Hyviä vanhanajan dekkareita?

Aikuisten satuja

Olen kyllästynyt massamurhiin ja psykopaatteihin teurastajiin. Sairaisiin sadisteihin ja sekopäihin raiskaajiin ja silpojiin.

Haluaisin tilalle siistiä murhaamista, ei välttämättä tyyliä Agatha Chistie, mutta jotain muuta kuitenkin kuin mitä nykyään on tarjolla. Kuitenkin sellaista, jossa tapahtuu jotain, jännitys nousee ja laskee. Ei niin että ensin tapahtuu, sitten sitä vatvotaan kolmesataa sivua ja lopussa tapahtuu taas.

Ehdotuksia luettavasta otetaan vastaan.

24

1336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RunDek

      Mauri Sariola ja kumppanit taitavat jo olla tuttuja?
      Olet oikeassa nykyiset dekkarit ovat huttuja.

      Siis dekkareita joissa on hyvä tahti?
      Olisiko vastaus Myllylahti?

      Jotkut niistä ovat sangen hyviä.
      Muutamat peräti kultajyviä.

      Kirjoita tänne, jos tykkäsit.
      Ilmoita myös jos takkaan lykkäsit.

    • Aikuisten satuja

      Riimittelysi oli mukavaa luettavaa.

      Mauri Sariola on liiankin tuttua, luin viime kesänä hänen tuotantoaan uusiksi jälleen kerran. Toki kirjojen taso vaihtelee. Mutta joukossa on ihan ajattomia, ei kannata antaa kirjoittajan asennemaailman häiritä.

      Huh, ei Myllylahtea, en saata lukea niin hirveän huonoa tekstiä. Olen vuosien mittaan toistuvasti yrittänyt lukea sieltä jotain ja kesken jää. Nehän julkaisevat suunnilleen kenen tahansa kadunmiehen hiomattomia dekkariyritelmiä.

    • RunDek

      Mielestäni siellä on myös hyviä. Martti Linna, Johanna Tuomola, Ritva Sarkolaa (Tuula Sariolan haamukirjoittaja) unohtamatta.
      Hilkka Ravilo ei ole varsinaisesti dekkarikirjailija, mutta melkein klassikko muuten.

      On totta, että huonoakin löytyy. "Rouvadekkarit" ottavat pattiin, koska ruuanlaitto tuntuu olevan juonen kantava voima. Myös huonoa tekstiä ja tekstejä löytyy riittämiin (liikaa).

      Mitä niistä olet yrittänyt lukea? Siis ne takkaan heitettävät?

      • Aikuisten satuja

        Ainakin Ritva Sarkolaa, häneltä olen lukenut jopa kokonaan jonkun kirjan, mutta tökkii, tökkii. Martti Linna ja Johanna Tuomola eivät nyt sano mitään, mutta tsekkaan ne kun seuraavan kerran käyn kirjastossa, silloin muistan olenko yrittänyt niitä, nyt kun sain suosituksesi voin yrittää uudestaan.

        Valitettavasti ne, jotka jäävät kesken ovat sellaisia, joista ei jää nimi mieleen.

        Myllylahden dekkareissa on se vika, että ne eivät etene napakasti, verrattuna vaikkapa kotimaisista Jarkko Sipilään. On turhaa lavertelua ja selittelyä, epäolennaisten yksityiskohtien vellontaa. Ja kieli on kammottavan huonoa pahimmillaan.


      • RunDek
        Aikuisten satuja kirjoitti:

        Ainakin Ritva Sarkolaa, häneltä olen lukenut jopa kokonaan jonkun kirjan, mutta tökkii, tökkii. Martti Linna ja Johanna Tuomola eivät nyt sano mitään, mutta tsekkaan ne kun seuraavan kerran käyn kirjastossa, silloin muistan olenko yrittänyt niitä, nyt kun sain suosituksesi voin yrittää uudestaan.

        Valitettavasti ne, jotka jäävät kesken ovat sellaisia, joista ei jää nimi mieleen.

        Myllylahden dekkareissa on se vika, että ne eivät etene napakasti, verrattuna vaikkapa kotimaisista Jarkko Sipilään. On turhaa lavertelua ja selittelyä, epäolennaisten yksityiskohtien vellontaa. Ja kieli on kammottavan huonoa pahimmillaan.

        Varoitan vielä, että Martti Linnan tämä uusin, Kultainen sääntö oli aika huono. Muut on mielestäni hyviä. Myös huumori viehättää. Martti Linnan Ahventen valtakunta on käännetty ranskaksi ja oli siellä ehdolla jonkun palkinnon saajaksi.
        Johanna Tuomolan poliisi Noora Nurkka seikkailee Lohjalla.
        Myös Antti Tuomainen on julkaissut Myllylahdella kaksi ensimmäistä kirjaansa, joten siitä kultajyvä-väitteestä en luovu, vaikka se tulikin tuli runoon osittain huonon riimittelyn mukana.

        Mauri Sariolan tekstin kaltaista sujuvuutta kullä saa hakea.


      • MetteMatti
        Aikuisten satuja kirjoitti:

        Ainakin Ritva Sarkolaa, häneltä olen lukenut jopa kokonaan jonkun kirjan, mutta tökkii, tökkii. Martti Linna ja Johanna Tuomola eivät nyt sano mitään, mutta tsekkaan ne kun seuraavan kerran käyn kirjastossa, silloin muistan olenko yrittänyt niitä, nyt kun sain suosituksesi voin yrittää uudestaan.

        Valitettavasti ne, jotka jäävät kesken ovat sellaisia, joista ei jää nimi mieleen.

        Myllylahden dekkareissa on se vika, että ne eivät etene napakasti, verrattuna vaikkapa kotimaisista Jarkko Sipilään. On turhaa lavertelua ja selittelyä, epäolennaisten yksityiskohtien vellontaa. Ja kieli on kammottavan huonoa pahimmillaan.

        Vai ei etene! Sipilää luetaan, kun muuta ei löydy. Murhamyllysarja on hieno juttu ja se toimii.


    • 9499

      Patricia Highsmith on hyvä, vaikka ei palapeli-juttuja kirjoittanutkaan.

    • Dekker

      Turhaa Myllylahden mollaamista. Siellähän ovat kuviot ja vastuuhenkilöt vaihtuneet.

      • Myltsi on syvältä

        Ei vastuuhenkilöiden vaihtuminen paranna yhtään niiden jo julkaistuja tekstejä.


    • Taavi-vaavi

      Taatanan Myltsi kun ei julkassut mun tekelettä vaikka äiti sano että se on hyvä.
      Nyt äiti ei voi näyttä mun kirjailijaliiton jäsenkorttia naapurin tätille kun mä en päässyt sinne kun Myltsi ei julkassut sitä mun tekelettä.
      Onneks äiti lupas kustantaa mun tekeleen ja sitten se käy myymässä sitä naapureille. Sitten mä pääsen sinne kirjailijaliittoonkin.

    • jännäreitä

      Itse tykkään länsinaapurin "tyttöjen" dekkareista, eli Camilla Läckberg, Anna Jansson ja Ann Rosman. Sitten on Norjalaiskirjailijatar(?) Anne Holt.
      Itse en lue kotimaisten kirjailijoiden teoksia, en jännäreitä enkä muitakaan, ovat vaan jotenkin niin tylsiä ja kamalia.
      Amerikkalaisten mary Higgins Clarkin sekä Tess Gerritsenin dekkarit ovat vertaansa vailla, James Pattersonin dekkareita olen myös lukenut, ja nekin ovat hyviä. Maria Lang, Sandra Brown, Linda Howard...

    • Dekker

      Fb:ssä on Dekkariryhmä. Pyrkikääpä sinne dekkareista kiinnostuneet.

      • sirpa t

        Sirpa Tabet kirjoittaa hyviä ja mystisiä jännäreita, suosittelen.

        Myllylahden dekkareihin olen tutustunut, mutta eivät ole minua varten. Tuomolan kirjoissa on sivukaupalla perheongelmia, lastenhoitoa, Noora Nurkan isän ostaman auton kehumista jne, jne.. Sarkola taas kirjoittaa ihan asiallisesti, mutta juonikuviot ovat vanhahtavia.


      • Anonyymi

        Siellä ovat ne mainostajat, jotka Ssukulaisten ja kavereiden ( ja palkatun nettimainostajan) avustuksella tekevät lukemattomia aloituksia kirjoittamistaan huonoista dekkareista.
        Oij, joi! Se on täyttä pahautta! (sydän, sydän, sydän)
        En millään jaksa odottaa, että se ilmestyy!!! (sydän, sydän, sydän, sydän)
        Ja blää, plää ja plää.....
        Muistakaa, että kehuja ja klikkauksia voi pyytää ( esmes Kirjailijanloput facebook-ryhmästä? tai ostaa.


      • Anonyymi
        sirpa t kirjoitti:

        Sirpa Tabet kirjoittaa hyviä ja mystisiä jännäreita, suosittelen.

        Myllylahden dekkareihin olen tutustunut, mutta eivät ole minua varten. Tuomolan kirjoissa on sivukaupalla perheongelmia, lastenhoitoa, Noora Nurkan isän ostaman auton kehumista jne, jne.. Sarkola taas kirjoittaa ihan asiallisesti, mutta juonikuviot ovat vanhahtavia.

        Jyrki Heinon kolme 1700-luvun Turkuun sijoittuvaa dekkaria ovat minulle toistuvasti joulunajan lukuperinteitä: Kello, Kellari ja Kelmit. Ihanan suklaarasian kera. Suosittelen deraristeille.


    • Dekker

      Sirpa T kirjoitti ennen, mutta uusimmassa ei ole entistä hohtoa.

    • Aikuisten satuja

      Kappas vain, ketju on jatkunut.

      Olen ruvennut lukemaan uusiksi Sirpa Tabetia, niitä hyviä vanhempia. Hiukan ovat mielestäni vanhentuneita siltä osin, että niissä on liikaa keinotekoista "kauhua" - joku kuollut muka onkin elossa ja näyttäytyy toistuvasti, verho heilahtaa ja on merkki siitä että joku ulkopuolinen on talossa....tätä samaa saattaa olla kymmeniä sivuja. Mutta ihan luettavia silti. uusin, jonka nimeä en edes muista, oli kokonaisuudessaan kuin joltain menneeltä ajalta. Sääli, sillä Tabetin parhaat ovat kaikesta huolimatta ok. Hän kirjoitti seitsemän tai kahdeksan vuotta tätä uusimpaansa, ei olisi kannattanut niin pitkään.

      Toisaalta joku Outi Pakkanen julkaisee vuosittain kopioita, jotka ovat yhä heikkolaatuisempia, kuten kaikille kopioille aikanaan väistämättä käy.

    • Crime

      Suositelkaas jotain mullekin. Olen tykännyt Anna Janssonista, Mari Jungstedtista ja Camilla Läckbergistä. Stieg Larsson ei uppoo, eikä Jo Nesbo. Kevyempää rikosta sen olla pitää.

      • Lukutoukka minäkin

        Suosittelen ruotsalaista Mons Kallentoftia, ihan hyviä dekkareita.
        Luin vuosi sitten kaikki ilmestyneet Läckbergit ja tykkäsin kovasti. Nyt on luettu myös kaikki Ann Rosmanit. Noitavasara oli tosi hyvä, viimeisin ei edes kunnon dekkari.

        Outi Pakkanen on mun lemppari, nimenomaan kevyempää. Psykologista dekkaria, ei mielipuolisista massamurhaajaa.


    • sina lukea se

      Moottorisahamurhaaja iskee jälleen on hyvä, siinä suolenpätkät lentävät!

    • Lukulampun valossa

      Suosittelen Tess Gerritsen Jääkylmä.Mia Vänskä Saattaja.

    • Hyvät vanhat

      Minusta kodikkaita, sujuvia luettavia, ei liian raakoja, sopivasti vanhan aikaisia ja silti tapahtumarikkaita ovat Liisa Nevalaisen ja Eeva Tenhusen dekkari, ja Pirkko Arhippa on myös ihan hyvä, ja Mauri Sariolaa ketjussa onkin jo kehuttu. Hänen teoksistaan Revontulet eivät kerro on ihan must. Aikamoista ajankuvaa kirjassa, ja Lapin talviloman kuvausta suosittelen lukemaan.

    • Anonyymi

      James Hadley chase

    • Anonyymi

      Pertti Koskisen dekkarit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe