Sosiaalitoimistosta apua?

Avuton

Asun miesystäväni kanssa nyt ja hän maksaa vuokran ja minä juoksevat kulut.. ruuan, puhelinlaksut jne... Nyt kuitenkin ollaan siinä pisteessä, että ollaan eroamassa. Ja haluaisin kysyä, että saako sossusta apua, kun vuokra olisi 450€/kk ja se sisältää veden, sähkön ja netin. Käyn töissä, tienaan noin 1300e/kk, MUTTA kun olen aikoinaan sössinyt ja on mennyt ulosottoon juttuja, niin uo vie minulta kuussa siten rahaa, että jää se n. 790€ käteen. (Velkajärjestelyyn olen hakeutunut, mutta se on vielä vaiheessa)

Sitten minulla on pankista lainaa, jota lyhennän 200€ kuussa (jäljellä onneks enää 700€) opintolaina, jota lyhennän 80€ kuussa. Joten minulla jää se 500€ suunnilleen käteen rahaa... Ja jos siit pitäs maksaa 450€ vuokraa n. 20-30€ puhelinlasku niin eihän siinä paljon syödä loppukuussa enää..

Haluaisin nyt asiallisia vastauksia, että onko minulla mahdollisuuksia saada jotain tukea sossusta? Kun ei tässä paljon enää oo vaihtoehtoja ja paljon halvemmalla kämppää ei enää voisi saada tältä alueelta..

Koskaan en ole tukia hakenut, joten tämä kaikki on mulle niin uutta.. kiitos sille jos joku auttaa avutonta.. :)

23

2387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avuton

Ja tähän vielä lisäten, että olen muuttamassa kimppakämppään.. Huomioidaanko siinä toisen tulot?

• ----

Pankkilainojen lyhennyksiä eivät huomio ollenkaan, mutta jos sulta palkasta menee ulosottoon niin sen huomiovat. Jos muutat kimppakämpään samaa sukupuolta olevan kanssa niin tuskin huomioivat toisen tuloja.

• Avuton

Muutan joo samaa sukupuolta omaavan kanssa kimppaan ja ollaan puhuttu, että tehdään musta hänen alivuokralainen. Soitin paikalliseen sosiaalitoimistoon ja he käskivät hakea ensisijaisesti yleistä asumistukea.

• Avuton

... Ja kelasta sanottiin etten saa asumistukea. Joten voiko sosiaalitoimisto auttaa jotenkin?

• mööö

Ei kannata erota ennen kun velat on maksettu.

• Avuton

En kuitenkaan meinannut jäädä kituuttamaan itseäni tähän suhteeseen, kun mies käyttää kaikki ylimääräiset rahat omiin kuluihinsa. no thanks

• Äimän Käki

"En kuitenkaan meinannut jäädä kituuttamaan itseäni tähän suhteeseen, kun mies käyttää kaikki ylimääräiset rahat omiin kuluihinsa. no thanks "

Totanoin.... eikös teistä kumpikin tienaa? Kumpikin siis käyttää niistä omista tienesteistään ne "ylimääräiset" itseensä ja sillä hyvä - mikähän tuossa nyt sitten on se ongelma?!

• calculator

Kun 790 eurosta vähennettään toimeentulotuessa hyväksyttäviltä menoilta, maksavat 480 euron ylimenevät kulut - jos sinut katsotaan yksineläväksi ja. Siis jos vielä katsovat, että tulosi ovat 790 vaikka oikeasti tulosi on 1300.

yksinasuvan normi = 480
      tulot ovat nettotuloa
      vuokra 450/2 = 225
      sähkö 30/2 = 15
      tulot = 790
      asumistuki - et kenties saa tulojesi perusteella ?
      ttt = normi menot - tulot

ttt = 480 225 15 - (790 asumistuki?) = - 70

Et saa toimeentulotukea ; mutta kannattaa hakea asumistukea joka tapauksessa kun ei koskaan tiedä...

Sinun pitäisi muuttaa asumaan yksin niin saisit toimeentulotukea asumiseesi , toki riippuu siitä, katsotooko sossu ulosmittauksen pois tuloista ? Mutta käyttöösi jäisi ainoastaan 480 euroa kun tuolla ym. tavalla sinulle käyttöön : 790 - (225 15) = 550 euroa

• Avuton

Onpas kivaa kuultavaa.. :/ Tiedän ettei ole mikään ratkaisu elää valtion rahoilla, mutta kun ei oo vaihtoehtoja. Tuo 440€ vesineen ja sähkölaskuineen on mielestäni ihan sopuhintainen, kun yksiöistä saa maksaa saman, mahdollisesti enemmän. Inhottaa, kun tiedän ihmisiä joille sossu maksaa koko kämpän ja he ovat rapajuoppoja, nistejä jne... minä sentään yritän. Tuntuu taas niin turhalta...

• Petu...

Joillakin paikkakunnilla sosiaalitoimisto hyväksyy alivuokralaiselle huomattavasti pienemmän vuokran kuin päävuokralaiselle. Tuolloin on järkevämpää vuokrata asunto puoliksi kummankin nimiin.

Ulosoton huomioiminen menona:
      http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/ulosmittaus.php
      http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/maksusuunnitelma.php

Lainan lyhennykset eivät ole toimeentulotuessa huomioitavia menoja, eivät edes opintolainan lyhennykset, kuten eivät korotkaan. Noiden suhteen kannattaa neuvotella pankissa pienemmistä maksueristä tms.

http://www.toimeentulotuki.net

• Avuton

Olen sen ymmärtänyt nyt, ettei tosiaan tuota 280euroa lasketa mihinkään.. Vaan se on omalla kontollani. Se on ihan fine, koska saan tuon 200e/kk kohta maksettua pois niin ei tarveis kärvistellä montaa kuukautta. Ja ton 80e varmaan pystyisinkin maksamaan.... Mut tuntuu vaan hölmöltä, että ne rahottaa kyllä sellaisten elämää kenellä ei oo tarkoitustakaan saada elämäänsä kuntoon, mut sitten sellainen joka onnyt sattunut sössimään raha-asiat niin ei saa mitään.

Mikään ei tunnu oikein motivoivan, niin kuin monet ketkä on ulosotossa sanoo, ettei töitä kannata tehdä, kun saman saa loikoilemella kotona... Mut sit taas itse haluisin joskus saada ne maksettua, eikä takuusäätiöön ole asiaakaan jos ei oo töitä.. Kun oon nyt laittanu hakemuksia osa-aikasiin töihin mitä voiisn tehdä vakkari duunin ohella.. mut tiiä sitte.. p*****e sanon minä!

Ja se vuokratoimisto josta toi kämppä on vuokralla, niin pyytää isompaa vuokravakuutta henkilöltä, jolla on luotot menny ja minullahan ei ole minkäänlaista varallisuutta.

• Avuton

Tuli muuten mieleeni, että jos otan kakkostyön ja tienaan sillä alle suojaosuuden niin ottaako uo siitä mitään?

• ---
        Avuton kirjoitti:

Tuli muuten mieleeni, että jos otan kakkostyön ja tienaan sillä alle suojaosuuden niin ottaako uo siitä mitään?

Kakkostyö tai kolmostyökin kannattaa ottaa, mutta muista kuin päätöistä menee 1/3 ulosottoon, ei ole suojaosuutta niillä. Siitä huolimatta se kannattaa, saa edes jonkun satasen käteen.

• ----

Asumistukea kannattaa hakea, mutta veikkaampa, että siinä huomioidaan sun bruttotulot eikä suinkaan niitä, mitkä jää ulosoton jälk käteen. Ota myös huomioon, että vaikka lakisääteisesti sossun pitäisi tehdä päätös 7 arkipäivän kuluessa, niin käytännössähän ei välttämättä lakia mitenkään noudateta ja päätös sekä rahat tulee milloin tulee...

Aivan, jos ei ei ole vakituista kokoaikaista työtä niin ei ole mitään asiaa Takusäätiöön. Itsellä sama tilanne. Jos menee töihin niin aina tärjotaan vain määräaikaisuuksia ja taas Takuusäätiössä oletetaan, että olet naimisissa jonkun työpakan kanssa loppuelämän.

Ulosottovelkaisena ei kannata tehdä töitä, ainoastaan silloin kun sossu viivyttelee rahojen kanssa (tahalleen?) niin kauan, että vuokran maksu viipyyy yli 15 vrk (toivovat kai, että lennetään kämpästä ulos niin ei sossun tartte maksaa sitäkään).

Tsemppiä sulle, kyllä se siitä. Et ole ainoa tuossa tilanteessa.

• Avuton

Musta ei kyllä oo siihen et jään lusmuilee kotiin, enkä ota vastuuta mistään... Vaikka se ois ehkä se helpoin tie. Mutta te joilla on tietoa kakkostyöstä niin meneekö kauan, että uo pääsee käsiksi siihen? Kun luin jostain, että ei kannata ottaa omalle tilille niitä rahoja? Niin menis kauemmin, että uo on taas kiinni siinäkin palkassa... Ja mitäköhän se ottaa jostain 300euron lisätuloista?

Anteeksi tyhmyyteni ja miljoonat kysymykseni, mutta tää on eka kerta, kun oon sellaisen asian äärellä missä oikeesti tarvitsen apua. Kun ei oo kokemusta koko asiasta yhtään.

Ps. Ensimmäinen kerta, kun luen näitä keskusteluja missä puhutaan ulosotosto ja valtion tuista niin kukaan ei vittuile... vielä. (Y)

• Avuton

Ja soitin kelaan niin se laski noi kaikki, niin se sanos ettei oo mitään mahista saada asumistukea.

• ---
        Avuton kirjoitti:

Ja soitin kelaan niin se laski noi kaikki, niin se sanos ettei oo mitään mahista saada asumistukea.

Jos et saa asumistukea niin sitten sä saat sen toimeentulotukena. Ei ulosotto heti tiedä sitä uutta työpaikkaa, siihen menee aina oma aikansa. Itsellä meni n. vuosi kun ykköstyönkin saivat selville. Yleensä katsovat sen työn veroviranomaiselta. Tietysti jos teet kakkostyötä niin se sitten vähentää sun tomeentulotukea.

• Avuton

Eli fiksuinta ois nyt mennä sosiaalitoimistossa vierailee ja kysyy onko mahdollisuuksia saada jonkinlaista tukea?

• budjetti1234

Kannattaa hakea asumistukea kun sossu sitä on suositellut kun kielteistäkin päätöstä tarvitaan. Sitten jos sossu toteaa, että ei 1300 euron tuloilla ja noilla menoilla voi saada toimeentulotukea, sinun tulee osoittaa ulosottodokumenteilla todelliset tulosi. Mutta tuskin 790 euron nettotulollakaan saat toimeentulotukea 225 e/kk asunnon vuokraan (tai mahdollisesti halvempaankin vuokraan).

• avuton

Vuokrahan on per. naama tuon reilu 400e, ei suinkaan mikään 225e. Jos noin edukas ois niin eihän mulla ois hätää, kun käytettävää jäis 250e... mut nyt jää vaan satasen alle kuusa rahaa... :/ eiks se oo niin et pitää ekan muuttaa, ennen ku voi hakee mitään tukia...?

• calculator

Jos sossu suostuu hyväksymään 900 euron / kk asunnosta sinun vuokraksesi 450 eruoa (jossa on sähkö ja vesi), niin laskelma menee näin :

ttt = normi menot - tulot

ttt = 480 450 - 790 = 140

Saisit 140 e toimeentulotukea mutta asiaa muuttaa sinun mahdollinen asumistukesi. Mutta 480 euroa tulee jokaiselle jäädä käyttöön jos on oikeutettu toimeentulokeen. Mutta asiaasi mutkistaa ulosotto, että se sinun tulisi selvittää sossun kanssa, että miten laskevat nettotulosi johtuen ulosotosta.

• tietämätön.

25.1.2014.tietämätön.miten sossu maksa alkoholisteille 3kk vuokramaksun,joka on mennyt alkoholiin.jota ei silloin voinut maksaa kun oli niin kova jano.jotain heille pitäisi tehdä.taannoin yritin saada rahaa lääkkeisiin 100e.ei tullu.koska mulla on kovat lääkekulut.eläke on siinä rajoilla mutta kun kaikki laskut tulee samaan aikaan ja vuokra on 670e.täytyy tässä ruveta alkoholistiksi,niin rahaa tulee.kun heille maksetaan kaikki lääkemenot hammaslääkäri,sairaalakulut ja vielä saavat kahden vuoden välein silmälasit ja kerran vuodessa 150e vaaterahaa.ja sit paljon muuta.kotivakuutuksesta maksetaan osa ehkä,80e.ja se riippuu tarkkaajasta kestä pitää tai ei.kaikille sossun asiaikkailla pitäisi olla sama laki.

• järkeiles nyt

Pärjäsit tuloillasi, jos saisit pankin kanssa neuvoteltua tuon 200 lainanmaksun pienemmäksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      181
      2228
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      87
      1610
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1454
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1304
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      44
      1114
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1111
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      45
      997
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      98
      909
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      845
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      815
    Aihe