Olen ostamassa pientä massikkaa ja kun on vanhempi ja hieman outo malli itselle niin voisitteko kertoa onko jotain erityistä mihin pitää kiinnittää huomiota? Onko jokin vuosikerta mitä kannattaa vältellä jne?
Traktorissa on aika kookas hytti ja sievä vehje minun ajeluihin.
Omistajien kokemuksia olisi mukava lukea missä vaiheessa ja millaisia murheita ja remontteja olette joutuneet tekemään..
Kesää ja vastauksia odotellessa, kiitos.
M-F 135. Ostoaikeissa..
12
5090
Vastaukset
- mf-perkins
135 massikka on tosi kestävä raktori, ehkä heikoin kohta on lucaksen tasavirtalaturi ja rumpujarrujen teho on vähä mikä on.
- mkten laturi huoltaa
Liityin keskusteluun uutena, ja kysyisin, miten se lucas laturi pitää huoltaa? Itselläni on 1963 mallin 35x malli, ja laturi ei taida ladata. Tosi vähän ajettu tuo "mummolastaaikoinaan sukupolvien kautta tullut traktori", vaan virtapuoli heikko. Muutoin renkaatkin ovat alkuperäisdt "salmiakkikuvioiset good yearit". Vaan miten tuo laturi? Josko täältä asiaan vinkkiä löytyisi.
Varmaan suosittu kone, kun koko ajan on kysyjää vaikka ei ole myynnissä. SIIS se laturin juolto, miten? - Lucas ulkoavaruuteen
mkten laturi huoltaa kirjoitti:
Liityin keskusteluun uutena, ja kysyisin, miten se lucas laturi pitää huoltaa? Itselläni on 1963 mallin 35x malli, ja laturi ei taida ladata. Tosi vähän ajettu tuo "mummolastaaikoinaan sukupolvien kautta tullut traktori", vaan virtapuoli heikko. Muutoin renkaatkin ovat alkuperäisdt "salmiakkikuvioiset good yearit". Vaan miten tuo laturi? Josko täältä asiaan vinkkiä löytyisi.
Varmaan suosittu kone, kun koko ajan on kysyjää vaikka ei ole myynnissä. SIIS se laturin juolto, miten?Se Lucasin tasavirtalaturi on varsinainen murheen laite taikka se rele sitten. Laturi on helppo purkaa, ei tarvitse mitää erikoistyökaluja, ellei hihnapyörää tarvitse irroittaa laakerin vaihtoon. Yleisin vika oli tai on kaiketi vieläkin, että hiilet ovat kuluneet loppuun, helppo uusia, jos löytää uudet hiilet varaosana. Samalla joutui yleensä sorvaamaan kollektorin. Laakereiden tarkistus ja tarvittaessa vaihto. Jos liukulaakeri, niin rasvaus.
Usein vika releessä, jos huonot sähköt, tuppasi olemaan aina jotain vikaa, kärjet paloi taikka muuten kipinöi, latasi liikaa taikka liian vähän. Kyllästyin itse ja vaihdoin kaikkiin mahdollisiin koneisiin vaihtovirtalaturit ja sähkömurheet jäivät vain ikäviin muistoihin. En juurikaan kaiholla muistele Lucas tasavirtalaturia.
Jos tarkoituksesi ei ole entisöidä pilkun tarkkaa museokonetta Massikastasi, niin suosittelen jatkoa ajatellen asentamaan/asennuttamaan vaihtovirtalaturin elämä on sen jälkeen yhtä juhlaa, valot ovat tehokkaat ja akku kestää pidempään.
- Fergulla ajanut
Onhan se luotettava traktori, koska sitä valmistetaan edelleen useammassakin maassa. Varaosia löytyy hyvin.
Huonoa sitten; vuosimallista riippuen hytit aika rihveleitä ja vimputtimia, väkisin väännettyjä avo-traktorin päälle. Ensimmäisenä kannattaa heittää se hytti pois pilaamasta kunnon traktoria. Jarrut tosiaan aika kehnot rumpujarrut ja käytännössä vain yksi pyörä jarruttaa. Kerassaan ala-arvoiset jarrut! Polttoainesäiliön sijoitus moottorin huoltoja ajatellen aivan mahdoton. Lucas puolestaan oli hyvä saarnamies, mutta toivoton sähkömies, vanha totuus. - Massikka135
Mootori ja hallinta laitteet kestävää tekoa! Jarrut ehkä isoin miinus....10 vuotta ollut ko.vekotin ja eipä syytä vaihtaa vielä 50 vuoteen... :)
- konservatiivi1
Jos traktori on seissyt pitkään ulkona, katso onko pakoputken päässä suojus(jos ei niin niitä saa tarvikeliikkeistä). Jos pakoputkeen on päässyt sadevettä, kokeile pienellä esim, rautanaulalla mutkan alapuolelta, onko vesireikä auki. Suosittelen pakoputken päähän kiinnitettävää suojusta. Traktorina MF-135 on näppärä, jos on Multi-Power vaihteisto, niin nopeuttakin riittää. Jos on kookas hytti, se on todennäköisesti jälkiasennettu ns, tarvikehytti. Niitä myytiin aikoinaan kopittomiin traktoreihin. On vahva startti, jos on kone kunnossa, hyvä käynnistymään. Metsäkäyttöön aika pieni maavara. Muistankohan oikein, tyypin valmistus alkoi 1965.
- taavi990
Jos jotain meinaat vetää tai nostaa niin unohda.Harmaja verkkukin etenee paremmin kuin 135 MF
- Kokeile vaihteet..
Kokeile vaihteet ettei mene kahta vaihdetta yhtäaikaan päälle. Vedä pitempää vaihdekeppiä reilusti ylöspäin, ja siirtele eri vaihteille moneen kertaan. Jos vaihdekeppi jumittuu, on kaksi vaihetta yhtä aikaan päällä eikä näitä saa pois ennen kuin öljyntäyttöaukosta avittaa. Tämä on Ferkun ominaisuus, itselläni meni useasti kaksi vaihdetta yhäaikaan päälle, mutta sitten huomasin, kun painaa vaihdekeppiä alaspäin vaihtaessa, niin pelaa aika hyvin.
- Se on korjattavissa
Kokeile vaihteet.. kirjoitti:
Kokeile vaihteet ettei mene kahta vaihdetta yhtäaikaan päälle. Vedä pitempää vaihdekeppiä reilusti ylöspäin, ja siirtele eri vaihteille moneen kertaan. Jos vaihdekeppi jumittuu, on kaksi vaihetta yhtä aikaan päällä eikä näitä saa pois ennen kuin öljyntäyttöaukosta avittaa. Tämä on Ferkun ominaisuus, itselläni meni useasti kaksi vaihdetta yhäaikaan päälle, mutta sitten huomasin, kun painaa vaihdekeppiä alaspäin vaihtaessa, niin pelaa aika hyvin.
tommonen vaihde ropleemi ei suuria kykyjä vaadi. Samaa vikaa muissakin vanhemmissa traktoreissa, kuluu se kuppi mihin vaihdekepin pallo siinä kepin nivelessä. kun se kuppi kuluu, niin vaihdekeppi nousee vieterinvoimalla ulospäin ja vaihdekeppi ei yllä kunnolla vaihteensiirtäjiin.
Jotkut ovat jatkaneet vaihdekeppiä, mutta en suosittele, koska hitsaus ei välttämättä kestä ja katkeaa. Itse olen tehnyt pellistä uuden kupin taikka täyttänyt hieman hitsaamalla, porkkanalla hiomalla saa aika hyvän. Purkaamosta voi myös löytää vähemmän kuluneen kannen vaihteistoon, helppo vaihtaa. Ei ole rakettitiedettä! - ml213.
Se on korjattavissa kirjoitti:
tommonen vaihde ropleemi ei suuria kykyjä vaadi. Samaa vikaa muissakin vanhemmissa traktoreissa, kuluu se kuppi mihin vaihdekepin pallo siinä kepin nivelessä. kun se kuppi kuluu, niin vaihdekeppi nousee vieterinvoimalla ulospäin ja vaihdekeppi ei yllä kunnolla vaihteensiirtäjiin.
Jotkut ovat jatkaneet vaihdekeppiä, mutta en suosittele, koska hitsaus ei välttämättä kestä ja katkeaa. Itse olen tehnyt pellistä uuden kupin taikka täyttänyt hieman hitsaamalla, porkkanalla hiomalla saa aika hyvän. Purkaamosta voi myös löytää vähemmän kuluneen kannen vaihteistoon, helppo vaihtaa. Ei ole rakettitiedettä!Aikoinaan Super Dextasta korjasin tuon kuluneen vaihteensiirtäjän. Erittäin helppo korjata. Hitassmalla täyttö ja hionta käsityönä. Välyksen saa kokonaan pois.
- niiiiiii
Mellä 135 ilman hyttiä ja kestää mutta mulla multipower paskana nii vaihteen vaihto hankalaa ja on se kuha huoltaa hyvi. Kesällä men öljyt pellolle kutiiviste vanha ja öljyt meni siinä ku olin Taarupin niittosippurilla josta torvi pois nii kesantoa niittää mu paksuu oli teho loppu ja tiiviste lopulliseti paska nii öljyt vuos ja lämpömittari meni melkee kuumimpaan. On se hyvä ajaa (siis ehjänä)
- ml213.
Mökkitraktoreista puheen ollen. Itse suosittelen käytännön kokemuksesta viisastuneena, miten mökkitraktorin/kin runko tulee olla sellainen, että siihen saa asennettua etukuormaimen. Tarvitsee yllättävän paljon.
Dekstat ja pikku ferkut saa tästä syystä unohtaa.Myös 135 malli. Samalla rahalla saa jo esim. 4000 Fordin, johon kuormaimen saa helposti asennettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763