Helppo piha?

Ukko maalla

Moro! Olen tulossa wanhaksi ja väsynyt pitämää 2000m2 pihaa siistinä ja ajamaan ruohoa joka viikko. Osan olen leikannut käsin viikatteella mutta nyt en voi. Trimmerinkään käyttöä ei selkä kestä. Asun maalla. Mikä olisi matalakasvuinen, vihreä vaihtoehto? Tai matalakasvuinen kanervikko tms? Ajattelen jopa puolukka- tai mustikka varvikkoa! Jotain mitä voisi katsella sellaisenaan.
Piha on niin epätasainen että istuttavalla ei voi ajaa ruohoa ja en halua korjata täytemaalla, se maksaisi liikaa, ja siinä olisi silti aina kiinni. Matkustelen usein ja kun palaan piha on täysi viidakko - hävettää... Talonmiehen palkkaus on myös liian kallista. Osakkeeseen en lähde. Kertokaa kokemuksistanne / ratkaisuistanne jos olette ratkaisseet saman ongelman!

15

1702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotan kunttaa

      Vaihtoehtoja ovat: luonnoniitty (eri tyyppejä riippuen maalajista ja valo-olosuhteista, kuntta (hapan maa) ja itseohjautuva pöpelikkö (eli se viidakko).

      Ihan ilmaiseksi ei saa vaivatonta ja siistiä pihaa. Luonnonniityn perustaminen vaatii aikaa mja vaivaa, mutta sitten hoidoksi riittääkin niitty kerran kesässä. Kuntta maksaa, mutta hoitotyötä siitä ei ole. Pöpelikön saat vaivatta ja ilmaiseksi.

      • ehdotan kunttaa

        ...siis NIITTO kerran kesässä...........


      • ROBOMIES 66
        ehdotan kunttaa kirjoitti:

        ...siis NIITTO kerran kesässä...........

        nurmikkoa mullakin n.2000m2 jota en leikkannu kertaakaan vaan toi mun robottiruohonleikkuri hoiti koko homman siististi kesän ajan samalla kun ite naukkailin kahvia konjakkia kiitustuolissani


    • myy pois

      ja muuta kerros tai rivitaloon.

    • hiekkaa...

      ..laita hiekalle, ei tarvi leikata..

    • Joko tai

      Jättää matkustelemisen ja niillä rahoilla palkkaa jonkun tekemään pihatyöt. Näin tekisin itse jos haluan asua viihtyisästi mutta itse raihnainen ettei enään jaksa. Jossain vaiheessa pitäisi se hoitajakin jo palkata. Tai maksaa vaan siitä että muuttaa sen tontin helppohoitoisemmaksi.

    • Kaikki maksaa

      Kaik vaihtoehdot maksaa. Mitään matalaa et saa siihen halvalla kasvamaan nurtsin tilalle. Uudet taimet maksaa, mutta joudut myös vaihtamaan maan, koska nurtsikasvit kasvaa pitkäksi heinäksi joka tapauksessa.
      Halvimmalla pääset, jos tasoitutat nurmikon ja ajelet sitten päältä ajettavalla.
      Jos istutat vaikka kuusentaimia, niin menee aika monta vuotta, ennenkuin ne on niin tuuheat, ettei mikään aluskasvillisuus siinä kasva.

      • helppo juttu

        Myy talo ja muuta kerrostaloon...


    • näin meillä

      Vaimon kanssa ratkaistiin asia jo ennen talon ostoa. Kun lapset muuttaneet kotoa ja iän puolesta tulee jommalle kummalle liikkumisongelmia tai yläpito rupeaa olemaan raskasta niin myymme talon. Ostamme sitten yksitasoisen rivarin tai kerrostalo asunnon.
      Pitää osata luopua ´vanhasta totutusta.

    • 5+19

      Supistettiin reilun 800m2 leikattava takapiha "kuolleilla" pinnoilla, maanpeitekasvillisuudella ja kuorikatteella n. 200 neliöön. On nätti eikä rasita liikoja. Etupiha on kokonaan "kuolleella" materiaalilla.

    • 3ikkj

      Lohko tontti ja pistä rahoiksi toinen 1000m2.

    • 0lli

      Anna maan happamoitua niin siihen tulee kaunis ja helppohoitoinen sammal

    • Anonyymi

      Päijän kuntta loistava valinta hoitivat meidän mökin ja jälki oli upeeta. Ammattitaitoinen ja edullinen porukka.

    • Anonyymi

      Ratkaisin vastaavan ongelman maksaruohoilla. Piha on täynnä pieniä kukkia. Ruohoa ei ole, eikä mitään leikkaustarvetta.

    • Anonyymi

      Kun kylvät valkoapilaa ja saat sen kasvamaan niin leikkuu kerran kesässä riittää ja näyttää paremmalta kuin mikään muu. Vielä helppohoitoisempi on sammal mutta se levittäytyy hitaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe