keskosten syömisongelmat

kaksoskeskoset

Hei, meillä on nyt jo 2 vuotiaat keskosina syntyneet kaksoset joista toinen syö jo hyvin sormiruokaa ja toinen vain kakoo jos erehtyy jotakin suuhunsa laittamaan. Onko tähän mitään "poppakonstia" jolla saisi tämän sihtikurkun nopemmin oppimaan pureskelua vai meneekö se vain niin että oppii sitten kun oppii. Mun mielestä 2-vuotias on jo sen ikäinen että pitäisi jo jotakin muutakin syödä kuin pelkkiä hyvin soseutettuja kiinteitä ruokia. Neuvolassa tosin eivät olleet huolissaan asiasta, tosin se tätikin oli siinä vaan sijaisena ja tuntui että puhui lähinnä omista työkuvioistaan ja kyseli meidän parisuhteesta kuin että olisi oikeesti tarkastanut lapset. Kokemuksia?

5

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskosen äiti

      Hei! Oletko pyytänyt puheterapeutilta apua? Meillä keskonen, 4v joka edelleen syö soseutettua ruokaa koska kaikki olivat sitä mieltä että kyllä se siitä itestään lähtee. Nyt saimme vihdoin apua puheterapeutilta. Pitkä tie edessä... Jaksamisia teidän perheelle

    • .................

      2-vuotias on jo niin iso, että hänen pitäisi osata syödä hyvin lusikalla ja lasten haarukalla.

    • kaikkiokei?

      Tarkistuta lastenlääkärillä tämä sihtikurkku. Ei ole kokemusta keskoskaksosista mutta kolmesta lapsesta kyllä.

    • Kaksoskeskoset

      no ehken nyt sitten kirjoitin hieman epäselväti, mutta ihan vaan kommenttina tuohon lusikalla itse syömiseen: kyllä hän syö itse sitä sosetta, sormiruokaa eli isompia palasia ollaan tarjottu että tottuisi pureskeluun ja toisella menee nekin jo ihan hyvin eikä ruokaakaan tarvitse niin pieneksi pieniä. lääkärin mukaan keskosilla on usen alitajuinen kakomisreaktio kun on ollut heti syntymän jälkeen koneissa. eli tässä nyt ei ole syömisen opetteluvaikeudesta kyse ;)
      Tuo puheterapeutti vinkki on hyvä, näköjään vie paljon pidempään kuin voisi kuvitella siitä kakomisesta eroon pääseminen. Kiitos

      • keskosen äiti

        En usko että teillä näin pitkä tie on edessä mitä meillä on ollut. Saatiin apua vaan vähän liian myöhään eli pyydä apua ajoissa niin kakomiset saadaan loppumaan. Puheterapeutti osaa varmasti antaa neuvoja kotiin. Oletko kokeillut raejuustoa? Sitä löytyy nykyään myös pehmeänä. Sillä me siedätetään suun aluetta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3139
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1733
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1677
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1535
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe