Huoltoyhtiö laskuttaa tekemättömästä työstä

Miten on

Hei!

Mitä voin tehdä, kun huoltoyhtiö lähettää useiden tuhansien eurojen laskun lumitöistä joka kuukausi, vaikka lunta ei ole satanut lainkaan?

Taloyhtiö on kuulemma tehnyt sopimuksen, jossa meitä osakkaita rahastetaan tuli lunta eli ei.

Miten voi olla näin? Eihän ok-taloissakaan makseta tekemättömästä työstä!

126

6279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luki.

      No ei makseta ei.

      Älä kuule maksa sinäkään enään vaan myy se kämppä venäläisille jos niille edes kelpaa pelkkä paperi,siinä kun ei saa maaluetta kaupanmukana.

      • neuvvojeesus

        "Miten voi olla näin?"

        Tämän vuoksi.

        "Taloyhtiö on kuulemma tehnyt sopimuksen, jossa meitä osakkaita rahastetaan tuli lunta eli ei."

        Ei ole käsittääkseni lainkaan harvinainen soppari, ja kuten joku sanoikin, toimii myös toiseen suuntaan. Eli runsaslumisina talvina hinta pysyy samana.


      • neuvvojeesus kirjoitti:

        "Miten voi olla näin?"

        Tämän vuoksi.

        "Taloyhtiö on kuulemma tehnyt sopimuksen, jossa meitä osakkaita rahastetaan tuli lunta eli ei."

        Ei ole käsittääkseni lainkaan harvinainen soppari, ja kuten joku sanoikin, toimii myös toiseen suuntaan. Eli runsaslumisina talvina hinta pysyy samana.

        Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat euroopan tyhmin kansa. Näyttää olevan.
        Kuka hullu menee tekemään tuollaisen sopimuksen??!!


      • e5t67yk
        scabbi kirjoitti:

        Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat euroopan tyhmin kansa. Näyttää olevan.
        Kuka hullu menee tekemään tuollaisen sopimuksen??!!

        Tutkimuksen mukaan scabbi on maailman tyhmin mies.


      • Huhtamo
        scabbi kirjoitti:

        Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat euroopan tyhmin kansa. Näyttää olevan.
        Kuka hullu menee tekemään tuollaisen sopimuksen??!!

        Hi,hi toiset ostavat ilmaa ja toiset taas maksavat tekemättömistä töistä.-Hmm-Kuulostaa ihan kohtuulliselta kehäkulmilla.


      • Helppoa sopparia.
        scabbi kirjoitti:

        Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat euroopan tyhmin kansa. Näyttää olevan.
        Kuka hullu menee tekemään tuollaisen sopimuksen??!!

        ""Kuka hullu menee tekemään tuollaisen sopimuksen??!!""

        No sanon asioista tietävänä että huoltoyhtiöiden "voitelemat" isännöitsijät tekevät tuollaisia sopimuksia. Hyöty heille molemman puoleinen. Mutta ei asukkaille :)


      • trollialoitus..
        Helppoa sopparia. kirjoitti:

        ""Kuka hullu menee tekemään tuollaisen sopimuksen??!!""

        No sanon asioista tietävänä että huoltoyhtiöiden "voitelemat" isännöitsijät tekevät tuollaisia sopimuksia. Hyöty heille molemman puoleinen. Mutta ei asukkaille :)

        Näinhän se menee, jos taloyhtiön hallitus antaa isännöitsijälle vapaat kädet. Taitaa monilta unohtua se, että isännöitsijä on taloyhtiön renki. Asioista mitään ymmärtämättömät luulee että isännöitsijä on junalasta seuraava ja sitä on toteltava, vaikka tekisi kuinka hulluja päätöksiä.


    • Savander

      Itseäni on askarruttanut miksi tiemaksua peritään vaikka tie ei ole ajettavassa kunnossa. Samoin jätemaksuja menee vaikka vien jätteeni huoltoasemalle tai levähdyspaikalle.

      • johas on....

        Eiköhän huoltoasemalta ja levähdyspaikaltakin se poiskuskaaminen maksa. Muitten kustannuksellako meinasit jätteistäsi päästä eroon???


      • muistelia
        johas on.... kirjoitti:

        Eiköhän huoltoasemalta ja levähdyspaikaltakin se poiskuskaaminen maksa. Muitten kustannuksellako meinasit jätteistäsi päästä eroon???

        Levähdyspaikkojen pöntöt on poistettu kauan sitten kun niihin tuli liikaa roskia.


      • Ja sen kyllä
        muistelia kirjoitti:

        Levähdyspaikkojen pöntöt on poistettu kauan sitten kun niihin tuli liikaa roskia.

        huomaa kun katselee sitä ympäristöä siinä. On kuin kaatopaikka.


      • KALLE KELLO

        Savander.... viet jätteesi huoltoasemalle tai levähdyspaikalle.. Niin, sinä kuulutkin siihen luuseriporukkaan, joka vie jätteensä muiden roskiksiin ja maksattaa ne muilla. Sinunlaisesi jättää myös ne ongelmajätteet (akut, jääkaapit, öljyt ym) pitkin metsiä, bussipysäkkejä (näitäkin olen nähnyt) ja sinne ja tänne.. Kehtaat vielä kirjoittaakin. Olet luuseri


      • Jäätävää touhua
        Ja sen kyllä kirjoitti:

        huomaa kun katselee sitä ympäristöä siinä. On kuin kaatopaikka.

        Mun mielestä eroa ei entiseen ole, oli levikkeellä jäteastiaa tai ei. Samalla tavalla ne paskat mätettiin siihen roskiksen viereen kuin nytkin.


      • pekka2
        muistelia kirjoitti:

        Levähdyspaikkojen pöntöt on poistettu kauan sitten kun niihin tuli liikaa roskia.

        Se on tosi että roskaastiat on poistettu levähdyspaikoilta jo vuosia sitten ? Ajan muuten Oulusta turkuu monta kertaa viikossa ja olen huoannut tämän vuosia sitten Tässä varmaan luullaan säästävän Mutta luulisin että roskat heitetään tienvarsille ja ei niitä kukään sieltä ilman edestä poimi pois?


    • Luki.

      "Itseäni on askarruttanut miksi tiemaksua peritään "

      -No olet ostanut väärästä paikkaa,kovin moni ei joudu maksamaan tie maksuja.

      "Samoin jätemaksuja menee vaikka vien jätteeni huoltoasemalle tai levähdyspaikalle."

      -Kakki juontaa eu:lainsäädäntään eli maksat huoneisto asukkaana yhtiövastikkeessa tämän ja kiinteistön omistajana sopimallasi sopimuksella,voit siis jättää maksamatta joka kuukausi mutta kesä kuukausina joudut maksamaan muutamasta kuukaudesta.

      Toinen vaihto ehto olisi että viet jätteesi alueesi jätepisteeseen ja maksat vuosi maksun kyseiseen kuntaan tai kaupunkiin.

      Eli mikä näistä on halvin?sovit käynin vaan kesä aikaan jolloin säästyy rahaa rutkasti.

      Tiemaksun voit kiertää niin että muutat eli myyt kohteen tai mikäli sinulla on omantien osuus vähintään 500m niin lainsäädännössä on pykälä jossa kunta tai kaupunki maksaa sinulle ja tässäkin sinulle jää rahaa käteen enemmän kuin maksuja vuositasolla.

      Voittajana olet sinä.

      • Ai ihan että

        "mikäli sinulla on omantien osuus vähintään 500m niin lainsäädännössä on pykälä jossa kunta tai kaupunki maksaa sinulle"

        Mikä kohta? Eipä muuten löydy. Tiekuntaan tarvitaan enemmän kuin yksi osakas.


      • Luki.
        Ai ihan että kirjoitti:

        "mikäli sinulla on omantien osuus vähintään 500m niin lainsäädännössä on pykälä jossa kunta tai kaupunki maksaa sinulle"

        Mikä kohta? Eipä muuten löydy. Tiekuntaan tarvitaan enemmän kuin yksi osakas.

        "Ai ihan että"

        Jos sinulla on yksityistie ja sen pituus on vähintään 500m ja asut sen tien päässä,saat maksun siitä kunnalta tai kaupungilta.

        Eli saat korvauksen kun asut sielä tiehoitoa vastaan vaikkei sinulla kuluisi kun auraamiseen kuluja,sehän lienee vuositasolla suurin kulu erä.

        Tänä vuonna ei tietenkään ole paljoa kuluja enään mutta korvauksen saa.


    • kari789

      Tuo taitaa olla yleinen käytäntö, että maksetaan vakiosumma tuli lunta tai ei.

      Tuosta on taloyhtiölle se hyöty, että tiedetään ennakkoon lumitöiden hinta, joten vastikekin voidaan siltä osin laskea ennakkoon.

      Ehkä ne lumityöfirmatkin joutuu maksamaan siitä, että on henkilöitä tarvittaessa käytettävissä.

      Olisitko sinä talven ilmaiseksi varalla odottamassa, josko niitä lumitöitä sattuisi tulemaan.

      • pawe

        kyllä noita työmiehiä on rivissä tulossa lisää! noilla aloilla ei palkkoja maksella lumen odottelusta työntekijälle! vaan isäntä käärii ne omaan taskuun... sanoi työehtosopimus mitä tahansa


      • Kustaa Lärvätsalo

        Näin se menee, täytyyhän budjetissa pysyä, siksi tuo käytäntö varmaan valittu. Tänä talvena tuollaisesta sopimuksesta porajaa taloyhtiön asukkaat. Runsaslumisina talvina taas porua lykkää urakoitsijat. Joten, TASAN EI MENE NALLEKARKIT TÄNÄKÄÄN TALVENA. Jos alkuperäistä kommentoijaa ketuttaa, niin hommaa pihaasi lumitykki, niin saat hommia lumenauraajalle.


    • Vuodet veljeksiä

      Muistelehan viime talvea. Ei lasku ollut sen suurempi, vaikka työtä tehtiin varmaan enemmän kuin piti. Tehkää tuntityösopimus, jos kiinteähintainen urakka ei kelpaa.

    • ojopå

      Opetelkaa suomen kieltä edes sen verran, että oppisitte yhdyssanat! Ärsyttävää lukea. Koskee lähes jokaista kirjoittajaa.

      Toki tekstien sisällöstäkin on yleensä pääteltävissä jotain kirjoittajan henkisestä kypsyydestä ja sitä taustaa vasten voi kyllä olla paljon vaadittu. Ne yhdyssanat...

      • YliPäällikkö

        Jos ei ole asiaa voi myös vaieta.


      • Näin

        yhdys-sanat. Väliviivalla =//


      • 67rklyuk

        "Toki tekstien sisällöstäkin on yleensä pääteltävissä jotain kirjoittajan henkisestä kypsyydestä"

        Hahaha niimpä. Lueppa viestisi tarpeeksi monta kertaa ymmärtääksesi.


      • Isopertsa

        ojopån henkisenkypsyyden kertoo hänen omin pikkukätösin kirjottama viesti, joka ei koske aihetta laisinkaan :) ojopå on varmaan työtön ilmaisun opettaja!


      • syö hedelmiä!

        Ooolen Oomeena, oolen oomena, pyöreä ja maukas oomena!


      • Wolfcare
        syö hedelmiä! kirjoitti:

        Ooolen Oomeena, oolen oomena, pyöreä ja maukas oomena!

        Ole sitten vaikka oomenena mutta pukedu sillä oomenenat halkevat pakkasessa.


      • Näinkö?
        Wolfcare kirjoitti:

        Ole sitten vaikka oomenena mutta pukedu sillä oomenenat halkevat pakkasessa.

        Posket punaisena ja siemenet sisällä?


    • dkdkdkkd

      Kannattaa kaivaa esiin huoltoyhtiön kanssa tehty sopimus, sieltä selviää mitä sovittu. Lumitöistä voidaan laskuttaa tunti tunnilta tai kiinteä summa kuukausittain. Jos lunta tulee paljon, kiinteä summa tullee halvemmaksi, jos taas lunta ei sada, huoltoyhtiö säästää sievoisen summan.

    • tavallinen käytäntö

      Miten näin voi olla?
      Itsehän tuohon vastasit: "Taloyhtiö on kuulemma tehnyt sopimuksen, jossa meitä osakkaita rahastetaan tuli lunta eli ei"

      Mitäkö tehdä?
      Tehkää toisenlainen sopimus ensi talveksi ja ristikää kätenne ettei lunta tulisi..

    • 0lli

      Johan on vaikeeta jos yhdys sanat pilaa päiväsi taitaa se henkinen tasapaino reistailla sulla enempi kuin muilla

    • Omistava luokka

      Ihan selvästi provokatiivinen aloitus taas! Ei kukaan voi olla noin ääliö, että kuvittelee minkään huoltoyhtiön suostuvan tekemään erillissopimusta sellaisille talville, jolloin ei tule lunta kuin parina kuukautena! Ainakin minä alan yrittäjänäkin toimineena olisin joutunut laittamaan väkeä pihalle vähälumisina talvina. Ja sitten taas runsaslumisina talvina ei saisi kunnollista työväkeä. Uskon ettei kirjoittaja ole edes mikään porvari, muuten ei asuisi kerros- tai rivitalossa. Joten aina vaan hullumpi ajatus työväestön ( todennäköisesti työtön ) edustajalta sahata sitä oksaa, jolla itsekin istuu! Siksi toiseksi, näkee ettet ole muutenkaan omistavaa luokkaa, edes omakotitaloa et liene koskaan omistanut etkä tuolla järjellä tule omistamaankaan! En ole vielä tähän ikääni nähnyt, että kukaan omakotiasuja teettäisi lumityöt vieraalla! Eli, kun sanot ettei omakotitalossakaan makseta tekemättömästä työstä, niin eipä siellä kukaan maksa tehdystäkään työstä, vaan omistaja tekee ne tietenkin itse. Ei noin tyhmän aloittajan pitäisi päästä tänne edes provoja kirjoittelemaan. Mutta- sehän on taas ylläpidon vika, kun eivät "muka " ehdi vahtia mitä täällä kirjoitellaan! Miksei ihmeessä tänne pidä vaatia pääsyä pankkitunnuksilla? Jäisi nämä luuserit ulkopuolelle, koska eihän niillä edes ole pankkitunnuksia! Tähän se tulee menemään Suomi24:kin, pidän siitä itse huolen ja otan yhteyttä ylläpitoon niin monta kertaa, että kirjautuminen pankkitunnuksilla toteutuu. Sitten saavat perustaa kaikki ääliöt ja luuserit täysin oman keskuselupalstansa, mikäli sitä enää voi "keskustelupalstaksi " kutsua näillä älyn jättiläisillä !

      • asssssssssssss

        Sen lumihomman ei tarvitse kuulua välttämättä huoltoyhtiön töihin.
        Tietysti voi olla vaikeaa saada kaupungissa erikseen jotain traktorimiestä apuun.
        Ei ainakaan nopeasti, kun on kova kysyntä joka puolella lumityöntekijöistä.


      • erimieltä tosiasioi.

        Totta puhut vaikka paskaa jauhat ja sille hais. Taidat olla tehnyt konkan ja
        vetänyt sukusikin kuseen. Ole vain nyt iloisilla mielin jatkossakin!


      • Ok-Loordi

        Kyllä ok-taloonkin voi palkata lumityöt tekemään, muistan kun itse olin vielä ala-asteikäinen niin pari vuotta vanhempi serkkupoikani teki naapureille lumitöitä muutamalla kymmennellä markalla, toki se meni "pimeästi" silloin mutta ei varmaan kukaan ajatellut että se olisi kovin väärin jos naapurin poika kysyy että saako 10 markkaa jos lapioi ja kolaa lumet pihalta.

        Eräälle tutulleni taas naapurin pappa teki lumityöt traktorilla kun oli maalaistalo naapurissa, samalla kun itseltään naapuri ajeli lumet niin teki naapurille, hinta taisi olla 20 euroa kuukaudessa talvisin.

        Eli kyllä ok-talossa voi teettää töitä ja pääsee useimmiten todella halvalla.

        Toisella naapurilla kävi taas tuttu sukulaispoika ajamassa nurmikon kesäisin kun olivat lomamatkalla ja taisivat maksaa 20 euroa kuukaudessa hommasta. Kerrostalossa sekin maksaisi huoltoyhtiön tekemänä varmaan satasia per kesä per asukas.

        Taitaa nimimerkki "Luki" käyttää hänkin jotain tuttua joissain töissä aionakin toisella kiinteistöllään, joskus jopa ilmaiseksi kysymättä käynyt naapuri traktorilla lumityöt hoitamassa.


        Sir Ok-Loordi


      • Omanonnensa seppä

        Mie tykkään vähempiosaisista yrittäjistä.
        PS niillä on puhtia ja rahhoooooooooo.
        Ja asuvat omakotitaloloissaan.


      • Omistava luokka
        erimieltä tosiasioi. kirjoitti:

        Totta puhut vaikka paskaa jauhat ja sille hais. Taidat olla tehnyt konkan ja
        vetänyt sukusikin kuseen. Ole vain nyt iloisilla mielin jatkossakin!

        " erimieltä tosiasioi." En tiedä vastasitko minulle ja myönsit, että totta puhun. Ei kai sieltä kuitenkin pilkahdellut kateus, kun konkurssia minulle tyrkytit? Ei se niin mennyt, vaan päätin jo kolmekymppisenä, että teen niin paljon töitä, että minulla on varaa jäädä oloneuvokseksi viiskymppisenä. Säästin hyvät omaeläkkeet ja niitä alan saamaan ulos muutaman vuoden päästä. Omistavaa luokkaa minusta tuli oikeastaan yhtiöni myynnin jälkeen. En vetänyt sukulaisiani kuseen, vaan muutama niistä on edelleenkin edellisen yhtiöni palveluksessa. Ostin Kaliformiasta edullisen huvilan ja siellä olen vaimon kanssa talvet ja kesät Suomessa. Kateuteen olen tottunut, mutta nautin tavallaan, koska olen tysin itseni herra, saan tehdä toki töitätkin, jos huvittaa :) Lähden aina siitä, että " kateus on ansaittava, mutta säälin saa ilmaiseksi " Terveenä ja vapaana on helppo olla iloisin mielin! Menehän sinä e.t. sinäin iloisin mielin sinne sahallesi töihin tai missä nyt lienetkin, joka tapauksessa oletan, että yksitoikkoisissa vaihetöissä:) ! Minä tulin sen verran Suomessa käymään näin talvella, että käväisen mökilläni ja menen pilkille ! Ja täällä suomi24:ssä tietenkin piti käydä kurkkaamassa onko taso yhtään noussut: EI OLE ! Ja laskee entisestään, kun minä lähden... :)


      • erimieltä tosiasioi.
        Omistava luokka kirjoitti:

        " erimieltä tosiasioi." En tiedä vastasitko minulle ja myönsit, että totta puhun. Ei kai sieltä kuitenkin pilkahdellut kateus, kun konkurssia minulle tyrkytit? Ei se niin mennyt, vaan päätin jo kolmekymppisenä, että teen niin paljon töitä, että minulla on varaa jäädä oloneuvokseksi viiskymppisenä. Säästin hyvät omaeläkkeet ja niitä alan saamaan ulos muutaman vuoden päästä. Omistavaa luokkaa minusta tuli oikeastaan yhtiöni myynnin jälkeen. En vetänyt sukulaisiani kuseen, vaan muutama niistä on edelleenkin edellisen yhtiöni palveluksessa. Ostin Kaliformiasta edullisen huvilan ja siellä olen vaimon kanssa talvet ja kesät Suomessa. Kateuteen olen tottunut, mutta nautin tavallaan, koska olen tysin itseni herra, saan tehdä toki töitätkin, jos huvittaa :) Lähden aina siitä, että " kateus on ansaittava, mutta säälin saa ilmaiseksi " Terveenä ja vapaana on helppo olla iloisin mielin! Menehän sinä e.t. sinäin iloisin mielin sinne sahallesi töihin tai missä nyt lienetkin, joka tapauksessa oletan, että yksitoikkoisissa vaihetöissä:) ! Minä tulin sen verran Suomessa käymään näin talvella, että käväisen mökilläni ja menen pilkille ! Ja täällä suomi24:ssä tietenkin piti käydä kurkkaamassa onko taso yhtään noussut: EI OLE ! Ja laskee entisestään, kun minä lähden... :)

        Taitaa ihan toi härmän auringonpaiste sekoittanut ja tall - elikä savolaisen
        taimaassa käynti. Koita nyt ryhdistäytyä. Olen vain tossa pelaillut muutamat
        vuodet "sahallani" että silleen . Ja pelailen jatkossakin. Passi minullakin on kovassa käytössä. Saha muuten toimii passin kanssakin.


      • erimieltä tosiasioi
        erimieltä tosiasioi. kirjoitti:

        Taitaa ihan toi härmän auringonpaiste sekoittanut ja tall - elikä savolaisen
        taimaassa käynti. Koita nyt ryhdistäytyä. Olen vain tossa pelaillut muutamat
        vuodet "sahallani" että silleen . Ja pelailen jatkossakin. Passi minullakin on kovassa käytössä. Saha muuten toimii passin kanssakin.

        Tais lähtee sinne KALIFORMIAAN.


      • Omistava luokka
        erimieltä tosiasioi kirjoitti:

        Tais lähtee sinne KALIFORMIAAN.

        Olen siitä onnellisessa asemassa ettei minun tarvitse enää ryhdistäytyä vaan saan olla ihan niin kuin itsestäni parhaalta tuntuu! Minulla on jopa varaa kirjoitusvirheisiin. Kovin vähiin on kommentotavasi jäänyt, jos tuo kirjoitusvirheeni oli ainoa :) Hyvä huomio kuitenkin, saat 10 p ja papukaijamerkin! Jo filosofi Agrippa sanoi joskus ensimmäisellä vuosisadalla: " Ne sutor supra crepidem " eli " suutari pysyköön lestissään " eli saattaisi kannattaa vielä hieman lueskella vaikkapa sitten filosofiaa... Vaikka - kukas ne rupuhommat tekisi, jos kaikista tulisi intellektuelleja! Saha vaan tukevasti käteen! Suomi tarvitsee vielä raavaan työn tekijöitäkin.... Olen joskus lähtenyt täällä keskustelemaan jokun juntin kanssa. Sitten, kun on mennyt väittelyksi niin kaverin huomattua, että jää toiseksi ja nolaa itsensä sivistymättömyytensä takia, alkaa sättiä ja kiroilla, raivostuu ja siloin on peli pelattu!
        Minä noudatan sanontaa: " Si vist pacem, para bellum "... Pitääkin tästä lähteä lukemaan latinaa... Terveisiä vaan Kuhmon Lentiiraan!


      • s24 ei älykkäille

        Totta puhut. Aloittaja on harvinaisen tyhmä mutta kyllä niitä kerrostaloihin mahtuu useita muitakin. Mutta helpompaa olisi jos fiksut siirtyisivät omille palstoilleen, sillä luulen, että tämä suomi 24 on juuri tuo mainitsemasi "saavat perustaa kaikki ääliöt ja luuserit täysin oman keskuselupalstansa"-palsta.


      • erimieltä tosiasioi
        Omistava luokka kirjoitti:

        Olen siitä onnellisessa asemassa ettei minun tarvitse enää ryhdistäytyä vaan saan olla ihan niin kuin itsestäni parhaalta tuntuu! Minulla on jopa varaa kirjoitusvirheisiin. Kovin vähiin on kommentotavasi jäänyt, jos tuo kirjoitusvirheeni oli ainoa :) Hyvä huomio kuitenkin, saat 10 p ja papukaijamerkin! Jo filosofi Agrippa sanoi joskus ensimmäisellä vuosisadalla: " Ne sutor supra crepidem " eli " suutari pysyköön lestissään " eli saattaisi kannattaa vielä hieman lueskella vaikkapa sitten filosofiaa... Vaikka - kukas ne rupuhommat tekisi, jos kaikista tulisi intellektuelleja! Saha vaan tukevasti käteen! Suomi tarvitsee vielä raavaan työn tekijöitäkin.... Olen joskus lähtenyt täällä keskustelemaan jokun juntin kanssa. Sitten, kun on mennyt väittelyksi niin kaverin huomattua, että jää toiseksi ja nolaa itsensä sivistymättömyytensä takia, alkaa sättiä ja kiroilla, raivostuu ja siloin on peli pelattu!
        Minä noudatan sanontaa: " Si vist pacem, para bellum "... Pitääkin tästä lähteä lukemaan latinaa... Terveisiä vaan Kuhmon Lentiiraan!

        Olface excrementa mea,non valeo!


      • KALLE KELLO
        Omistava luokka kirjoitti:

        Olen siitä onnellisessa asemassa ettei minun tarvitse enää ryhdistäytyä vaan saan olla ihan niin kuin itsestäni parhaalta tuntuu! Minulla on jopa varaa kirjoitusvirheisiin. Kovin vähiin on kommentotavasi jäänyt, jos tuo kirjoitusvirheeni oli ainoa :) Hyvä huomio kuitenkin, saat 10 p ja papukaijamerkin! Jo filosofi Agrippa sanoi joskus ensimmäisellä vuosisadalla: " Ne sutor supra crepidem " eli " suutari pysyköön lestissään " eli saattaisi kannattaa vielä hieman lueskella vaikkapa sitten filosofiaa... Vaikka - kukas ne rupuhommat tekisi, jos kaikista tulisi intellektuelleja! Saha vaan tukevasti käteen! Suomi tarvitsee vielä raavaan työn tekijöitäkin.... Olen joskus lähtenyt täällä keskustelemaan jokun juntin kanssa. Sitten, kun on mennyt väittelyksi niin kaverin huomattua, että jää toiseksi ja nolaa itsensä sivistymättömyytensä takia, alkaa sättiä ja kiroilla, raivostuu ja siloin on peli pelattu!
        Minä noudatan sanontaa: " Si vist pacem, para bellum "... Pitääkin tästä lähteä lukemaan latinaa... Terveisiä vaan Kuhmon Lentiiraan!

        Niinpä niin "omistava luokka" ts ylennät itsesi. No, olen tässä jonkinverran tavannut ns parempia ihmisiä, ja hehän eivät vaivaudu kirjoittelemaan tällaisilla palstoilla. Ei heidän tarvitse tuoda paremmuuttaan esiin, ovat hyvinkin tavanomaisia ja huomaamattomia. Mutta sitten taas nämä nousukasjupit joiden visat natisee liitoksissa, niin heidän on pakko tuoda itseään esille jokapaikassa ja joka asiassa. Arvaas, kumpaan minä sinut luokittelen?


      • uuutelen
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Niinpä niin "omistava luokka" ts ylennät itsesi. No, olen tässä jonkinverran tavannut ns parempia ihmisiä, ja hehän eivät vaivaudu kirjoittelemaan tällaisilla palstoilla. Ei heidän tarvitse tuoda paremmuuttaan esiin, ovat hyvinkin tavanomaisia ja huomaamattomia. Mutta sitten taas nämä nousukasjupit joiden visat natisee liitoksissa, niin heidän on pakko tuoda itseään esille jokapaikassa ja joka asiassa. Arvaas, kumpaan minä sinut luokittelen?

        Onko muita luokkia olemassa? Jos ei niin kumpaan itse kuulut?


    • julli1

      Vaihtakaa hallitus.

      • Erätaloutta

        Hmm.-Poikkeaviinko?.Hmm-Estäisikö se sitten jotenkin luomentuloa?


    • jepulis1

      Ja myös kaupungin vuokrataloissakin huoltoyhtiö,, joka myös otetaan huomioon vuokrassa .Kesällä ei käynyt kuin kerran ajamassa nurmikon ja syksyllä 1ainoan kerran kävivät puhaltamassa puiden lehdet kasaan ja pois ja tänä talvena ei vielä kertaakaan ole ollut tarvetta lumen auraukseen joten eikö vuokran pitäisi laskea????

    • A1234567

      Maalla (pikkukaupunki, 10000 asukasta) pienessä 10 asunnon rivitaloyhtiössä tehtiin niin, että huoltoyhtiölle kenkää, kun sitä ei oikeasti tarvittu. Lumityöt tekee joku äijä traktorin kanssa sopimuksen mukaan.

      Tulipa paljon halvemmaksi. Muuten, maalla ei tarvitse useinkaan viedä lumia pois tontilta, ne mahtuvat usein tontille, jotka ovat isoja.
      Helsingissä tämä lumien kuskaus on aika turhauttaavaa, kallista, tuntuu niin hölmöltä puuhalta. Pienien tonttien ongelma, ainakin kerrostaloissa.

    • -olavaan-

      Eipä hätää - viikonlopuksi ovat säätietäjät ennustaneet lisää lunta koko maahan : )

      • työtönlumimies

        "Säätietäjille" pitäisi kehittää palkkausjärjestelmä sääennusteen onnistumisen mukaan.


    • tpk1962

      Itsehän te olette sopimuksen allekirjoittaneet. Mitä tyhmiä vingutte asiasta.

    • lumikuski66

      Herää joooh.Kukaan enään tee sopimusta tuntityönä,Koneet maksaa miehet maksaa .Olisi teilläkin viimetalvena tullut sellainen lasku että maksasitte sitä vielä vuosia eteenpäin.Nykyään vain kiinteitä vuosisopimuksia

    • Kaarlo54

      Ihan normaali käytäntö. Huoltoyhtiö joutuu kuitenkin ylläpitämään konekalustoa ja henkilöstöä ja se maksaa joten maksa tai tehkää itse mahdolliset lumityöt.
      Ei sellaista sopimusta pakko ole ylläpitää mutta hyvin yleinen se on.
      mm. Helsingin kaupunki maksaa satoja tuhansia urakoitsijoille joka kuukausi tuosta ylläpito valmiudesta

    • 18+17

      Kusetus on normikäytäntö, eli vaihtoehtoja on tasan kaksi, joko jatkaa siihen alistumista tai sitten alkaa tekemään jotakin muutoksen eteen. Muutoksesta kiinnostuneille voin suositella Alkuajatusta, sen avulla voi selvittää varsinaisen ongelman. Kotisivu löytyy googlaamalla ja sieltä löytyy m.m. maksuttomia latauksia, joilla pääsee hyvin alkuun.

    • mek

      Jos olette tehneet sellaisen sopparin mikä oikeuttaa laskuttamaan lumitöistö tuli lunta tai ei niin maksatte joka tapuksessa. Jos teillä on tuntikohtainen soppari lumitöistä niin tulee laskua vain tehdyistä tunneista mutta kun tulee paljon lunta niin kustannukset nousee aika paljon. Monet huoltoyhtiöt laskevat sen mukaan mitä keskimääräiseti saataa lunta ja minä kuukausina ja rahan tulo on varmaa kun taas tuntikohtaisessa sopparissa tulee laskua vain jos lunta sataa.

    • Pihatonttu==

      Moni taloyhtiö, firma etc tekee talveksi pihanhoitosopimuksen kiinteällä hinnalla koko talveksi.
      Eli maksaa juuri sen, mitä sopimuksessa lukee, tulee lunta sitten tosi paljon tai tosi vähän.
      Jotkut kiinteistöhuoltofirmat kyllä laskuttaa tuntien mukaan, mikä on kyllä asiakkaalle reilumpi, mutta se tapa taitaa ollaharvinaisempi.
      Tosin parin viimeisen, runsaslumisen talven jälkeen moni huoltofirma siirtyi tuntitaksalle, koska he tekivät talven työt isolla tappiolla. He ovat siis velvotettuja hoitamaan kiinteistöjen pihat samalla hinnalla, vaikka lunta olisi räystäisiin asti.
      Eli tällainen vähäluminen talvi on tappiollista asiakkaalle ja runsasluminen huoltofirmalle, jos sopimus on tehty kiinteällä hinnalla.
      Nyt tosin aika monikin huoltofirma on hätä käsissä, koska juuri noiden 2 edellisen talven jälkeen moni siirtyi tuntitaksoihin ja tänä talvena ei tosiaan lunta ole ollut nimeksikään-> kalusto seisoo turhan panttina suurimman osan ajasta.
      Toivottavasti vastaukseni selvensi asiaa sinulle.

    • Aatos Mandoliino

      Keksi parempi juttu :=))))))

    • elv3

      Ota yhteys isännöitsijään ja vaatikaa huoltosopimuksen tarkistamista.

    • ilivemylifenow

      No, lumitöistä yleensä pyydetään, joko urakkatarjous tai tuntihinta. Teillä on selkeästi urakkapohjainen se on urakoitsijalle aika tuottoinen, tälläisenä talvena, kun lunta ei ole paljoa, mutta oikein lumisena talvena urakoitsija voi jäädä, jopa tappiolle, joten saat ne auraukset suhteessa halvemmalla. Yleensä nuo urakkatarjoukset lasketaan keskimääräisen talven mukaan. Tietenkin tuntipohjaisessa hinnoittelussa maksat pelkästä työstä, mutta keskimäärin tuntihinnoittelu on kalliimpaa. Toisaalta lumitöiden tekijöitä alkaa olla aika vähän, joten lumityöltä voi pyytää melkein sen hinnan, mitä haluaa aika useasti taloyhtiöllä saattaa olla yksi tarjous, Voi sen tietysti hylätä, mutta jää lumityöt tekemättä.

    • ecwmjcu

      VTS maksaa huoltoyhtiöille mm. kattohuollosta vaikka eivät ole siellä koskaan käyneetkään.

    • nosturinkuljettaja

      kannattaa osallistua yhtiökokouksiin niin eivät pääse kusettamaan

      • nuuka Niilo

        Mutta silti se tuntuu niiiin väärältä, ihan kuin olis joutunut k.setetuksi, joten jotain vilunkia on kyllä meneillään.


    • Itse sisätöissä.

      Toisaalta, olisitko itse työssä, jossa saat palkan tai et saa palkkaa täysin itsestäsi riippumattomista syistä? Istuisit kaupan nurkassa ja kun asiakas pamahtaa kassalle, voit saada palkkaa siltä minuutilta minkä toimitus kestää? Ja jos et olisi paikalla heti asiakkaan lapatessa hihnalle ostoksiaan saisit kuunnella kaiken valituksen kun et ollutkaan paikalla kärppänä.

      Nyt mieti lumityöntekijän osaa tuohon.

      • toshavainen

        Todella moni kaupan alalla tekee töitä tilanteen mukaan- eli ei vieras systeemi ollenkaan...


    • määmy

      Kandee asukkaiden sanoo isännöitsijäl, et duunaa sopparin, mis maksetaa vain tehdystä työst. Monesti nykyinen sopimuksenne on X kuukautta kiinteäl hinnal ja sillo maksatte oli lunta tai ei.
      Jos se o talouskohtane tonni per kk, sit teit kusetetaan

    • tsilari

      Homma toimii niin, että taloyhtiö maksaa aurauksesta ja aurausvalmiudesta erikseen tai yhdessä. Muuten aurauksesta vastaavat voisivat lopettaa hommansa saman tien. Sama homma kuntapuolella, urakoitsijat saavat korvauksen siitä, että ovat käytettävissä ja lisää rahaa varsinaisesta työstä.
      Ei millään tavalla tavatonta. Toki sopimuksia on vaikka minkä sorttisia, mutta näin aika yleisesti.

    • qqqq1

      joo suomessa onnistuu kaikki,semmoinenkin että vuokralaiset tekee kaikki ja työmies senkuin saa palkkaa ja isänöitsijä tekee vielä vähemmän.

    • hahaaaaa

      Jokainen tajuaa ettei pelkkä lumityö maksa useita tuhansia kuukaudessa. :D Mitkään yhtiövastikkeet ei riitä edes siihen saati että yhtiövastikkeista maksetaan paljon muitakin maksuja.

    • Vara parempi

      Hankkikaa vanha kunnon talkkari hän hoitaa (hoisi) lumet sekä häiriköt veks ilamaseksi
      ja juttelee asukkaitten kanssa mukavia avaa ovet maksutta jos jää avaimet jne..
      tuntee talonsa ja asukkaat.
      Lopettakaa idijoottiomainen huoltoyhtijöitten kilpailutus se on iha A4tyyppien
      utopiaa semmosella säästämine.

      • fdgfhgjghfj

        Talkkarit takaisin. Kannatetaan!


    • Hyvää onnea

      Riitauta asia.
      Lisää tietoa saat poliisilta tai kuluttaja-asiamieheltä.
      Oikeudenkäyntiä varten voit hankkia ilmatieteenlaitokselta tiedot kyseisten kuukausien lumimääristä.
      Kannattaa myös ottaa yhteyttä isännöitsijään, koska hän tekee sopimukset kiinteistöhuoltoyhtiöiden kanssa.
      Isännöitsijän voi myös irtisanoa jos yhtiökokouksessa näin päätetään.
      Ja tarkasta vielä millaisia yhteyksiä isännöitsijällä on kiinteistöhuoltoyhtiöön eli onko hän mahdollisesti sukua tai omistaa yhtiön osakkeita.

    • Valmiustila

      Äkkiäpä unohdetaan 4 edellistä ankaraa talvea varsin etelä-rannikolla. Hesalaiset tuskailivat enemmän kuin tarpeen lumivuoriensa kanssa. Jotkut kadutkin muuttuivat 1-suuntaisiksi ym.mukavaa. Tosiasia nyt vain on että lumentuloon pitää aina varautua kalusteiden ja työyksiköiden suhteen. Valmiustila pitää olla, eikä sekään ilmaista ole. Eihän Suomen Armeijakaan tee tosityötä rintamalla, vaikka heidänkin kulujaan maksetaan koko ajan !

    • hmm.

      Ihmisoikeuksiin mielestäni kuuluu sellainen asia, ettei tyhjästä saa riistää. Ketään ei saa riistää. Tuossa asiassa nähdäkseni kysymys pelkästään ahneudesta. Euroopan ihmisoikeusjärjestölle voisi laittaa valituksen. Eiköhän tuollainen pitäisi saada kuriin.

      • Beth El rabbi

        EU ihmisoikeusjärjestö on myöskin heidän johdettavissaan.Nämä samat pärstät ovat joka paikassa suuna ja päänä rahastamassa jokaista,ja joka maassa,se on heidän yksinoikeutensa Jumalan esikoiskansana ?


    • ...

      Ehkä tuollaisia sopimuksia voisi viilata vähän siihen suuntaan, että jos ei ole lumitöitä, niin voidaan tehdä jotain muuta sen sijasta maksun eteen. Sekin pitää tietysti määritellä tarkasti, etteivät ihmiset teetä kaikkea, mitä mieleen juolahtaa.

    • selvastinäkijä

      Olette täysin hebrealaisten kiskureiden valtaamia.Näin tapahtuu joka maassa missä he piileskelevät hallisusten verhojen takana.USA parhain esimerkki.Suomi on yksi heidän "luvatuista maistaan",ja lukumäärä lisääntyy.He ovat pahimpia rikollisia maapallolla,näkeehän sen jo pankkijärjestelmistä.Kaikki varat menevät heille,ja sitten tulee loppu,tavalliselle kansalaiselle.

    • huoltooooo

      Itse alan yrittäjänä kommentoin.
      -Yleinen tapa jolla taloyhtiöt pyytävät kiinteistönhuolto tarjoukset että lumityöt tehdään könttä hintaan. Tämä suurimmaksi osaksi siksi : HELPOTETAAN ISÄNNÖITSIJÄN TEHTÄVIÄ budjetoida kun tiedetään mitä se maksaa. Itse en ainakaan koskaan tarjoa lumitöitä ns.että pääsee tulemaan tappiota laitan kiinteän hinnan ja ehtoihin pykälän esim.25lumityökertaa sis,sopimukseen. Yleensä talvenlumityö lähdöt vaihtelevat vähälumisesta n.14krt - runsas lumiseen 22lähtöä.
      Yritykseni sijaitsee eteläsuomen rannikkokaupungissa. Monesti olen laittanut vertailu tarjouksen lumitöistä ajokerta veloituksen mukaan.Samat laskukaavat pätee myös muihin töihin hiekoituksen määrän pystyy arviomaan samoin liputukset, nurmikonleikkuut yms...

    • isännöintiä

      Parhaat sopimukset mitä voin tehdä taloyhtiön kanssa on, että rahastan lumitöistä kesä-heinäkuussa ja nurmikkonleikuuta on sitten Tammi-helmikuussa, koska laskuja ei kukaan tarkista. Isännöinti on vielä parempaa hommaa taloyhtiöt maksaa siitä, että teetän hommat toisilla ja laskut menee taloyhtiöön. Ei kerkiä uutta mersua vaihtaa sitä tahtia kun rahaa tulee taloyhtiöistä, tyhmät maksaa ... ja riitaisat taloyhtiöt on parhaita rahastuskohteita, kun talkootöillä ei tehdä mitään niin voin laskuttaa mitä haluan ja kalliisti. Se on mukavaa kun on rajaton piikki auki taloyhtiössä ja putkiremontien urakoitsijat valitaan kaveripiiristä ja hintaa laitetaan riittävästi 700 - 1000 euroo neliö ja osa tulee omaan taskuun.. olemattomien "huoltotöiden" laskutuksessa on vain mielikuvitus rajana ja kun taloyhtiöt vaihtaa aina isännöitsijää niin koskaan ei ole pelkoa siitä, että jäisi kiinni keksityistä laskuista, koska niitä ei kukaan tarkista tai valvo...

    • viisas juutalainen

      Luulen että tämänkin aiheen aloittaja on työssä jollekkin illumiaattien tutkimustaholle, joka kirjoituttaa näitä erilaisia typeriä kysymyksiään mm. tänne suomi 24:een tutkiakseen, kuinka tyhmiä me suomalaiset tosiaankin olemme. Näin "valvova isoveli" saa selkeää tietoa, millaisissa asiossa me olemme huijattavissa ja vedätettävissä, ja millaisissa asioissa meiltä voi vielä periä lisää rahaa. Tosi kätevää. Ja tottakai tämän kaiken takana on joku edustaa saatanan synagoogaa!

      P.S Jos tätä kommentista joku löysi kirjoitusvirheitä haistakoon hän huilu! :-D

    • taakseenJÄTTÄÄsen...

      kyllä maksetaan omakotitalossa tekemättömästä työstä ja kalliisti maksetaanki

    • sus5

      se on vähän niinkuin sähkön siirto maksu,lasku tulee käytät sähköä tai et......se johtuu siitä että on MAHDOLLISUUS käyttää sähköä

      • Ihan hyvä systeemi

        Tuo ottaa pattiin, etenkin kun kuluttajaa vaaditaan säästämää sähköä. Energiansäätölamppuja, kilpailutus jne. Sitten tyhjän panttina olevista johdoista tulee kuitenkin lasku.

        Tuo lumityö juttu on järkeenkäypä. Sopimiksen voi tehdä tuntilaskutuksella, tai vuosikohtaisesti. Jos ei sada lunta yhtiö saa silti rahaa, mutta jos lunta tulee kaatamalla päivästä toiseen, yhtiö voi olla kuralla ja menot ovat suuremmat kuin tulot.

        Meilläkin taloyhtiössä taitaa olla auraussopimus joka on vuosisopimukseen perustuva. Vuokra pysyy tasaisen, eikä pompi ylös ja alas.


      • sähkönsäästäjä
        Ihan hyvä systeemi kirjoitti:

        Tuo ottaa pattiin, etenkin kun kuluttajaa vaaditaan säästämää sähköä. Energiansäätölamppuja, kilpailutus jne. Sitten tyhjän panttina olevista johdoista tulee kuitenkin lasku.

        Tuo lumityö juttu on järkeenkäypä. Sopimiksen voi tehdä tuntilaskutuksella, tai vuosikohtaisesti. Jos ei sada lunta yhtiö saa silti rahaa, mutta jos lunta tulee kaatamalla päivästä toiseen, yhtiö voi olla kuralla ja menot ovat suuremmat kuin tulot.

        Meilläkin taloyhtiössä taitaa olla auraussopimus joka on vuosisopimukseen perustuva. Vuokra pysyy tasaisen, eikä pompi ylös ja alas.

        Anteeksi, mutta kuka ihme on "vaatinut säästämään sähköä?"

        Monikin on kyllä neuvonut.. Mutta eipä kukaan tule sanomaan miten minä käytän sähköä.. No, hehkulamput toki kiellettiin.. Mutta se nyt on suurinpiirtein ainoa asia. Ja käytännössä aika turha myös, hehkulamppujen myynti oli jo lasku-uralla valmiiksi. Siinä kohtaa ne korvaavat valaisimet eivät vaan olleet ihan riittävän hyviä. Nyt alkaa olemaan ominaisuudet kohdallaan, enkä suoraan sanottuna ymmärrä miksi kukaan välttämättä haluaisi käyttää hehkulamppuja yhtään mihinkään.

        Ainoa poikkeus mikä hieman huolestuttaa on saunat.. Vielä toki löytyy halogeenilamppuja, mutta kun halogeenienkin kiellolla on uhattu, niin kohta voi tilanne olla sellainen ettei ole olemassa sellaisia lamppuja jotka toimisivat kunnolla saunassa. Elektroniikka kun ei tykkää kuumasta. Ja halogeeneja ja hehkulamppuja lukuunottamatta suurinpiirtein kaikki vaihtoehdot sisältävät puolijohdekomponentteja.


      • Ok-Loordi
        sähkönsäästäjä kirjoitti:

        Anteeksi, mutta kuka ihme on "vaatinut säästämään sähköä?"

        Monikin on kyllä neuvonut.. Mutta eipä kukaan tule sanomaan miten minä käytän sähköä.. No, hehkulamput toki kiellettiin.. Mutta se nyt on suurinpiirtein ainoa asia. Ja käytännössä aika turha myös, hehkulamppujen myynti oli jo lasku-uralla valmiiksi. Siinä kohtaa ne korvaavat valaisimet eivät vaan olleet ihan riittävän hyviä. Nyt alkaa olemaan ominaisuudet kohdallaan, enkä suoraan sanottuna ymmärrä miksi kukaan välttämättä haluaisi käyttää hehkulamppuja yhtään mihinkään.

        Ainoa poikkeus mikä hieman huolestuttaa on saunat.. Vielä toki löytyy halogeenilamppuja, mutta kun halogeenienkin kiellolla on uhattu, niin kohta voi tilanne olla sellainen ettei ole olemassa sellaisia lamppuja jotka toimisivat kunnolla saunassa. Elektroniikka kun ei tykkää kuumasta. Ja halogeeneja ja hehkulamppuja lukuunottamatta suurinpiirtein kaikki vaihtoehdot sisältävät puolijohdekomponentteja.

        Kunnon öky-ok -taloissa kuten Ok-Loordilla on on tietenkin saunassa valaistus toteutettu valokuidulla eli lamppu sijaitsee saunan ulkopuolella ja kattoon tulee vain valokuitu joka loistaa valoa kuin tähtitaivas saunan katossa.


    • 87978

      Sopimus on sopimus.Ei muuta kun maksa pois!Älä fingu siellä...........

    • . . .

      Mitä voi tehdä? Hakeutua seuraavassa yhtiökokouksessa taloyhtiön hallitukseen. Niihin pääsee usein helposti, koska tarjokkaita ei juuri ole. Sitten vaan tekemään uutta, mieleistä sopimusta huoltoyhtiön kanssa - tai jos sopimusta ei synny, vaihtamaan huoltoyhtiötä.

    • soppareitamonenlaisi

      Kyse on ihan normaaleista sopimusasioista.. Ja kuten yleensä, näillä on monta eri puolta.

      Tuntihinnoittelu on omalla tavallaan selkeää ja reilua.. Mutta tietyllä tapaa riskialtista. Se tekee esimerkiksi vastikkeiden perimisestä monimutkaista, kun summat voivat muuttua hetkessä paljonkin.

      Ei ole välttämättä aivan yksinkertaista aina hoitaa näitä asioita ylimääräisten kokousten ja yhtä ylimääräisten vastikkeiden perimisen kautta.

      Eikä se tuntihinnoittelu ole yksiselitteisen reilua urakoitsijaakaan kohtaan. Kalustoon voi helposti upota melkein 100 tonnia.. Ja siitä voit olla varma että pankinjohtaja on joka kuukausi käsi ojossa hakemassa omiaan pois, aivan sama satoi tai paistoi. Jos sovit aurauksista, niin siinä on aika vaikea sopia sitten muista töistä, kun sitä ei oikeasti tiedä kuin muutaman tunnin etukäteen, että mitä tulee vai tuleeko.

      Toisaalta, kiinteässäkin sopimuksessa on oma riskinsä. Jos lunta tuleekin paljon, niin sitten hommaa tehdään ihan talkootyönä, ja kaikki kulut mitä tulee revitään viimekädessä urakoitsijan selkänahasta. Jos riittävän pahasta arvioit hinnan pieleen, niin 'herra urakoitsijasta' tulee hyvin pian 'herra koditon'. Kun useimmilla yrittäjillä se oma koti on ainoa riittävän suuri "omaisuuserä" joka kelpaa lainojen vakuudeksi.

      • Jos ymmärtäisit lukea yhtiösi tilejä, huomaisit, että lumenaurauksen osuus on olematon. Vaikka sen hinta puolittuu, ei se vastikkeeseen juurikaan vaikuta.


    • Piha puhtaaksi

      Meidän naapurin poika teki viime talvena lumityöt vain kerran. Sovin urakan pojan kanssa että linkoaa pihan lumesta traktorilla. Urakkahinta oli 30e. Maksoin tietysti pimeästi. Poika teki työtä käskettyään. Linkosi tosin suurimman osan ruusupensaista ja pihakalusteet metsään. Oppia ikä kaikki.

    • Voi Vi??n tyhmät

      Voiteko todella olla noin tyhmää porukkaa ei ole mikään ihme,että teitä UUNOTETAAN.

    • 17+2

      Jossakin taloyhtiössä lumityöt tehtiin yhdessä osakkaiden toimesta.

      Sopisiko tämä käytäntö teille?

    • Lumenluoja

      Ensin täytyy tietysti pitää "ylimääräinen yhtiökokous" ja jahkailla siellä oikein aivottomien akateemisten talon asukkaitten sekä isännaittajä/konsultti rahan välistävetäjän kanssa mitä lumelle tehdään?
      Ja laatia pöytäkirja sekä tilata "tekninen asijantuntija" sekä kosteusmittaaja paikalle'
      Kaikki tämä maksaa ja suunnilleen ylimääräistä joten on käytännössä täysin
      tarpeeton kuluerä jollasia jotkut työkseenkin tekevät? Semmoiset jotka eivät paljon lapijoon tartu kunnon otteella ees talkoissa kun se ei oo heijän ammatti.
      Lumikasa ei siirry moisella touhulla yhtään mihkään vaikka aikaa ja rahaa on jo palanut ja ketään ei ole viellä edes lastenlapijoon tarttunut?
      Talkkari hoisi ennenvanhaa lumikasat jonnekkin pois alkeellisillavälineillä maksutta lähes pilkkahinnalla? Mihinkä ne lumet katosivat kun ei niistä näkynyt jälkeäkään?
      Todellista vaivannäköä ei nykyään juuri missään näe ei ees lumimassan käsittelyssä.
      Ja viellä vähempi maalaistalonmies järjen.

    • papposeppo

      Muuta mettään ja vedä karvalakki korvilles

    • saatanan tilhi

      Ota se kola käteen nysvä,ite ne hommat pitää tehdä,ei sitä lunta tule joka päivä,viime vuonna tein 23 kertaa lumityöt noin 3 tuntia kerrallalla (varmaan taloyhtiön keski-arvon kokoinen piha)

      23x 3 tuntia =69 tuntia , eli vajaa 3 vuorokautta talvessa (yksi ukko)
      n,34 tuntia = (2 ukkoa) ,eli vajaa puolitoista päivää talvi
      n, 17 tuntia= (3 ukkoa),eli vain alle vuorokausi talvessa lumitöitä) jne.

      kyllä kai siellä talo-yhtiössä on 4-10 toiminta kykyistä ihmistä,ja hyvää kuntoilua 8 kg lähti kun sitä lunta kolasin.

    • KALLE KELLO

      Jaa-a.. Minkähänlaisen sopimuksen olette tehnyt? Toisaalta, jos on aina ollut sama huoltoyhtiö, eikä kukaan ole koskaan kyseenalaistanut sen tekemisiä saatikka hinnoitteluja, niin mitäs itse tekisit vastaavana huoltoyhtiönä? Kilpailuttakaa hyvät taloyhtiöt noiden huoltoyhtiöiden palvelut, etteivät ala pitämään itsestään selvänä rahasampona ja silloin ovat aina vähän varpaillaan hintojen suhteen.. Kilpailuttakaa, kilpailuttakaa..

    • Joops joo; kokemusta omaan entisenä kiinteistöhuollon ammattilisena ja monelta muultakin saralta. Lumityöt ei valitettavasti ole se ainut kiinteistöhollon tehtävä, siihen kuuluu ympärivuorokainen päivystys ja ympärivuotiset työtehtävät kiinteistössänne. Valitettavasti vuodet eivät ole veljeksiä keskenään. joskus voi sataa lunta vappuna tai kesäkuun 6. päivä kuin kävi täällä Pohjois- Savossa vuonna 1981. Terveisin 24/7 moguli. Talvisotaa ei enään sodita eikä se tule takaisin toivottavasti.

    • huoltomies

      Teillä on taloyhtiön hallituksessa niitä kaikkitietäväisiä urpoja jotka työntävät
      nenänsä joka paikkaan. Jos jotakin tullaan korjaamaan niin sieltähän tulee
      aina joku kuolaamaan selä taakse antamaan neuvoja ja kyselemään kaikenlaista,
      sekin maksaa kun ei saa töitään rauhassa tehdä.
      Nyt tulee sitten viikonloppuna lunta niin voitte hallituksen kanssa mennä
      kellariin lipittämään keskaria.

      • hampuusit asiallako?

        Kylhän se suututtaa kun jää kiinni. Mutta olettekin se ainoa koulukunta joka rahastaa niin räikeästi seisoskelusta..


      • KALLE KELLO

        Nyt alkoi huoltomiehet kitisemään oikein olan takaa... Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa.., Sanohan nyt "huoltomies", mikä helvetin järki huoltoyhtiöillä on puhallella niillä perkeleen mölytoosilla aamuaikaseen.. Kaks jätkää kävelee ristiin rastiin puhaltimet sylissään ja pyörittäävät niitä lehtiä ristiin rastiin. Mikä helvetin idea se on? Ottakaa haravat tai luudat käteen.. Joka helkkarin aamu tai päivä syksyllä tullaan puhaltelemaan, kun ei ilmeisesti sinne kalloon mahdu, että odottelisi edes sen vertaa, että olisi edes puolet lehdistä putonut. Kyllä tuossa väistämättä tulee mieleen, että mitenkähän laskuttavat? Sama kun jos sattuu avaimet unohtumaan, ei voi muuta sanoa, kun on katteet kohdallaan


      • KALLE KELLO

        Vielä jäipi "huoltomiehelle" sanomatta, jotta kun kirjottelet, että "...on niitä k aikkitietäviä URPOJA, jotka työmntävät nenänsä....".

        Asia1: Olet ASIAKASPALVELIJA, ja ne URPOT maksaa sinunkin palkkasi, joten pidä turpasi kiinni.

        Asia 2: Paljastit itsesi (samalla myös kaikkien huoltoyhtiöiden tekemiset). kun nämä URPOT tulevat kyttäämään tekemisiänne. Ts TEETTE vain jos joku URPO kyttää. Muuten ette tee töitänne vaan vain laskutatte ne silmänlumeet


      • tsilari
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Nyt alkoi huoltomiehet kitisemään oikein olan takaa... Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa.., Sanohan nyt "huoltomies", mikä helvetin järki huoltoyhtiöillä on puhallella niillä perkeleen mölytoosilla aamuaikaseen.. Kaks jätkää kävelee ristiin rastiin puhaltimet sylissään ja pyörittäävät niitä lehtiä ristiin rastiin. Mikä helvetin idea se on? Ottakaa haravat tai luudat käteen.. Joka helkkarin aamu tai päivä syksyllä tullaan puhaltelemaan, kun ei ilmeisesti sinne kalloon mahdu, että odottelisi edes sen vertaa, että olisi edes puolet lehdistä putonut. Kyllä tuossa väistämättä tulee mieleen, että mitenkähän laskuttavat? Sama kun jos sattuu avaimet unohtumaan, ei voi muuta sanoa, kun on katteet kohdallaan

        Odottelisin mielelläni vaikka kaikkien lehtien putoamista mutta tämä ei ikävä kyllä sovi suurimmalle osalle isännöitsijöistä eikä hallituksen jäsenistä.

        Mitä oven avaamiseen tulee laskuttaa yhtiömme ovenavauksesta 45 euroa /kerta. Päivystävälle huoltomiehelle yksi oven avaus on n. tunnin keikka. Kun puhelu tulee vedät ensin vaatteet niskaan, ajat toimistolle, haet sieltä huoneiston avaimet, tarkastat talonkirjasta että kyseinen henkilö asuu kyseisessä huoneistossa, ajat kohteeseen, avaat oven, pyydät kuittauksen, ajat taas toimistolle ja sitten takaisin kotiin. Sitten vielä sihteeri tekee laskun. Kuittipakon tultua voimaan on kaikki ovenavaukset pakko laskuttaa, käteisellä maksaminen ei enää käy. Tuosta ovenavauksesta maksetaan huoltomiehelle tuo 45 € miinus verot, joten tunnin päivystystyöstä käteen jää n. reilu 30 €. Yrittäjälle ei koko hommasta tule muuta kuin maksettaavaa polttoainekustannusten muodossa.


      • Lisää byrokratiaa
        tsilari kirjoitti:

        Odottelisin mielelläni vaikka kaikkien lehtien putoamista mutta tämä ei ikävä kyllä sovi suurimmalle osalle isännöitsijöistä eikä hallituksen jäsenistä.

        Mitä oven avaamiseen tulee laskuttaa yhtiömme ovenavauksesta 45 euroa /kerta. Päivystävälle huoltomiehelle yksi oven avaus on n. tunnin keikka. Kun puhelu tulee vedät ensin vaatteet niskaan, ajat toimistolle, haet sieltä huoneiston avaimet, tarkastat talonkirjasta että kyseinen henkilö asuu kyseisessä huoneistossa, ajat kohteeseen, avaat oven, pyydät kuittauksen, ajat taas toimistolle ja sitten takaisin kotiin. Sitten vielä sihteeri tekee laskun. Kuittipakon tultua voimaan on kaikki ovenavaukset pakko laskuttaa, käteisellä maksaminen ei enää käy. Tuosta ovenavauksesta maksetaan huoltomiehelle tuo 45 € miinus verot, joten tunnin päivystystyöstä käteen jää n. reilu 30 €. Yrittäjälle ei koko hommasta tule muuta kuin maksettaavaa polttoainekustannusten muodossa.

        Talkkari teki ton unohtuneenovenavainhomman ennenvanhaa ILMAISEKSI ainaskin mukaville asukkaille.
        Etenkin jos häntä muistettiin pienellä joululahjuksella.
        Eräät on vasta muuttaneet maalta kaupunkiin eivätkä tiiä kuinka halpa ja hyvä sivutoiminen talossa asuva talkkari meillä oli ennen näitä YT...huoltoyhtijöitä ja huu-haa kilpailuttavaa isännöittijäkonsultointitoimistoa,
        Eivät he mitää hallituksessa oikeesti tiiä viellä vähempi säästävät "omia talonasukkaitten rahoja".
        Ketäänhän talossa ei enää uskalla ruveta talkkariksi eikä ruveta isännöittijäksi.
        Ei semmosta jaksa tehä kukaan ja kuunnella akateemisten vit,,juttuja kun töit
        pitäs tehä eikä miettii joutavia.
        Yks on varma kaik mikä ei luje huoltosopparis siis se ylimääräne minkä talkkari teki enne vailla ylimäärästämaksua (ilmaseksi) maksaa älyttömästi huoltofirman laskuttamana,


      • huhuhuhuhu
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Nyt alkoi huoltomiehet kitisemään oikein olan takaa... Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa.., Sanohan nyt "huoltomies", mikä helvetin järki huoltoyhtiöillä on puhallella niillä perkeleen mölytoosilla aamuaikaseen.. Kaks jätkää kävelee ristiin rastiin puhaltimet sylissään ja pyörittäävät niitä lehtiä ristiin rastiin. Mikä helvetin idea se on? Ottakaa haravat tai luudat käteen.. Joka helkkarin aamu tai päivä syksyllä tullaan puhaltelemaan, kun ei ilmeisesti sinne kalloon mahdu, että odottelisi edes sen vertaa, että olisi edes puolet lehdistä putonut. Kyllä tuossa väistämättä tulee mieleen, että mitenkähän laskuttavat? Sama kun jos sattuu avaimet unohtumaan, ei voi muuta sanoa, kun on katteet kohdallaan

        On siinä kilikallilla avautuminen, mene töihin.


    • Lumen auraaja

      Hinnoittele aurauksen tuntimaksuna silloin laskus on totuuden mukainen.Urakoinut niin kunnalle,kun taloyhtiöille ja yksityisille jo 30 vuotta ja hommia on riitänyt.

      • kotipesään päin

        Me siirsimme huoltoyhtiön palvelut: siivous, pihan hoito ja kolaus pienyrittäjille. Säästöä tulee sen 5-800 kuussa!!!

        Joten ehdottomasti kannattaa ottaa palvelu näistä yhden miehen firmoista. Oma nimi vaaterissa, niin tekee työnkin hyvin! Palvelu henkilökohtaisempaa ja aina sama mies/ nainen tekemässä työn.

        Huoltoyhtiöt voi unohtaa.


      • KALLE KELLO
        kotipesään päin kirjoitti:

        Me siirsimme huoltoyhtiön palvelut: siivous, pihan hoito ja kolaus pienyrittäjille. Säästöä tulee sen 5-800 kuussa!!!

        Joten ehdottomasti kannattaa ottaa palvelu näistä yhden miehen firmoista. Oma nimi vaaterissa, niin tekee työnkin hyvin! Palvelu henkilökohtaisempaa ja aina sama mies/ nainen tekemässä työn.

        Huoltoyhtiöt voi unohtaa.

        Eikös olisi mahdollisuus palkata talkkarit takasin. Yhteen taloyhtiöön voisi palkata ainakin kolme talkkaria yhden huoltoyhtiön maksuilla, ja tulisi vielä säästöäkin.


    • kusetusta koko kööri

      tämähän on sopimuksesta kiinni. Voidaan sopia könttäsumma tai tuntiveloitushinta. Nyt lyhentävät teiltä könttäsummaa. Katso nyt ihmeessä se sopimus vaikka lakimiehenne kera.

      Olen itse ollut aikanaan töissä huoltoyhtiössä, ja aika räikeää toimintaa tuo oli. Veloitukset ei todellakaan olleet täysin reaalisia, mutta näin kuulemma oli tapana tehdä. Kaikki tunnit merkattiin vaikka olisi istuttu palavereissa, koulutuksessa tai kahvilla.

      Nyt katson tuossa yrityksemme vieressä huoltoliikkeen duunareita, jotka taukoilee sen kolme-neljä tuntia päivässä. Taloyhtiöt tämänkin taukoilun lopulta maksaa. Että NÄIN.

    • Herätkää!!!!

      Haluatteko tehdä sopimuksen koko talvesta vai tuntiveloituksesta? Jos talvesta, niin silloin laskutus tulee vaikkei sataisikaan lunta. Osa talvista, niin kuin nyt tämä talvi, on edullisempi tehdä tuntiveloitushintaan.

      Voit myös ehdottaa taloyhtiötänne asentamaan kamerat, joilla voitte seurata ulkopuolisten urakoitsijoiden työskentelyaikoja ja todentaa näin niiden oikeellisuus. Ja jos epäilette vilppiä vähänkään, kilpailuttakaa yhtiöt ja valitkaa oikea sopimustekniikka.

      Ja useiden tuhansien lasku joka kuukausi, siis yhdelle taloyhtiölle. Miten helv. iso piha tuo oikein on. Meillä kolme taloa, 90 asuntoa, 50 autopaikkaa. Lumen luonti -veloitus ollut esim. tältä kuulta 940 €. meillä tuntihinta.

    • lonkero5

      laskutus on juuri se työ minkä huoltoyhtiöt hallitsevat loppuisi tuo asukkaiden vedätys.,taloyhtiön hallitukseen pitäisi valita ihmisiä jotka hallitsevat homman, jospa seuraisit niitä laskuja mitä taloyhtiö maksaa niitähän valvoo yleensä ulkopuolinen tilintarkastaja eli sinne voidaan syöttää mjtä ihmeellisempiä kuluja huono hallitus maksaa paljon taloyhtiöille

    • hä-tä-hä

      Miks tätä topicia on miinusteltu näin paljon????

      Tiedän monia yhtiöitä jotka oikeasti laskuttaa myös ilmasta.... ja eikö tälläinen epäilys ole hyvä nostaa keskusteluun..?

      • i-me_ mun-aa

        Johtuisiko siitä, että palstan nimi on asuntojen hinnat, ei tekemättömän lumityön laskutus.


    • Pöty Puhetta

      Ihan pöty puhetta Jos ette ole tehneet sopimusta Virolaisten kanssa. Lumenpudottajatkin maksattivat ties mitä taloyhtiöillä Helsingissä.

      Varokaa näitä vilppiä ja petosta, rahat pois keinolla millä hyvänsä.

    • hjhjhjhjhjh

      Jos lunta olisikin tullut enemän, kuin on sovittu. Mitä sopimus siitä sanoo. Maksetaanko ylitöistä vai jättääkö huoltoyhtiö tekemättä ne ylimääräiset.

      Joissain taloissa on talonmiesvuorot ja huoltoyhtiölle ei silloin lumista makseta, ei heinän niittämisestä, eikä mistään ylimääräisestä.

      Sopimus on sopimus, jos sovitaan, että huoltoyhtiö hoitaa lumen tai ruohon ajelun tietyltä määrältä ja siitä maksetaan tietty määrä. Se normi maksetaan. Jos ruohoa kasvaa enemän tai lunta tulee enemän huoltoyhtiö yleensä huomaa sen sopimuksessaan ja osaa laatia sinne kohdan, joka takaa ylitöistäkin maksun. Mutta teidän taloyhtiön tehtävänä on hankkia soppari, joka takaa sen, että jos ruoho ei kasva ja lunta ei sada, ei asukkaat siitä turhia maksa.
      Mut hankala siihen on löytää firmaa, joka ei tietystä määrää siivouksia kiintiötä halua. Heidän täytyy kuitenkin olla valmiina oli töitä tai ei.
      Ok talon omistaja ei noita sopimuksia vuodeksi tee, joten sitä ei voi verrata edes taloyhtiöihin.

    • et voi tehdä mitään

      No se on voi voi, jos laskutus menee sopimuksen mukaan. 2010 kun tuli paljon lunta, niin moni huoltoyhtiö teki konkurssin, koska aurauskulut oli suurempia kuin saadut kuukausimaksut.

      Voittehan vetää ensi vuonna sillä periaatteella että tilaatte auran sitten kun tulee lunta, voi vaan olla että kukaan ei kerkiä ihan heti paikalle kun sitä lunta tulee.

    • siviilitalkkari

      Mite nii muka sivutoiminen talonmies tulee taloyhtijölle kalliimmaks kun hutiloiden huoleton huoltofirma?
      En oikein usko totuutta joka ei oo totta oikeesti.

      • näin se vaan on

        Miksi talonmiehistä olisi luovuttu, jos ne olisivat halvemopia kuin huoltoyhtiöt?

        Talonmies oli yleensä juoppo, joka ei hoitanut töitään.


      • Liian vähän työtä

        Sosiaalikulut, vakuutukset ja muu järjesteleminen tulevat varsinaisen palkan päälle. Ehkä tärkeimpänä syynä kuitenkin se, että yhdessä yhtiössä tulee aina joutoaikaa, ja joutilas talonmies se vasta kallis on. Huoltoyhtiöllä on useita kohteita ja se voi laittaa miehensä toiseen taloon töihin.


    • Årtynyt tarkkailija

      Täällä neuvotaan palkkaamaan talonmiehen tai sivutoimisen talonmiehen, vaan
      mistä semmoisen tempaat?.

      Asunto pitäisi olla samassa taloyhtiössä. Samoin erilaiset työvälineet ja -laitteet.
      Toinen asia on nykyajan asukkaiden vaatimukset. Narisijoita ja kyttääjiä kyllä riittää!. Lisäksi asut työmaalla kellon ympäri.
      Suuri ongelma on löytää halukkaita ammattitaitoista henkilöä tähän hommaan.
      Kunnon palkka ja hyvät edut saattaisivat helpottaa tilannetta. Vaan ei taida maksuhalukkuutta yhtiöistä löytyä. Vaatimuksia sitävastoin kyllä löytyy!.

    • jjj2

      älkää maksako,,, miksi,, voi teitä hölmöjä,,

    • "Mitä voin tehdä, kun huoltoyhtiö lähettää useiden tuhansien eurojen laskun lumitöistä joka kuukausi, vaikka lunta ei ole satanut lainkaan?"

      Voitte taloyhtiön hallituksessa päättää, että yhtiön on harjoiteltava auraamista, näinhän esim. palomiehet tekee säännöllisesti kun ei ole keikkaa.
      Voitte toki kertoa, että harjoituksen saa tehdä virka-aikana niin ei tarvitse kaikkia herättää ennen klo 8.00

    • Havainto-Hapa

      Helsingin kantakaupungin arvoasuntoalueella näköjään huoltoyhtiöt ovat olleet töissä ja kolanneet lumet kasoihin harvojen parkkipaikkojen päälle.

    • lummies08

      Olen tehnyt lumihommaa nyt 5:ttä talvea as.oy:ille traktoritöinä.

      Könttätarjouksia ei minulla ole, on vain tuntihinnoittelu, joka on koneurakoitsijaliiton versiosta hieman nöyrempi:

      Jos joku ihmettelee, miksi lasku on isompi kuin käytetty aika johtuu siitä, että minimiveloitussykli koneelle on itselläni vartti. Koneurakoitsijaliitto ja kuntapuolella minimiveloitussykli on puolesta tunnista tuntiin.

      Eli jos käväisen pihalla 1-15 min, menee laskutusta 15 min. Jos 15-30 min, menee puolituntia per kerta jne. Tämä on sama kaikille, eikä kukaan ole valittanut, onhan se jo suurempi huojennus, kuin että viidenminuutin työstä kirjoittaisi puolentunnin laskun, kuten urakoitsijat kunnan hommissa tekevät.

      Minkä takia sitten asia menee noin?

      Sen takia, että työhön menee paljon enemmän aikaa kuin mikä teidän pihamaallanne näkyy: Koneiden huollot, kirjanpito sekä kulkeminen työkohteelta toiselle ynnämuu vie aikaa jota ei laskulle voi laittaa muuta kautta, eikä tuo vielä kompensoi kaikkea siitä huolimatta. Kyllä niistäkin on saatava yrittäjän palkka, joutuisihan yrittäjä maksamaan palkatulle työvoimallekkin palkan siltä ajalta myös missä ei tehdä itse työsuoritetta.

      Moni vain on lumiasioista pihalla kuin lumiukko, eikä ajattele omaa nenäänsä pidemmälle.

      Ainakin täällä lumiurakoitsijoista on pulaa, talven tai kahden kokeilijoita joskus on, lopettavat kun huomaavat, että jäljelle ei juuri jää kuin paha mieli.

    • Anonyymi

      Kyllä maksetaan kiinteistöveroa hajaasutusalueella saamatta mitään vastinetta rahalle

      • Anonyymi

        Vireillä on kiinteistövero-"uudistus". Se takaa, että saat maksaa vähintään tuplasti enemmän, saamatta vastineeksi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vireillä on kiinteistövero-"uudistus". Se takaa, että saat maksaa vähintään tuplasti enemmän, saamatta vastineeksi mitään.

        Kaikki menee yhteen kukkaroon ja sieltä maksetaan yhtä sun toista. Sitä ei tiedä minne juuri sinun maksamat rahat käytetään, mutta kunnan ja valtion verotuloilla maksetaan mm. poliisit, sairaalat, koulut ja tiet. Palvelun tasosta voit olla mitä mieltä tahansa, mutta se mitä tällä hetkellä tehdään maksetaan näillä veroilla oli se sitten oluen, bensan ostamisesta tai tontin/talon omistamisesta. Toinen vaihtoehto on antaa näiden palveluiden tuottaminen jollekin yksityiselle ja se laskuttaa sen minkä pystyy. Yhteiskunta ei pyri saamaan tuottoa palveluista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe