Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

vasta ½vuoden päästä hoitoon ja tää äiti ihmettelee tyhmiä..

selkko

Lapseni on kohta 1,5kk ja vasta syksyllä hän on menossa päivähoitoon. Taapero on kovin minun perääni, mutta kun minä häippäsen ulos niin isä kelpaa vallanmainiosti.
Eilinen yö meni valvoessa kun ei vain uni tullut ja aloin pähkäilemään ..että miten ihmeessä mun pikkuinen tulee syksyllä pärjäämään päiväkodissa. :D Siis ihan sen takia, että tämä haluaa vieläkin olla erittäin paljon sylissä. Nukahtamiseen menee aikaa ja siitä pitää olla vieressä silittelemässä (ei aina).

..Tuntuu vaan niin hurjalta että toinen viedään sinne ja ei siellä hoitajilla ole aikaa vain yhtä siellä viihdyttää.
Järjellä kun taas yrittää ajatella niin taaperolla on vielä aikaa kasvaa ja siellähän on paljon muita lapsia ja kiinnostus voi herätä vaikka mihin.
Hoidossa hän ei oe paljoaa ollu (tosi vähän) ..ajattelin että kohtapuoliin alkaisin enemmän viemään toista mummolaan vaikka tai johonkin.
Tuntuu vaan niin hassulta, kun luulee ettei oma pieni sylivauva muualla pärjää. Hän on kyllä muutenkin aika vaativat, mutta silti. :D Muiden sylikään ei silloin kelpaa kun minä olen paikalla paitsi tietty isin. Nyt pitäis vaan itse asennoitua, että en ole ainoa ihminen joka lasta voi hoitaa.

Miten muilla "äiti on paras" lapsilla on mennyt päiväkodissa kun sinne ovat päässet/joutuneet?

17

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syksyllä

      Oma lapseni on nyt 1v6 kk ja on myös syksyllä menossa hoitoon ja tämä äiti on myös vähän huolissaan että miten siellä oikein sitten sujuu:(
      Tuntuu itsestäänkin pahalta että oma lapsi on enemmän hoidossa kun kotona vanhempien kanssa, ähhhh!!
      Meidän lapsi on myös kovasti äidin perään, jää hyvin hoitoon esim mummille ja viihtyy tuttujen aikuisten kanssa, mutta vähänkin vieraammat ihmiset saavat lapsen varautuneeksi. Ja sitäkin olen miettinyt kun päiväkodeissahan ne tutut tädit saattavat vaihtua aika tiuhaan.

      Meillä nukkumisen kanssa ei ole ongelmia, mutta syömisen ja ulkoilun kanssa kyllä temppuillaan. Lapsi osaa syödä itse jos haluaa, mutta usein menee pelleilyksi ja vaatii että häntä syötettäisiin. Ja ulkona ei viihdytä ellei saa sitä huomiota mitä päiväkodissa ei varmana saa....

      No onneksi on vielä kesä aikaa olla kotona naperon kanssa. Ja onhan siihen syksyynkin vielä aikaa, että ehkä pikkuisemme "kypsyvät" sinne hoitoon.

    • semmosta se on

      Päiväkotiin 1,9 vuotiaana ja ekat 2 viikkoa täyttää huutoa ja parkumista, sekä lähtötilanteessa, että koko päivän päiväkodissa. Ei syönyt eikä juonut siellä mitään vaan parkui kokoajan. 2 viikon jälkeen alistui kohtaloonsa ja teki takin käännön. Asia siltä osin siis selvä.

    • jtrwfgs

      Meinaatko, että 1,5 VUOTTA?

      Nämä taitaa olla niitä normaaleja äitien mietteitä siinä vaiheessa, kun lapsi on pakko hoitoon laittaa. Meillä kumpikin on lähteneet hoitoon vähän reilu 1v:nä ja ihan kivasti on hoitoelo lähtenyt menemään. Kuopus on ollut haastavampi tapaus ja enemmän äidin perään, hänellä oli vähän takkuisempaa ensimmäisen kuukauden ajan. Meillä kun hoitopäiviä on

    • ????????????????????

      1,5kk vanha ei ole taapero vaan vauva. Hänhän on alle 2 kk vanha eli noin kuusi viikkoinen!

      • Hohhoijakkaa...

        Luulisi, ettei vaadi hirveästi tajuta, että ap:lle on vain lipsahtanut pieni virhe siinä ja lapsi on todellisuudessa puolitoistavuotias. Tekstistä kyllä kokonaisuudessaan ymmärtää, että kyseessä on taapero, ei vauva.


    • wea<frtge

      Nuorimmainen aloitti 1v9kk ja esikoinen 3v3kk iässä osa-aikaisesti 3 päivää viikossa perhepäivähoitajalla, jolla ei edes ollut muita lapsia. Tuntemattomalle tai päiväkotiin en olis pystynyt viemään hoitoon, sillä nytkin teki tosi tiukkaa viedä hoitoon! Multa olis lähteny työ jos en olis palannu vanhaan työhön (työ oli määräaikainen), joten oli pakko palata, jos olis ollu vakituinen työ, en olis vielä palannut! Hyvin meni, mutta huomasin, että 3-v hoidonaloitus meni paremmin kuin kuopuksella. Kannattaa pitää lyhyitä päiviä ja lyhyttä viikkoa, itse tein lyhennettyä työviikkoa ekan vuoden ja se helpotti! Lapset kyllä sopeutuu, mutta toki koti on aina koti ja paras. 2-2.5vvuotias on kuitenkin paljon parempi kuin 1v9kk kuin mitä oma lapseni oli

    • selkko

      Sori, 1,5 vuotiaasta kyse-

    • ...

      Heippa te huolestuneet 1 vuotiaiden äidit. Uskokaa pois tunteenne taaperoiden kohdalla on aivan normaali ja juuri sitä mitä tämän ikäinen lapsi äidiltään tarvitsee.Luottakaa siihen että taaperonne tarvitsee vielä juuri stä miltä teistä tuntuu.Teitä on tukemassa varsin luotettava ymmärrys jatutkimus lasten eri ikävaiheista ja niihin liittyvistä tarpeista.
      Juuri tämä teidän tunne auttaa teitä myös löytämään parhaan mahdollisen hoitomuodon lapsellenne.Älkää ihmeessä antako muiden hävittää teissä tätä lapselle niin arvokasta suojelua. Tsemppiä teille, ei ole helppo uskoa itseensä kaiken painostuksen keskellä.

      • ewazwef

        "Juuri tämä teidän tunne auttaa teitä myös löytämään parhaan mahdollisen hoitomuodon lapsellenne." Veikkaan ja tiedän, että suurin osa äideistä ei oikeasti haluaisi viedä lapsia hoitoon alle 3-v ja olisi kotona (tai mies kotona) jos se olisi taloudellisesti mahdollista! Jos kaikki tekisivät ratkaisun äidinvaiston perusteella, kukaan ei veisi lasta hoitoon! Myös se vaikuttaa, haluaako mies naisen olevan kotiäidin tai menettävän työn asian takia ja onko naisella vakityöpaikka vai onko yrittäjä, määräaikainen tms. jossa ei voi olla pois menettämättä työtä.


      • ...
        ewazwef kirjoitti:

        "Juuri tämä teidän tunne auttaa teitä myös löytämään parhaan mahdollisen hoitomuodon lapsellenne." Veikkaan ja tiedän, että suurin osa äideistä ei oikeasti haluaisi viedä lapsia hoitoon alle 3-v ja olisi kotona (tai mies kotona) jos se olisi taloudellisesti mahdollista! Jos kaikki tekisivät ratkaisun äidinvaiston perusteella, kukaan ei veisi lasta hoitoon! Myös se vaikuttaa, haluaako mies naisen olevan kotiäidin tai menettävän työn asian takia ja onko naisella vakityöpaikka vai onko yrittäjä, määräaikainen tms. jossa ei voi olla pois menettämättä työtä.

        Jos on pakko pistää taaperoikäinen hoitoon voi sen järjestää mahdollisen hyvällä tavalla ja juuri tässä siitä äidinvaistosta hyötyä onkin. Äiti joka huolissaan taaperostaan ottaa selvää vaihtoehdoista ja muutenkin kaikesta mahdollisesta mitä hoito näin pienelle tuo mukanaan ja valitsee sitten sen joka tuntuu hyvältä . joka ei välttämättä ole se "mitä kaikki muutkin tekevät".

        Eikä kyllä oikein pidä paikkaansa että kukaan ei veisi taaperoitaan hoitoon jos pystyisivät valitsemaan. On varsin tavallista nykyään että äidit vievät taaperonsa hoitoon vaikka ovat kotona työttömänä tai vauvan kanssa ja myös että äidit eivät yksinkertaisesti jaksa olla kotona pitmpään ja haluavat palata töihin vaikkei pakko vielä olisikaan.


    • niinpäs niin

      Olen päiväkodissa ollut töissä, lapseni on samanikäinen kuin sinulla ja meillä on ihan sama tilanne :).
      Töihin pitäisi alkaa palailemaan, mutta viivyttelen aloittamista. Tiedän, että lapseni pärjää ja oppii nopeasti päiväkodin tavoille. Minä vain haluan olla lapseni kanssa pitempään kotona ja antaa hänelle läheisyyttä ja hellyyttä vielä vähän kauemmin. Päiväkodissa työskentelevät ammattilaiset ammattilaisten ottein, mutta eivät he lapsille hellyyttä ja silittelyjä juurikaan anna.
      Lisäksi ajatus, että hoitaisin toisten lapsia sillä aikaa, kun jotku hoitaisivat omaani, on täysin järjetön.
      Vielä kun miettii, kuinka neljältä-viideltä pääsisin töistä, hakisin lapseni hoidosta, siitä ehkä ruokakaupan kautta ruokapöytään niin kappas kohtahan se onkin jo lapsen nukkumaanmenoaika ja vielä pitäisi imuroida ja laittaa koneeseen pyykkiä, mahdollisesti jopa kolata piha, käyttää koira ulkona... Rahallisesti tämä aika on todella niukkaa, mutta onneksi juuri ja juuri pärjätään. Loppuelämä on sitten aikaa tienata.

      • niinpäs niin

        Ja vielä edelliseen lisäys:
        Olen nähnyt paljon sitä, että lapsen sanotaan olevan kotona hankala ruokapöydässä/nukkumaanmennessä/tms. mutta todella, todella harva lapsi temppuilee niissä tilanteissa päiväkodissa. Päiväkodissa on tietyt säännöt ja niistä pidetään kiinni, joten lapset tietävät, ettei ole mitään naruja mistä vedellä tai vedota mihinkään ihmeellisyyksiin, joten ne tilanteet ovat toimineen melkein 100%:sti.
        Mutta hellyyttä, sitä ei valitettavasti näy juurikaan päivähoidoissa :( Onneksi ymmärrän nyt paremmin tämän, jotta v oin edes omassa työssäni ottaa tämän asian huomioon.


      • Lapsirakas
        niinpäs niin kirjoitti:

        Ja vielä edelliseen lisäys:
        Olen nähnyt paljon sitä, että lapsen sanotaan olevan kotona hankala ruokapöydässä/nukkumaanmennessä/tms. mutta todella, todella harva lapsi temppuilee niissä tilanteissa päiväkodissa. Päiväkodissa on tietyt säännöt ja niistä pidetään kiinni, joten lapset tietävät, ettei ole mitään naruja mistä vedellä tai vedota mihinkään ihmeellisyyksiin, joten ne tilanteet ovat toimineen melkein 100%:sti.
        Mutta hellyyttä, sitä ei valitettavasti näy juurikaan päivähoidoissa :( Onneksi ymmärrän nyt paremmin tämän, jotta v oin edes omassa työssäni ottaa tämän asian huomioon.

        Empatiakyvyttömien, kylmien ja tunneälyltään vajavaisten ihmisten ei pitäisi hakeutua lastenhoitoalalle. :(


    • imho

      nyt kun oma lapseni on sen 3v, niin olen äärettömän tyytyväinen että en vienyt alle 3vnä lainkaan hoitoon. (Lapsenvahdilla oli eka kerran pari tuntia 1v6kk iässä ja harvakseltaan sen jälkeen lyhyitä aikoja; yökylässä oli tätinsä luona ekaa kertaa, omasta aloittteesta, hieman vajaa 3vnä) ja koskaan ei ole tarvinnut itkevää lasta jättää!! Lapsi ja minä voidaan hyvin. (ei ehkä taloudellisesti, mutta muuten :D). Se kehitys 2-3vnä on niin hurjaa. Tämän ratkaisun kanssa on hyvä olla. Vastahan tuo pieni on tissin syönnin jättänyt poies :D Toki ymmärrän että jotkut jäävät totaaliyh:ksi ja lähellä eiole hyvää tukiverkkoa. Mutta en silti nää mitään syytä miksi kenenkään olisi pakko tai kannattaisi viedä alle 3v hoitoon.

      • Minä ja vain minä

        KENELLÄKÄÄN ei ole PAKKO vielä lasta hoitoon. Ei niin kenelläkään. Asiat voi AINA järjestää niin, että voi olla kotona lapsen kanssa. Suomessa on kohtuu hyvin toimiva sosiaalitukijärjestelmä. Laiskat, jotka eivät jaksa olla lapsensa kanssa kotona menevät töihin, että voivat siellä rentoutua ja olla muiden aikuisten kanssa.

        Itse vein lapseni 1 vuotiaana töihin, kun en jaksanut kitkuttaa pienillä tuloilla, vaikka olisi niillä pärjännyt. Minulla on asuntolaina, autolaina.. muutamia kulutusluottoja jne. normi juttuja ja haluisin vaan enemmän rahaa, jotta voin osteskella vaatteita, tavaroita, leluja jne jne. Ja olen myös muutenkin huono kasvattaja, joten ammattilaiset päiväkodissa auttavat saamaan taaperostani edes jotenkin yhteiskunta kelpoisen


      • ...
        Minä ja vain minä kirjoitti:

        KENELLÄKÄÄN ei ole PAKKO vielä lasta hoitoon. Ei niin kenelläkään. Asiat voi AINA järjestää niin, että voi olla kotona lapsen kanssa. Suomessa on kohtuu hyvin toimiva sosiaalitukijärjestelmä. Laiskat, jotka eivät jaksa olla lapsensa kanssa kotona menevät töihin, että voivat siellä rentoutua ja olla muiden aikuisten kanssa.

        Itse vein lapseni 1 vuotiaana töihin, kun en jaksanut kitkuttaa pienillä tuloilla, vaikka olisi niillä pärjännyt. Minulla on asuntolaina, autolaina.. muutamia kulutusluottoja jne. normi juttuja ja haluisin vaan enemmän rahaa, jotta voin osteskella vaatteita, tavaroita, leluja jne jne. Ja olen myös muutenkin huono kasvattaja, joten ammattilaiset päiväkodissa auttavat saamaan taaperostani edes jotenkin yhteiskunta kelpoisen

        Näinhän se juuri on, meitä on vanhempia moneen lähtöön kaikilla meillä omat kokemuksemme omasta lapsuudesta jotka vaikuttavat siihen miten koemme yhdessäolon oman lapsemme kanssa eri ikävaiheissa. On siis aivan turhaa kokea syyllisyyttä tai verrata itseään pullan tuoksuisiin äiteihin. Toivonmukaan päiväkodit todella joskus tulevaisuudessa pystyvät tarjoamaan juuri sen kaltaisen tuen joka mahdollistaa kaikille hyvän tunteen omasta vanhemmuudestaan merkitsevässä yhteistyössä päiväkodin kanssa.


      • Minä ja vain minä
        Minä ja vain minä kirjoitti:

        KENELLÄKÄÄN ei ole PAKKO vielä lasta hoitoon. Ei niin kenelläkään. Asiat voi AINA järjestää niin, että voi olla kotona lapsen kanssa. Suomessa on kohtuu hyvin toimiva sosiaalitukijärjestelmä. Laiskat, jotka eivät jaksa olla lapsensa kanssa kotona menevät töihin, että voivat siellä rentoutua ja olla muiden aikuisten kanssa.

        Itse vein lapseni 1 vuotiaana töihin, kun en jaksanut kitkuttaa pienillä tuloilla, vaikka olisi niillä pärjännyt. Minulla on asuntolaina, autolaina.. muutamia kulutusluottoja jne. normi juttuja ja haluisin vaan enemmän rahaa, jotta voin osteskella vaatteita, tavaroita, leluja jne jne. Ja olen myös muutenkin huono kasvattaja, joten ammattilaiset päiväkodissa auttavat saamaan taaperostani edes jotenkin yhteiskunta kelpoisen

        Heh, pitää korjata vielä tuo hassun hauska kirjoitusvirhe :D Eli vein lapseni 1 vuotiaana tietenkin hoitoon! En sentään töihin.. vaikka.. lisää rahaahan siitäkin saisi, kun pistäis pienestä heti hommiin =D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe