paljonko tulee jätettä?

frasmus

Meillä on 240-litrainen perusroskis, kompostin ansiosta saimme siihen 4 viikon tyhjennysvälin. Se tulee noin 3/4 täyteen, eli varaa jää vielä yllätyksiin. Meillä asuu 4 henkilöä, lapset alle kouluikäisiä. Nuorimmalta tulee vielä vaippoja, ja uskon että vaippojen loppumisen jälkeen roskiksemme tulee enää puolilleen. Kierrätämme kaiken mahdollisen, ja muovijäte viedään keräykseen myös. Käytännössä roskikseen menee vain likainen muovijäte ja kaikenlainen epämääräinen jäte. Viikossa tulee suunnilleen yksi roskapussi, eli kuukaudessa sellaiset 4 tai 5 roskapussia. Loput on vaippajätettä, ja ensi kesänä nekin loppuu.

Sen verran olen katsellut, että kaikilla muilla naapureilla on 2-viikon tyhjäysväli, 240-litran roskis, ja kansi ei mahdu monella kiinni toisen viikon puolessa välissä. Olen mä vähän ihmetellyt, miten lapsettomatkin pariskunnat voivat tuottaa niin paljon jätettä parissa viikossa, ettei kansi mahdu kiinni.

Mitenkäs muiden lukijoiden jätemäärät on? Siis omakotitalossa...

7

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jätetyhtiö vie

      En rupea jätteiden kanssa pelleilemään, 240-litrainen tyhjennetään talvella neljän ja kesällä kahden viikon välein. Se riittää nelihenkiselle perheelle hyvin.

    • eipäpaljonpaskaakaan

      10 viikon välein tyhjennys
      2 henilöä
      vajaana vieläkin tyhjennnetään :((
      kierrätysalalla töissä
      200 l säkkiastia

    • jaskajokunenvaan

      3hlö, vaipat ei vähentänyt roskan määrää paljoakaan. ei vielä bioastiaa.
      140L/2vk. pahvit poltetaan, paperi kierrätetään.

    • kolme plus

      Meitä on kaksi aikuista. Biojätettä ei meillä kyllä kompostoida mutta ei sitä paljon tulekaan lähinnä kahvinporoja.
      Pahvit, nestekartongit, pullot, tölkit ja paperi kierrätetään.
      Tyhjennys on kahden viikon välein ja se pienempi astia 140l. Astia ei yleensä ole täynnä vaan 1-2 pussia mahtuisi vielä.

    • ...

      Ei juuri mitään.

      Se onkin ongelma, joutuu riitelemään jätefirman kanssa, kun mun mielestä tyhjennys sitten, kun on tyhjennettävää, ei kellon mukaan.

      Riippuu kierrättämisestä. Melkein kaikelle omat pönttönsä jossain, sen päälle komposti ja joskus pääsiäisenä pääsiäiskokko. Sekajätettä loppujen lopuksi kerry yhtään mitään.

      Kierrätys kuullostaa juu hienolta asialta. Tosiasiassa kyseessä on laillinen varastaminen, jossa varkauden uhri joutuu vieläpä maksamaan menettämästään omaisuudesta. Siksi jätefirmat niin hanakoita, kaikki menee teollisuuden ehdoilla. Halpaa kamaa teollisuudelle, ilmaisiksi ihmisiltä maksua vastaan haettu ja välistä vetää jätehuolto.

      Jos nyt joku ei tajunnut, väännän piikkilangasta.

      Ostat kaupasta vaikkapa ruokaa. Kaikki pakattu jotenkin, jää ehkä tähteitä. Sitten joku vaatii maksun siitä, että saa hakea ylijääneet ja maksetut tuotteet(jätteet) maksua vastaan, myydäkseen ne edelleen tuotantolaitoksille uudelleen käytettäviksi ja taas myytäviksi kaupan asiakkaille.

      Selkein esimerkki realiteeteista on pullopantti. Ostat limsapullon, palautat pantit, saat rahaa, jotta limsatehdas saa ostettua pakkausmateriaalia itselleen. Tämä ei toimi näin muissa jätteissä. Ostan makaroonilaatikon alumiinivuuassa, maksat sen alumiinin toimittamisesta takaisin tehtaille valmistettavaksi uudestaan makaroonilaatikon pakkaukseksi. HALOO. Jäte on materiaalia, usein uusiutumatonta ja arvokasta. Jotkut tekee isot tilit niitä pyöritellessään.

      Niin siis. Jätettä ei kerry oikein mitään, useamman vuoden ollut jäteastia, että en ole tyhjennyttänyt. Oikein hyvät välit paikallisen jätekeisarin kanssa .DDDD

      Asiaan vaikuttaa, asun haja-asutusalueella täällä vapaampaa kuin taajamissa.

    • 5435435345345

      Meillä kaksi aikuista ja yksi vauva, 240 litran astia on todella tiukilla 2 viikon tyhjennysvälillä. Lehdet ja pahvit kierrätetään, muut sekaisin. Melkein voisi lyhentää kertaan viikossa.

      Tosin ihan sama, on niin halpaa että ei väliä.

      • ROSKAAJA

        meillä kaks aikuista 6.v lapsi 240L astia tulee täyteen just ja just kahes viikos... ei kierrätä en kompostoi mitään kaikki sinne samaa pönttöön sinne ne mahtuu jos ei mahu niin pitää ottaa tyjennys joka viikko


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe