Kasvain munasarjassa

Elwiira

Sain eilen tietää että minulla on läpimitaltaan 20cm kasvain vasemmassa munasarjassani!Nyt olen menossa leikkaukseen muutaman viikon sisään ja mietityttää tuleva operaatio!Onko joku kokenut vastaavaa?Otan kiitollisena infoa vastaan siitä kuinka tuo kyseinen leikkaus tapahtuu,sairasloman kesto yms.
Kiitos jo etukäteen!!

10

4051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inka

Aluksi haluan sanoa että otan osaa että sinulta löytyi kasvain, uskon varmasti että se saadaan hyvin pois eikä aiheuta tulevaisuutta ajatellen komplikaatioita. Miellä naisillä näitä vaivoja löytyy ja sillä kysyisinkin sinulta kuinka huomasin kasvaimesi? Gynellä, papassa oliko sinulla itsellä oireita?

• Elwiira

Kasvain huomattiin kun olin käymässä ihan tavallisessa rutiinitarkistuksessa ja papa kokeessa.Vatsaa painellessaan lääkäri tunsi jotain epämääräistä ja ultrasi tarkistaakseen tilanteen.Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia oireita, ei kipuja yms.Olin siirtänyt papaan menoa jo pitkän aikaa, mutta onneksi nyt menin.
        Nyt vain odotellaan kutsua naistenklinikalle tarkempiin tutkimuksiin ja leikkauspöydälle pääsyä.

• Anni

Oliko kasvain todellakin 20 cm läpimitaltaan vai 2 cm? Aika kookas kasvain, jos oli 20 cm:ä.
      Yritä jaksaa!

• Johanna

Mä menin tossa pari vuotta sitten gynelle ku vihlo vatsasta... ja lääkäri tunsi jotain vatsassa, ni ultrassa kans todettiin 5cm:in hyvälaatuinen kasvain vasemmas munasarjas... Leikkaus meni ihan ok:sti ja kax viikkoo sen jälkeen meni toipuessa, kivut oli leikkauksen jälkeen aika kovat, mut ku otti burana600:sta ni olo helpotti. Mulla todettiin sit leikkauksen yhteydessä että on endometrioosi, joten kivut on jatkunut sen jälkeenki.... viimex eilen olin gynellä tarkistuttamassa ku on noi alamahakivut ollu kauheet, ja lääkärit vaan antaa antibioottia ku luulevat et on tulehdus....

Mut oikeesti vointeja sulle... Mä vaan nauroin sillon leikkauksen jälkeen, et "tässäx se oli, tollastax mä pelkäsin".... mut sit ku alko selviimään ni tulikin hiukan kipuja... :/ Mutta hyvin se menee... :)

Niin, mulle tehtiin tollaset ihan pienet arvet vaan, ei niitä ees enää kunnolla nää.... mut sulla ku on noin iso, ni voi olla et tulee isompi haava...

Oikeesti jaksamista.... muista pyytää joku sut hakeen sairaalasta, et on tukena ku kävelet ja ite et voi ajaa kotiin.... sit buranaa säkki mukaan ja kotisohval makaamaan....

Johanna *haleja*

• tyhmä(kö)?

..nimenomaan ole se hyvänlaatuinen "kasvain"?
        mullakin on mut ei ole leikattu..Ei kuulemma välttämätöntä..Onkohan näin..?Ja muistaakseni lääkäri sanoi mulle että en välttämättä koskaan tule raskaaksi..Muutaman kuukauden päästä pamahdin paksuksi ja kaikki kasvaimen aiheuttamat vatsakivut katos :)

• Johanna
        tyhmä(kö)? kirjoitti:

..nimenomaan ole se hyvänlaatuinen "kasvain"?
        mullakin on mut ei ole leikattu..Ei kuulemma välttämätöntä..Onkohan näin..?Ja muistaakseni lääkäri sanoi mulle että en välttämättä koskaan tule raskaaksi..Muutaman kuukauden päästä pamahdin paksuksi ja kaikki kasvaimen aiheuttamat vatsakivut katos :)

Juu, siis endometrioosi siis tekee sellasta systeemiä munasarjan ja suoliston ja kohdun kalvoille, ja se just aiheuttaa näitä kipuja... Mut sit joskus se kasvattaa tollasia kasvaimia, myoomia/endomyoomia (tai jotain) tai kystia... Kystat voi lähtee itsestään, mut aiheuttaa puhjetessaan pientä veristä vuotoa ja kovaakin kipua... mun mielestä kystiä voi saada muutenki, vaikkei ois endometrioosi.
        mut siis joskus just endometrioosiakin poistetaan pienimuotoisella leikkauksella, vaikka ei ois noita patteja, eli ne tekee jotain viiltoja jotenki kai rapsuttaa sen poes... heh, tulee hyvää lääkärikieltä... :)
        synnytys auttaa endoo paranemaan... mun tutulla ei ollut mitään ongelmia kahteen vuoteen ku sai muksun, mut sit se tuli takas...
        endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta, et mullekin gynet kokoajan hoputtaa tekemään mukuloita... mut aika vaan ei oo mielestäni nyt oikee vielä mukuloille, ehkä kadun myöhemmin, ku vehkeet on jo siinä kunnossa etten saa :( No, se on sen päivän murhe sit... :/

Mut tämmöst... toivottavasti autto ymmärtään hiukan...

Johanna

• myö
        Johanna kirjoitti:

Juu, siis endometrioosi siis tekee sellasta systeemiä munasarjan ja suoliston ja kohdun kalvoille, ja se just aiheuttaa näitä kipuja... Mut sit joskus se kasvattaa tollasia kasvaimia, myoomia/endomyoomia (tai jotain) tai kystia... Kystat voi lähtee itsestään, mut aiheuttaa puhjetessaan pientä veristä vuotoa ja kovaakin kipua... mun mielestä kystiä voi saada muutenki, vaikkei ois endometrioosi.
        mut siis joskus just endometrioosiakin poistetaan pienimuotoisella leikkauksella, vaikka ei ois noita patteja, eli ne tekee jotain viiltoja jotenki kai rapsuttaa sen poes... heh, tulee hyvää lääkärikieltä... :)
        synnytys auttaa endoo paranemaan... mun tutulla ei ollut mitään ongelmia kahteen vuoteen ku sai muksun, mut sit se tuli takas...
        endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta, et mullekin gynet kokoajan hoputtaa tekemään mukuloita... mut aika vaan ei oo mielestäni nyt oikee vielä mukuloille, ehkä kadun myöhemmin, ku vehkeet on jo siinä kunnossa etten saa :( No, se on sen päivän murhe sit... :/

Mut tämmöst... toivottavasti autto ymmärtään hiukan...

Johanna

mahdollista et tollasia tulee nuorillekin?
        pystyykö sitä ite tuntemaaha mitenkää,esim.mitä voi olla jos tuntuu et vatsas olis semmone nyrkinkokone pallo..ja tuntuis et vattas sykkis??

• tuisku

Hei!
      Mullakin on kasvain mahassa.Eli en ole varma onko se kohdussa vai oikeassa munasarjassa.Kun lääkärikään ei ollut ihan varma kummassa se on koska se on aika iso myöskin,Se on mulla 20cm kokoinen.Lääkäri näytti kädellään kuinka iso se on.Ja nyt olen viikon päästä menossa leikkaukseen Helsinkiin.Jolloin mut leikataan maanantaina.Klo aikaa en tiedä vielä.Mutta sekin selviää silloin maanantaina.Joudun olemaan siellä sairaalassa 4 päivää.Joten en pääse heti kotia.Koska voi olla,että en ole ihan hyvässä kunnossa.Leikkaus on iso toimenpide mulla ainakin.Koti ohjeet sain jo nyt valmiiksi.Minua ainakin pelottaa se leikkaus.En ole joutunut suuriin leikkauksiin.

• olen eräs heistä

Hei tuisku,

Luehan tämä ketju, löydät paljon tietoa munasarjakasvaimista.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11351645

Tehdäänkö sinulle avo- vai tähystysleikkaus? Ymmärrän tämän leikkauksen kokeneena, jotta se pelottaa, mutta kyllä siitä toipuu - ole turvallisella mielellä.

• rr...soidsospdaidop

munat on sarjassa ja kasvain on tullu kaveriks

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe