Vuokranantajan "tarkastuskäynnit"

Kipukohta.

Vuokrasin yksityilseltä henkiöltä hyväkuntoisen asunnon.

Maksoin takuut ja siihen sopimukseen tuli suostumus lisänä, että vuokranantajalla on oikeus tarkistaa asunnon kunto. Suullisesti sovimme että hän ilmoittaa etukäteen mahdollisista tarkastuksista.

Nyt olen asunut tässä 6-kuukautta, ja hän on käynyt 2 kertaa sovitusti.

Kun olen tullut työstä kotiin, niin olen eteisen lattialla kenkien jäljet / kuraa on ollut.
Soitin vuokranantajalle ja kysyin hän kielsi asian, syytti asiaa vesimmittarien lukijaa oli kuulemma pyytänyt sellaisen tarkistamaan oikea lukema.

Asuntoon on tehty kattava remontti ja tämä on kuulemma vielä tarkoitus myydä, joten hän pelkää että täällä saatetaan viettää hurjaa elämää, koska olen nuorehko nainen ja sinkku.

Hänellä on ollut ongelmia tuhrituista asunnoista.

Teen siis kahta työtä, sairastuin äskettäin kovaan lihasspasmiiin joka lukkiutti niskat ja selän, jäin sairaslomalle.
Sain lääkäriltäni vahvoja särkylääkkeitä, lisänä sain 1 lihasjännitykseen tarkoitettua rauhoittavaa lääkitystä, sekä nukahtamiseen tarkoitettua lääkettä myöhemmin.

Olin viimeviikolla poissa asunnostani ystävän luona ja kun tulin kotiin, huomasin että lääkkeistäni osa oli kadonnut = kaikkia oli jäljellä niin vähän että esim. Tramal niminen lääke ei riitä kuin viikoksi.

Huomasin myös että eteisen purkkeja oli siirretty eli jotakin oli etsitty.

Tämä on niin kiusallinen juttu, kysynkö suoraan *veitkö minun pillerit* ? Menenkö lääkäriin ja kerron *jep joku ne vei, aika hullulta kuulostaa* Tarvitsen ne lääkkeet vielä kun spasmisuuttakin on ja lomaa on vielä 10 päivää. Minulle on aikaisemmin tehty olkaleikkaus kun olin onnettomuudessa ja sen takia kärsin nyt kivuista.

Muutanko pois, ja mitä tässä tekee? Ei ole juuri näyttöä että se ne vei. Kuka muukaan?

Poliisiinko vai mitä?

Varokaa näitä ehtoja!!!

15

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilleristikö

      Tee rikosilmoitus ja sano poliisille suoraan ketä epäilet. Varkaus on rikos teki sen kuka tahansa.

      • Vesi Mies

        Ja tuossahan on ihan mahdollista, että asuntoon on avaimet jollakin vanhalla vuokralaisellakin. Koska hän ei vienyt kaikkia lääkkeitä, niin varmaan ajatteli että tulee käymään myöhemminkin.
        Vuokranantajalla on oikeus tarkastaa asunto ilman mitään erityisiä sopimukseen kirjattuja ehtojakaan. Tietenkin sen pitää tapahtua vuokralaiselle sopivaan aikaan.


      • höpö höpö jorinoita
        Vesi Mies kirjoitti:

        Ja tuossahan on ihan mahdollista, että asuntoon on avaimet jollakin vanhalla vuokralaisellakin. Koska hän ei vienyt kaikkia lääkkeitä, niin varmaan ajatteli että tulee käymään myöhemminkin.
        Vuokranantajalla on oikeus tarkastaa asunto ilman mitään erityisiä sopimukseen kirjattuja ehtojakaan. Tietenkin sen pitää tapahtua vuokralaiselle sopivaan aikaan.

        Ja ketut. Kenelläkän ei ole lupaa mennä omin neuvoin toisen kotiin lupaa pyytämättä, pois sulkien poliisi ja pelastuslaitos ja muut hätätilanteet.

        Ap tuskin voi todistaa että asunnossa on käyty ja tuskin poliisi sitä myöskään alkaa tutkia, mutta ilmoitus ehkä kannattaa kuitenkin tehdä, ihan siltä varalta jos myöhemmin tapahtuu jotain muuta josta tekijä saadaan kiinni, niin hänet voidaan yhdistää tähänkin tapahtumaan.

        Suosittelen sarjoittamaan lukon uudelle avaimelle tai asentamaan turvalukon, jonka avainta ei anneta kenellekkään muulle.


      • Vesi Mies
        höpö höpö jorinoita kirjoitti:

        Ja ketut. Kenelläkän ei ole lupaa mennä omin neuvoin toisen kotiin lupaa pyytämättä, pois sulkien poliisi ja pelastuslaitos ja muut hätätilanteet.

        Ap tuskin voi todistaa että asunnossa on käyty ja tuskin poliisi sitä myöskään alkaa tutkia, mutta ilmoitus ehkä kannattaa kuitenkin tehdä, ihan siltä varalta jos myöhemmin tapahtuu jotain muuta josta tekijä saadaan kiinni, niin hänet voidaan yhdistää tähänkin tapahtumaan.

        Suosittelen sarjoittamaan lukon uudelle avaimelle tai asentamaan turvalukon, jonka avainta ei anneta kenellekkään muulle.

        Eihän kukaan ole sellaista väittänytkään, että saisi mennä ilman lupia.


    • Kysymällä selviää

      Sinuna kysyisin vuokranantajalta, että kenellä kaikilla on asuntoon avaimet - sulla on asukkaana oikeus tietää kyseinen seikka. Kun saat selonteon muista avainten haltijoista, voit kysyä seuraavaksi, että millon lukko on viimeksi sarjotettu uusiksi (kuka tahansa aiempi asukas on voinut teettää lisäavaimia!) ja kenellä vuokranantajan mielestä on ollut mahdollisuus/tarve käydä asunnossa ilmoittamatta.

      • Vimpat

        No mun mielestä on vaan hyvä et vuokranantaja ottaa osan vuokralaisensa lääkkeistä käyttöön ja muitakin sopivaksi katsomiaan tavaroita.


      • Kipukohta.
        Vimpat kirjoitti:

        No mun mielestä on vaan hyvä et vuokranantaja ottaa osan vuokralaisensa lääkkeistä käyttöön ja muitakin sopivaksi katsomiaan tavaroita.

        Sain uudet lääkkeet ja harkitsen pilleri kaffetteluhetkiä vuokranantajani kanssa, olisi hauska se kääpiö konttavaan täällä :))))


    • Pitäköön paskansa

      Kyllä se lukon vaihto (lukkoliike tietänee parhaan vaihtoehdon) kannattaa hoitaa ihan itse ja pitää kaikki avaimet. Tuollaisia kummallisia ehtoja ei kannata hyväksyä. Hörhöjä, epäluotettavia yksityisiä vuokraajia sekä kaikenmaailman avaimenhaltijoita riittää. Jos ei lukkohommaan suostuta, niin ei kannata vuokrata. Sillä näitä ongelmia ei tulekaan. Muuten saa kyllä miettiä koko vuokrasuhteen ajan, ja sitä ei rahalla korvata.

      • näin olen tehnyt

        Lukkojenvaihtoon et tarvitse vuokranantajan lupaa. Sitten kun muutat, voit itse vaihtaa sen vanhan lukon taas oveen.


    • Sanon minä

      Ei vuokrantaja ole minkään valtakunnan tuttava, jonka kanssa tarvitsisi olla tekemisissä kuin korkeintaan kerran vuodessa, kun vuokran määrää tarkistetaan. Jos rupeaa jaloissa pyörimään, niin haaskatkoon loppuelämänsä rahojaan tuloksettomiin lehti-ilmoituksiin. Näistä pitää varoittaa, ehkä perustamma vuokralaisten puskaradion?

      • Vimpat

        Ei ja irtisanomisenkin voi lähettää kirjeellä kuten itse tein.


    • mitähän tekis

      Joo, mulla sama juttu, mitään ei ole asunnostani hävinnyt, mutta eräänä päivänä kun ovikello soi, en mennyt avaamaan vaan teeskentelin etten ollut kotona, niin vuokranantaja tuli sisään omilla avaimilla. Selityksenä oli ukolla että kokeili vaan avainta ja lähti kiireesti pois.
      Vuokranantaja on muutenkin outo, yhtenä aamuna kävi irtisanomassa vuokrasuhteeni..ja iltapäivällä kävi perumassa. Mitään häiriötä en ole aiheuttanut ja vuokrat maksettu säännöllisesti sovittuna päivänä.
      Lisäksi ärsyttää että on lähes joka päivä oven takana jotain asiaa toimittamassa. Välillä tiputteli postiluukusta lankunpätkiä, mutta lopetti homman kun pyysin; kahdeksannen puupalikan jälkeen (olivat kuulemma tarkoitetut leikkuulaudoiksi).
      Eniten ärsyttää tuo omilla avaimilla sisääntulo, jopa niin paljon että olen harkinnut asunnon vaihtoa, sekään ei kovin paljoa innosta kun vasta viime lokakuussa tähän muutin, ja muutosta on aina lisäkustannuksia. Olen myös miettinyt jos ostais valvontakameran, niin tietäis onko ukolla useinkin tapana käydä asunnossani..ja mitä hän sieltä etsii.

    • ettei vaan...

      Yleisin syy näihin "asunnossani käy joku, koska tavaraa häviää" -sepustuksiin löytyy asukkaan päästä. Tosin tyypillisesti nämä ovat dementian ensioireita, eli koskevat lähinnä iäkkäämpiä asukkaita, mutta nuoremmilla voi olla muunlaisia mm. mielenterveys/päihdeongelmia, joissa oireisiin/aineiden vaikutuksiin liittyy hyvin yleisesti mm. vainoharhaisuutta.

      Tosin itsekään en rikosilmoitusta tekisi, jos huomaisin, että kotonani olisi käyty ja tavaraa viety, vaan luultavasti ensi töikseni postaisin asiasta Suomi24-foorumille.

      • todisteet?

        Tuohan se varmasti tuleekin ekaksi mieleen, mutta on noissa vuokranantajissakin monenlaisia... lisäksi vaikea tehdä mitään rikosilmoitusta.. millä sen todistaa. Paitsi jos asentaa valvontakameran.


    • Ottaa selväää

      Huoneenvuokralaissa on pykälät asunnon tarkastukseen liittyen.
      Ulko-ovi ja sen lukko kuuluvat taloyhtiölle, eikä niitä saa mennä muuttelemaan ilman lupaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe