vanhusko jo,

ikäkriisiäkö tämä

miksi sitä ei meinaa uskoa et on vanhus. Sillä 63v on jo vanhuuseläkeläinen. Kysynkin, tunnetko olevasi jo vanhus päälle 60v:nä?

Jotenkin ihmettelen, miten jopa yli 80v:n ikäset ajaa autolla ja pyöräilee ym. Kun tuntuu, ettei vaan enää jaksa ja ei edes kehtaa.

47

299

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokikana1

Kyllä minäkin olen tavannut monia 70-80-vuot.
      tosi reippaita ihmisiä, liikunnallisia ja mieleltään
      virkeitä. He ovat jo varmaan sinut itsensä kanssa
      ja oppineet elämään ollen keräämättä kaiken maailman
      hiiliä ja kekäleitä itseensä ja päittensä ylle
      kuin myös toistenkin, rauhallista ja leppoisaa elämää.

Mikähän kuuskymppisiä uuvuttaa ja sairastuttaa, sen nimi on varmaan joku stressi.
      Psyko-fyysis-sosiaalisperäinen. Keho reagoi uupumuksentunteella, huonolla yöunella,
      krempoilla, mieli masennuksella. Sosiaalista puolta edustais joku tuntea vihat
      niskassaan (vrt. nuorten vihaisten miesten jutut lois-eläkeläisistä, rahat pois lurpuilta
      ym). Tahtoisin silti elää vaikka muut kuolemaani toivoisivat ja odottavatkin
      ikuisissa rahapulissaan.
      Aika hyvän tuntuman saa omiin mietteisiinsä jotain käsillä tekemisessä, soittamisessa,
      kutomisessa, askartelussa tms. Kurjilta tuntuvissa mietteissä kyllä välillä tuntee
      kuin tuhannen kilon paineen jossain sydämen seudussa - vaikka olisin vain pelkkää
      tuhkaa ja tomua koko elämän ajan, silti oikeus olla ja elää omaa elämäänsä.

• o_______o

Minulla ei ole mitään harhakuvitelmaa, etten olisi ikäiseni. Kamalaa varmaan pelätä vanhenemista. Vakuutella itselleen ikinuorekkuutta, vaikka potkurinjäljet naamassa muuta kertovatkin.

• reppuriika

Siis tuo ikä on itselläni viiden vuoden päästä. On kyllä ikä tuonut jotain lisää verratessani aikaa viisi vuotta sitten. Saa nähdä vievätkö seuraavat viisi vuotta vielä enemmän voimia.
      Kaikki riippuu paljon terveydestä, mitä pystyy tekemään ja tietenkin yleiskunnosta. Kyllä nykyään ajetaan autolla 80-vuotiaana ja pyörälläkin. Tätini, joka on nyt 87-vuotias, erittäin hyväkuntoinen, jätti pyörän syksynä olessaan 82-vuotias. Poikansa oli vain sitä mieltä, että äidin pyörää ei enää kunnosteta edes seuraavana keväänä.
      Ei kai se eläkenimitys vanhusta tee. Kyllä se on tunnemieltymys, että nyt on työelämä virallisesti takana. Mieltääkö sen sitten niin, että nyt vielä puuhastellaan jotain oman itsensä vuoksi ennen kuin siirrytään köpöttelyvaihteelle.
      Vanhuksia hoitaessa ole pannut merkille, että kyllä se köpöttelyvaihe viimeistään 85 vuoden jälkeen on useimman todellisuutta. Eletään arkea, ja puuhastellaankin jotain, mutta kyllä se on vain tekemistä tekemisen vuoksi. Hienotunteiseti salaa joutuu itse parsimaan ja tekemään työn uudelleen tai ainakin tarkastamaan.
      Ja kun ikää tulee, niin kokoa ajan on suurempi todennäköisyys sairastua, kompastua niin, että luita ei enää saada kuntoon ja tapaturman vuoksi lihas- ja yleiskunto taantuu. Lääkkeitä tulee lisää ja ne kuluttavat kehoa ym.

En kyllä odota olevani sitten 65-vuotiaana vielä vanhus, vaikka vanhuuseläkkeellä lienenkin.

• En ole vielä edes kovin vanha, kun tuolla alakerran kuntoilutilassa tuntuu ainoana lisäkseni käyvän puntteja nostelemassa yksi jo kahdeksankymmentä täyttänyt ukko, hän on vanha vaikkei vielä vanhus hänkään...

• ketkutellaan

100 v.pitää vähintää olla vai

• ,_____..
        ketkutellaan kirjoitti:

100 v.pitää vähintää olla vai

Mikä ihmeen kirosana on vanhuksesta tullut. Ei ennen ihmiset sitä hävenneet.
        Ei meistä kukaan ole ikinuori, ainakaan muiden mielestä.

• ,_____.. kirjoitti:

Mikä ihmeen kirosana on vanhuksesta tullut. Ei ennen ihmiset sitä hävenneet.
        Ei meistä kukaan ole ikinuori, ainakaan muiden mielestä.

Et tainnut ymmärtää pointtiani enkä viitsi selittää...

• onko ok-ihmisiä
        yohuuhkaja kirjoitti:

Kyllähän elämä kaikkiin ihmisiin jälkensä jättää
        - en nii kauhiaste huolissaan olis rypyistä ja juonteista.
        Toinen juttu on henkisestä puolesta. Monet puhuvat itsekseen
        yksinollessaan
        -osa lausuu runoja, etsii oikeaa esitystapaa
        - kielikurssilaiset harjoittelee ääntämystä jne
        - proteeseja käyttävät joutuvat myös harjoittelemaan ääntämystä ja puhetta
        tuottaakseen oikeinlausuttuja sanoja

Enempi huolissaan olis niistä kanssaihmisistä joitten elo on jo varhemmin livahtanut viihteen ja viinan ym. aineiden kanssa läträämisen ja rötöstämisen
        puolelle. Se "vanhuus" välillä on jotain niin liskomaista - enempi inhoa herättävää, kuin mörköjen kohtaamista välillä.

• ,_____..
        yohuuhkaja kirjoitti:

Enhän sinulle vastannut, jos et sattunut huomaamaan.

• ,_____.. kirjoitti:

Enhän sinulle vastannut, jos et sattunut huomaamaan.

No et, mutta olin se edellinen joka 'vanhus'-sanaa käytti, eikä mielestäni ollut kirosana. Kuvaa vain hieman toista asennoitumista vanhuuteen kuin 'vanha'.

• yli 60 v.
        yohuuhkaja kirjoitti:

No et, mutta olin se edellinen joka 'vanhus'-sanaa käytti, eikä mielestäni ollut kirosana. Kuvaa vain hieman toista asennoitumista vanhuuteen kuin 'vanha'.

Kyllä yli 60 v. On jo enemmän vanhus kuin keski-ikäinen.

• yli 60 v. kirjoitti:

Kyllä yli 60 v. On jo enemmän vanhus kuin keski-ikäinen.

Puhut vain itsestäsi. Vanhus on se joka on alistunut vanhuuteen.

Tyypillinen kuusikymppinen on toki vanhempi kuin keski-ikäinen, ja toisinaan jopa viisaampi niin että erottaa sanojen merkitykset...

• on ja on
        yohuuhkaja kirjoitti:

Puhut vain itsestäsi. Vanhus on se joka on alistunut vanhuuteen.

Tyypillinen kuusikymppinen on toki vanhempi kuin keski-ikäinen, ja toisinaan jopa viisaampi niin että erottaa sanojen merkitykset...

Onko vanhus silloin, kun yli 6-kymppisenä pitää vängätä, ettei ole vanhus?

• on ja on kirjoitti:

Onko vanhus silloin, kun yli 6-kymppisenä pitää vängätä, ettei ole vanhus?

Siehän vänkäät joten itsehän tiedät...

• yohuuhkaja kirjoitti:

Siehän vänkäät joten itsehän tiedät...

Mie yritän opettaa siulle vain tämän suomen kielen sanastoa.

Vanhus on se, jota vanhuus rajoittaa. Vanha on taas suhteellinen käsite, joukosta joku on vanha suhteessa muihin joukon jäseniin...

• yohuuhkaja kirjoitti:

Mie yritän opettaa siulle vain tämän suomen kielen sanastoa.

Vanhus on se, jota vanhuus rajoittaa. Vanha on taas suhteellinen käsite, joukosta joku on vanha suhteessa muihin joukon jäseniin...

Eikä vänkääminen ole ikäkysymys, kyse on puutteellisesta ymmärryksestä eli ns typeryydestä.

• ---
        yohuuhkaja kirjoitti:

Eikä vänkääminen ole ikäkysymys, kyse on puutteellisesta ymmärryksestä eli ns typeryydestä.

Itsekritiikki on poikaa.

• --- kirjoitti:

Itsekritiikki on poikaa.

En usko että ymmärtäisit mitä se sana tarkoittaa...

• oon kuusikymppinen

Tunnetko itsesi vanhukseksi? Minä en.
      Jopa yli 90 vuotiaat ajaa autolla ja pyöräilee, mikä siinä niin ihmeellistä on. Jos kunto on hyvä ja terveys sallii, niin kaikki on mahdollista, oli kuinka vanha tahansa.

• Vanhempi nainen

Kyllä kai 60 on vanha mutta voisiko sanoa näin ,vanhempi ,vanha , vanhus , vanhus
      on jo 80 ylöspäin . Olen kyllä sovussa ikäni kanssa on helpompi mennä myötävirtaan , saa pieniä apuja kun ei vaadi liikaa itseltään . Käytän enemmän autoa
      kauppareissulla , se on mukavaa , voi olla että auton menetys on sitten suru .
      Lepäilen ja toimin hitaammin ihan tarkoituksella .
      Kiireinen työelämä vääristi kaiken ja haluan siitä tyylistä eroon kertakaikkiaan .

On hienoa antaa ajatusten virrata vapaasti minkään häiritsemättä .

• kevyesti

Kyllä lonkkiaan kannattaa ketkutella
        joka iikan
        -vähän nuorempienkin
        niitä vahvistaakseen
        - vaikka silleen kamelikävelyä...

Jumpassa on vanhoillekin ytyä.

• 100-60vee

En tunne itseäni vanhukseksi. Kai sitä on aina ollut niin lapsenmielinen että jotenkin vaan aika vieras sana tuo vanhus.

Äitikin kuoli vasta 99v. ja oli pitkään virkeä.

Pitäisikö aina miettiä minkä ikäinen sitä on. Elää siten miten elää.

joskus kun näkee noita rokkareit esm. niin he pukeutuvat kuin nuoret konsanaan välittämättä että mitä muut sanoo. Eivät kangistu kaavoihin.

• ,,,,,

MInun äitini puolestaan oli minun ikäisenä ollut kuollut jo vuosia. Ei ihmisen tarvi mieleltään kivettyä, mutta silti voi takaraivossaan muistaa oman ikänsä, ettei ihan yleisesti tee itsestään naurettavaa. Se, näet, voidaan tulkita alkavaksi dementiaksi.

• Eikös se jos mikä ole kaavoihin kangistumista että esim pukeutuu kuten nuoret, vaikuttaa muutenkin pahimman lajin ikäkriisiltä...

• töröttelijä

Mitä väliä sillä, miksi nimitetään.
      Olin alle 40 kun eka kerran huomasin, etten pysy kaikkien nuorien kyydissä. Erehdyin päivittelemään, että vaha mikä vanha. Ajattelin, jospa jaksaisin viiskymppiseksi töissä sinnitellä ja saisi velkani maksettua.
      Viiskymmpiä tuli ja meni, ei suurempaa muutosta, velat tuli hoidettua.
      Seuraava tavoite oli kuuskymppiä. Sukuhistoriakin ei pitemmälle luvannut. Ei mitään, meno jatkui.
      Eläkkeelle heti, kun pääsin. Seuraavia tavoitteita en asettanut. Yllättäin näin 70 hengissä. Sen jälkeen en ole miettinyt koko ikäpropleemaa. Mennään miten kauan jalka vippasee ja tossu nousee.
      Äskettäin mennä hujahti kasikymppiä. Mitä näitä ikiä pohdiskelee. Ei voisi turhemmin hermojaan rasittaa. Sen olen nyt myöhemmin todennut. Ja ajokorttikin on ja vielä käytössäkin.

• Jokainen aamu ja ilta, pestessäni hampaitani, peilistä tuijottava uurteinen naama muituttaa minua iästäni.

Joutuessani joskus nukkumaan vieraalla patjalla selkäni huomauttaa kipuilun muodossa, etten ole enää vetreässä kunnossa.
      Oma patjani on valittu painoni mukaan ja näköjään pienikin poikkeama aiheuttaa nukkuessa lantion asennon muutoksen.

Autolla ajaminen. Pysäköin aina "keula vapaasti" periaatteella. Taskupysäköinnissä jää autoni nykyään aina parikymmentä senttiä vinoon.

Jne.

• puskaisa

Jollain lailla ottaa pannuun. Ihmiset haluavat elää, mutta ikääntyä ei saisi, ja tulla jopa vanhaksi.
      Omituinen yhtälö.

• Vanhuuseläke nimenä on harhaanjohtava. Kun jää vanhuuseläkkeelle, ei ole vielä vanhus. Minun mielestäni vanhus on vasta 75 vuotta täyttänyt.

Armeijassa voi olla vanha jo alle 20 vuotiaskin. Ainakin minä olin.

• pelottaa

se, että nää (ja mä) eli kaikki kiukkuset palstalaiset eivät pysty vanhuksina olemaan palstalla vaan jalkautuvat ulos. Ole siinä sitten rollaattoreinesi ja kävelykeppeinesi!! !

• Tossa laskeskelin et olen ollut kuurella vuosikymmenellä töissä,nyt on alkanu pomo vihjailemaan et kotonakin vois olla pikkasen enemän.
      Ehkä mä sit kesän korvalla riisun noi haalarit ja alan harrastamaan sitä mis oon kotonani.
      Papinkirjan mukaan olen jo huruukko sarjassa mut fysiikan puolest kyllä pärjään ja pääsen itte kynnyksen yli.
      Joskus suorastaan veret silmis anelin luojaltani sen verran voimii et likkani jaksaisin hoitaa loppuun asti,sainkin niin paljon et niit riittää huomiseenkin.
      Ei haittaa vaik sisäkumi paistais päälaella ja polvet koukistuu eteenpäin vaik ottanahkaa rypistämällä,on mottona.

• Olet kirjoittanut paljon tyttärestäsi. Jos olen mielestäsi liian utelias, älä vastaa, mutta olen käsittänyt, että tyttärelläsi oli joku sairaus jota ei voitu parantaa ja hän menehtyi, mistä sairaudesta oli kysymys?

• mistä tykkää

Täytyykö pukeutumisen jotenkin
      edustaa ikää?
      Jos kuitenkin itse parhaiten viihtyy vaikka farkuissa tai 6-70-luvun verkkareissa
      ja vanhassa villapaidassa arjessa - eikö se riittäis että
      vaatteet olis kohtuullisen puhtaat ja ehjät?

Tai
      -ruoka
      -kirjat, lehdet, elokuvat, musiikki vain vanhuksille tarkoitettua.

• .--.

Mitä pukeutuminen nykyisin ikään kuuluu? Ei yhtään mitään.
        Tai muutkaan mainitsemasi asiat.

• köpötys jatkuu

Minun ex aikoinaan sano minua 40v naista mummoksi ja kyseli kun tuli kotiin, vieläkö sinä täällä köpöttelet?, minä köpöttelen kyllä vieläkin, vaikka jo vuosikymmeniä siitä ajasta kun ihmetteli, mutta eri taloudessa.

• aiempi komme.

joku muu nimi pitäs olla kun vanhuuseläke 63v alkaen, miksi ei olis työstä eläkkeellä ym.

• Minä kuvittelen olevani työeläkkeellä!

• hexa.

Mielestäni riittäisi nimitys eläkeläinen tai eläkkeellä oleva.
        Voi itse selostaa tarkemmin onko vanhuus, varhais, työkyvyttömyys tai joku muu eläkenimitys.
        Minäkin joskus kutsun itseäni johtajaksi.Vaikka olen enemmänkin harhaanjohtaja.

• puh,joh.

Höpsis, me 60 ollaan vielä ihan iskukunnossa.
      Vanhuuseläkkeen nimi olisi muutettava kyllä "työeläke".

• yli 60 v jo

olihan tuossa yks juttu, et yli 65v vanhukset juo liikaa, eli joissakin tapauksissa ollaan vanhuksia..

• Tuo osoittaa kuka on vanhus, se on sellainen joka ikäänsä vedoten jää vain keittiön pöydän ääreen kalsareissa kännäämään...

• +:)
        yohuuhkaja kirjoitti:

Tuo osoittaa kuka on vanhus, se on sellainen joka ikäänsä vedoten jää vain keittiön pöydän ääreen kalsareissa kännäämään...

Kyllä 65 v. On yli keski iän, elikkä vanha, siinä ei auta vääntäminen.

• Jossain toisaalla juuri eilen joku sanoi minulle että lapsettaako? Sanoin että toivottavasti aina jonkun verran ainakin, johoin hän että hän ainakin haluaa vanheta arvokkaasti.

• ilos elää pittää

Mitä on arvokas vanheneminen, tuli mieleen. Itse nauran nykyisin paljon enempi kuin nuorempana.

• Samaa ajattelin. Ei kai vanheneminen tarkoita ilottomuutta ja turhaa pönötystä? Kyllä ilon ja itselleen ominasen huumorinkin toivoisi säilyvän hamaan tappiin. Kyllä se elämä itsessään järjestää sen "arvokkuuden" :)

• anja koivistoinen
        lusiina kirjoitti:

Samaa ajattelin. Ei kai vanheneminen tarkoita ilottomuutta ja turhaa pönötystä? Kyllä ilon ja itselleen ominasen huumorinkin toivoisi säilyvän hamaan tappiin. Kyllä se elämä itsessään järjestää sen "arvokkuuden" :)

Luin jostain, että vanhuus voi olla hauskaakin.

Kyllä allekirjoitan sen. Mulla on ainakin välillä hauskaa ihan itteksenikin. Katson jotain hyvää vanhaa elokuvaa ja naureskelen näyttelijöiden ilmeille ja vanhalle Helsingille. Ihailen kartanokuvia, jollaisia oli ennen.
        Jos saan puhelimen päähän jonkun ikätoverin niin kerron omia kommelluksia ja naureskelen itselleni. Noo, välillä kyllä itkettääkin, mutta vuoristorata kuuluu elämään ja enää sitä ei ota niin kuoleman vakavana.
        Ei ole enää mitään menetettävää vaan saatavaa on paljon.

• anja koivistoinen kirjoitti:

Luin jostain, että vanhuus voi olla hauskaakin.

Kyllä allekirjoitan sen. Mulla on ainakin välillä hauskaa ihan itteksenikin. Katson jotain hyvää vanhaa elokuvaa ja naureskelen näyttelijöiden ilmeille ja vanhalle Helsingille. Ihailen kartanokuvia, jollaisia oli ennen.
        Jos saan puhelimen päähän jonkun ikätoverin niin kerron omia kommelluksia ja naureskelen itselleni. Noo, välillä kyllä itkettääkin, mutta vuoristorata kuuluu elämään ja enää sitä ei ota niin kuoleman vakavana.
        Ei ole enää mitään menetettävää vaan saatavaa on paljon.

Nimenomaan, minä ainkin odotan vanhenemiselta sitä että hauskuus säilyy vaikka välillä itkettääkin :). Sitähän se elämä on. Ja paraat naurut syntyvätkin usein niiden ikävien asioideni tiimoilta. Siis aika usein uppoaa se tragikomiikkakin.

Minun äitinikin elää vielä ja siinä jos missä on esimerkki siitä että kyllä huumorintaju voi säilyä vaikka ikä tulee ja meillä ainakin on hauskaa, Joskus tosin mietin että voiko joku aina olla hyväntuulinen :).

Kyllä minusta tuntuu että minulla on menetettävää paljonkin mutta juuri sen vuoksi elämästä pitää nauttia nyt kun sitä vielä on.

• vanhusko jo

"no joo joo, uskotaan "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1778
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1194
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1070
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      946
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      866
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      79
      808
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      806
    8. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      800
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      46
      800
    10. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      763
    Aihe