Sähkö-vai kaukolämmitys?

Karijuhani

Olen omakotiasuja ja lämmön lähteenä on suora sähkö. Osaisiko joku sanoa onko lämmitysjärjestelmän muutos kaukolämpöön kannattava investointi. Olisi siis vedettävä putkistot ja liittymä. Kaukolämmön hinnan kalleutta sähköön en tunne. Olen pitänyt sähköä ilmastopoliittisesti hyvänä ratkaisuna, mutta kannustimet ovat huonot (sähkön hinta) suhteessa esim. kauko- tai öljylämmitykseen.

7

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+20

Varmasti osaa, kun saa riittävästi tietoa kohteesta. Kaukolämmön hinnat vaihtelevat aika paljon eri alueiden välillä.

• Takka ja ilppi?

Suoralla sähköllä tarkoittanet sähköpattereita? Jos näin, niin eipä taida olla realistinen vaihtoehto, vaikka kaukolämpöputket olisivat tontin rajalla. Siinähän menee kaikki uusiksi ja maksaa mansikoita.

Tässä se hyvä syy valita jo alkujaan vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä. Lämmittipä vettä alunperin vaikka sähköllä, niin myöhemmin muutos melkein mihin vaan lämmitysmuotoon on käytännössäkin mahdollinen.

• Ei jälkeenpäin....

Itse laskin että säästöä kaukolämmöllä olisi meidän talossa (215m2) noin 300 euroa vuodessa. Vaikka olisi 500 euroa niin 10 vuodessa tekisi 5000 euroa. 10 vuodessa. Jos muutokset ja liittyminen kaukolämpöverkkoon maksaa 15,000 euroa niin pitäisi asua talossa 40-50 vuotta ennenkuin huomaa säästönsä. Kaukolämmön ja sähkölämmon hinta ero kaventunut jatkuvasti. Lisäksi säkökulutuspiikit pystyy pakkasilla leikkaamaan tehokkaasti takalla. Lämmitykset voi katkaista itse tai termostaatilla. Kaukolämpö jatkuvasti päällä vaikka senkin voi säätää.

• Ei jälkeenpäin..

• Jappsösösö

Lasku mikä tulee kaukolämpöliittymän vetämisestä talollesi ja talon koko lämmitysjärjestelmän uudelleen rakentamisesta on niin suuri että ei kannata vaihtaa. Vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä on parempi koska vettä voi lämmittää öljyllä, sähköllä, maalämmöllä, kaukolämmöllä jne. Mutta sähköpatteri tai sähkölattialämmitys vaatii aina sähköä. Piste.

• punainenpilvi

Ilmalämpöpumppu on suoran sähkön järkevä tehoste. Uudet mallit ovat paljon aikaisempia tehokkaampia ja hyödyllinen käyttöalue on laajentunut jopa -30 asteeseen asti. Sivuhuomio.

• Joku vaan

Sähkön hinta tulee jatkossakin alenemaan, mutta kaukolämpöön keksitään korotuksia vähänväliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7758
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1876
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1422
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1271
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1241
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1210
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe