Mahtaako kellään olla kokemusta mahdollisesti asbestia sisältävien rakennusmateriaalien tutkituttamisesta? Ilmeisesti ainakin työterveyslaitos analysoi näytteitä, mutta heidän nettisivuiltaan ei juuri löydy asiasta tietoa. Ainoastaan analyysitilauslomake. Voiko Yksityishenkilö tilata heiltä analyysin näytteistä ja mitä sellainen maksaa. Entä mihin toimipisteeseen ja minkälainen näyte on toimitettava?
Asbestinäytteiden tutkituttaminen
9
1667
Vastaukset
- kkkkkkkjhgfds
Kaupunkisi oli?
Kirjoita googleen vaikkapa asbesti laboratorio THL:n laboratorio sijatsee Helsingissä Topeliuksenkadulla. Sinne voi joko itse kiikuttaa näytteet, tai postittaa ne. Koskee niin asbesti kuin mikrobinäytteitäkin.
Näytteenotossa tarvitset kertakäyttöhanskat ja minigrip-pussin näytettä varten. Mikrobinäytteiden osalta pussi kannattaa pussin oman sulkumekanismin lisäksi sulkea ilmatiiviillä teipillä. Eli ei ole vaikeaa :)- 12+5=?
Työterveyslaitos vastaanottaa myös yksityisten henkilöiden toimittamia asbestinäytteitä. Näytteet voi toimittaa osoitteeseen Työterveyslaitos, Topeliuksenkatu 41 b, 00250 Helsinki.
Täältä löytyvät näytteenotto-ohjeet ja hinnasto
www.ttl.fi/aerosolilaboratorio
suora linkki
http://www.ttl.fi/fi/asiantuntijapalvelut/tyoymparisto/kemikaalit_ja_polyt/polyanalyysipalvelut/Sivut/default.aspx
Terveisin Työterveyslaitoksen viestintä - paniikki pois
onkohan nyt asbesti paniikki iskenyt, venäläinen tuttavani työskenteli kudelkan asbetikaivoksilla 35 vuotta on nyt 82 vuotias eikä han ole sairastunut mihinkään keuhko sairauteen.
- Joku vaan
Siltä vaikuttaa, kun neuvotaan ottamaan näyte vain kertakäyttöhansikkaat suojana. Periaatteessa jo yksi asbestikuitu aiheuttaa sairauden. Netistä kun noita asioita katsoo, asbesti kaksinkertaistaa keuhkosyöpäriskin. Tupakka 50-kertaistaa sen.
Asbestia on vielä niin paljon rakenteissa ym. että tuon yhden kuidun voi saada mistä vain. - Shturku
Mä tiedän monta ketä on saanut keuhkosyövän asbestista..
- Tuhkuri Qq
Asbestikartoitushan on, paitsi lakisääteinen, myös erittäin tarpeellinen. Ei niitä muinaisia rakennusmateriaaleja pysty itse arvioimaan, vaan tarvitaan todellakin sellainen, joka tietää.
Liian moni rakennus- tai purkumies ja -nainen kärsii tälläkin hetkellä asbestoosista, joka olisi ollut vältettävissä melko halvalla. Hehän ovat oikeutettuja melkomoisiin korvauksiin, jos asbestikartoitus tai -suojaus on laiminlyöty. Jo sairastuneiden lisäksi moni on seurannassa. Jokaisen sairastuneen tai sitä pelkäävän elämässä on yksi hyvin ikävä asia, joka olisi ollut vältettävissä.
Maailmassa on paljon turhaa pelottelua ja keksittyjä uhkia. Asbesti ei lukeudu niihin, vaan se on oikeasti vaarallista.
- Remppaa
En löytänyt Työterveyslaitoksen sivuilta lomaketta, joka ilmeisesti pitäisi toimittaa asbestinäyteen analysointipyynnön mukana. Mistäköhän löytyisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789