Asbestinäytteiden tutkituttaminen

Elisa87

Mahtaako kellään olla kokemusta mahdollisesti asbestia sisältävien rakennusmateriaalien tutkituttamisesta? Ilmeisesti ainakin työterveyslaitos analysoi näytteitä, mutta heidän nettisivuiltaan ei juuri löydy asiasta tietoa. Ainoastaan analyysitilauslomake. Voiko Yksityishenkilö tilata heiltä analyysin näytteistä ja mitä sellainen maksaa. Entä mihin toimipisteeseen ja minkälainen näyte on toimitettava?

9

1801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkjhgfds

Kaupunkisi oli?
      Kirjoita googleen vaikkapa asbesti laboratorio

• THL:n laboratorio sijatsee Helsingissä Topeliuksenkadulla. Sinne voi joko itse kiikuttaa näytteet, tai postittaa ne. Koskee niin asbesti kuin mikrobinäytteitäkin.

Näytteenotossa tarvitset kertakäyttöhanskat ja minigrip-pussin näytettä varten. Mikrobinäytteiden osalta pussi kannattaa pussin oman sulkumekanismin lisäksi sulkea ilmatiiviillä teipillä. Eli ei ole vaikeaa :)

• 12+5=?
    • paniikki pois

onkohan nyt asbesti paniikki iskenyt, venäläinen tuttavani työskenteli kudelkan asbetikaivoksilla 35 vuotta on nyt 82 vuotias eikä han ole sairastunut mihinkään keuhko sairauteen.

• Joku vaan

Siltä vaikuttaa, kun neuvotaan ottamaan näyte vain kertakäyttöhansikkaat suojana. Periaatteessa jo yksi asbestikuitu aiheuttaa sairauden. Netistä kun noita asioita katsoo, asbesti kaksinkertaistaa keuhkosyöpäriskin. Tupakka 50-kertaistaa sen.

Asbestia on vielä niin paljon rakenteissa ym. että tuon yhden kuidun voi saada mistä vain.

• Shturku

Mä tiedän monta ketä on saanut keuhkosyövän asbestista..

• Tosa o! ;-)
      • Tuhkuri Qq

Asbestikartoitushan on, paitsi lakisääteinen, myös erittäin tarpeellinen. Ei niitä muinaisia rakennusmateriaaleja pysty itse arvioimaan, vaan tarvitaan todellakin sellainen, joka tietää.

Liian moni rakennus- tai purkumies ja -nainen kärsii tälläkin hetkellä asbestoosista, joka olisi ollut vältettävissä melko halvalla. Hehän ovat oikeutettuja melkomoisiin korvauksiin, jos asbestikartoitus tai -suojaus on laiminlyöty. Jo sairastuneiden lisäksi moni on seurannassa. Jokaisen sairastuneen tai sitä pelkäävän elämässä on yksi hyvin ikävä asia, joka olisi ollut vältettävissä.

Maailmassa on paljon turhaa pelottelua ja keksittyjä uhkia. Asbesti ei lukeudu niihin, vaan se on oikeasti vaarallista.

• Remppaa

En löytänyt Työterveyslaitoksen sivuilta lomaketta, joka ilmeisesti pitäisi toimittaa asbestinäyteen analysointipyynnön mukana. Mistäköhän löytyisi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45329
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      197
      10860
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8518
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3200
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      36
      1602
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe