Sähköjen veto 20 neliöiseen mökkiin, mitä maksaa Keski-Suomessa?

sähköt

Rakennamme n. 20 neliöistä hirsimökkiä. Rakennus on nyt siinä vaiheessa, että kesällä pääsemme vetämään sähköpihuhoja. Sähköliittymä on siis jo valmiiksi. Osaako joku sanoa/ onko kellää kokemusta mitä mahtaa maksaa sähkäri tuollaiseen projektiin? Pistorasiat keittiön puolelle, oleskelutilanpuolelle. Keittiöön tarkoitus saada myös hella. Parvelle pari pistorasiaa ja lisäksi kuistille yksi. Muutama rasia valaisimille.

Sitten vielä sähkökaapin kytkentä.

Onko kovin työläs / aikaa vievä homma?

Mitähän tälläiseen projektiin saa varata rahaa töineen ja tykötarvikkeineen?

Saako esim. mieheni vetää piuhat ja rasiat ensin itse ja sitten sähkäri teksi kaikki kytkennät?

47

4521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta

Ehkä n. 3000eur josta puolet tarvikkeita. Toki hintaolettamassa on mukana, että tulee sähkölämmitys. Piuhat voi vetää itse ja rasiat kytkeäkin, mutta sähkäri tarvitaan verkkoon liittämistä varten ja rakennusvalvontaa varten tarvittanee mittauspöytäkirja että sähköt on kytketty ok

• Kesällä tehtiin

Kaapelit pujottelin itse ja pistorasiat asentelin seinille, alajakokeskuksen asensin samoin ja sähköasentaja kytkökset hoiteli. Asentajan laariin meni noin 700 € sisältäen työn ja muita hilppeitä, kämppä 40 neliötä.

• ????====?????

Ennen kun ryhdyt itse asentelemaan niin kannattaa olla asentaja selvillä.Itse en mene kytkemään jos joku on tehnyt muut työt.
      Ja syy siihen on se että jos joku haluu säästää niin tehköön sitten loputkin.
      Et sinä varmaan mene autokorjaamollekkaan ja sano et minä voin kyllä purkaa kunhan sitten kasaatte oikein?

• rctpo

Se asentaja joka suostuu tämmöiseen asettaa asennusoikeutensa uhanalaiseksi, eli toimii vastoin lakeja ja asetuksia.

• höh

Eli eikö lain mukaan saa itse vetää piuhat ja asentaa rasiat ja antaa sähkärin tehdä loput?

• rctpo

• mek
        rctpo kirjoitti:

Ei saa, koska kyseessä sähkötyö jolle asetettu pätevyysvaatimukset.

ktmp 516/1996 1 § ja 9-11 §
        http://plus.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960516

Kasikkea muuta saa tehdä kuin kytkeä keskusselle ne johdot mutta suunnitelmat on olatav ja tiedettävä kuinka paksua johtoa laitettan. Kyllä sähkäri takistaa pistorasiat ja muut enmnen virtojen kytekntää ja mikä niissä valosahköhomissa niin vaikeaa on kun keltavihreä on maa ja kaksi muuta johtoa kytketään niiden oikeaan paikkaa ja se siitä.

• Ei saa.
        mek kirjoitti:

Kasikkea muuta saa tehdä kuin kytkeä keskusselle ne johdot mutta suunnitelmat on olatav ja tiedettävä kuinka paksua johtoa laitettan. Kyllä sähkäri takistaa pistorasiat ja muut enmnen virtojen kytekntää ja mikä niissä valosahköhomissa niin vaikeaa on kun keltavihreä on maa ja kaksi muuta johtoa kytketään niiden oikeaan paikkaa ja se siitä.

Ei saa.

• tällai se menee

Joo, reippaalta sähkömieheltä menee tuohon 8 tunnin hommaan 3 päivää, ja näin saadaan laskua aikaiseksi röökiä ja kahvia nauttien. Vetäkää piuhat ihan itse ja myös kytkennät voi tehdä itse, kyseessä vain kaksi johtoa joilla ei ole edes väliä miten päin laittaa, toisin kun autossa, jossa väärin kytkentä aiheuttaa tulipalon. Autosähköt saa kuka tahansa kytkeä, vaikka on vaikeampaa kun talosähköt. Kun tulee kysymys että kuka on piuhat kytkenyt, sanotte että itse, kun tuntu niin helpolta hommalta, ei viitsitty ammattimiestä alkaa moisen takia häiritsemään. Sitten joku tarkastaa kytkennät ja kaikki on OK.

• Ei sähkötöitä

Autosähköissä ei ole mitään kytkemistä. Auto jumittaa paikalleen siinä on. Lampun vaihtokin saattaa olla moneen autoon niin vaikea ei viitsi käsiään sotkea. Vanhemmat autot on sitten erikseen niihin saattaa jotain pystyäkkin harrastaja tekemään.

• mek

Niissä on oikeasti kolme johtoa kun nykyisin ei saa laittaa muita kuin maadotteuja pistorasioita.

• Tarkkana!

500€ max jos työn tekee ulkopuolinen.
      Minulle tuli 80 neliön huvilaan ja 25 neliön saunaan maksamaan kaikkineen 4200€.
      Mökissä on kaikki varusteet. Lattialämmitys kauttaaltaan molemmissa. Porakaivo, vessat, ledit katossa jne.

• Watti

Saat tarkan tiedon, kun pyydät tarjouksen muutamalta sähköliikkeeltä tai -mieheltä.

• sähköt

Kiitos kaikille vastauksista. Koitan vihernokkana selvittää, kuinka kauan ammattisähkäriltä kuluu suunnilleen aikaa ja mitä he veloittaa tuollaisen 20 neliöisen mökin sähköistämisestä? Meillä, kun ei ole aiempaa kokemusta rakennuttamisesta ja tämä on siis ensimmäinen oma mökkimme.

Ymmärrän, että sähkärille pitää toki maksaa asianmukainen korvaus työstään. Mutta kun rahassa emme kieri, niin ylihintaakaan ei haluaisi maksaa. Mieheni on jonkin verran noiden sähköpiuhojen kanssa näprännyt ja ajattelimme, että hän voisi itse vetää vedot ja asentaa rasiat, ja sillä lailla säästäisimme rahaa.

Laitoinkin tarjouspyynnön menemään paikkalliselle sähkömiehelle (Pikkupitäjä, Keski-Suomi) ja hän arvio, että työhön kuluu 2-3 päivää ja hinnaksi tulisi 2500 eur. Minusta tuo 2-3 päivää kuulostaa hiukan yläkannttiin ja hintakin ehkä vähän yllätti, jos tosiaan huomioidaan, että kyseessä siis 20 neliöinen mökki. Minä en tietysti ole yhtäkään mökkiä sähköistänyt eläessäni, joten voihan se tosiaan olla, että työhön kuluu tuo 2-3 päivää ja palkkio on kohdillaan? En siis halua loukata täällä sähkäreiden ammattitaitoa. Haluan ainoastaan varmistella, että emme myöskään maksa ylihintaa.

• 3LPEN

Johtojenkin veto on sallittua vain asennusoikeudet omaavalle urakoitsijalle -jos joku urakoitsija ottaa vastuulleen jonkun muun joka ei täytä annettuja pätevyysvaatimuksia tekemät asennukset niin tällöin hän tosiaan asettaa oikeutensa uhan alle.
        Itse johtojen vetäjä ei kyllä taas sitten käsittääkseni voi mitään sanktioita saada vaikka mitä tapahtuisi jos urakoitsija tyhmyyttään on mennyt nimensä papereihin laittamaan

Hintaan vaikuttaa myös hyvin paljon miten hyvin haluatte johdot ja muut asennukset piiloon, jos kaikki saa jäädä näkyviin niin homman tekee nopeastikin.
        -Onko mökkiä tilatessa otettu huomioon sähköistys -eli esim. poraukset hirsissä sähköpisteiden kohdille.
        -Mitä myöhemmässä vaiheessa aletaan sähköistystä miettimään ja tekemään niin sitä kalliimmaksi se tulee ja yleensä huonomman -ainakin esteettisesti tuloksen saa aikaan.

• vertailun vuoksi

Vedettiin juuri piuhat 50 neliöiseen mökkiin sähkärin kanssa, eli toimin apupoikana sähkärin valvonnassa (= konttailua ja kiipeilyä) . 5 tuntia meni suunnitteluineen. Tarvikkeineen ja töineen yht. 940€, sisältäen pari 40 metrin maakaapelia, kun samassa laskussa oli veto keskukseltamökille ja rantasaunalle. Maakaapelit upotin kesällä perustusten kaivuun yhteydessä. Vielä jää tehtäväksi kytkennät, joihin arvelisin aiemman kokemuksen perusteella menevän n. puoli päivää. Lisäksi ryhmäkeskus mökkiin. Kyseessä ei hirsimökki, joten tuota hintaa ja työmäärää voinee verrata hirsimökin pintavetoihin, joka hirsimökissä ihan ok minusta. Lopputulos tulee siis olemaan meillä jossain 1500 € kiepeillä.

• rosvosähkäri
        vertailun vuoksi kirjoitti:

Vedettiin juuri piuhat 50 neliöiseen mökkiin sähkärin kanssa, eli toimin apupoikana sähkärin valvonnassa (= konttailua ja kiipeilyä) . 5 tuntia meni suunnitteluineen. Tarvikkeineen ja töineen yht. 940€, sisältäen pari 40 metrin maakaapelia, kun samassa laskussa oli veto keskukseltamökille ja rantasaunalle. Maakaapelit upotin kesällä perustusten kaivuun yhteydessä. Vielä jää tehtäväksi kytkennät, joihin arvelisin aiemman kokemuksen perusteella menevän n. puoli päivää. Lisäksi ryhmäkeskus mökkiin. Kyseessä ei hirsimökki, joten tuota hintaa ja työmäärää voinee verrata hirsimökin pintavetoihin, joka hirsimökissä ihan ok minusta. Lopputulos tulee siis olemaan meillä jossain 1500 € kiepeillä.

nopeita ootte ollu... ja halavat neliöhinnat oot saanu sähköille :D 50 neliöö mökki ja lisäksi vielä rantasauna :D Noin ajatellen pienehkön OKT.n sähköt kaikkineen maksaa 3000€ "kieppeillä" kaikkineen

• vertailun vuoksi2
        rosvosähkäri kirjoitti:

nopeita ootte ollu... ja halavat neliöhinnat oot saanu sähköille :D 50 neliöö mökki ja lisäksi vielä rantasauna :D Noin ajatellen pienehkön OKT.n sähköt kaikkineen maksaa 3000€ "kieppeillä" kaikkineen

ei siinä mikään älytön kiire ollut. eväätkin syötiin. rantasaunalle ei siis tuossa laskussa ollut kuin maakaapelin hinta mukana, kaapeli on kaivettu kesällä, nyt on talvi..

omakotitaloa en oo koskaan tehnyt , enpä osaa siihen kommentoida, mutta omakotitaloon itse tekisin varmaan aika lailla enemmän kaapelointia ja tekniikkaa. Mökkiin ei tullut lämminvesivaraajia, lattialämmityksiä, älykästä talotekniikkaa jnejne, joten ei sitä varmaankaan kannata verrata suoraan.

Kaikkineen-hintaan tulisi okt:ssa kai mukaan liittymätkin, jotka aloittajalla oli valmiina niinkuin meilläkin. liittymä kaapelointeineen kaapille asti tietenkin maksoi enemmän kuin tuon 1500. Joten ei tuo viestini pilailua ollut, enkä tuota itse mitenkään erityisen halpana pitänyt, ok hinta ok työstä. Ja kaikki kuitilla tietenkin.

• 9 + 3

Täällä on taas vastaukset täyttä p*skaa siitä kuka saa vetää sähköjohdot ja kuka ei. Sähköjohdot saa kuka tahansa henkilö kiinnittää seinään tai putkittaa, mutta kytkennät ja mittaukset tekee sähköluvat omaava henkilö. Jos ei usko, niin kannattaa selvittää asiat Tukesista tai muualta. Hirsimökissä, missä sähköjohdot luultavasti jäävät pintaan eikä niitä piiloteta minnekään, niin sähköasentaja näkee myös saman tien onko johdoissa jotakin fyysistä vikaa tai ei. Ja mittaamalla johdot ennen käyttöönottoa asiat myös selviää.

• justtaasjoo

Joo Tukesilla osaavat kyllä kertoa että johtojen veto on sähkötyötä jolle on määritelty pätevyysvaatimukset... -eli 9 3 phjuu itse täyttä peetä.

• ????====?????

Vedä vaikka 200m piuhaa seinään jos siltä tuntuu,se on eri asia kuka ne kytkee ja tarkastaa.
        Mikään ei vi**ta enempää ku just ne omatoimi Ranet jotka haluu säästää ja vinkuvat hinnoista.
        Ja toinen ryhmä on nää epäilijät että aina se sähkäri tai putkimies kusettaa.????
        Ja täällä on turha sanoa hintaa mitä joku homma maksaa kun ei ole nähnyt koko mestaa.Jos vielä mökki jossain Jumalan selän takana ni ilmeisesti sinnekkin sähkärin pitäis ajella ilmaiseksi??Ja kahvia ei tietysti saa juoda kesken työpäivän?

• Kysy pois...
        ????====????? kirjoitti:

Vedä vaikka 200m piuhaa seinään jos siltä tuntuu,se on eri asia kuka ne kytkee ja tarkastaa.
        Mikään ei vi**ta enempää ku just ne omatoimi Ranet jotka haluu säästää ja vinkuvat hinnoista.
        Ja toinen ryhmä on nää epäilijät että aina se sähkäri tai putkimies kusettaa.????
        Ja täällä on turha sanoa hintaa mitä joku homma maksaa kun ei ole nähnyt koko mestaa.Jos vielä mökki jossain Jumalan selän takana ni ilmeisesti sinnekkin sähkärin pitäis ajella ilmaiseksi??Ja kahvia ei tietysti saa juoda kesken työpäivän?

No eihän aloittaja puhunut, että ilmaiseksi pitäsi joitakin tehdä. Miksi urakasta ei saisi kysellä yleisellä tasolla? Se on toki totta, että täältä Suomi24 palstalta tuskin tulee hulua hurskaammaksi vastauksien suhteen. Itse suosittelen aloittajaa kilpailuttamaan ja kysyä pari muutakin tarjousta.

• Ei saa.

Ei saa.

• Ihme juttu

Olen vetänyt johdot sekä mökkiin, että asuntoon, eikä sähkäri kummallakaan kerralla ruvennut valittamaan mistään. Tosin kumpikin homma tehtiin niin, että sain samasta firmasta myös sähkösuunnitelman ja materiaalin. Kun johdot olivat paikoillaan, niin sitten sähkäri kävi tekemässä kytkennät.

En tiennytkään, että sähköfirma vaaransi jotain.

• aloittaja 1

Niin kesämökkimme sijaitsee n. 1 km kirkonkylältä ja on aivan nelostien vieressä, joten jumalan selän takana se ei ole, vaikkakin kyse on pikku paikkakunnasta.

Ja enhän toki ole tosiaan ilamaiseksi teettämässä kenelläkään yhtään mitään mutta, kun ei tämmöistä sähkötyötä ole koskaan aiemmin teetetty halusin vain kysellä olisiko muilla kokemuksia / tietoutta mitä vastaavan kaltainen urakka on heille mahdollisesti maksanut ja kauan urakka on ammattimieheltä vienyt. Lisäksi pohdimme, voisimmeko säästää, jos mieheni vetäisi itse pintavedot ja asentelisi rasiat paikoilleen?

Kyse on on hirsimökistä, johon siis piuhat tulevat pintavetoina, eikä niitä putkiteta tai laiteta hirren sisään mitenkään. Näin sähkäri näkee paljaalla silmällä miten piuhat ovat meidän toimesta vedetty. Kuten jo mainitsin, tarkoituksenaon laittaa jokunen pistorasia oleskelutilan puolelle ja jokunen keittiön puolelle, pistorasia parvelle ja yksi ulos. Keittiöön tulee myös hella ja valo ja yksi valaisin kattoon oleskelutilan puolelle. Mitään lattialämmityksiä ei tule, eikä muitakaan hienoja hilavitkuttimia.

Myönnettäköön, että tuo 2-3 päivää työstä ja 2500e arvio kuulosti mielestäni yläkanttiin, ottaen huomioon, että kyseesä 20 neliön mökki, mutta kuten sanottu, en ole eläessäni sähköistanyt yhtään mitään, joten voihan olla, että sähkärin tarjous oli hyvä?

Sähkäriä tulemme joka tapauksessa kesällä tarvitsemaan ja tulen hänelle palkan työstä mukisematta maksamaan. Kahvitkin meillä on ollut tapana tarjota työmiehille ihan omasta takaa:)

Perheeni ei kuitenkaan kieri rahoissa ja en siis haluaisi tulla ihan vedätetyksikään. Tälläisellä stadilais "urpolla", kun ei ole vielä mitään käsitystä mitä tämmöinen urakka maksaa, tai mikä on kohtuullista.

Ymmärrän toki sähkömiehen näkökulman asiaan, he haluavat työstään palkan, jotta saavat pötyä pöytään. Minä taas kuluttajana en halua maksaa ylihintaa, jotta saan omalle perheelle pötyä pöytään. En suinkaan tarkoittanut loukata ketään.

• ????====?????
        aloittaja 1 kirjoitti:

Niin kesämökkimme sijaitsee n. 1 km kirkonkylältä ja on aivan nelostien vieressä, joten jumalan selän takana se ei ole, vaikkakin kyse on pikku paikkakunnasta.

Ja enhän toki ole tosiaan ilamaiseksi teettämässä kenelläkään yhtään mitään mutta, kun ei tämmöistä sähkötyötä ole koskaan aiemmin teetetty halusin vain kysellä olisiko muilla kokemuksia / tietoutta mitä vastaavan kaltainen urakka on heille mahdollisesti maksanut ja kauan urakka on ammattimieheltä vienyt. Lisäksi pohdimme, voisimmeko säästää, jos mieheni vetäisi itse pintavedot ja asentelisi rasiat paikoilleen?

Kyse on on hirsimökistä, johon siis piuhat tulevat pintavetoina, eikä niitä putkiteta tai laiteta hirren sisään mitenkään. Näin sähkäri näkee paljaalla silmällä miten piuhat ovat meidän toimesta vedetty. Kuten jo mainitsin, tarkoituksenaon laittaa jokunen pistorasia oleskelutilan puolelle ja jokunen keittiön puolelle, pistorasia parvelle ja yksi ulos. Keittiöön tulee myös hella ja valo ja yksi valaisin kattoon oleskelutilan puolelle. Mitään lattialämmityksiä ei tule, eikä muitakaan hienoja hilavitkuttimia.

Myönnettäköön, että tuo 2-3 päivää työstä ja 2500e arvio kuulosti mielestäni yläkanttiin, ottaen huomioon, että kyseesä 20 neliön mökki, mutta kuten sanottu, en ole eläessäni sähköistanyt yhtään mitään, joten voihan olla, että sähkärin tarjous oli hyvä?

Sähkäriä tulemme joka tapauksessa kesällä tarvitsemaan ja tulen hänelle palkan työstä mukisematta maksamaan. Kahvitkin meillä on ollut tapana tarjota työmiehille ihan omasta takaa:)

Perheeni ei kuitenkaan kieri rahoissa ja en siis haluaisi tulla ihan vedätetyksikään. Tälläisellä stadilais "urpolla", kun ei ole vielä mitään käsitystä mitä tämmöinen urakka maksaa, tai mikä on kohtuullista.

Ymmärrän toki sähkömiehen näkökulman asiaan, he haluavat työstään palkan, jotta saavat pötyä pöytään. Minä taas kuluttajana en halua maksaa ylihintaa, jotta saan omalle perheelle pötyä pöytään. En suinkaan tarkoittanut loukata ketään.

Tarvikkeista sen verran että mittauskeskus maksaa n. 500-600€ ja siihen 200-500€ muut hilut.

• ????====?????
        aloittaja 1 kirjoitti:

Oliko tarjous hinnassa jo myös tarvikkeet????

• palvelu maksaa
        aloittaja 1 kirjoitti:

40-45euroa/h ja tarvikkeet pattereineen ja valoineen sähkärin kautta näin itse oman mökin sähköistin ja oli kolme rakennusta ja neliötä yhteensä noin 80m2 kustansi rantajakokaapilta maakaapeleineen mittaritauluineen 4000euroa rannasta kaikki kaapelointi maakaapelina ettei häiritse näkymiä.

En pidä kalliina ja paikalliselle sähkömiehelle töitä se maaseutu tyhjenee jos ei sieltä osteta niitä palveluja joita tarvitsee ja kehtaa kysyä myöhemminkin apuja ongelmiin.

Sen voin ennalta sanoa että sähköyhtiön maakaapelointi/mittaritaulussa on sitä sadilaislisää jos sitä tahtoo maksaa onneksi sähkömies kertoi vaihtoehdosta kun olin sähköliittymäpapereiden kanssa häneen yhteydessä ennen yhtiön kaapelin tuontia.

• fh65s3d

" Myönnettäköön, että tuo 2-3 päivää työstä ja 2500e arvio kuulosti mielestäni yläkanttiin, ottaen huomioon, että kyseesä 20 neliön mökki "

Joo, älytön hinta muutamista rasioista ja muutama kymmenen metriä halpaa sähköpiuhaa, oikeampi hinta on 1000-1500 euroa
      Etsikää halvempi ratkaisu.

• mökkiläinen

Pari vuotta sitten hiukan suuremman mökin ja talousrakennuksen sähköistys. Talousrakennukseen muutamat rasiat ja pari valopistettä, mökkiin puolentusinaa rasiaa ja muutamat valot. Pintavetoina kaikki, ei lämmityksiä. Hintaa hommalle tuli n. 1100€, töitä 8 h tarvikkeet sisältäen ryhmäkeskuksen.

• 20+15

Meillä on mökin sähkötyöt tulossa, missähän vaiheessa kannattaisi sähkärin käydä siellä mökin rakennustyömaalla?

• julle50

Siinä vaiheessa kun rupeette tarviin työmaasähköjä ellette tilaa sähköyhtiöltä mittauskeskusta.

• elämä on kallis
        julle50 kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun rupeette tarviin työmaasähköjä ellette tilaa sähköyhtiöltä mittauskeskusta.

Ja ottakaa se mittauskeskus ihan oikeana ja maajalalla saa laitettua mökin seinään kiinni ja on siistikin kaiken lisäksi.
        Hintakin vain murto-osa mitä se sähköyhtiö kauppaa kun otat sen sähköurakoitsijan/miehen kautta samoin kaapeliojat omatoimisena kaivattaen tulee aivan eri mietrihinnalla, meillä kaivuri kaivoi kaikki ojat ja pörräsi päivän tontila sillä hinnalla mikä jäi eroksi noin 80m kaapeliuran yhtiön tekemänä ja kuitillisen kaivurin työmääräksi.

• kyllä saa

Kyllä saa piuhat vetää itse ja sähkäri tekee kytkennät.

• huohhooh

Missäs näin luvataan -eli taas täyttä peetä

-On tämä kyllä kumma harhaluulo vaikka "Lait ja asetukset" mainitsee aivan erikseen ne sähkötyöt mitä maalliko saa tehdä ja piuhojen vetoa ei tällä hyvin lyhyellä listalla ole niin aina vaan näitä vääriä neuvoja jotkut suoltaa.

-Eri asia sitten tehdäänkö näin monestikin, mutta kun alkuperäinen kyselijä kerran kummiskin kysyy että voiko itse vetää niin oikea vastaus on että ilman noissa "laeissa ja asetuksissa" tarkoin määriteltyjä pätevyyksiä sähkötyötä -jota johtojen veto on ei saa itsenäisesti tehdä.
        -eri asia tietysti jos "oikea sähkäri" on kokoajan paikan päällä niin hänen valvonnassaan johtoja voi vetää"...

• Ei saa.

Ei saa.

• järjetöntä

No tietty täällä sähkärit käy sanomassa, että ei saa vetää, kun se on se aikaa vievien homma, josta sähkärin on mukava vetää extraa taskuihin. Tuollaisen 20 neliön mökkiin vetää piuhat puolessa päivässä, mutta ap:lle tehty tarjous, jossa arvioitu aikaa kuluvan 2-3 päivää AHAHAHAHAH. Mitä se sähkäri ajatteli nyhjätä 2-3 päivää parin rasian ja muutaman metrin kaapelia, kanssa?

Aloittajalle, älä maksa 2500e tuollaisesta hommasta, korkeintaan 1000e ja siihen pitää kuulua jo verneetkin.

• minäkin

Me olemme myös sähköhommien edessä ja olimme ajatelleet tehdä mahdollisimman paljon itse, ja antaa sitten sähkärin tehdä kaikki kytkennät. Mutta tämäkö ei ole sallittua? Sähkärikö ei suostu tekemään kytkentää, jos on itse vetänyt johdot?

Mitä sähkärit ottaa tunnilta?

• Joku vaan

Riippuu paljon asentajasta. Jos pintavetoja tulee, sähkäri tekee parempaa jälkeä kuin maallikko. Pyydä urakkatarjous tms.

• en ole sähkäri

Anna sen sähkärin / firman tehdä rauhassa esität vain toiveesi ja kysyt paljonko euroja pitää olla.

Ei silmä sairasta kun katselet sitä turausta seuraavat 20vuotta ikävää mutta totta joka hommassa on ammattitaidollakin merkitystä ei niitä pintavetoja vedetä kuin pyykkinaruja ja jos ei ole varaa siihen muutaman sataseen joka mahdolliset johtojen veto muka säästää kokonaiskuluista niin parempi varmasti hakea niitä kynttilöitä.

• Ammattimies11

No toihan olisikin hyvä jos olis pinkka kunnossa ja ei tarttis kun laittaa kättä taskuun, mutta valitettavasti kaikki ei voi maksaa mitä sähkömies mielivaltaisesti pyytä. Tässä aloittajankin tapauksessa on näköjään "ammattimies" arvioinut urakan hinnaksi 2500e mikä on aivan likaa tuon kokoisen mökin duunaamisesta. Totta, että releisiin saa varata pari sataa e ja keskukseen sen 500e, työstä ottaisin itse 700e. Eihän tuo olisi korkeintaan kuin päivän homma ja siinäkin kerkeisi hyvin ruokatauon pitämään ja sitä röökiäkin polttamaan.

• ????====?????

No siinä taas ammattimies.
        Sanot että sähkömies pyytää mielivaltaisesti mutta itse ottaisit päivän työstä 87,5€/h?
        Jos olisit joskus jonkun mökin tehnyt ni et näkemättä sanois mitään.
        Ja jos lasket kuparin,keskuksen,suojakourut ja muut hilut ni niitä tuskin saa 700€.
        Keskus esim tuolla 639€
        http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=17352

• ei sähkäri vieläkään

No varmasti itsekkin tarjoudut paikkaamaa esim hampaasi kunhan joku roiskaisee sen paikan siihen päälle (ei herneitä esimerkkinä aivan hyvä)

Itse en viitsisi alkaa turaamaan niitä kaapeleita (aurinkopaneeleja on asennellut ja johdotkin piilottanut) kun ne näkyvät sinun ja vieraiden silmään eli anna sovinnolla sen ne laittaa jo pelkän ajan ja materiaalin säästön takia.

• höperöitä riittää

20neliöö?!!Mulla on jo puuliiteri 100neliöö!!!Onkos tontti sitten 300neliöö vai vielä pienempi?Olisit nyt ainakin rakentanut suoraan väh.40-45neliötä.Eikä sekään vielä ole kummonen...

• en säkäri vieläkään

Parit rasia valaisimille =kannattaa kunnolla valaista ja miettiä niitä valaisimiakin mihin ja miten laittaa ja nämä äkkiä lisää sitä piehoitusta saman verran kuin noi pistorasiat ja hellan laitat ilmeisesti 3-vaihde virralla.
      2000-3000 euroa äkkiä laskettuna ja tuohon et paljoa pysty vaikuttamaan kun firma on se joka nykyään hyväksyttävästi voi ne sähköt tehdä , mittarointi kannattaa olla papereita myöten kunnossa jos se sattuu palamaan tai tulee muu vahinko ja vakuutusyhtiöhän sitten tutkii ja hutkii.

• käy ja ei käy

Tein niinsanotun lautamökin ja piuhat tulivat piiloon. Itse vetelin 2,5 m2 kaapelit joka rasialle ja asensin rasiat. Oli piirustus johon merkkasin tarkoin kaikki joten sähkömiehen oli helpompi tehdä kytkennät, tehdä mittaukset ja kirjoittaa mittauspöytäkirja.
      Ihan sähköliike siis oli hommassa mukana. Olisi ollut liian mutkikasta, jos sähkärin olisi pitänyt vedellä rakennusvaiheessa piuhoja.
      Pitää kuitenkin jotain ymmärtää, jos työstä on apua.

• ????====?????

Onko putkessa?Ja tietysti eristeen sisällä?
        Ihme jos sähköliike antaa laittaa johdot tietämättä miten ne on sinne laitettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2129
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1190
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1106
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      936
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe