Valkotasapaino ja LED-lamput

kuvaaja.

Mikähän olisi oikea valkotasapaino-asetus jos sisätilassa valaistuksena onkin LED-lamppu? Nykykameroista löytyy lampuista vain hehkulamppu ja loisteputki valkotasapaino-asetuksissa, ei LED-lamppua.

9

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pre-set-wb

      valkotasapainon pre-setti auttaa.

      • mikä ihmeen pre-set?

        Pre-setti??? Ei sellasta löydy ainakaan mun kamerasta. Ellet sitten tarkoita automaattiasetusta?


      • mikä ihmeen pre-set? kirjoitti:

        Pre-setti??? Ei sellasta löydy ainakaan mun kamerasta. Ellet sitten tarkoita automaattiasetusta?

        Kyllä järkkäreissä ainakin on tuo pre-set mode eli harmaakortilla tai valkoisella A4 arkilla saadaan WB kohdalleen. Nikonilla se on helppoa ja muista en tiedä koska ei ole kokemusta mutta tiedän ainakin Canonin järkkäreistä moisen löytyvän.

        Sillä saa WB:n kohdalleen vaikka millaisessa valossa kunhan vaan on valoa.


      • pokkareissa ei ole
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kyllä järkkäreissä ainakin on tuo pre-set mode eli harmaakortilla tai valkoisella A4 arkilla saadaan WB kohdalleen. Nikonilla se on helppoa ja muista en tiedä koska ei ole kokemusta mutta tiedän ainakin Canonin järkkäreistä moisen löytyvän.

        Sillä saa WB:n kohdalleen vaikka millaisessa valossa kunhan vaan on valoa.

        Monissa pokkareissa taas ei ole pre-settejä. Eikä voida lähteä siitä että kaikki kuvaa järkkärillä, monille riittää pokkari.


      • kuvaaja.

        Onko preset sama kuin "oma asetus"?


      • Työeläkeläinen
        pokkareissa ei ole kirjoitti:

        Monissa pokkareissa taas ei ole pre-settejä. Eikä voida lähteä siitä että kaikki kuvaa järkkärillä, monille riittää pokkari.

        Järkkäri on hyvä jos haluaa harrastaa monipuolisesti!

        Varsinaista pokkaria ei nyt satu olemaan käsillä mutta Canonin PowerShot SX30IS löytyy ja ainakin siinä on tuollainen harmaakortin käyttömahdollisuus. Jos kerran bridgessä niin miksi ei sitten pokkarissakin kunhan vain toiminnan hakee.

        Katsoin manualeista ja ainakin S110 Canonilta sisältää kaksi eri muistipaikkaa omalle valkobalanssille valkoisella paperilla viritettynä joten kyllä niissä tuppaa olemaan!

        Preset ollee sama kuin oma asetus kun WB on kyseessä.


      • Aloittelija
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kyllä järkkäreissä ainakin on tuo pre-set mode eli harmaakortilla tai valkoisella A4 arkilla saadaan WB kohdalleen. Nikonilla se on helppoa ja muista en tiedä koska ei ole kokemusta mutta tiedän ainakin Canonin järkkäreistä moisen löytyvän.

        Sillä saa WB:n kohdalleen vaikka millaisessa valossa kunhan vaan on valoa.

        Miten tuo pre-set käytännössä tehdään? Kuvataanko tuo A4 vai tähdätäänkö siihen ja kamera sitten ottaa siitä "talteen" sopivan asetuksen?


      • Aloittelija kirjoitti:

        Miten tuo pre-set käytännössä tehdään? Kuvataanko tuo A4 vai tähdätäänkö siihen ja kamera sitten ottaa siitä "talteen" sopivan asetuksen?

        Se hieman vaihtelee merkistä, mallista ja iästä riippuen mutta tuskin on kenellekään ylivoimainen suoritus. Olen muutamassa tilaisuudessa jopa, vaikka olenkin Nikon mies, saanut moisen aikaan Canoninkin rungolla kun flikat olivat pulassa WB:nsä kanssa.

        Jos järki loppuu niin manu auttaa kunhan sitä hieman tavailee.

        Jos se alkuperäinen on varastoituna tuntemattomaan paikkaan niin netistä löydät pdf kirjana ja voit vaikka printata useimmista haluamasi sivut jos paperista on helpompaa lukea.

        Siinä vain tähdätään siihen korttiin tai paperiin siten, että se peittää koko alan. Mieluummin käsintarkennuksella koska muutoin kuvaa saa odottaa koska mitään tarkennettavaa ei löydy.

        Jos kamerassa on yksi preset/oma WB asetus niin se on siinä asetuksensa jälkeen kunnes teet uuden. Jos niitä paikkoja on useampia, käytännössä taitavat vaihdella 1 - 4 välillä, niin voit jokaiseen valita oman ympäristövalaistuksensa.


    • 2700K

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe