Opiskelu yhtä helvettiä

465554

Alusta asti oli selvää että ala jonka valitsin on vaan niin vaikea ettei minulla ole mitään edellytyksiä selviytyä eli saada tutkintoa aikaan. Jos siihen kerran kaikki hopisissa olevat kurssit vaaditaan eikä mistään voida joustaa koska huomaan että nyt on jo ainakin 12 kurssia joiden läpäsyyn mulla ei ole realismia. Turhaan tuhlaan aikaa ja hermojani. Vituttaa mennä joka päivä tonne kun siellä ei kuitenkaan mitään tapahdu enkä saa mitään aikaan.

29

2547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vettä lieskoihin

      Tuohon ei voi muuta sanoa, kuin että opinnot on mitoitettu mediaaniopiskelijan osaamisen ja mediaanityömäärän mukaisesti. Lisäksi monellakin alalla sisäänpääsykoe on ehdottomasti opintouran vaikein. Siksi minun on erittäin vaikea uskoa, että olisit päässyt livahtamaan opintoalalle, johon sinulla ei ole pienimpiäkään lähtöjä.

      Toiseksi en tiedä, miltä pohjalta väität, ettet pääse joistakin kursseista läpi: oletko lukenut pelkästään opinto-oppaan kurssikuvaukset vai oletko jo osallistunut joihinkin mainitsemistasi kursseista tai jopa niiden tentteihin. Jos et osallistunut kursseihin etkä varsinkaan niiden tentteihin, podet pelkästään aiheetonta rimakauhua.

    • erkki_12

      Mikä ala kyseessä? Lääkis?

      • 10+4

        Lääkiksen vaikein koe on pääsykoe. Ei sinne pääse sisälle, jos on pölvästi.


    • MelkeinYlioppilas

      Hei. Valmistun nyt keväällä ylioppilaaksi ja haluaisin tiedustella hieman teiltä yliopistolaisilta, että millaista se opiskelu siellä oikein on. Keskiarvo peruskoulussa oli sellaista 7,6 luokkaa ja lukiossa aika samaa rataa. Olisin kiinnostunut farmakologisesta kemiasta yliopistossa. Lukion kemiankurssien numeroni ovat 10, 8, 9, 7, 5, 8 ja matematiikasta aika samaa rataa. Siksi kysynkin nyt vakavissani:

      1)
      Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä yliopistoon vai pitäisikö mieluummin mennä suosiolla vaikka ammattikouluun tai ammattikorkeakouluun?

      2)
      Jos pääsen yliopistoon, onko elämäni yhtä helvettiä kunnes saan maisterin paperit. Pitääkö oikeasti lukea lähes joka päivä iltamyöhään vai ehtiikö joskus vaikka viikonloppuisin käymään kavereiden kanssa kahvilla tai vanhempien luona kotikaupungissa?

      3)
      Olenko ulkopuolinen yliopistossa, jos olen niin sanotusti perusjätkä enkä mikään kymmenen laudaturin kaveri? Kirjoitin syksyllä lyhyestä matikasta M:n, onko se yliopistolaisten ihmisten mielestä yhtä tyhjän kanssa?

      Kevään yhteishakuja jännityksellä odottaen :)

      • ...?

        1) Onhan sinulla mahdollisuuksia (vaikken alasta oikein mitään tiedäkkään). Pääsykokeen tason kun hallitset niin asiahan on sillä selvä.
        2) Ei ole :) Ei todellakaan ole.
        3) Ulkopuolisuus riippuu ihan muista tekijöistä. Ei kai kukaan nyt pidä lyhyen matiikan M:ää oikein minään, mutta ei ketään kiinnosta YO-paperitkaan sen enempää kun olet sisällä. Eli oli sinulla pitkän matematiikan L tai lyhyen A niin ketään ei kiinnosta. YO-paperien ympärille rakennettu hypetys on aika hämärää...oikeasti kun niilläkin voi perseensä sitten pyyhikä kun haluttu opiskelupaikka on saatu.


      • austerism1

        En nyt jaksa erikseen kaikkeen vastata enkä tuosta alastakaan mitään tiedä, mutta sen verran, että jos motivaatio vain on hyvä, niin eiköhän perusjätkä pärjää.

        Itselläni meni aikoinaan lukio lähinnä bilettäessä, ja arvosanat olivat seiskan ja kasin tietämillä. Aikanaan kun sitten yliopistoon pääsin, niin opinnot sujuivat kiitettävästi kautta linjan, myös gradu. Syynä yksinkertaisesti se, että yliopistossa oli kova kiinnostus ja motivaatio opiskelua kohtaan.


    • 12+1

      Yliopistossa on ihan tavallista sakkia. Siellä opiskelet paria kolmea ainetta, ja pakolliset kieliopinnot ovat vain parin kurssin mittaisia. Ihan tavallisella opiskelulla, eli arkisin työpäivän mittaisilla opinnoilla valmistuu ihan normiajassa eli viidessä vuodessa ihan kirkaasti. Jos vähän panostaa ja lukee enemmän, joka kannattaa, koska opiskelu on oikeasti todella kivaa, valmistuu sitten nopeammin. Kavereita saa kun menee moneen paikkaan mukaan, alkaa harrastaa jotain jne.
      Kukaan ei kysy arvosanojasi, eivätkä ne varsinaisesti kiinnosta ketään.
      Mikään ei ole varmaan niin tasa-arvoinen laitos kuin yliopisto, siellä opiskelee monta tuhatta nassua samaan aikaan, näissä on hemmoa joka lähtöön.

      • ap.

        Mutta kun meitä otettiin sisään aikanaan yli puolet hakeneista. Ja lisää otettiin kun osa ei tullut opiskelemaan. Pääsykokeissa tuli osata esim. kemiaa, mutta en ymmärrä asiasta hölkäsenpöläystä enkä saanut siitä yhtään pistettä pääsykokeessa. Mutta nyt sitten olisi päästävä 3-4 vaikeaa kemian kurssia läpi. Lisäksi matematiikkaa, fysiikkaa mm, joita en lukiossa ole lukenut. Luin kieliä, koska ne tuntuivat helpommalta. Omapahan on syyni sikäli että en lukenut matemattisia aineita kun olis ollu mahollisuus. Enhän minä toisaalta pääsis mihinkään suosittuun paikkaan kun yo-arvosanat ja lukion arvosanat oli niin huonot. Muutenkin väsyttää koko ajan.

        Niin, ja en tosiaan tee mitään vapaa-ajalla opiskelun eteen. En ole koskaan tehnyt enkä pysty siihen nytkään. Haluan viettää vapaata, pelata ja urheilla, katsoa urheilukisoja ja syödä herkkuja. Haluisin kölliä sängyn tai sohvan pohjalla kuin kissa ja välillä kuluttaa kalorit vetämällä 15 kilometrin hiihtolenkin pari kertaa päivässä. Mutta tätähän saa harrastaa vasta eläkkeellä... En voi koskaan kuvitella tekeväni 8 tunnin työpäivää, se on aivan liikaa. 4 tuntia on ok. Toisaalta mistä saa rahaa?


      • Tule pois sieltä!
        ap. kirjoitti:

        Mutta kun meitä otettiin sisään aikanaan yli puolet hakeneista. Ja lisää otettiin kun osa ei tullut opiskelemaan. Pääsykokeissa tuli osata esim. kemiaa, mutta en ymmärrä asiasta hölkäsenpöläystä enkä saanut siitä yhtään pistettä pääsykokeessa. Mutta nyt sitten olisi päästävä 3-4 vaikeaa kemian kurssia läpi. Lisäksi matematiikkaa, fysiikkaa mm, joita en lukiossa ole lukenut. Luin kieliä, koska ne tuntuivat helpommalta. Omapahan on syyni sikäli että en lukenut matemattisia aineita kun olis ollu mahollisuus. Enhän minä toisaalta pääsis mihinkään suosittuun paikkaan kun yo-arvosanat ja lukion arvosanat oli niin huonot. Muutenkin väsyttää koko ajan.

        Niin, ja en tosiaan tee mitään vapaa-ajalla opiskelun eteen. En ole koskaan tehnyt enkä pysty siihen nytkään. Haluan viettää vapaata, pelata ja urheilla, katsoa urheilukisoja ja syödä herkkuja. Haluisin kölliä sängyn tai sohvan pohjalla kuin kissa ja välillä kuluttaa kalorit vetämällä 15 kilometrin hiihtolenkin pari kertaa päivässä. Mutta tätähän saa harrastaa vasta eläkkeellä... En voi koskaan kuvitella tekeväni 8 tunnin työpäivää, se on aivan liikaa. 4 tuntia on ok. Toisaalta mistä saa rahaa?

        Mitä ihmettä sitten teet siellä yliopistossa, jos et kerran halua opiskella, vaan tehdä aivan muuta? Tosin en ainakaan äkkiajattelulla onnistunut keksimään yhtään sellaista opiskelupaikkaa, jossa tyylilläsi menestyisi, lieneekö edes sellaisia työpaikkojakaan.

        Yrittäjällä tai taiteilijalla olisi enemmän vapausasteita, mutta niissäkin pitäisi jollekin ulkopuoliselle antaa ainakin jokin tekosyy, jonka perusteella he rahoittaisivat elämääsi. Mahtaneeko tämäkään onnistua?

        Yksi karmaiseva vaihtoehto olisi täydellinen elämäntyylin muutos, mutta ei kai ihmiseltä aivan mahdotonta voi vaatia...


    • "Mutku mä en halua!"

      "Niin, ja en tosiaan tee mitään vapaa-ajalla opiskelun eteen. En ole koskaan tehnyt enkä pysty siihen nytkään. Haluan viettää vapaata, pelata ja urheilla, katsoa urheilukisoja ja syödä herkkuja. Haluisin kölliä sängyn tai sohvan pohjalla kuin kissa ja välillä kuluttaa kalorit vetämällä 15 kilometrin hiihtolenkin pari kertaa päivässä. Mutta tätähän saa harrastaa vasta eläkkeellä... En voi koskaan kuvitella tekeväni 8 tunnin työpäivää, se on aivan liikaa. 4 tuntia on ok. Toisaalta mistä saa rahaa?"

      Lyhyesti: oletko tosissasi? Kannattaisi ehkä palata maan pinnalle. Tosielämässä kaikki ei voi aina olla pelkästään kivaa.

    • kuulepas ap.

      Kertomasi perusteella todellakin vaikuttaa siltä, että et ole vielä tarpeeksi "kypsä" opiskelua ajatellen, äläkä ota tätä loukkauksena vaan realismina. Luulenpa, että sinunkin opiskeluhalusi lisääntyisivät, jos lopetat nyt opiskelun ja jäät vielä pariksi vuotta kotiin tai jonnekin koisimaan (tai sitten töihin johonkin p*skapuljuun p*skapalkalla). Kumpikin näistä vaihtoehdoista alkaa useimpia ihmisiä tympiä jonkin ajan kuluessa ja sitten onkin jo aivan eri tavalla motivaatiota tehdä asioita tulevaisuutensa eteen.

    • AMK>yliopisto

      Olisit mennyt ammattikorkeakouluun! Itse lopetin yliopiston kun en jaksanut enää olla autististen nörttien keskellä pänttäämässä teoriaa 12 tuntia päivässä - sitä se yliopistossa pärjääminen nimittäin edellyttää. Voit sanoa suosiolla seuraavaksi viideksi vuodeksi hyvästit sosiaaliselle elämälle, ellet laske laskimen ja tenttikirjan hiplailua sellaiseksi.
      Ammattikorkeakoulu on sama kuin yliopisto, paitsi että opiskelijat eivät ole elämäntapaopiskelijoita, joiden elämän ainoa huipennus on saada tentistä täydet viisi pisteettä, vaan ihan normaaleja ihmisiä, jotka haluavat itselleen akateemisen koulutuksen. Muutenkin ammattikorkeakoulussa on huomattavasti mukavampaa opiskella, kun voi opiskelun ohella mm. viettää niitä peli-iltoja ja käydä välillää juomassa muutakin kun kahvikoneen halpaa litkua. Yliopistojen opiskelija"elämä" on nimittäin melko yliarvostettua. Luvattiin bileitä, sitsejä ja kiltakokoontumisia, mutta tosiasia on, että opiskelu on siellä niin vaativaa, ettei niille jää aikaa, ellei sitten halua suorittaa maisterin tutkintoa jossakin 15 vuodessa.

      • MelkeinYlioppilas

        AMK olisi ehkä sittenkin parempi vaihtoehto minulle. Jos tosiaan on sama asia kuin yliopisto, muttei vaadi niin intensiivistä panostusta ja kymmenen laudaturin papereita sisäänpääsyyn tai siellä pärjäämiseen. Kuullostaa minun paikaltani :D olen nimittäin kinnostunut juuri korkeakouluista, mutten usko jotenkin että yliopistossa pärjäisin, en nimittäin ole mikään elämäntapaopiskelija. Onko AMK:ssa kaikki samat valinnaisuudet ja lukujärjestysten räätälöinti, kuin mitä yliopistossa kuulemma on ? Onko opetus yhtä korkeatasoista ?


      • Yo, vielä hetken
        MelkeinYlioppilas kirjoitti:

        AMK olisi ehkä sittenkin parempi vaihtoehto minulle. Jos tosiaan on sama asia kuin yliopisto, muttei vaadi niin intensiivistä panostusta ja kymmenen laudaturin papereita sisäänpääsyyn tai siellä pärjäämiseen. Kuullostaa minun paikaltani :D olen nimittäin kinnostunut juuri korkeakouluista, mutten usko jotenkin että yliopistossa pärjäisin, en nimittäin ole mikään elämäntapaopiskelija. Onko AMK:ssa kaikki samat valinnaisuudet ja lukujärjestysten räätälöinti, kuin mitä yliopistossa kuulemma on ? Onko opetus yhtä korkeatasoista ?

        Kuka teille on tuputtanut tuollaista käsitystä, että yliopisto vaatii opiskelijakseen yli-ihmisen? Ovathan jotkut yliopiston kurssit kieltämättä töiseviä, mutta ihmisen läpäistävissä nekin ovat.

        Tietysti panostuksen määrä on henkilöriippuvaista, yliopistossakin fiksut pääsevät vähemmällä. Kadehtien olen seurannut tyyppejä, jotka näyttävät tekevän aivan jotakin muuta kuin opiskelevan, mutta opinnot heillä etenevät ja vielä erittäin hyvin.


      • Sitä vaan
        Yo, vielä hetken kirjoitti:

        Kuka teille on tuputtanut tuollaista käsitystä, että yliopisto vaatii opiskelijakseen yli-ihmisen? Ovathan jotkut yliopiston kurssit kieltämättä töiseviä, mutta ihmisen läpäistävissä nekin ovat.

        Tietysti panostuksen määrä on henkilöriippuvaista, yliopistossakin fiksut pääsevät vähemmällä. Kadehtien olen seurannut tyyppejä, jotka näyttävät tekevän aivan jotakin muuta kuin opiskelevan, mutta opinnot heillä etenevät ja vielä erittäin hyvin.

        Kyllä se yliopisto vaatii aika paljonjos opiskelet teknillisessä tai luonnon tieteiteitä missä pitää sisäistää, eikä vaan oppia ulkoa.
        Esimerkiksi itse opiskelin matikkaa yliopistolla aluksi 4 arvosana, sitten 3 arvosana seuroovasta kurssista kun en ollut sisäistänyt täysinaikaisemman kurssin asioita... Jne. Josta johtuen arvosanat tippuivat koko ajan. Olisi pitänyt käytännössä vetää koko ajan jotain 5 luokkaa.
        Jos opiskelet yliopistossa jotain muuta niin ei se niin vaikeaa ole kun pitää vaan osata ulkoa.


      • Yo, vielä hetken
        Sitä vaan kirjoitti:

        Kyllä se yliopisto vaatii aika paljonjos opiskelet teknillisessä tai luonnon tieteiteitä missä pitää sisäistää, eikä vaan oppia ulkoa.
        Esimerkiksi itse opiskelin matikkaa yliopistolla aluksi 4 arvosana, sitten 3 arvosana seuroovasta kurssista kun en ollut sisäistänyt täysinaikaisemman kurssin asioita... Jne. Josta johtuen arvosanat tippuivat koko ajan. Olisi pitänyt käytännössä vetää koko ajan jotain 5 luokkaa.
        Jos opiskelet yliopistossa jotain muuta niin ei se niin vaikeaa ole kun pitää vaan osata ulkoa.

        Sattumalta olen opiskellut tekniikkaa ja vielä sieltä teoreettisemmalta puolelta. Kuten kerroin, ovat jotkut kurssit kohtuullisen työläitä laskuharjoituksineen ja harjoitustöineen, mutta työtä tekemällä niistä on selvitty.

        Kokemuksestani väittäisin, että yliopisto-opiskelu vaatii enemmän motivaatiota ja viitseliäisyyttä kuin todellisia lahjoja. Asioiden sisäistämisessä on oma vaivansa, mutta on siitä etunsakin. Silloin asioita ei tarvitse opetella niin paljon ulkoa, kun muistaa vain kunkin homman perusidean. Opintojen edetessä sitten huomaa, että sama perusidea puree usein hyvin moniin asioihin.


      • inssi
        MelkeinYlioppilas kirjoitti:

        AMK olisi ehkä sittenkin parempi vaihtoehto minulle. Jos tosiaan on sama asia kuin yliopisto, muttei vaadi niin intensiivistä panostusta ja kymmenen laudaturin papereita sisäänpääsyyn tai siellä pärjäämiseen. Kuullostaa minun paikaltani :D olen nimittäin kinnostunut juuri korkeakouluista, mutten usko jotenkin että yliopistossa pärjäisin, en nimittäin ole mikään elämäntapaopiskelija. Onko AMK:ssa kaikki samat valinnaisuudet ja lukujärjestysten räätälöinti, kuin mitä yliopistossa kuulemma on ? Onko opetus yhtä korkeatasoista ?

        Kannattaa ottaa huomioon, että kyllä teknillisessä on myös vaikeampia ja helpompia linjoja. Esim. tutalla on huomattava määrä kaikenlaisia talouden kursseja yms, jotka sitten tietenkin on helpompia verrattuna johonkin sähkö/tietotekniikan osaston huippuelektroniikan suunnitteluun.


      • eri koulut

        "Ammattikorkeakoulu on sama kuin yliopisto, paitsi että opiskelijat eivät ole elämäntapaopiskelijoita, joiden elämän ainoa huipennus on saada tentistä täydet viisi pisteettä, vaan ihan normaaleja ihmisiä, jotka haluavat itselleen akateemisen koulutuksen."

        Ammattikorkeakoulu EI ole sama kuin yliopisto. Sen takia on juuri kaksi erilaista järjestelmää.

        Ammattikorkeasta ei myöskään saa akateemista koulutusta, sen saa yliopistoista.


    • Not so talented

      "Kadehtien olen seurannut tyyppejä, jotka näyttävät tekevän aivan jotakin muuta kuin opiskelevan, mutta opinnot heillä etenevät ja vielä erittäin hyvin."

      Minä myös ihmettelen, miten jotkut pystyvät juoksemaan bileissä ym. ilman että opinnot vaikuttavat hirveästi kärsivän... Mutta eipä heitä ole kovinkaan montaa kuitenkaan.

    • inssi

      Toihan nyt riippuu ihan alasta mitä opiskelee, että kuinka vaikeaa on. Joku sähkötekniikka ja vaikka arkeologia on aivan toistensa ääripäissä vaikeustasossa. Arkeologian kurssin voit läpäistä kunhan osaat lukea ja olet edes joten kuten normaaliälyinen, mutta tekniikassa sulla pitää olla looginen ymmärtäminen tietyllä tasolla, että siitä hommasta mitään tulee ja sitten tietenkin asiasta pitää olla kiinnostunut.

    • ap.

      Minulla ei ole hajuakaan mikä ala minulle sopisi, tai mikä kiinnostaisi. Minulla kun on masennustakin, niin minua ei elämässä kiinnosta oikein mikään. Mutta kun eivät osaa hoitaa sairauksia vaan painavat villasella että ehkä se siitä joskus.

      Miten saisin selville mikä minua voisi kiinnostaa? Kyselkää jotain. Minulla ei aivokapasitetti riittä itse miettimään.

      • mietivaikka

        Mieti vaikka seminologin ammattia!


    • Mitä taipumuksia

      "Miten saisin selville mikä minua voisi kiinnostaa? Kyselkää jotain. Minulla ei aivokapasitetti riittä itse miettimään."

      Mitkä aineet sua kiinnostivat kouluaikoina, eli enemmän esim. kielet tai reaaliaineet vaiko matemaattis-luonnontieteelliset aineet?? Eli millaisia taipumuksia sulla on?? Pidätkö asioiden pohtimisesta vai oletko enemmän käytännöllistä tekijä-tyyppiä?

    • tadaavaan

      Seminologi on loistava ehdotus. Kättä ammun per*seen työntämällä saat ihmeitä aikaan eikä ehdi masentua.

    • inspeht. Klunssila

      "Ammattikorkeakoulu on sama kuin yliopisto (…) ihmisiä, jotka haluavat itselleen akateemisen koulutuksen." Hahaha. Se ei todellakaan ole sama asia kuin yliopisto. Se on tarkkaan ottaen opisto, joka on hierarkiassa vähän korkeampi kuin ammattikoulu. Jos ammattikoulussa tyydytään siihen, että oppilaat osaavat käyttää ruuvimeisseliä, opistossa (siis ammatikorkeakoulussa) edellytyksenä on että oppilaat osaavat lukea ja heillä on edes auttava kirjoitustaito. Tämä ei tee opistoa yliopistoksi. Kyse on poliittisesta kikkailusta, joka on seurausta sosialidemokraattisesta diktatuurista, jonka mukaan kaikki ovat samanlaisia. Opistot (mm. teknillinen) muuttuivat ammattikorkeakoulu -nimisiksi opistoiksi joskus 10-20 vuotta sitten, koska joku henkilö tai työryhmä koki sen loukkaavana, etteivät opisto-Reiskat ole korkeakoulussa, mutta esim. kauppakorkeakoulussa opiskeleva on. Lopputuloksena opistoja alettiin kutsua ammattikorkeakouluiksi. Muutoin mikään ei ole muuttunut. Same shit, different wrapping. Onko kysyttävää?

      • mustapartainen mies

        Eikä ammattikorkeassa saatu koulutus ole akateemista, vaikka sitä vääntäisi miten. Olkoonkin, että AMK-tutkinto vastaa alempaa korkeakoulututkintoa, akateeminen se ei ole.


      • AMK>yliopisto

        Oli akateeminen tai ei, tutkinto on samanarvoinen. Eli ylempi AMK tutkinto on sama asia kuin maisterin tutkinto yliopistossa. Näin se vaan on. Ei sitä työnantajaa kiinostaa v***uakaan, että onko nyt sitten herra äärimmäisen akateeminen vai kenties käynyt normaaleille ihmisille suunnatun koulun, josta oppii oleellisen.

        Yliopiston ja ammattikorkean ero on myös se, että AMK:ssa asiat opetetaan niin, että sen ymmärtää sellainenkin ihminen, joka ei vietä joka yötä kirjastossa, vaan jolla on myös elämää luokkahuoneen ulkopuolella. AMK on suunnattu ihmisille, joille opiskelu ei ole elämäntapa, vaan väline menestykseen.


      • jaraas
        AMK>yliopisto kirjoitti:

        Oli akateeminen tai ei, tutkinto on samanarvoinen. Eli ylempi AMK tutkinto on sama asia kuin maisterin tutkinto yliopistossa. Näin se vaan on. Ei sitä työnantajaa kiinostaa v***uakaan, että onko nyt sitten herra äärimmäisen akateeminen vai kenties käynyt normaaleille ihmisille suunnatun koulun, josta oppii oleellisen.

        Yliopiston ja ammattikorkean ero on myös se, että AMK:ssa asiat opetetaan niin, että sen ymmärtää sellainenkin ihminen, joka ei vietä joka yötä kirjastossa, vaan jolla on myös elämää luokkahuoneen ulkopuolella. AMK on suunnattu ihmisille, joille opiskelu ei ole elämäntapa, vaan väline menestykseen.

        " Eli ylempi AMK tutkinto on sama asia kuin maisterin tutkinto yliopistossa."

        Ylempi AMK-tutkinto ei todellakaan ole sama asia kuin maisterin tutkinto, vaikka nämä eräissä tilanteissa voidaan rinnastaa toisiinsa. Se nyt vaan on näin. Ymmärrän kyllä, että tätä on ammattikorkeassa koulutuksensa saaneen mahdoton käsittää, mutta yliopistossa akateemisen koulutuksen saanut näkee sen heti.

        Tämä ei tarkoita, että AMK-koulutus olisi huonompi, ei suinkaan. On erilaisia töitä ja tehtäviä, ja toisiin sopivat paremmin AMK:sta valmistuneet, toisiin taas maisterit.


      • PhD
        jaraas kirjoitti:

        " Eli ylempi AMK tutkinto on sama asia kuin maisterin tutkinto yliopistossa."

        Ylempi AMK-tutkinto ei todellakaan ole sama asia kuin maisterin tutkinto, vaikka nämä eräissä tilanteissa voidaan rinnastaa toisiinsa. Se nyt vaan on näin. Ymmärrän kyllä, että tätä on ammattikorkeassa koulutuksensa saaneen mahdoton käsittää, mutta yliopistossa akateemisen koulutuksen saanut näkee sen heti.

        Tämä ei tarkoita, että AMK-koulutus olisi huonompi, ei suinkaan. On erilaisia töitä ja tehtäviä, ja toisiin sopivat paremmin AMK:sta valmistuneet, toisiin taas maisterit.

        No en nyt rehellisesti sanottuna tiedä yhtään työtä, johon kelpuutettaisiin AMK-inssi, muttei oikeata Diplomi-insinööriä. Kyllä se niinpäin on, että maisteri voi tehdä AMK:n hommia, mutta jos johonkin alaan oikeasti asiantuntija tarvitaan niin kyllä siihen myös silloin se korkeamman koulun kasvatti, eli maisteri / tohtori palkataan eikä mitään AMK:laista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe