Tässä sitä olen miettinyt jo useita viikkoja, mistä meidän ja yleisestikin pitkä kihlaus johtuu...
No, päätinpä sitten mennä parisuhdeneuvojalle kysymään tätä, jotta saisin sen 'oikean' vastauksen ja hän sanoi, kuten englannin kielisillä kotisivuillaankin (itse suomalainen):
-by the way, the only reason for a long engagement is, that you never want to get married-
eli ainoa syy pitkälle kihlaukselle on se, että et halua naimisiin.
tässä kohtaa puhe siirtyy mieheeni, koska hän on se joka olisi kihloissa niin kauan, kuin vaan voi!
mieltäni jäi niin paljon kavaltamaan psykiatrini (olin ensim. kertaa siellä!) mielipide...onhan hän kokenut ja luulisi hänen tietävän 'suhdelaadusta'.
mihin viekään suhde..mihin viekään tämä ns. kihlaus....
Pitkä kihlaus
9
1205
Vastaukset
- Kati
Et maininnut kuinka pitkä teidän kihlaus on? Oletko kysynyt mieheltäsi miksi hän ei halua vielä naimisiin vaikka on kuitenkin mennyt kihloihin? Ja olit ilmeisesti yksin parisuhdeneuvolla?
Syitä pitkään kihlaukseen voi olla useita. Jotkut säästävät häihin pitkään, jotkut haluavat opiskelut tieltä pois tai tulee lapsia tms. Mutta osa johtuu kyllä varmasti siitä, että ei koskaan tai ei vielä silloin, kun menee kihloihin ole kuitenkaan ihan varma haluaako naimisiin eikä ole siis valmis siihen. Ja osa menee ns. kihloihin vaikkei ole edes ajatellut naimisiinmenoa. Jos kysyt, että joko hääpäivä on sovittu he hämmästyvät, että ei se nyt vielä ole varmaan pitkään aikaan ajankohtaista. On ihan hyvä olla vaan näin kihloissa. Tai, että "Hä? Ei me olla sellaisia ajateltu!". Tai joku sanoo kumppanilleen, että ei kai meidän tarvi mennä naimisiin eiks voitais mennä vaan kihloihin?
Ja sekin kertoo jotakin, että vaikka joku on kihloissa hän odottaa vielä kosintaa tms.? En menisi kihloihin jollei se tarkoittaisi lupausta avioliitosta ja häät, jos rahallisesti mahdollista olisi suurinpiirtein vuoden päästä tai viimeistään kahden vuoden päästä. Voisihan sitä mennä naimisiin vaikka kuukauden päästä, mutta se riippuu millaiset häät haluaa järjestää ja paljonko tarvitsee aikaa asioiden järjestelemiseen. Hääpaikan tai kirkon varaamiseen jne. Haluan mennä vain kerran kihloihin ja kerran naimisiin. En ole yhtään kadehtinut ihmisiä, jotka ovat olleet kihloissa, mutta eivät ole ajatelleet naimisiinmenoa. Mikä merkitys sillä kihlauksella sitten on? Eräs pariskunta on ollut kihloissa jo 11 vuotta. Menivät n. ½ vuoden seurustelun jälkeen kihloihin. Minua ja avomiestäni ihmeteltiin, että kun olimme olleet jo 4 vuotta yhdessä emmekä olleet kihloissa. Kukaan ei ihmetellyt sellaisia, jotka oli vuosia olleet kihloissa? Mitä merkitystä on, jos olemme esim. olleet yhdessä 6 vuotta, josta kihloissa 1 vuoden ennen naimisiin menoa? Onko se kummempaa kuin olla 6 vuotta yhdessä ja olla siitä 5 vuotta kihloissa ennen naimisiinmenoa?- Emma
Siis mie olen ainakin niin kyllästynyt siihen, että kun ollaan oltu avomiehen kanssa 4,5 vuotta yhdessä, ni kaikki kyselee, et miks ette ole kihloissa? Moni kaveri on jo ollut, ja sitten se on purkautunut. Sanon aina, että se rinkula sormessa ei muuttaisi meidän elämässä mitään, joten miksi mennä sillon? Ymmärrän, että jotkut haluavat mennä, mutta itse menen vasta sitten, kun hääpäivä on suunnilleen päätetty. Jotenkin, noh, joiltain olen saanu sellasen käsityksen, et ne haluaa puolisolleen sen rinkulan sormeen, että kaikki näkis et varattuja ollaan...Tosiasiahan on, että ihmisillä on erilaiset halut/tavat. Meidän suhde on niin vahva, ettei siihen sormuksia tarvita, mulle avioliitto on ainakin iso asia; virallinen. Ja kun olen ateisti, niin ei ainakaan ole kirkkohäitäkään tiedossa :)
- Eeva
Emma kirjoitti:
Siis mie olen ainakin niin kyllästynyt siihen, että kun ollaan oltu avomiehen kanssa 4,5 vuotta yhdessä, ni kaikki kyselee, et miks ette ole kihloissa? Moni kaveri on jo ollut, ja sitten se on purkautunut. Sanon aina, että se rinkula sormessa ei muuttaisi meidän elämässä mitään, joten miksi mennä sillon? Ymmärrän, että jotkut haluavat mennä, mutta itse menen vasta sitten, kun hääpäivä on suunnilleen päätetty. Jotenkin, noh, joiltain olen saanu sellasen käsityksen, et ne haluaa puolisolleen sen rinkulan sormeen, että kaikki näkis et varattuja ollaan...Tosiasiahan on, että ihmisillä on erilaiset halut/tavat. Meidän suhde on niin vahva, ettei siihen sormuksia tarvita, mulle avioliitto on ainakin iso asia; virallinen. Ja kun olen ateisti, niin ei ainakaan ole kirkkohäitäkään tiedossa :)
Eiköhän se ole jokaisen oma asia meneekö kihloihin ja naimisiin vai ei ja koska.
Koskaan ei tunnu olevan (muille) hyvä. Jos jotkut menee lyhyen yhdessäolon jälkeen, esim. tänä kesänä olin pariskunnan häissä ja he olivat olleet n. 1 1/2 vuotta yhdessä sitä ennen. Jotkut oli ihmetelleet heidän nopeaa päätöstä ja kyselivät oliko nainen kenties raskaana... - Kati
Eeva kirjoitti:
Eiköhän se ole jokaisen oma asia meneekö kihloihin ja naimisiin vai ei ja koska.
Koskaan ei tunnu olevan (muille) hyvä. Jos jotkut menee lyhyen yhdessäolon jälkeen, esim. tänä kesänä olin pariskunnan häissä ja he olivat olleet n. 1 1/2 vuotta yhdessä sitä ennen. Jotkut oli ihmetelleet heidän nopeaa päätöstä ja kyselivät oliko nainen kenties raskaana...Kirjoitinkohan jo sen, että yksi tuttu mies meni kihloihin tyttöystävänsä kanssa. Kun tämä tyttöystävä halusi. Nainen kosi n. 4 kuukautta sen jälkeen. Ja sai kuulemma mieheltä rukkaset. Mitä en ymmärtänyt, kun he olivat kuitenkin jo kihloissa...? Että siinä yksi tapaus mistä voi päätellä, että kaikille kihlaus ei tarkoita ilmeisesti sitä lupausta avioliitosta.
- utelias
Kati kirjoitti:
Kirjoitinkohan jo sen, että yksi tuttu mies meni kihloihin tyttöystävänsä kanssa. Kun tämä tyttöystävä halusi. Nainen kosi n. 4 kuukautta sen jälkeen. Ja sai kuulemma mieheltä rukkaset. Mitä en ymmärtänyt, kun he olivat kuitenkin jo kihloissa...? Että siinä yksi tapaus mistä voi päätellä, että kaikille kihlaus ei tarkoita ilmeisesti sitä lupausta avioliitosta.
Ymmärsinkö oikein?
Nainen kosi n. 4 kuukautta sen jälkeen kun olivat menneet kihloihin, ja sai sitten mieheltä rukkaset?
Jos ymmärsin, niin on taas vähän käsitteet hukassa. Kosiminenhan on sitä kun kysytään "Mennäänkö naimisiin?" tms. ja jos toinen vastaa myöntävästi niin siitä seuraa kihlaus eli sopimus siitä että mennään naimisiin. Ja jos se sopimus on jo tehty eli ollaan kihloissa, silloin on joku jo kosinut! Miksi joku kosisi 4 kk sen jälkeen kun on menty kihloihin?
Hassua.
Voi olla että ymmärsin viestisi aivan väärin, jos näin on niin pyydän anteeksi. - Kati
utelias kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein?
Nainen kosi n. 4 kuukautta sen jälkeen kun olivat menneet kihloihin, ja sai sitten mieheltä rukkaset?
Jos ymmärsin, niin on taas vähän käsitteet hukassa. Kosiminenhan on sitä kun kysytään "Mennäänkö naimisiin?" tms. ja jos toinen vastaa myöntävästi niin siitä seuraa kihlaus eli sopimus siitä että mennään naimisiin. Ja jos se sopimus on jo tehty eli ollaan kihloissa, silloin on joku jo kosinut! Miksi joku kosisi 4 kk sen jälkeen kun on menty kihloihin?
Hassua.
Voi olla että ymmärsin viestisi aivan väärin, jos näin on niin pyydän anteeksi.Et ymmärtänyt väärin kirjoitustani, ihan oikein ymmärsit ja sitähän minäkin juuri ihmettelin! Että miksi nainen kosi vielä myöhemmin ja mies kieltäytyi…
Nainen oli sanonut miehelle, että mentäiskö kihloihin tai että hän haluaa mennä kihloihin (en tiedä tarkalleen). Mutta ei varsinaisesti kosinut eli kysynyt, että tuletko miehekseni, mennäänkö naimisiin tms. Mies suostui menemään kihloihin, koska ajatteli että se ei ole lupaus avioliitosta. (Ja ostivat sormukset ja mies kertoi, että he menivät kihloihin)
Ja ilmeisesti nainenkaan ei sitä sellaiseksi tulkinnut koska vielä kosi myöhemmin? Ja mies siis ei suostunut. Kaikille kihlaus ei siis näköjään tarkoita sitä, että se on lupaus avioliitosta.
Mä tiedän yhden toisenkin "kihlaparin". Tässä tapauksessa kylläkin he ovat olleet jo kihloissa useamman vuoden. Mies kosi naista kuulemma useamman vuoden jälkeen kihlauksesta ja nainen kieltäytyi.
En viitsinyt kommentoida, mutta ihmettelin mielessäni että miten niin, että nehän on jo kihloissa? Eikö silloin toinen ole jo suostunut ajat sitten...? Eri asia sitten, jos on eri mielisyyksiä häiden ajankohdan suhteen.
- Aivot on
Hääpäivämme on aikaisintaan vuonna 2007. Syystä että kuopukseni täyttää silloin 20 vuotta.
Jos avioidumme nyt, Kela ottaa tämän nuoren opintotuen ja asumislisän laskemisessa huomioon avomiehenikin tulot, vaikka hän ei olekaan elatusvelvollinen. Olemme seurustelleet 3 vuotta, mutta muutimme yhteen vasta kuopuksen muutettua opiskelupaikkakunnalle, eli avomieheni ei ole edes muodollisesti asunut saman katon alla kuopukseni kanssa. Ja silti jos avioidumme, niin Kela kuittaa...
No, hyvää kannattaa odottaa : ) - Unski
"Minkä takia pitkä kihlausaika on eduksi?
Silloin avioliitto jää lyhyemmäksi."
(Netistä löytynyt vitsi) - Unski
"Minkä takia pitkä kihlausaika on eduksi?
Silloin avioliitto jää lyhyemmäksi."
(Netistä löytynyt vitsi)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749