Leveät renkaat, ajon epävakaus

Opel corsa

Onko kellään kokemuksia, että Opel Corsassa olisi liian leveät renkaat?
Itselläni on Corsa C -03, reskisteritodistuksessa renkaat 175/65R14 82T tai 185/55R15 82T.

Autolla ei uskalla ajaa 80km/h nopeampaa, mikä ei ole kyllä aivan normaalia. Itselläni auto on ollut kolme vuotta ja sain mukana kesä- ja talvirenkaat 15 tuumaiset. Nyt syksyllä ostin kuitenkin uudet samankokoiset talvirenkaat ja samoihin aikoihin huomasin ajon vakauden heikentyneen. Ihan kuin auto leijailisi ilmassa, on aikaisempaa tuuli- ja uraherkempi. Olen käynyt korjaamolla tarkistuttamassa, olisiko autossa muita vikoja, jotka saattaisi tämän aiheuttaa, mutta ei pitäisi olla.

Rengasmyyjän mukaan 15 tuumainen rengas olisi tällaiseen pieneen autoon aika leveä, mutta siihen ei saa kuulemma muita laittaa. Entäs tuo kapeampi rengas? Onko se sitten kesärenkaan koko?

Onko samanlaisia kokemuksia tai viisaampien ehdotuksia, mitä kannattaisi tehdä? Auton vaihto ei valitettavasti opiskelijan kukkarolle ole tällä hetkellä vaihtoehto.

Kiitos!

2

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgnfd

      Mulla on corsassa 225/35-18 renkaat, eikä viskele, menee kuin mikroauto;) No leikki sikseen, mulla on -12 mallin 1,6t nurburgring edition, bilstein-alusta ja brembon jarrut vakiona, palataksemme sinun ongelmaasi, oletko aivan varma,että alusta, varsinkin iskunvaimennus on kunnossa? Rengaspaineet oikeat? Vähän tuo "leijailu" kuulostaa siltä, että iskarit eivät olisi kunnossa, varsinkin jos ajokäytös on muuttunut huonompaan suuntaan. Ei nuo renkaat niin kovin leveät ole.

    • 555

      Talvirenkaat kannattaa aina ostaa kapeimmat, mitä ko. autoon sallitaan. Pintapaine on tällöin suurempi ja auto on vakaampi ajaa talviolosuhteissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe