahtuu. Kannattaa mieluummin yrittää työllistää oppilaat. Pidä tehtävänannot selkeinä ja yksinkertaisina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8474
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      123
      2301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1956
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe