HOITOTESTAMENTTI

ajankohtaista?

Moniko meidän ikäisistä on sen tenyt? Lomaketta olen pyöritellyt jo pitemmän aikaa, ehkä ei vielä? Miettinyt kenelle sen antaisin, lapsilleniko?
Tulipahan sitten mieleen miksei terveyskeskukseen? nyt kun lääkeresptetkin on sähköisiä eikö tämmöistäkin omaa tahdon ilmaisua voisi liittää siihen samaan tiedostoon.

63

2951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan oiskin

      mutta en ole vielä tehnyt.

    • Lomakkeen saa helposti esiin ja printtaamalla käyttöönsä. Kukaan ei meistä tiedä milloin sairastumme tai joudumme vaikka onnettomuuteen ja menetämme oikeustoimikelpoisuutemme.

      Lomakkeen täyttöön vaan ja se Terveyskeskukseen. Minusta näin

    • L - L

      57 / 52 ikäisinä teimme sekä omaisuuttamme koskevat, että hoito- ja hautaustestamentit.

      Jakelu: Lapsillemme kaikki ja me iitse kaksi viimemainittua ristiin sekä tallelokero.
      Lisäksi vamuuskopiot muistitikulla.

      Terveyskeskuliitäntää en ole ajatellut.

      • Ei terv.keskukseen

        Hoitotahto on hyvä olla ja antaa se omaisten säilytettäväksi. Itselläni ja puolisollani on sellaiset.

        Puolisoni sairastui ja joutui sairaalahoitoon. Annoin sairaalalle hänen hoitotahtonsa ja hänetpä meinattiin heti miten alkaa ajamaan pois päiviltä. Hänen sairautensa on etenevä, mutta hoitotahdon ei pitäisi oikeuttaa ennen aikaiseen kuolemaan ajoa. Hoitotahdon tarkoituksena on kieltäytyminen elvytyksestä tai turhasta lääkityksestä. Ei vanhan tai sairaan heti päiviltä pois laittamiseksi.

        Puolisoni sairaus ei ole kolmeen vuoteen edennyt sille asteelle, että hoitotahtoa olisi tarvinnut toteuttaa. Kyllä järkytti ja kadutti, että annoin hoitotahdon sairaalalle ENNEN AIKOJAAN tiedoksi. Siellä se nyt on hänen sähköisissä tiedoissaan. Omaani en aio antaa kuin lapsilleni säilytettäväksi. Jos sitä nyt edes koskaan tullaan tarvitsemaankaan.


      • suur venäjää 1917

        paperille kaikki,muistitikku voi tuhoutua jos auringon purkaus tulee.silloin on tietokoneet puhelimet muistitikut tarpeettomia.paperi säilyy satoja vuosia seuraaville sukupolville.itsellän isän vanhat paperit,1917,kun meidän mantere oli suur venäjää.sen silläviisii


      • tuhkauurna

        puolisolle testamentilla koko omaisuus.terveyskekukselle testamenttaan vain hoitovelvoitteen.tuhkauurnauksen suorittaa tuhkaaja.porot sirotellaan korkealta että leviää luontoon


      • tuleva pelottaa
        Ei terv.keskukseen kirjoitti:

        Hoitotahto on hyvä olla ja antaa se omaisten säilytettäväksi. Itselläni ja puolisollani on sellaiset.

        Puolisoni sairastui ja joutui sairaalahoitoon. Annoin sairaalalle hänen hoitotahtonsa ja hänetpä meinattiin heti miten alkaa ajamaan pois päiviltä. Hänen sairautensa on etenevä, mutta hoitotahdon ei pitäisi oikeuttaa ennen aikaiseen kuolemaan ajoa. Hoitotahdon tarkoituksena on kieltäytyminen elvytyksestä tai turhasta lääkityksestä. Ei vanhan tai sairaan heti päiviltä pois laittamiseksi.

        Puolisoni sairaus ei ole kolmeen vuoteen edennyt sille asteelle, että hoitotahtoa olisi tarvinnut toteuttaa. Kyllä järkytti ja kadutti, että annoin hoitotahdon sairaalalle ENNEN AIKOJAAN tiedoksi. Siellä se nyt on hänen sähköisissä tiedoissaan. Omaani en aio antaa kuin lapsilleni säilytettäväksi. Jos sitä nyt edes koskaan tullaan tarvitsemaankaan.

        Siinäpä se, tulkinta hoitotahdosta, se on ongelma.
        Tekisin itsekin hoitotahdon, mutta sen jälkeen en uskaltaisi enää terveyskeskukseen edes hakeuta että en joutuisi heiti lopettamislistalle.


      • Ei terv.keskukseen kirjoitti:

        Hoitotahto on hyvä olla ja antaa se omaisten säilytettäväksi. Itselläni ja puolisollani on sellaiset.

        Puolisoni sairastui ja joutui sairaalahoitoon. Annoin sairaalalle hänen hoitotahtonsa ja hänetpä meinattiin heti miten alkaa ajamaan pois päiviltä. Hänen sairautensa on etenevä, mutta hoitotahdon ei pitäisi oikeuttaa ennen aikaiseen kuolemaan ajoa. Hoitotahdon tarkoituksena on kieltäytyminen elvytyksestä tai turhasta lääkityksestä. Ei vanhan tai sairaan heti päiviltä pois laittamiseksi.

        Puolisoni sairaus ei ole kolmeen vuoteen edennyt sille asteelle, että hoitotahtoa olisi tarvinnut toteuttaa. Kyllä järkytti ja kadutti, että annoin hoitotahdon sairaalalle ENNEN AIKOJAAN tiedoksi. Siellä se nyt on hänen sähköisissä tiedoissaan. Omaani en aio antaa kuin lapsilleni säilytettäväksi. Jos sitä nyt edes koskaan tullaan tarvitsemaankaan.

        Täh? Mun hoitotahdossa lukee selvästi missä vaiheessa sitä aletaan toteuttaa, ei se tarkoita, että jos nyt joutuisin sairaalaan niin mut jätettäis hoitamatta ja niin eespäin :D. Hoitotahdon tarkoitushan on varmistaa se, että jos mä nyt kaatuisin ja löisin pääni ja tulilsin dilleksi niin mun tahtoni oikeustoimikelpoisena olisi selvillä ja sukulaiset ei pääse tekemään päätöksiä mun puolesta.

        Eli tajutkaa tehdä siitä hoitotahdosta sellainen joka kertoo asian selvästi ja ilman tulkinnan vaikeuksia.


    • -----

      Reseptitiedosto on reseptitiedosto, ei siis mikään muu.
      Juuri ei tympäisi, kun ei löytynyt paperireseptiä, mistä olisi tarvittavat tiedot löytänyt.

      • ....

        ei = eilen


      • .... kirjoitti:

        ei = eilen

        sais olla sähkönen tehny kaiken maailiman lappuja ja kaikki hävinny jonnekkii. lääkkeetki sais puhelimella hoitaa niei tarttis juasta lekuris


    • Olen tehnyt terveyskeskuksessa,siellähän oli se helppo tehdä,kun todistajia oll
      lähellä. Niitä monistivat 3kpl yksi itselle yksi terveyskeskukseen,kolmatta en muista mihin ne laittoi. Hoitotestamentissä oli useita vaihtoehtoja, niihin vain ruksi ja allekirjoitus..

    • huippaa

      Näillä pötkii pitkälle

      Hoitotestamentti
      Hoitotahtokortti
      Elvytyskielto
      Elinluovutuskortti
      Hautaustestamentti
      Edunvalvontavaltuutus

      • melkein keski-ikäine

        Hoitotestamentti ja elvytyskiellon luulisin olevan sairaalanasioita. Elinluovutuskorttia ei enää tarvitse, elintenluovutus pitää erikseen kieltää, jos ei halua, muuten on automaattisesti elintenluovuttaja. Hautaustestamentti on hyvä, jos ei esim. pappia sinne halua (minä en kuulu kirkkoon enkä pappia tarvitse siunaulemaan uurnalleni). Tuon on siis hyvä lista.


    • yksi lapsi

      Hertsiikkeri sentään Ei kellekään viranomaiselle. Ettekö ole seurannut viime aikaisia viranomais huoltajuus keskusteluja. Kunnat ulkoistaa ne yksityisille voittoa tuottaville firmoille jotka tekee vain pisnestä,vanhuksista viis veisataan.
      Minä tein poikani kanssa ja kirjasin siihen toiveeni.Aikanaan poikani on tilivelvollinen maistraattiin miten varojani käyttää. Eikä voi yksin päättää koska tarvin holhousta,lääkäri antaa lausunnon ja maistraatti päättää. Jos on useampi lapsi ja määrää yhdelle huoltajuuden niin muut lapset ei saa mitään tietoja jos se huoltajana toimiva lapsi niin päättää.

    • Olen tehnyt hoitotestamentin 2009 eli kolme vuotta eläkkeelle siirtymiseni jälkeen. Kaavakkeita oli silloin apteekissa ainakin, josta sen hain. Täytin kaavakkeen kotona, naapurinrouvat todistivat. Jäljennös on paikallisessa terveyskeskuksessa ja kodissani näkyvällä paikalla josta lähiomaiset sen näkevät.

      • viimeinen höynäytys

        Onko ymmärryksenne tällä palstalla että olisitte täysin terveitä,ja kuitenkin surette olemassaoloanne hoitotestamenteilla.Onko terveytenne syy sitten kuolemanne vai ennakko asenteenne? Eikö voi sittenn rehellisesti tunnustaa että päässä on vikaa kantaa huolta viellä eläessään syntisestä minästään jonka riivaaja kyllä ottaa haltuun aikanaan? Mitä niin hyvää olisitte tehneet eläessänne että kuka muu teistä jälkeen huolehtisi?Näin kerran kun vankilan kundin ruumista haudattiin,4 kantajaa ja pappi jolla oli punainen kukkanen.


    • ITTELLESI
      Käytä kaikki itte, iloa.

      • Rakastan reviiriä

        Onko tullut koskaan mieleen,miksi olet yleensä koskaan syntynyt tänne muiden riesaksi? Tyhmyys helpoittaa kyllä tilannetta?


    • ....................

      Tarttis tehdä, mutta pelottaa, Sehän on usein tulkintakysymys miten sitten toimitaan.Tiedän tapauksen missä 79 v. nainen kaatui ja lonkkaluu murtui, hänellä oli hoitoestamentti, sen lääkäri tulkitsi niin, että lonkkaa ei korjata, vaan ihminen joutui virumaan tukissaan murtuneen lonkan kanssa loppuunsa asti.

      Ja kun asenteet ovat nämä: Lainaus
      " HS 1.3.2010

      Sain hyvän syyn repiä hoitotestamenttini

      Olen jo vuosia sitten tehnyt sekä elinluovutustestamentin että hoitotestamentin. Viimeksi mainitussa todetaan, ettei minua saa pitää keinotekoisesti hengissä, jos loppusuora näyttää joka tapauksessa olevan edessä.

      Nyt kuntaliiton uusi tirehtööri on esittänyt, että hoitotestamentteja pitäisi saada lisää, jotta vanhustenhoidon kustannuksia voitaisiin karsia.

      Tuon luettuani revin heti hoitotestamenttini. En halua, että letkuissa maatessani taskulaskinmies käy arvioimassa loppusuorani pituutta ja nyiskelee tunnustelevasti nenäletkuani. Säästän sen vaivan itselleni."

      • et semmoista

        Niin, no ethän sinä itse sitä maksakaan, jos sattuu että vihanneksena makaat letkuissa. Lapsesi ja muut maksaa, mutta eihän se sinulta ole pois.


      • johan taas pomppas

        "Hoitotestamentti on henkilön tahdonilmaus omasta hoidostaan, jos hän vakavan sairauden, onnettomuuden tai vanhuuden heikkouden vuoksi menettää oikeustoimikelpoisuutensa.

        Hoitotestamentissa määritellään ne tilat, jolloin luovutaan potilaan elämää lyhytaikaisesti pidentävistä, keinotekoisista elintoimintoja ylläpitävistä hoitotoimista.

        Hoitotestamentin allekirjoittavat hoitotestamentin tekijän lisäksi kaksi samanaikaisesti läsnä olevaa todistajaa."

        Joten älä jauha paskaa, lonkkamurtumat hoidetaan jos et ole tajuton ja kohta kuolemassa.


      • kokija näkijä

        Haiskahtaa satuilulta koko juttusi., mutta omapa on asiasi!


      • Olimme urhoollisia .
        et semmoista kirjoitti:

        Niin, no ethän sinä itse sitä maksakaan, jos sattuu että vihanneksena makaat letkuissa. Lapsesi ja muut maksaa, mutta eihän se sinulta ole pois.

        Ihmistä vihannekseksi haukkuminen on vailla ihmissarvoa jonkun ääliön keksimä ja puupää kansamme omaksuma hienona.Paljon pienemmästäkin ärähdetään esim. vanhojen ihmisrotujemme maininnasta jotka naapurimaassamme ruotsissakin jota aina matkimme on yhä samat kuin aijemminkin.Nigrarna jne.


      • ota selvääääääää
        Olimme urhoollisia . kirjoitti:

        Ihmistä vihannekseksi haukkuminen on vailla ihmissarvoa jonkun ääliön keksimä ja puupää kansamme omaksuma hienona.Paljon pienemmästäkin ärähdetään esim. vanhojen ihmisrotujemme maininnasta jotka naapurimaassamme ruotsissakin jota aina matkimme on yhä samat kuin aijemminkin.Nigrarna jne.

        Vihannes = aivokuollut....Etkös sitä tiennyt. Ihmisarvoa loukkaavaa on sellaista pitää keinotekoisesti hengissä.


      • Kasvis
        Olimme urhoollisia . kirjoitti:

        Ihmistä vihannekseksi haukkuminen on vailla ihmissarvoa jonkun ääliön keksimä ja puupää kansamme omaksuma hienona.Paljon pienemmästäkin ärähdetään esim. vanhojen ihmisrotujemme maininnasta jotka naapurimaassamme ruotsissakin jota aina matkimme on yhä samat kuin aijemminkin.Nigrarna jne.

        Onko ääliöksi ja puupääksi haukkuminen sitten jotenkin sivistyneempää?


    • Olen tehnyt hoitotestamentin (löytyy kotoa, terkkarista ja sos-passissanikin on maininta) ja suunnitellut hautajaisenikin. Tosin olen itse päättänyt, että minua ei missään tilanteessa elvytetä. En halua himmeille lampuille elämään. Ongelmaksi on muodostunut puoliso, joka on sitä mieltä, että hän haluaa elvytyskiellon purettavaksi. Minulla on oikeus lähteä tästä maailmasta kunnialla.

    • tervejärkitoimii

      Mitä tarkoittaa nykyään "kunnialla". Ennen vanhaan piti järjestää suuret hautajaiset, jotta vainaja saatiin "kunnialla" hautaan. Kuollut on kuollut, kunnian ehkä saa sukulaiset, että onpa kommeet maahanpanijaiset, vaikkei kukaan suuremmin sure, ainakaan kaukaiset sukulaiset, jota kenties et oo nähnyt vuosikausiin ja ventovieraat naapurit...
      Jokainen ihminen vuorostaa lähtee, siinä ei ole kunniasta kyse. jos esim. palaa kuoliaaksi tulipalossa tai murjoutuu tuntemattomaksi onnettomuudessa, mitä silloin on enää väliä, miten minun tai sinun kohtelu sujuu, kunhan arkkuun laitetaan ja j.n.e.

      • Tarkoitin kunnialla sitä, että minua ei keinotekoisesti pidetä hengissä ja voin poistua kun aikani on tullut. Ei sillä ole mitään merkitystä, mikä on kuolintapa.


    • Ei epäluotettaville

      Terveyskeskukseen on turha jättää mitään paperia. Ne arkistoidaan ja se jää siihen. Kun menet hoitoon paperisi on maannut kellarissa alimmaisena vuosikausia ja kukaan ei tiedä sen olemassaolosta.

      • xyzb

        Eiköhän ne tietsikalta sieltä löydy jostain järjestelmän uumenista.


      • Fakta
        xyzb kirjoitti:

        Eiköhän ne tietsikalta sieltä löydy jostain järjestelmän uumenista.

        Ei löydy. Järjestelmään ei laiteta hoitotestamenttejä. Ja vaikka laitettaisiin eri osastoilla on eri järjestelmät, kuten eri hoitoyksiköissäkin.


      • joulukuussa
        Fakta kirjoitti:

        Ei löydy. Järjestelmään ei laiteta hoitotestamenttejä. Ja vaikka laitettaisiin eri osastoilla on eri järjestelmät, kuten eri hoitoyksiköissäkin.

        Kyllä löytyy jokaisen potilaan tiedossa oleva hoitotestamentti erityisesti.

        Potilas, joka on vanha näännytetään ensin vähäisellä ravinnon ja nesteen saannilla puolitiedottomaksi. Sitten onkin helppoa vetäistä tieto hoitotestamentista esille ja potilas jätetään kokonaan ravinnotta ja nesteettä. Henki lähtee varmasti. Kuukausi sitten jouduin seuraamaan sellaista tapahtumaa.


    • hohhoijaa4

      Tiedättekö mitä hoitotestamentti edes tarkoittaa?
      Entäs elvytyskielto DNR? ;-)

      • L - L

        Olen päissäni mielikuvitellut, että vapaamuotoiseen hoitotestamenttiin sisällytetty elvytyskielto on pätevä!


    • 1,,,,,,,,,i

      en halua tehdä sellaista testamenttia

    • luulisin...

      Tanakoita kannanottoja puolesta ja vastaan ton hoitotestamentin suhteen. En nyt tiedäkään, mitä sellainen paperi voi merkitä.
      En myöskään usko, että 79v hoito voisi estyä hoitotestamentin takia., joten se viesti oli pelotteluprovo..

    • N 69 v

      Miksi näitä ei voida laittaa valtakunnalliseen rekisteriin, johon pääsisi kaikki ne lääkärit, jotka näitä asioita käsittelee? Ihan älytöntä, että kuoleman kielissä pitäisi itse hoitaa asiaa, kun eihän sitä voi tietää, että tuleeko joku sairaskohtaus kotona vai ehkä kylässä, jolloin sitä joutuukin kiikutetuksi ihan vieraseen terveyskeskukseen tai sairaalaan.

      Toinen asia, jota olen myös ihmetellyt, on rokotusrekisterin puuttuminen.Jokaisen pitäisi kuljettaa mukanaan pahvista läpyskää, johon rokotukset on laitettu. Luulenpa, että suurimmalta osalta nämä rokotuskortit on hävinneet jo ajat sitten.

      Kolmas asia on näköön liittyvät dokumentit. Jokaisesta optikko- ja silmälääkärikäynnistä pitäisi aina säilyttää ne tiedot, jotta näkee, että miten näkökyky on heikentynyt.

      Kas kun ei kukaan poliitikko innostu tällaisia asioita hoitamaan.

      • ,.--.,

        Eiköhä tuo ole muiden kuin poliitikkojen tehtävä.


      • asdasdas

        Käsittääkseni hoitotahto mikäli sellainen on olemassa voidaan jatkossa liittää osaksi sähköistä potilaskertomusta ja löytyy jatkossa myös valtakunnallisesta terveydenhuollon tietojärjestelmästä muutaman vuoden kuluttua.


      • Reikäkortit on

        Ei ole olemassa yhtään valtakunnallista rekisteriä. Jopa saman sairaalan, kuten TYKSin eri osastoilla ei ole yhteistä järjestelmää.


      • ei riitä vain tahto
        ,.--., kirjoitti:

        Eiköhä tuo ole muiden kuin poliitikkojen tehtävä.

        Tuollaisten valtakunnallisten rekisterien perustaminen vaatii nimenomaan poliittisilta päättäjiltä lakimuutoksen.


    • omaisuus mukaan

      Minä en anna kelleen mitään, vien taivaasen kaikki mukanani.

    • Raijaliisa

      Hei! Olen itse tehnyt hoitotestamentin 57-vuotiaana, näin varmistin että minua hoidetaan oman tahtoni mukaan eikä elvyttäviä hoitoja anneta jos niistä ei ole
      hyötyä. Hoitotestamentti on hyvä jokaisen tehdä koska ei ihminen voi tietää mitä vaikka seuraavan päivänä voi sattua. Olen antanut jäljennökset lapsilleni sekä vienyt myös terveyskeskukseen.
      Hautaustestamentin olen myös ajatellut tehdä, koska haluan että siinäkin toiveeni toteutetaan.

    • ruumiinluovuttaja

      Minä lahjoitin kuolleen ruumiini lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoille leikeltäväksi. Nyt on kuitenkin se ongelma, että en tiedä, mihin pitäisi kuolla, jotta ruumis hyväksytään; eli missä tapauksessa ei tehdä ruumiinavausta. Tietääkö teistä joku? Ruumiinavauksen jälkeen ruumis siis kelpaa vain elinten luovuttajaksi. Min ä haluaisin koko maallisen asunnon lahjoittaa, koska siinä tapauksessa he huolehtivat myös tuhkauksen ja hautauksen, eli omainen säästää selvää rahaa. Minusta se on paras tapa joka kannalta katsoen: on opetustarkoitusta, kierrätystä, ekonomiaa ja ajan säästöä surevalle omaiselle.

      Siis missä tapauksessa ruumiinavausta ei tehdä? Jos menee kuolemaan terveyskeskukseen? Jos kuolee häkämyrkytykseen kirjoitettuaan viimeisen viestinsä ja ottaen viimeiset hetkensä videolle? Silvottaisiinko vielä senkin jälkeen? Aidosti haluan tietää tämän asian. En aio tehdä itsemurhaa, ellei ole vaikkapa sietämättömät tuskat, enkä rienaa enkä ajattele kuolemisesta epäkunnioittavasti. Tiedän, että kuoleminen on askel elämään, ja vain väliaikaisesta asunnosta luopumista. Kiitos, jos joku viitsii neuvoa.

      • suomessa

        Semmoisessa ruumiissa on verenkierron toimittava joka kelpaa elinten luovuttajaksi. Verenkierron on pidettävä elimet elinkuntoisina, ei kuolleilla ja kovettuneilla elimillä ole mitään virkaa. Ei niitä saada toimimaan ja verta kiertämään kokoon kutistuneissa suonissa.

        Eräällä sydänteholla oli neljä hengityskonetta joista kolmessa makasi kuollut ihminen hapetetun verenkierron turvaamiseksi. Lääkäreillä oli mukamas niin kiire, että eivät kerenneet leikkelemään luovutukseen tarvittavia elimiä pois. Joten ruumiit sai maata koneissa ja elävät potilaat odottaa.

        Niin paljon on mätää sairaiden hoidossa, että sitä ei edes arvata.


    • eioleongelmatonta!

      Sattuiko kukaan kuuntelemaan radiosta joskus marras-joulukuun vaihteessa 2013 ylen ykköseltä tulleen kuolema-aiheisen keskustelutilaisuuden olisikohan nauhoitettu Kouvolassa jossain kirkossa, jossa puhuivat mm. wilson kirwa ja toimittaja Minna Lindgren.

      Lindgren kertoi isästään, jolla oli hoitotestamentti, mm. kielto väkisin hoidattaa antibiooteilla kuolemaa usein edeltävää keuhkokuumetta. Kun isän kuolema alkoi toden teolla tehdä tuloaan olikohan syöpä, ei tällä hoitotestamentilla ollut mitään merkitystä hoitohenkilökunnalle, mm. joku lääkäri oli kommentoinut hoitotahtoa sanomalla "Mun työvuoroni aikana se ei ainakaan kuole" ja Minna Lindgren joutui toden teolla taistelemaan, että hänen isänsä hoitotahto väkisin hengissä pitämisen estämiseksi olisi käynyt toteen.

      Joten vaikka hoitotestamentti olisi olemassa, ei voi todellakaan luottaa siihen, että sillä on mitään merkitystä tosi tilanteessa. Ja jos hoitavana lääkärinä sattuu olemaan joku eutanasiavastainen kiivailija, niin luuletteko jos toimintakyvyttömänä makaatte jossain, että teitä välttämättä kuunnellaan, lääkäri tekee lopullisen päätöksen.

      Itse en ole hoitotestamenttia vielä tehnyt ja sen tehdessäni aion ehdottamasti kieltää keuhkokuumeen pakkolääkityksen sairaalan vuodeosastolla, koska sehän on helpoimpia tapoja lähteä täältä kun vointi on tarpeeksi heikko jo ennestään. Eli jos teette hoitotahdon, niin viisainta on huolehtia siitä, että joku sukulainen tai hyvä ystävä tai muu sopiva henkilö on valmis taistelemaan oikeuksienne puolesta ja kannattaisi varmaan etsiä valmiiksi sellainen yksityssairaalan tai terveyskeskuksen lääkäri, joka suhtautuu asiaan myönteisesti. Tämän vuoden alustahan voimaan on astunut laki, että oman terveyskeskuksensa saa valita mistä Suomen kunnasta hyvänsä vaikka ei siellä kirjoilla olisikaan ja vaikka kerran vuodessa voi valita uuden jos entisessä ei meno miellytä, mutta valinta on pidettävä aina kalenterivuosi kerrallaan ja se pitää myös uudistaa joka vuosi.

    • info puuttuu

      Kukaan ei tiedä millä tavalla se pitäisi tehdä, ellei siinä ole rastiruutuun menetelmää. Ja mitä mikäkin hoito tai hoitamatta jättäminen käytännössä tarkoittaa, missäkin tilanteessa. Termistö on epäselvä.

      • xyzb

        Exitus.fi sivulla löytyy mielestäni aika selkeä hoitotahto, siihen on vielä mahdollisuus lisätä oma toivomus. Se on juuri tällainen rasti ruutuun juttu. Löytyyhän netistä googlaamalla vaikka kuinka paljon malleja.

        Olen samaa mieltä, että termistö on epäselvä eikä maallikko tiedä mitä se missäkin tilanteessa tarkoittaa, en minä ainakaan. Onko edes yksiselitteistä vai perustuuko hoitavan tahon tulkintaan.


    • kuolinavun puolesta

      Suosittelen kaikille selväjärkisille, käyntiä Exitus ry.n sivuilla. Sieltä pääsee kansalaisaloite sivulle, jossa kerätään nimiä, lakialoitteeseen kulinavusta - eutanasiasta. Siellä on erittäin hyvä, lakialoite malli kuolinasvusta, tilanteeseen jossa kaikki tehtövä on tehty. Suosittelen omakohtaisten kokokemusten perusteella, kaikkien allekirjoittavan sen. Ihmistä pidetään hengissä maailman tappiin, vaikka mitään ei ole tehtävissä (paitsi laitteilla ja lääkityksillä) Jos teet tuskissasi kuolemaa, sinua pumpataan ja pidetään hengissä väkisin - vaikka olisit jo itse valmis lähtemään. Meidän kaikkien on jossain vaiheessa luovuttava elämästä. Ja kun tuskat ovat suuret, tai tiedetään että kuolema on lähellä, toivo armokuolemaa ja siihen on saatava laki. Kukaan meistä ei varmasti halua kitua pitkiä aikoja, koneissa tmv.
      Tämä on inhimillisyyttä - ei murha, eikä synti. Vaan lähimmäisen rakkautta. Ei Jumalakaan ole varmasti sitä mieltä, että nykytekniikka, pitää ihmistä väkisin hengissä.
      Ja niille jotka pelkäävät, että heidät tapetaan, kun vielä ovat hengissä ja tekemässä kivuliasta kuolemaa. Kriteerit eutanasiaan ovat erittäin korkeat, ei ketään tapeta, vaan autetaan viimeiselle matkalle ja uneen.
      Jotka olette miettineet asioita tarpeeksi pitkälle, allekirjoittakaa kansalaisaloite.
      Helpoiten sen löydät Exitus ry.n sivuilta netistä. Siellä paljon asiaa ja ajateltavaa jokaiselle.

    • Tiedoksi vain

      Sähköinen järjestelmä on: Kanta.fi
      Käykää tutustumassa. e-Arkistoon tallentuvat myös reseptit, jotka kaikki tulevat olemaan sähköisessä muodossa. Arkistossa pääsee selaamaan ja hallinnoimaan tietojaan sitä mukaa kun niitä sinne tallennetaan. Paikka on OmaKanta.

      Tiedonhallintapalveluun tallennetaan
      • potilaan antama suostumus tietojen luovutukseen
      • mahdolliset luovutuskiellot
      • suostumuksen ja luovutuskieltojen peruutukset
      • hoitotahto
      • potilaan kanta elinluovutuksiin
      • tieto siitä, että potilasta on informoitu valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista.

      Heikkoutena tietysti, ettei kaikilla ole taitoa/mahdollisuutta käyttää tietokonetta. Mutta asia hoituu vastaanotolla käydessä.

    • ojkuhh

      Eipä hoitotestamentilla ole muuta merkitystä kuin se, että sairaalat ja hoitolaitokset pääsevät nopeammin eroon potilaastaan, lopullisesti. Isäni sairastuttua minulle soitti samana aamuna ennen klo 7:ää kaksi lääkäriä, että voimmeko jättää hoitamatta. Sanoin, etten anna siihen lupaa. Vielä päivällä eräs nuori lääkäri sanoi, että olen nähnyt paljon näitä kuolevia potilaita, että mikään ei auta enää. Sanoin, että jos kuitenkin vielä saisi antibioottia.

      Sauraavana aamuna kun menin, isä nosti käden tervehdykseen, jutteli ja söi aamupalaa.

      Hän toipui kehkokuumeesta.

    • Asiaa seurannut

      Kaikki yhteiskunnalinen viedään sinulta,kuten hoitotestamenttikin parempiin käsiin .Virka holhoojastakaan ei ole potilaalle mitään hyötyä virkaholhooja eli edunvalvoja ajaa vain omaa etua. mitä vähemmän holhottavalle joutuu antamaan tämän omia varoja sen tuntuvampaa on edunvalvojan saannit palkkoineen.

    • Ei ole
    • Lorena*

      On oltava oman elämänsä haltuun ottaja niin kauan kun sokeri on makeaa ja voi suussa sulaa. Näitä yhteiskunnan tarjoamia apuja on valmisteltu silmälläpitäen turvata työllisyys. Mitä niillä henkilön varoilla muuta tehdään kun ylläpidetään viimeiseen hengenvetoon saakka tosi asiaa, saada nyhdetyksi vanhuksen varat yhteiskunnalle. Kauniisti sanottuna, vanhuksen on käytettävä omat varansa itse, ostettava palveluja .

      Paras on pysyä erossa koko yhteiskunnan palveluista niin kauan kun vain pystyy jollakin tavalla itsestään huolehtimaan. Mitä näistä lopun ajasta, eletään vaikka piruuttaan, kuten Irwin laulussaan toteaa:

      https://www.youtube.com/watch?v=IuTUMD-WzlM

      • Noin olen minäkin ymmärtänyt systeemien olevan. Kaikilla aloilla tuohon pyritään. Näen tavoitteena työllistämisen ja rahastamisen.Tehdään siis lait sun muut direktiivit joiden seurauksena maksajina ovat sitten aina ne samat tahot.
        Innovaatiot ovat hyvässä alussa vanhusten putsaamisessa. Asiansa kannatta hoitaa kun vielä järkeä on päässä.
        Auto on toinen esimerkki, jonka avulla keksitään aina uusia rahastuskeinoja. Viimeinen satelliittipaikannus. Entäs se mummonmökkien jätevedenpuhdistus.


      • katleijanen1 kirjoitti:

        Noin olen minäkin ymmärtänyt systeemien olevan. Kaikilla aloilla tuohon pyritään. Näen tavoitteena työllistämisen ja rahastamisen.Tehdään siis lait sun muut direktiivit joiden seurauksena maksajina ovat sitten aina ne samat tahot.
        Innovaatiot ovat hyvässä alussa vanhusten putsaamisessa. Asiansa kannatta hoitaa kun vielä järkeä on päässä.
        Auto on toinen esimerkki, jonka avulla keksitään aina uusia rahastuskeinoja. Viimeinen satelliittipaikannus. Entäs se mummonmökkien jätevedenpuhdistus.

        Luulen kuitenkin, että yhteiskunnan ylläpitämä vanhushuolto on kaikkein halvinta, siihen riittää eläkkeesi, ei oteta lisämaksua vaikka sinulla olisikn rahaa, tai omaisuutta.
        Hoitotestamentit ovat rahastusta, samoin yksityiset hoitokodit. siellä viedään kaikki.
        Kuollaan me kuitenkin, ei sairaalassakaan tarvitse kipu tuntea, lääkkeet on sitävarten.
        Olen seurannut läheisteni poisnukkumista, kaikki ovat kunnialla kuolleet. Samoin aion minäkin kun vuoroni tulee.


      • LateVaan kirjoitti:

        Luulen kuitenkin, että yhteiskunnan ylläpitämä vanhushuolto on kaikkein halvinta, siihen riittää eläkkeesi, ei oteta lisämaksua vaikka sinulla olisikn rahaa, tai omaisuutta.
        Hoitotestamentit ovat rahastusta, samoin yksityiset hoitokodit. siellä viedään kaikki.
        Kuollaan me kuitenkin, ei sairaalassakaan tarvitse kipu tuntea, lääkkeet on sitävarten.
        Olen seurannut läheisteni poisnukkumista, kaikki ovat kunnialla kuolleet. Samoin aion minäkin kun vuoroni tulee.

        Kyllä hoidokeiltakin lisää peritään.


    • Täytyy vastata puheisiinsa, Olin sisareni asiainhoitajana ja minulla valtakirja hänen pankkitileistä, Hän omisti asuntoosakkeen Helsingissä. Hommasin hänelle hoitopaikan Helsingistä Kannelkodista. Kysyin vanhainkodin ylläpidolta jos osakkeen myy muuttuuko hoitomaksu. Vastattiin ei muutu, vaan eläkkeen suuduudesta riippuen maksu on erilainen. Esimerkiksi sisareni eläke oli pieni noin 900 € käteen kk maksu noin 750 € kuussa. Asuntoosake myytiin noin vuoden oleskelun jälkeen, Sain valtakirjan myös myydä osake. Sisareni oli hoitokodissa yli 6 vuotta. Hoitopaikka mitä parhain ja hoito hyvissä käsissä. Siellä nukkui ikiuneen rauhallisesti.

    • Reeta1

      Kyllä hoitotestamentti on fiksuimpia asioita mitä on keksitty. Olen tehnyt sen jo 20 vuotta sitten ja edelleen olen sitä mieltä, että ihmisen pitää saada ilmoittaa ja myös sairaalan pitää arvostaa ihmisen omaa tahtoa. Ei todellakaan ole mitään järkeä pitää kuolemansairasta potilasta väkisin hengissä syöttämällä antibiootteja tai hengityskoneissa. Lähtöhän meillä kaikilla on edessä, ennemmin tai myöhemmin.

      • § niinkaisitten

        Olen täsmälleen samaa mieltä Reeta1 kanssa hoitotestamentin tärkeydestä. Sitä ei vielä ole, mutta kysyn kirjastosta tai apteekista onko niillä valmiita lomakkeita tämän asian hoitamiseen.
        Vaikka tällähetkellä vielä jotenkin pystyy elämään itsenäisesti, ei tiedä päivää, mistä lähin ei enää pärjääkään. Tapaturma-alttiuskin on lisääntynyt.


    • dkukol

      Mitään pelkoa ei ole, että joutuu liian kauan kärsimään, jos sairastaa esim. dementiaa.

      Tärkeintä olisi hommata joku ihminen, joka seuraa hoitoasi ja vaatii sitä sinulle, silloin kun pystyt vielä nauttimaan elämästäsi, mutta fyysisiä sairauksia on, jotka vaatisivat hoitoa.

      Dementikoiden annetaan kuolla ensimmäiseen vakaampaan sairauteensa ja DMRS- päätös tehdään täysin puhuville ja järkeville ihmsiillekin, jotka vain ovat sattuneet joutumaan dementikoiden osastolle hoitoon.

      Hommaa siis itsellesi hoidon edunvalvoja ja kerro hänelle toiveesi.

      Sellaiset dementiaa sairastavat lähtevät täältä aina ensimmäisinä, joilla ei ole välittäviä ja hoitoa sauraavia läheisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe