Olen menossa tänä vuonna lukioon, ja joulutodistuksessani matikan numero oli 9, pärjääkö sillä pitkässä matematiikassa lukiossa? Lukemismotivaationi ei ole kauhean hyvä, yritän kyllä alkaa lukemaan enemmän lukiossa mutta pärjääkö lukiossa mitenkään pitkässä matikassa ilman hirveää lukemista joka päivä?
Pitkä matematiikka
9
1350
Vastaukset
- Öööh
Onko numerosi Pitkän vai lyhkäsen matikan?
- eikeksinimeä
Ihmisestä kiinni! :) monet pärjää pitkässä matikassa (numero 7-10) lukematta paljoakaan, tekee vain läksyt ja pitää huolen että ymmärtää asiat. Ainakin voit vaihtaa lyhyeen jos ei nappaa. Tärkeintä tosiaan että _ymmärtää asiat_ , jos tippuu kärryiltä jossain kohtaa, ni ei hyvä :D
- pitkäehdottomasti
No kyllä ysillä kannattaa ehdottomasti ottaa pitkä matikka. Ite oon ny lukion tokalla, ysiluokalla matikka oli päästöpaperis 8 ja nyt on kaikki kurssit ollut tähän mennessä 10. Ja noiden kympin eteen en ole tehnyt yhtään ylimääräistä työtä, mutta matematiikka ja fysiikka kiinnostaa mua koulussa eniten, ja koska motivaatio on hyvä niin tuloksiakin sitten tulee helpommin.
Ja sitte yleisesti tosta työn määrästä, että ei tää lukioelämä ole sitä että oot joka päivä 3h kirjaa lukemassa koulun jälkeen. Tai no, jos sä haluut kirjottaa 10 aineesta L niin sitten ehkä pitääkin lukea enemmän.
Mut joo oya se pitkä matikka! Mun yks kaveri otti lyhyen vaik on hyvä ja kiinnostunut matikasta, ja nyt se itkee kun ei tullut sitä pirkää valittua. Usko pois, sitten kun sä pääset matikassa derivointi ja integraali laskuihin ja opit ne, nii oot ikionnellinen ette valinnut lyhyttä!! - Abiturientti
Kyllä pitkä matematiikka vaatii kovaa ja pitkäjänteistä työskentelyä, ihan jopa kursseista läpipääsyn toiveissa. Muistat tehdä tunnollisesti läksyt joka kerta, ja kertaa teoriaa läpi koko kurssin ajan sisäistääksesi opintokokonaisuuden. Tsemppiä matematiikan opintojen parissa !
- 19+2
Pitkä matematiikka on lukion tärkein oppiaine. Avaa ovia tulevaisuudessa. Etenkin jos teknilliselle alalle meinaa.
- Nerdo
Tosi paljon vaihtelee pitkän matikan työmäärä ihmisillä. Henkilökohtaisesti olen pärjännyt hyvin melko vähällä työllä pitkässä matikassa, mutta tiedän monia jotka tekee tosi paljon töitä, mutta saa silti numeroksi 5-6. Kannattaa ainakin kokeilla pitkää. Tiedän monia, jotaka katuu kun on ottanut lyhyen matikan. Sulkee melko paljon ovia.
- 1+1
Ehdottomasti ainakin kokeilemaan pitkää matikkaa! On totta, että on monta ammattia mitkä sitten missaa jos ei sitä ota esim. kaikki insinöörit ja lääkärit. Ainahan sen voi sitten vaihtaa myöhemmin lyhyeeseen.
- fsdfs
Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla. Lukion matiikka on kuitenkin vielä sen verran helppoa, että ketä tahansa voi pärjää jos vain yrittää. Yliopistossa on sitten eri asia.
- Mene ja tiedä
Hankala arvioida, koska varsinkin peruskouluissa eri opettajilla on todella erilaisia arviointiperusteita, niin ei voi oikein sanoa. Muutenkin lukiomatikka on ihan eri juttu, kun siinä korostuu ihan toisella tavalla oikea syvällinen ymmärrys ja kyky yhdistellä asioita, eikä vaan sijoittaa pari lukua johonkin kaavaan (vaikka tätäkin tietysti on, varsinkin lyhyessä).
Mulla on kavereita, jotka saivat yläasteella ysejä ja kymppejä, mutta joutuivat vaihtamaan lyhyeen, kun lukiossa ei enää sujunutkaan. Sitten on muutama sellainenkin, jotka peruskoulussa olivat perus seiska- tai kasilinjalla, mutta nyt lukiossa saavat kursseista jopa kymppejä. Sanoisin siis, että rohkeasti pitkään vaan kokeilemaan, ei siinä mitään menetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856