Kaivurin kuskaus vaihtolava-autolla

siirtelijä

Miten onnistuis 16 tonnin kaivurin kuskaus vaihtolava-autolla?
Koukku vai vaijeri parempi?

7

4433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lavetti

      Rajoilla mennään alustan sekä laitteen ja lavan painon kanssa kantavuudessa. Vaijerilaite ei tee nostaessa niin suurta "kippikulmaa" kuin koukkulaite.

    • Onnistuuhan se, mutta 16 tonnin kone vaatii 4-akselisen auton, jotta ei mennä rajoilla joka kohdassa. Yleensä vaihtolavalaitteet mitoitettu auton kantavuudenkin mukaan, joten auto missä kantavuutta reilusti on vl-laitteet joissa vetovoimaa riittävästi.

      Vaijerilaitteet myöskin minun mielesti juuri tuon päälleveto kulman takia.
      Koneen kuljetus hommissa vois olla hyvä sellainen Kewateckin koukkulaite jossa koukku liikkuu kelkassa ja saa vaakasiirron kokomatkalta. Ilmeisesti idea myyty Joabille... Tosin ei tuo koukkulaite malli koskaan näkyny yleistyvän jostain syystä.

      Yksi isoin ongelma vaihtolava-autolla koneen siirto hommassa on kuljetuksen korkeus. Jos pelkästään koneen siirtoihin autoa tarvitsee niin ritilä auto on ehdoton peli. Niitä kun löytyy kohtuu edullisestikkin ja moneen on valmiiksi haettu lisäkantavuudet.

    • Vaijerimies

      Itse olen siirrellyt 16 tonnin konetta neliakselisella vaijeriautolla jo vuosia. Vetokulma ja tasapaino on ollut vaijerien valtti. Nyt kun sai katsastettua kovempia painoja niin kantavuuskin konelavan kanssa 18,5 tn. Kuljetuskorkeus 4,2 metriä, hyvin mahtuu siltojen alta.

    • eiköstä

      vaihtolavan lavakorkeus ole kutakuinki 1,60 ja 16;tn kone noin 3,oo
      siitähän tulee jo 4,60,liian on korkea kuljetus.

      • Vaijerimies

        Matalatekoinen konelava ja puomit mukavasti nippuun, niin mulla ainakin korkeus n. 4.2metriä ja nykyinen laki on että max. korkeus 4.4metriä.Ainakin 4.4 silloista mennyt ali helposti.


      • Mielummin ei
        Vaijerimies kirjoitti:

        Matalatekoinen konelava ja puomit mukavasti nippuun, niin mulla ainakin korkeus n. 4.2metriä ja nykyinen laki on että max. korkeus 4.4metriä.Ainakin 4.4 silloista mennyt ali helposti.

        Jakamaton kappale saa olla 4,5 metriä korkea, mutta silti vaihtolavalla 16 tonnisen kuljettaminen alkaa olla itsemurha touhua. Lavetit ovat sitä varten.
        Tuollaisen paketin saa kyllä nurin helposti on syytä olla tasaista ja katsoakseli hyvässä kunnossa.


      • Vaijerimies
        Mielummin ei kirjoitti:

        Jakamaton kappale saa olla 4,5 metriä korkea, mutta silti vaihtolavalla 16 tonnisen kuljettaminen alkaa olla itsemurha touhua. Lavetit ovat sitä varten.
        Tuollaisen paketin saa kyllä nurin helposti on syytä olla tasaista ja katsoakseli hyvässä kunnossa.

        Miten se kaatuu?? Takana on palkki , keskellä paineilmatoimiset lukot sekä edessä vaijerit jotka pitävät koneensiirtolavan paikallaan ajon aikana.

        Meillä ainakin järeät vaihtolavalaitteet ja ei missään vaiheessa käänny sivulle vaikka kippaakin. On laskettu satoja kertoja hieman vinolle alustalle. Yleensä etsin mahdollisimman suoran ja tasaisen paikan. Lisäksi on tehty järeät topparit ettei lava koskaan pääse esim kolarissa tulemaan koppiin asti.

        Tällaisella kalustolla olen telakonetta siirtänyt yli 10 vuotta. Siirtoja satoja kertoja. Ei yhtään kaatoa!! Ei edes läheltä piti tilanteita. Vakaampi ajettava kone kyydissä kuin tukkirekka, sillä sitäkin touhua on kokeiltu.

        Lavetti löytyy kyllä meiltäkin, mutta meneppäs sillä mökkitonteille ja kaupunkialueella siirrellä kun voi tuollakin siirtää.

        Onkos se myös itsemurhatouhua siirtää 15 tonnin purkubetonia vaijerilaitteella tai onko täysi itsemurha ajaa vaihtolava-autolla ja soralavalla 17 tonnin hiekkakuorma?? Näitä tehdään päivittäin ympäri suomea konesiirtojen lisäksi eikä noita kuolleita uutisoida edes vuosittain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2691
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      276
      1539
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1301
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      385
      1246
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      889
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe