Kaukolämpöasiaa!!

tiedonhaluinen2

Tekeekö vuokralainen sopimuksen kaukolämmöstä tuottajan kanssa?Vai onko sopimus omistajalla joka laskuttaa vuokralaista?Lämmitysmuoto tuli ilmi vasta muutossa.Nyt asunnossa kylmä ja patterit ei lämpiä!Omistaja lähtenyt pohjoiseen lomaosakkeelleen.tiedosta kiitollinen!

6

601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakka-nen

Riippuu mitä olette sopineet asiasta vuokrasopimuksessa. Yleensä kaukolämpö kuuluu vuokraan mutta riippuu toki asuntotyypistäkin. Onko kyseesä rivari. kerrostalo vai omakotitalo?

• Uusia juttuja

Nykyään muuten on tosiaan jopa sellaisia systeemejä, että kaukolämpökin on asuntokohtaisesti eroteltu, eli asunnoille on omat mittarinsa. Sitä en osaa sanoa, miten tuo käytännössä menee ja mistä lämpö "pitää tilata" ja kenen homma se on.... toki asiasta pitäisi olla erillinen kohta vuokrasopimuksesta, kuten esim sähkön kanssa on. Kokeilepa kilauttaa isännöitsijälle, tai kiinteistöhuoltoon, kyllä jonku luulis tietävän... ja tarkista mitä vuokrasoppariin on asiasta kirjattu. Sellanen seikka tuli mieleen, että jos lämmitys, sähkö ja vesi tulee vielä "normaalin vuokran" lisäksi, niin asuminen voi olla überkallista! On tullut asuttua sähkölämmitteisessä vuokra-asunnossa ja kalliiksi kävi...

• asuminen on...

Jos asutte omakotitalossa,niin kannattaa laittaa pannuhuoneesta lämpö päälle.
      Se on semmonen nappula mistä pitää painaa.Myös kiertovesipumppu kannattaa käynnistää.

Ylläolevalle kirjoittajalle.
      Missä olet koskaan nähnyt sellaista vuokrasopimusta jossa sekä vedestä että sähköstä ei makseta erikseen?
      Omakotitaloissa maksaa myös se lämmitys erikseen.

Saattaa olla uuberkallista tosiaan.Sen nimi on asuinkustannukset.
      Asun itse omakotitalossa.
      -Haluatko vaihtaa vuokra-asuntosi jossa kaikki kulut sisältyvät edulliseen vuokraan kanssani?
      Saat tästä vielä kaupanpäälisinä kivat lumihommat talvella ja ruohonleikkuut kesällä.
      Im in.
      Vaihdetaan asuntoja!

• Mulla on ollu

"Ylläolevalle kirjoittajalle.
        Missä olet koskaan nähnyt sellaista vuokrasopimusta jossa sekä vedestä että sähköstä ei makseta erikseen?
        Omakotitaloissa maksaa myös se lämmitys erikseen."

Mulla on ainaki ollut sellaisia asuntoja, jossa sekä vesi että sähkö sisältyy kiinteästi vuokraan. Jossain vanhoissa taloissa näitä on vielä tänäkin päivänä. Omakotitalon lämmitysasia sitten on tietysti niin, kuin se vuokrasopparissa sovitaan. Esim öljylämmitys saattaa sisältyä vuokraan, jos se on siten sovittu. Nämä on aina sopimuskohtaisia asioita. Uusimmissa rivitaloasunnoissa on näitä erillisiä kaukolämpöjuttuja, nekin on käsittääkseni täysin tapauskohtaisia.

• Mulla on ollu kirjoitti:

"Ylläolevalle kirjoittajalle.
        Omakotitaloissa maksaa myös se lämmitys erikseen."

Mulla on ainaki ollut sellaisia asuntoja, jossa sekä vesi että sähkö sisältyy kiinteästi vuokraan. Jossain vanhoissa taloissa näitä on vielä tänäkin päivänä. Omakotitalon lämmitysasia sitten on tietysti niin, kuin se vuokrasopparissa sovitaan. Esim öljylämmitys saattaa sisältyä vuokraan, jos se on siten sovittu. Nämä on aina sopimuskohtaisia asioita. Uusimmissa rivitaloasunnoissa on näitä erillisiä kaukolämpöjuttuja, nekin on käsittääkseni täysin tapauskohtaisia.

Kaikkihan voidaan sisällyttää vuokraan, jos vuokralainen niin haluaa, jopa jääkaapin täyttö.

Vuokralaisen kaukolämpösopimuksesta (kerrostalossa) en ole kuullut vielä koskaan, mutta ei se tarkoita etteikö näin voisi olla.

Kannattaa ostaa oma heti kun voi.
        Arvaas, kenen rahoilla se isäntä laskee siellä lapissa?

• Hetkinen....
        laupias60 kirjoitti:

Kaikkihan voidaan sisällyttää vuokraan, jos vuokralainen niin haluaa, jopa jääkaapin täyttö.

Vuokralaisen kaukolämpösopimuksesta (kerrostalossa) en ole kuullut vielä koskaan, mutta ei se tarkoita etteikö näin voisi olla.

Kannattaa ostaa oma heti kun voi.
        Arvaas, kenen rahoilla se isäntä laskee siellä lapissa?

Kuka tuossa puhuu kerrostalosta mitään? Rivitaloissa on ainakin näitä asuntokohtaisia lämpöratkaisuita nykyään.. ja omakotitalon kohdallahan tuo on jo itsestäänselvyys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      139
      5174
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3426
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      114
      2700
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      47
      2388
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      261
      1807
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1739
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1587
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1556
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1520
    10. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      20
      1386
    Aihe