keskosten syömisongelmat

kaksoskeskoset

Hei, meillä on nyt jo 2 vuotiaat keskosina syntyneet kaksoset joista toinen syö jo hyvin sormiruokaa ja toinen vain kakoo jos erehtyy jotakin suuhunsa laittamaan. Onko tähän mitään "poppakonstia" jolla saisi tämän sihtikurkun nopemmin oppimaan pureskelua vai meneekö se vain niin että oppii sitten kun oppii. Mun mielestä 2-vuotias on jo sen ikäinen että pitäisi jo jotakin muutakin syödä kuin pelkkiä hyvin soseutettuja kiinteitä ruokia. Neuvolassa tosin eivät olleet huolissaan asiasta, tosin se tätikin oli siinä vaan sijaisena ja tuntui että puhui lähinnä omista työkuvioistaan ja kyseli meidän parisuhteesta kuin että olisi oikeesti tarkastanut lapset. Kokemuksia?

5

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskosen äiti

Hei! Oletko pyytänyt puheterapeutilta apua? Meillä keskonen, 4v joka edelleen syö soseutettua ruokaa koska kaikki olivat sitä mieltä että kyllä se siitä itestään lähtee. Nyt saimme vihdoin apua puheterapeutilta. Pitkä tie edessä... Jaksamisia teidän perheelle

• .................

2-vuotias on jo niin iso, että hänen pitäisi osata syödä hyvin lusikalla ja lasten haarukalla.

• kaikkiokei?

Tarkistuta lastenlääkärillä tämä sihtikurkku. Ei ole kokemusta keskoskaksosista mutta kolmesta lapsesta kyllä.

• Kaksoskeskoset

no ehken nyt sitten kirjoitin hieman epäselväti, mutta ihan vaan kommenttina tuohon lusikalla itse syömiseen: kyllä hän syö itse sitä sosetta, sormiruokaa eli isompia palasia ollaan tarjottu että tottuisi pureskeluun ja toisella menee nekin jo ihan hyvin eikä ruokaakaan tarvitse niin pieneksi pieniä. lääkärin mukaan keskosilla on usen alitajuinen kakomisreaktio kun on ollut heti syntymän jälkeen koneissa. eli tässä nyt ei ole syömisen opetteluvaikeudesta kyse ;)
      Tuo puheterapeutti vinkki on hyvä, näköjään vie paljon pidempään kuin voisi kuvitella siitä kakomisesta eroon pääseminen. Kiitos

• keskosen äiti

En usko että teillä näin pitkä tie on edessä mitä meillä on ollut. Saatiin apua vaan vähän liian myöhään eli pyydä apua ajoissa niin kakomiset saadaan loppumaan. Puheterapeutti osaa varmasti antaa neuvoja kotiin. Oletko kokeillut raejuustoa? Sitä löytyy nykyään myös pehmeänä. Sillä me siedätetään suun aluetta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      138
      13172
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      82
      3629
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      95
      2904
    4. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      36
      1379
    5. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      1374
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      148
      1309
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1274
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1184
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1071
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      193
      961
    Aihe