Kysymyksiä vaipoista

636363

Hei! Osaako kukaan sanoa kuinka pitäviä ovat vaippamerkkien määrittelemät koot, jotka menevät painon mukaan? Meillä on käytössä koon 2 libero vaipat. Koko merkintä on 6kg asti. Vauva on 5kk vanha 65cm pitkä ja painoa oli eilen neuvolassa 6010g. Ongelmana on; vauvalle saa koon 2 vaippojen tarrat vieläkin laittaa yhteen ja minusta ovat vielä tarpeeksi korkeat. Kuitenkin hyvin usein yön jälkeen vauvan selkä on pissassa ja vaippa läpimärkä. Tyttö herää kerran yössä ja ennen syöttöä vaihdan vaipan. Silti käy näin. Koon 3 vaipat ovat vielä aivan liian isoja. Onko muilla kokemusta tai ratkaisua tähän? Olisivatks esim. Kestovaipat yöllä imukykyisempiä?

17

2520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • märkää tavaraa

      Heippa! Meillä käytössä samat Liberon koon 2 vaipat. Vauvamme on 3kk vanha, ja painoa n. 5.3kg. Hyvin ovat meidän vauvalle sopineet, mutta meillä on samajuttu useasti yön jälkeen, eli vaippa on täynnä, ja body sekä housut ovat selänpuolelta märät. Välillä näin käy myös päivällä, jos vauva on nukkunut pitkät unet rattaissa. Itsekin olen miettinyt, että mikä tähän auttaisi?

    • nrtgs

      Joskus luin vinkkiä yövaipoista, että kannattaa ostaa kokoa isompi yöksi, niin suojaisi korkeammalle isompia pissojakin. Tosin, jos vaippa on aivan liian suuri, niin vaihtaisin ihan merkkiä. Vaippavalmistajilla on paljon eri mallisia vaippoja, vaikka kilorajat on samat. Esim. pampersin vaipat oli minusta aina nafteja, kun käytimme liberoja ja muumi vaipat taas liian isoja, vaikka kilorajat olivat samaa suuntaa.

    • gogo

      Meillä käytetty pampperssia, vaihdoin niissä tosi nopeaan isompaan kokoon, eli jos vaippamerkintä oli vaikka 6-11kg ni on alettu käyttämään jo vajaa 6 kilosena...
      pampersin vaipoissa ei ole ikinä mennyt pissit ylitse mistään reunasta, muumi vaipoissa meni muutaman kerran, mutta pamperssissa oon koko ajan pitäytynyt kun hyvin on pitänyt kaikki sisällään :)

    • ....................

      Vaihdoin aina suurempaan kokoon kun alkoi tulla useasti pissoja läpi, eikä vain satunnaisesti.
      En välittänyt koista ja kilomääristä kuin suuntaa antavasti.

      Kokeile 3 kokoa niin huomaat kannattaako vaihtaa vielä.

    • kokeilkaa

      Osta seuraavaksi pamperssin kokoa 2 pamperssin vaipat ovat hieman isompia. Meillä tehtiin niin että kun liberon koko oli käymässä pieneksi niin vaihdettiin pamperssin samaan kokoon niin eipä valskannut enää :)

      • Mites se haju?

        Minua kiinnostaa, että miten te Pamperseja lapsella käyttävät kestätte sitä hajua, joka Pamperseissa on? Olemme itse käyttäneet Muumivaippoja alusta asti (suosimme mielellämme suomalaista niiden tuotannossa on pyritty vähentämään vaipoissa olevia kemikaaleja ja ovat monikansallisten yhtiöiden vaippoja ympäristöystävällisempiä) ja olemme olleet tyytyväisiä. Jouduin sitten kerran ostamaan Pamperseja ja se haju oli aivan hirveä. Vaippa haisee kamalalle jo puhtaana ja vielä hirveämmälle, kun siihen on vähänkin tullut pissaa. Saman ovat todenneet kaikki lapsiperhetuttavani, eikä tunne ketään joka käyttäisi lapsellaan Pampers-vaippoja. Epäilen, että niissä on jotain tiettyä kemikaalia mitä ainakaan Muumivaipoissa ei ole, muuten se haju ei voisi olla niin poikkeava.


      • kokeilkaa
        Mites se haju? kirjoitti:

        Minua kiinnostaa, että miten te Pamperseja lapsella käyttävät kestätte sitä hajua, joka Pamperseissa on? Olemme itse käyttäneet Muumivaippoja alusta asti (suosimme mielellämme suomalaista niiden tuotannossa on pyritty vähentämään vaipoissa olevia kemikaaleja ja ovat monikansallisten yhtiöiden vaippoja ympäristöystävällisempiä) ja olemme olleet tyytyväisiä. Jouduin sitten kerran ostamaan Pamperseja ja se haju oli aivan hirveä. Vaippa haisee kamalalle jo puhtaana ja vielä hirveämmälle, kun siihen on vähänkin tullut pissaa. Saman ovat todenneet kaikki lapsiperhetuttavani, eikä tunne ketään joka käyttäisi lapsellaan Pampers-vaippoja. Epäilen, että niissä on jotain tiettyä kemikaalia mitä ainakaan Muumivaipoissa ei ole, muuten se haju ei voisi olla niin poikkeava.

        Kyllähän se haisee jos sitä nuuhkii, siinä olet aivan oikeassa, mutta ei se kyllä mun (eikä muidenkaan kenen kanssa olen keskustellut) niin haise jos ei sitä ala nuuskimaan. Eli ei se sieltä pyllystä vauvan nenään mene eikä vaatteiden läpi haise! Eikä ne kyllä tuolla roskissakaan pissasena haise yhtään sen enempää kuin muutkaan vaipat.

        En ole kyllä miettinyt tuota kemikaali puolta, täytyykin oikein tutkia asiaa! Itse olen vaan huomannut että pampers imee parhaiten. Lipero ja varsinkin muumi vaippa on sellaista materiaalia että siellähän se pylly hautuu :( jotenkin niin kauheen paksuja vaippoja molemmat! Mutta jokainen käyttäköön mitä lystää, ei siellä pampersissa ainakaan mitään myrkkyjä ole :D


      • Mites se haju?
        kokeilkaa kirjoitti:

        Kyllähän se haisee jos sitä nuuhkii, siinä olet aivan oikeassa, mutta ei se kyllä mun (eikä muidenkaan kenen kanssa olen keskustellut) niin haise jos ei sitä ala nuuskimaan. Eli ei se sieltä pyllystä vauvan nenään mene eikä vaatteiden läpi haise! Eikä ne kyllä tuolla roskissakaan pissasena haise yhtään sen enempää kuin muutkaan vaipat.

        En ole kyllä miettinyt tuota kemikaali puolta, täytyykin oikein tutkia asiaa! Itse olen vaan huomannut että pampers imee parhaiten. Lipero ja varsinkin muumi vaippa on sellaista materiaalia että siellähän se pylly hautuu :( jotenkin niin kauheen paksuja vaippoja molemmat! Mutta jokainen käyttäköön mitä lystää, ei siellä pampersissa ainakaan mitään myrkkyjä ole :D

        Kyllä se haju meillä ainakin tuli vaatteiden läpi ja minusta haisi tyhjä vaippakin tosi pitkälle. Mutta ehkä olen herkkänenäinen, meillä kun on kaikki hajustetut tuotteetkin karsittu minimiin kemikaalikuorman vähentämisen takia. Ja siis kemikaalejahan niissä Pamperseissa nimenomaan on ja sen takia ne parhaiten kuivana pysyvätkin. Eikä se pylly mihinkään muumivaipoissa haudu, jos vaihtaa riittävän tiheästi vaippaa. Meidän lapsellakin on atopiaan taipuvainen herkkä iho, mutta vaippaihottumaa on ollut ehkä kerran-kaksi ja lapsi on nyt puolitoistavuotias. Paras vaihtoehto kemikaalien ja ympäristön kannalta olisivat tietysti kestovaipat ja vähän harmittaa, etten niihin tullut etukäteen perehtyneeksi. Sitten kun sattui poikkeuksellisen huonosti nukkuva vauva omalle kohdalle, niin ei vauvan synnyttyä enää jaksanut alkaa selvittää vaippa-asioita, vaan mentiin laiskasti kertseillä.


      • kokeilkaa
        Mites se haju? kirjoitti:

        Kyllä se haju meillä ainakin tuli vaatteiden läpi ja minusta haisi tyhjä vaippakin tosi pitkälle. Mutta ehkä olen herkkänenäinen, meillä kun on kaikki hajustetut tuotteetkin karsittu minimiin kemikaalikuorman vähentämisen takia. Ja siis kemikaalejahan niissä Pamperseissa nimenomaan on ja sen takia ne parhaiten kuivana pysyvätkin. Eikä se pylly mihinkään muumivaipoissa haudu, jos vaihtaa riittävän tiheästi vaippaa. Meidän lapsellakin on atopiaan taipuvainen herkkä iho, mutta vaippaihottumaa on ollut ehkä kerran-kaksi ja lapsi on nyt puolitoistavuotias. Paras vaihtoehto kemikaalien ja ympäristön kannalta olisivat tietysti kestovaipat ja vähän harmittaa, etten niihin tullut etukäteen perehtyneeksi. Sitten kun sattui poikkeuksellisen huonosti nukkuva vauva omalle kohdalle, niin ei vauvan synnyttyä enää jaksanut alkaa selvittää vaippa-asioita, vaan mentiin laiskasti kertseillä.

        Olet kyllä varmasti oikeessa noissa kemikaali asioissa. Täytyykin illemmalla kun lapsi menee nukkumaan niin tutustua paremmin asiaan. Onkos muumivaipoissa noita housuvaippoja? Voisihan niitä kokeilla. Ei ole muumeja ollut itsellä käytössä, mutta kaveri kun lapsellaan käyttää ni kerran vaan katsoin että kovin paksuja on.


      • Mites se haju?
        kokeilkaa kirjoitti:

        Olet kyllä varmasti oikeessa noissa kemikaali asioissa. Täytyykin illemmalla kun lapsi menee nukkumaan niin tutustua paremmin asiaan. Onkos muumivaipoissa noita housuvaippoja? Voisihan niitä kokeilla. Ei ole muumeja ollut itsellä käytössä, mutta kaveri kun lapsellaan käyttää ni kerran vaan katsoin että kovin paksuja on.

        On housuvaippoja, ne eivät ole niin paksuja kuin Muumin teippivaipat. Toisaalta itse olen ajatellut niin, että ei sen vaipan tarvitse mikään supermukava terveyssiteen paksuinen ollakaan, koska tarkoitus olisi, että tenava haluaisi itsekin vaipoista jossain vaiheessa eroon. :) Siis ei tokikaan niin, että lapsella on epämukava olla, mutta ei vaipan mielestäni täysin huomaamatonkaan tarvitse olla. Mutta ymmärrän hyvin tuon paksuusjutun, tuntuvathan ne paksummat vaipat oudoilta, jos on niihin ohuisiin tottunut.


      • kokeilkaa
        Mites se haju? kirjoitti:

        On housuvaippoja, ne eivät ole niin paksuja kuin Muumin teippivaipat. Toisaalta itse olen ajatellut niin, että ei sen vaipan tarvitse mikään supermukava terveyssiteen paksuinen ollakaan, koska tarkoitus olisi, että tenava haluaisi itsekin vaipoista jossain vaiheessa eroon. :) Siis ei tokikaan niin, että lapsella on epämukava olla, mutta ei vaipan mielestäni täysin huomaamatonkaan tarvitse olla. Mutta ymmärrän hyvin tuon paksuusjutun, tuntuvathan ne paksummat vaipat oudoilta, jos on niihin ohuisiin tottunut.

        Tuossa mukavuusasiassa olet kyllä aivan oikeassa, nykyään vaipat on niin mukavka että lapsi ei halua opetella potalle. Mäpäs taidan kokeilla seuraavaksi niitä muumin housuvaippoja ja katsoa miten se tänne sopii. Eihän sen vaipan tarvitse tosiaan super imukykyinen olla, kun sitä kuitenkin on tarkoitus vaihtaa eikä kokopäivää olla samalla vaipalla vaikka imuteho riittäisikin :)

        Kiitos mielipiteestäs, en tosiaan ollut ennen ajatellut kemikaaleja ja ekologisuutta :) jotenkin sitä ajatteli että samanverranhan sitä jätettä tulee, niin oli hyvä että joku toi esille tuon ympäristöystävällisyyden myöa näiden kertakäyttö vaippojen suhteen


      • Mites se haju?
        kokeilkaa kirjoitti:

        Tuossa mukavuusasiassa olet kyllä aivan oikeassa, nykyään vaipat on niin mukavka että lapsi ei halua opetella potalle. Mäpäs taidan kokeilla seuraavaksi niitä muumin housuvaippoja ja katsoa miten se tänne sopii. Eihän sen vaipan tarvitse tosiaan super imukykyinen olla, kun sitä kuitenkin on tarkoitus vaihtaa eikä kokopäivää olla samalla vaipalla vaikka imuteho riittäisikin :)

        Kiitos mielipiteestäs, en tosiaan ollut ennen ajatellut kemikaaleja ja ekologisuutta :) jotenkin sitä ajatteli että samanverranhan sitä jätettä tulee, niin oli hyvä että joku toi esille tuon ympäristöystävällisyyden myöa näiden kertakäyttö vaippojen suhteen

        No eipä kestä, ei sitä monessakaan asiassa tule valittua ympäristöystävällisempää vaihtoehtoa, kun ei vain tule ajatelleeksi, että tuotteilla on sellaisiakin eroja. Siis itsekään en usein tajua asiaa ajatella. Tuon housuvaipan kanssa meillä ei ole päivisin tullut koskaan pissavahinkoja (käytetty jo yli puoli vuotta housuvaippoja), mutta öisin lapsella on Muumin teippivaipat käytössä, housuvaippa helposti falskaa, kun lapsi pyörii ja möyrii ja vaipan imukyky on pitkän vaihtovälin takia koetuksella. Tässä vielä tuosta ympäristöasiasta, Muumivaipoilla on siis Pohjoismainen ympäristömerkki.

        http://m.muumivaipat.fi/ymparisto


      • kokeilkaa
        Mites se haju? kirjoitti:

        No eipä kestä, ei sitä monessakaan asiassa tule valittua ympäristöystävällisempää vaihtoehtoa, kun ei vain tule ajatelleeksi, että tuotteilla on sellaisiakin eroja. Siis itsekään en usein tajua asiaa ajatella. Tuon housuvaipan kanssa meillä ei ole päivisin tullut koskaan pissavahinkoja (käytetty jo yli puoli vuotta housuvaippoja), mutta öisin lapsella on Muumin teippivaipat käytössä, housuvaippa helposti falskaa, kun lapsi pyörii ja möyrii ja vaipan imukyky on pitkän vaihtovälin takia koetuksella. Tässä vielä tuosta ympäristöasiasta, Muumivaipoilla on siis Pohjoismainen ympäristömerkki.

        http://m.muumivaipat.fi/ymparisto

        Juu ei täälläkään yöllä käytetä housuvaippaa kun ei se pysy kunnolla paikallaan, teippivaippa on parempi kun saa kireemmälle. Saatiinpahan aikaseksi mukana keskustelu ilman riitaa :) hyvää talven jatkoa sinne!


      • Mites se haju?
        kokeilkaa kirjoitti:

        Juu ei täälläkään yöllä käytetä housuvaippaa kun ei se pysy kunnolla paikallaan, teippivaippa on parempi kun saa kireemmälle. Saatiinpahan aikaseksi mukana keskustelu ilman riitaa :) hyvää talven jatkoa sinne!

        Kiitos samoin hyvää jatkoa! :)


    • ????

      Liberolla on myös se joutsenmenrkki,eli pitäisi senkin olla ympäristöystävällinen.
      Mutta mites,pitäisikö pampperssin vaipassa mennä etu- ja takapuolen saumat sivuista yhteen?Meillä jää vaipan sivuihin isot raot vaikka käytössämme on koon 4 vaippa ja lapsemme varmaan kahdeksan kiloinen.

      • ei tarvitse

        Ei tarvitse, kunhan laitat sen "luiskan" kuitenkin menemään siihen sillee miten se kuuluukin, huonosti selitetty murta pointti varmasti tuli selväksi. Uskoisin että teille sopisi koko 4, ilman sitä plussaa. Meillä meinaan 8100g tyttö ja käyttää nelosta jossa on runsaasti kasvunvaraa, tietysti vauvoja on eri mallisia :) mutta ei tarvi ainakaan vitosta sännätä ostamaan vaikka ei saumat yhteen menekkään


      • ????
        ei tarvitse kirjoitti:

        Ei tarvitse, kunhan laitat sen "luiskan" kuitenkin menemään siihen sillee miten se kuuluukin, huonosti selitetty murta pointti varmasti tuli selväksi. Uskoisin että teille sopisi koko 4, ilman sitä plussaa. Meillä meinaan 8100g tyttö ja käyttää nelosta jossa on runsaasti kasvunvaraa, tietysti vauvoja on eri mallisia :) mutta ei tarvi ainakaan vitosta sännätä ostamaan vaikka ei saumat yhteen menekkään

        Okei kiitti vinkistä.
        Meidän tytöllä ei ole lantiota,on aika pullukka,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe