Koira näykkii käsiä, välillä naamaa ja hyppii päin

Toivoton:(

Omistan puolitoista vuotiaan pitbull pojan joka on innokas, välillä jopa liian. Eli ongelmana on että koira ottaa sormet suuhun leikillä mutta liian rajusti, hyppii päin eikä lopeta käskemällä, sekä pahimmassa tapauksessa näykkäisee naamasta. Olen rajat koiralle pennusta pitäen pitänyt eikä itseäni kohtaan näitä asioita tapahdu/ole tapahtunut ikinä. Mutta jos vieraita tulee, niin saattaa koira tehdä näitä asioita joillekkin, joillekkin taas ei. Neuvoja ja sääntöjä vieraille olen antanut mitä pitää tehdä kun tulee sisään ja kun koira on läsnä, eli ei huomoi kun tulee sisään vaan vasta siinä vaiheessa kun koira on rauhoittunut sekä ei rupea riehuttamaan tätä yli innokasta tapausta koska leikki käy liian rajuksi. Valitettavasti on tapauksia joita en voi enään edes pyytää luokseni sillä he eivät kuuntele minua, eikä yritä auttaa koiraa ymmärtää kuinka käyttäytyä. On väärin, että joudun koiraani torumaan hyppimisestä ja näykkimisestä kun toinen osapuoli ei kuuntele vaan jatkaa riehuttamista. Haluan saada neuvoja teiltä jotka olette saaneet nämä piirteet pois koiraltanne. Älkää myös tyhmyyttänne tuomitko koiraa rodun perusteella tai minua että en ole pitänyt koiralleni asemaani selvänä. Koiran kanssa kaikki muu onnistuu ja on hyvin mutta nämä tietyt ikävät tavat haluan saada pois. Olen loppuun kulunut kun käskyttäminen ei aina auta jolloin joudun koiran laittamaan toiseen huoneeseen. Jotkut ovat ehdottaneet sähköpantaa, mutta itse en halua sitä käyttää koiralleni. Koira on fiksu mutta levoton ja äärimmäisen yli innokas. Nappulat se kyllä ottaa vastaan kun niiden kanssa yrittänyt näyttää mikä oikein mikä väärin mutta nappuloiden käyttö menee vain kurkusta alas ja liian rajun leikin yrittäminen jatkuu. Kuinka saada hyppiminen ja näykkiminen loppumaan? (Selän kääntämistä ja lähes kaikki perus asiat yritetty)

37

6775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Into pois ekaksi

      Luulenpa että koko ongelman taustalla on väärä mielentila, eli se intoilu. Silloin käytöksen totaalinen estäminen on paras keino, intoileva koira kun ei kerkiä sinua kuuntelemaan, vaan tekee omia ratkaisujaan. Lisäksi tuollainen näykkiminen on vaarallistakin, vekkejä voi tulla, vaikkei koira pahaa tarkoittaisikaan.

      Suosittelisin käyttämään hihnaa tai koiraporttia, joilla rajata koiran liikkuminen niin ettei se pääse kylässä olevan ihmisen luokse. Sitten vain odotetaan, että se oma-aloitteisesti rauhoittuu, ja matalat kierrokset sitten palkitaan sillä että se pääsee liikkumaan vapaammin. Tässäkin vaiheessa on vielä parempi, ettei vieras huomioi koiraa ollenkaan. Jos intoilu alkaa heti liikkeelle päästessä, sama uudelleen, niin monta kertaa että koira alkaa ymmärtää pääsevänsä liikkeelle vain rauhallisena.

      Portilla on myös helppo rajata koira pois tapahtumien keskipisteestä, jos kylässä on joku joka ei noudata ohjeita siitä miten koiraa tulisi kohdella. Meillä ei ainakaa vieraat todellakaan leikitä koiriani, ja jos sen tekee luvatta, koirat poistuvat paikalta, koska en halua altistaa niitä turhille kiihdyttämisille.

      Ja jos kyseessä on muutenkin helposti kiihtyvä yksilö, suosittelisin keskittymään rauhoittumiseen kaikissa muissakin arjen tilanteissa, sitä kautta kuumakalle saa hiukan paremmin korvia käskyttämisillekin. Kyllä se siitä :)

      • Hihna saattaa

        kyllä olla vähän hankala ratkaisu, vaikka tietyllä tavalla turvaakin antaa. Kävi kerran itselle niin että kytkin koiran hihnaan kun tuli muslimin kanssa naimisissa oleva henkilö miehensä ja poikansa kanssa kylään. Poika sitten osoitti koiralle jotain lattialla olevaa namia. Ja jumalauta että koira otti pultin siitä. En käsitä tänä päivänäkään miksi, mutta se hihna oli varmasti yksi tärkeimpiä osatekijöitä siinä. Koirakaan ei ole pittbulli, vaan ihan rauhallisuudestaan tunnettu.

        Aloittajalle taitaisi olla paras apu tällä hetkellä kun rauhoittaisi koiralle eri huoneen siksi aikaa kun vieraita käy. Ovi kiinni ja koira itkee aikansa mutta takuulla rauhoittuu. Sen jälkeen kun on alkanut tottua siihen että oven takana käy vieraita, niin voi joskus ottaa koissua geimeihin.


      • Anonyymi
        Hihna saattaa kirjoitti:

        kyllä olla vähän hankala ratkaisu, vaikka tietyllä tavalla turvaakin antaa. Kävi kerran itselle niin että kytkin koiran hihnaan kun tuli muslimin kanssa naimisissa oleva henkilö miehensä ja poikansa kanssa kylään. Poika sitten osoitti koiralle jotain lattialla olevaa namia. Ja jumalauta että koira otti pultin siitä. En käsitä tänä päivänäkään miksi, mutta se hihna oli varmasti yksi tärkeimpiä osatekijöitä siinä. Koirakaan ei ole pittbulli, vaan ihan rauhallisuudestaan tunnettu.

        Aloittajalle taitaisi olla paras apu tällä hetkellä kun rauhoittaisi koiralle eri huoneen siksi aikaa kun vieraita käy. Ovi kiinni ja koira itkee aikansa mutta takuulla rauhoittuu. Sen jälkeen kun on alkanut tottua siihen että oven takana käy vieraita, niin voi joskus ottaa koissua geimeihin.

        Minä kertoisin vierailijoille, että eivät tekisi mitään numeroa tullessaan kylään. Sama pätee tietenkin omistajiin. Kaikki poikkeamat arkipäivästä muuttavat koiran, varsinkin nuoren koiran käytöstä. Rauhallisuus ennen kaikkea. '
        Vieraan ihmisen tullessa on aina uusi asia, johon ei mitään varmaa suhtautumiskeinoa ole keksitty. Jokainen koira on yksilö. RAUHALLISUUS ON VALTTIA.


    • esim näin.

      Erittäin hyvä esimerkki ihmisen kouluttamisen vaikeudesta :) Turhahan sitä on koiraa syyttää, kun jotkut ei vaan tajua oman käytöksen seurauksia. Sitten kyllä osoitellaan koiran tekemisiä ja ehdotellaan sähköäkin avuksi....

      Oma kokemukseni on, että jotkut ihmiset eivät vain tajua koiria, eikä he edes halua tajuta, joten turha heille on edes yrittää selittää. Jos sinulla on ystäviä, jotka ottavat neuvosi todesta ja osaavat käsitellä koiraa, käytä heitä apuna. Opeta heitä leikkimään koiran kanssa ja kerro milloin koiran käytös menee yli, jolloin ihminen lopettaa leikin. Koira oppii, että kun käyttäytyy jollain tavalla leikki loppuun välittömästi, ei siis kannata hötkytä. Näin saat yleistettyä käytöstä jonka koira hallitsee jo sinun kanssasi.

      Samalla reenaat hallittavuutta, eli tottelevaisuutta. Kun koirasi leikkii vieraan ihmisen kanssa, kutsut sen välillä luokse, pyydät istumaan, menemään maahan jne. Alussa avustava ihminen lopettaa leikkimisen kun kuulee että käskytät koiraa, leikki jatkuu, kun koira on totellut ja saanut sinulta palkan, eli poistuu hetkeksi leikittäjn luota, mutta saa aina palata. Tämä kun onnistuu vaaditkin, että koiran on poistuttava ihmisen luota, vaikka tämä vielä jatkaisi lelun heittelyä, vain siksi aikaa, että palkkaat ja päästät koiran takaisin leikkimään. Kun tämä käytös alkaa olemaan luotettavaa, voitkin keskeyttää koirasi ennen kuin ihminen yllyttää koiran käyttäytymään ei toivotusti, sillä erotuksella, että silloin koira ei pääsekään jatkaamaan leikkiä ihmisen kanssa. Koiran kouluttaminen on aina helpompaa kuin ihmisen.

    • herätysheti

      Jos vieraat eivät kunnioita yrityksiäsi laittaa rajoja käytökselle, tajuaa koirasikin, että johtajankyvyissäsi on puutteita. Koirat ovat mestareita lukemaan sosiaalisia tilanteita.

      Riehumiselle nollatoleranssi, ja koira pois tilasta, jossa se ei sinua tottele. Opettelehan alkuun käskemään niin, että tehoaa. Jos sulla on luonteikas koira, ei se ininää ala kuuntelemaan. Jämäkämpi on oltava. Koiran omistajan ei ikinä pidä alistua tilanteelle, että koira ei käskyä tottele. Huonohan tuosta seuraa, kun pittiä riehutetaan ylikierroksille. Mutta vastuu on sinun.

      • herätyshetiitelles

        Sinulta taisi mennä ohi tekstissä lukeva: "Olen rajat koiralle pennusta pitäen pitänyt eikä itseäni kohtaan näitä asioita tapahdu/ole tapahtunut ikinä. Mutta jos vieraita tulee, niin saattaa koira tehdä näitä asioita joillekkin, joillekkin taas ei. Neuvoja ja sääntöjä vieraille olen antanut mitä pitää tehdä kun tulee sisään ja kun koira on läsnä, eli ei huomoi kun tulee sisään vaan vasta siinä vaiheessa kun koira on rauhoittunut sekä ei rupea riehuttamaan tätä yli innokasta tapausta koska leikki käy liian rajuksi. Valitettavasti on tapauksia joita en voi enään edes pyytää luokseni sillä he eivät kuuntele minua, eikä yritä auttaa koiraa ymmärtää kuinka käyttäytyä. On väärin, että joudun koiraani torumaan hyppimisestä ja näykkimisestä kun toinen osapuoli ei kuuntele vaan jatkaa riehuttamista." < Eikö toivoton:( pyytänyt neuvoja kuinka saada koiraltaan ikävät tavat pois eikä neuvoja kuinka olla "inisemättä" jääräpää koiran kanssa sekä "koira tajuaa että johtajankyvyissäsi on puutteita jos vieraatkaan eivät kunnioita" ? On näitä idioottitapauksia sen verran olemassa jotka eivät ymmärrä itse koirien päälle mitään ja ajattelevat että niiden kanssa on hauska leikkiä vaikka kuinka rajusti ilman että ymmärtää niiden seurauksia. Tsemppiä koiran kanssa!


      • Herätysheti
        herätyshetiitelles kirjoitti:

        Sinulta taisi mennä ohi tekstissä lukeva: "Olen rajat koiralle pennusta pitäen pitänyt eikä itseäni kohtaan näitä asioita tapahdu/ole tapahtunut ikinä. Mutta jos vieraita tulee, niin saattaa koira tehdä näitä asioita joillekkin, joillekkin taas ei. Neuvoja ja sääntöjä vieraille olen antanut mitä pitää tehdä kun tulee sisään ja kun koira on läsnä, eli ei huomoi kun tulee sisään vaan vasta siinä vaiheessa kun koira on rauhoittunut sekä ei rupea riehuttamaan tätä yli innokasta tapausta koska leikki käy liian rajuksi. Valitettavasti on tapauksia joita en voi enään edes pyytää luokseni sillä he eivät kuuntele minua, eikä yritä auttaa koiraa ymmärtää kuinka käyttäytyä. On väärin, että joudun koiraani torumaan hyppimisestä ja näykkimisestä kun toinen osapuoli ei kuuntele vaan jatkaa riehuttamista." < Eikö toivoton:( pyytänyt neuvoja kuinka saada koiraltaan ikävät tavat pois eikä neuvoja kuinka olla "inisemättä" jääräpää koiran kanssa sekä "koira tajuaa että johtajankyvyissäsi on puutteita jos vieraatkaan eivät kunnioita" ? On näitä idioottitapauksia sen verran olemassa jotka eivät ymmärrä itse koirien päälle mitään ja ajattelevat että niiden kanssa on hauska leikkiä vaikka kuinka rajusti ilman että ymmärtää niiden seurauksia. Tsemppiä koiran kanssa!

        Ei minulta mikään ohi mennyt. Aloittaja vaan kaunistelee asioitaan. Kun nimimerkkinä on toivoton ja tuntee olevansa loppuun kulunut, niin on varmaan asioita jo yritetty tehdä. Yritetty, mutta ei onnistuttu, kun jo sähköpantaa miettii. Naamasta näykkiminen ei ole pelkästään ikävä tapa, vaan erittäin vaarallinen myös. Ottaen huomioon koiran rodun.
        Levottomuus, yli-innokkuus ja tottelemattomuus kertovat kaikki johtajuusongelmasta. Aikapommi tikittää jo.
        Tärkeintä olisi keskittyä koiran hallintaan, eikä vieraiden. On koiralle väärä viesti, jos nähdään ongelmaa vain vieraissa. Koiran pitää totella joka tilanteessa omistajaansa, eikä lähteä provosoitumaan vieraiden viemänä.


      • toivoton:(
        Herätysheti kirjoitti:

        Ei minulta mikään ohi mennyt. Aloittaja vaan kaunistelee asioitaan. Kun nimimerkkinä on toivoton ja tuntee olevansa loppuun kulunut, niin on varmaan asioita jo yritetty tehdä. Yritetty, mutta ei onnistuttu, kun jo sähköpantaa miettii. Naamasta näykkiminen ei ole pelkästään ikävä tapa, vaan erittäin vaarallinen myös. Ottaen huomioon koiran rodun.
        Levottomuus, yli-innokkuus ja tottelemattomuus kertovat kaikki johtajuusongelmasta. Aikapommi tikittää jo.
        Tärkeintä olisi keskittyä koiran hallintaan, eikä vieraiden. On koiralle väärä viesti, jos nähdään ongelmaa vain vieraissa. Koiran pitää totella joka tilanteessa omistajaansa, eikä lähteä provosoitumaan vieraiden viemänä.

        Sinulta tosiaan taisi mennä ohi ja pahasti, sillä en kaunistele asioita, kerron miten ne ovat ja tämän takia pyydän apua/neuvoa sekä haluan kuulla muiden kokemuksista jotka ovat käyneet saman asian läpi jotta voin saada nämä huonot tavat koiraltani pois. Luulen sekä myöskin väitän etten ole ainut joka on tässä tilanteessa ollut tai on edelleen. Myös tunnetila on ollu monella sama; loppuun kulunut. Lauseesi "Yritetty, mutta ei onnistuttu, kun jo sähköpantaa miettii" jäi mietityttämään, että oletko lukenut avun pyyntöni tarkkaan? Kirjoitin sähköpannasta näin: "Jotkut ovat ehdottaneet sähköpantaa, mutta itse en halua sitä käyttää koiralleni. " Miettimiseni ovat olleet kaukana sähköpannasta. Saanen myös lisätä, että koiran hallintaan tässähän keskitytään. Sanoin jo että on ihmisiä kenen kanssa näitä ei tapahdu, ja ihmisiä joiden kanssa tapahtuu, eli näiden ihmisten kanssa mitkä nämä tavat tapahtuvat, olen osalle joutunut sanomaan että ei voi tulla koska pahentaa tilannettani huomattavan paljon sillä kun koirassani alkaa näkyä parempia piirteitä niin ne huononevat saman tien kun tietty ihminen tulee käymään ja riehuttaa koiran aivan liian yli-innokkaaksi kerta toisensa jälkeen, ja koira menee taas sekasin että leikkiikö rajusti vai eikö leiki kun jotkut antaa, ja jotkut ei. Sanoin myöskin siitä, että koirallani on täysin asemani selvänä. Muita ongelmia koiran kanssa ei ole, ei ulkona eikä muissakaan tilanteissa. Eli VIELÄ KERRAN: nämä huonot tavat ei toistu kaikkien kohdalla, haluan saada ne kuitenkin pois kokonaan mihin apua pyysinkin!!!


      • Anonyymi
        herätyshetiitelles kirjoitti:

        Sinulta taisi mennä ohi tekstissä lukeva: "Olen rajat koiralle pennusta pitäen pitänyt eikä itseäni kohtaan näitä asioita tapahdu/ole tapahtunut ikinä. Mutta jos vieraita tulee, niin saattaa koira tehdä näitä asioita joillekkin, joillekkin taas ei. Neuvoja ja sääntöjä vieraille olen antanut mitä pitää tehdä kun tulee sisään ja kun koira on läsnä, eli ei huomoi kun tulee sisään vaan vasta siinä vaiheessa kun koira on rauhoittunut sekä ei rupea riehuttamaan tätä yli innokasta tapausta koska leikki käy liian rajuksi. Valitettavasti on tapauksia joita en voi enään edes pyytää luokseni sillä he eivät kuuntele minua, eikä yritä auttaa koiraa ymmärtää kuinka käyttäytyä. On väärin, että joudun koiraani torumaan hyppimisestä ja näykkimisestä kun toinen osapuoli ei kuuntele vaan jatkaa riehuttamista." < Eikö toivoton:( pyytänyt neuvoja kuinka saada koiraltaan ikävät tavat pois eikä neuvoja kuinka olla "inisemättä" jääräpää koiran kanssa sekä "koira tajuaa että johtajankyvyissäsi on puutteita jos vieraatkaan eivät kunnioita" ? On näitä idioottitapauksia sen verran olemassa jotka eivät ymmärrä itse koirien päälle mitään ja ajattelevat että niiden kanssa on hauska leikkiä vaikka kuinka rajusti ilman että ymmärtää niiden seurauksia. Tsemppiä koiran kanssa!

        Joo ja niitä jotka luulevat osaavansa paremmin, vaikkei ikinä ole ollut omaa koiraa. Menetimme vanhan koiramme muutama kk sitten ja nyt on kotona n 6kk adhd-pentu, jonka kouluttamiseen kyllä neuvoja satelee. Ei sillä ettenkö mielelläni ottaisi niitä vastaan joltain, joka asioista tietää. Satuttamalla koiraa en halua kouluttaa.


      • Anonyymi

        No,minä kyllä syyllistyn lepsuilen koirani chihun kan tottelee.ssa. Peli on 6-0 koirani hyväksi, mutta toisaalta ihan viime pelissä minä olen se auktoriteetti, johon koira voi luottaa ja ketä tottelee.Koirani Touho rakastaa minua ja minä sitä. Mutta chihu on niin älykäs koira, että sitä ei viilata LINSSIIN. Hyvät käytöstavat se on omaksunut ilmeisesti käytökseksestäni ja eleistäni.
        Touho on hyvin tarkka kaikesta, kuten emäntänsäkin. Koiria, 5 kerrallaan karkeakarvaisia mäyräkoiria 40vuotta suunnilleen, kasvatin niitä 39vuotta. Johtajuus EI merkitse vain käskyjen antamista, vaan myös koiran luottamusta omistajaansa kohtaan. Koiralle ei koskaan saa olla epäreilu.


      • Anonyymi

        Olen viime aikoina, kokemusten kautta, miksi ihmiset hankkivat koiria, joita eivät mitenkään hallitse.Pentu-ja nuori koira ei vielä aina hallitse käytöstään, siksi omistajan tulee opastaa sitä oikeille tavoille, mutta ottaa myös huomioon koiran ikä. Liian ankara kasvatus pilaa koiran. Ensin on opetettava koiralle, mitä siltä pyydetään ja vasta kun se on ymmärtänyt asian, siltä voidaan vaatia tottelemistt. Minelan
        Mutta kaikki, esimerkiks
        minä, en pidä koirista, jolla ei ole omaa tahtoa.
        t. Minelan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen viime aikoina, kokemusten kautta, miksi ihmiset hankkivat koiria, joita eivät mitenkään hallitse.Pentu-ja nuori koira ei vielä aina hallitse käytöstään, siksi omistajan tulee opastaa sitä oikeille tavoille, mutta ottaa myös huomioon koiran ikä. Liian ankara kasvatus pilaa koiran. Ensin on opetettava koiralle, mitä siltä pyydetään ja vasta kun se on ymmärtänyt asian, siltä voidaan vaatia tottelemistt. Minelan
        Mutta kaikki, esimerkiks
        minä, en pidä koirista, jolla ei ole omaa tahtoa.
        t. Minelan

        todella hyvin sanottu että ensin pyytäminen sitten vaatiminen !


    • toivoton:(

      Haluan lisätä että kyseessä ei ole ensimmäinen koira. On ollut sekarotuisia, sekä myös pitbulli aikaisemmin, yksikään näistä ei ole tehnyt tämän tapauksen tekoja.

      • Usko itseesi

        Älä ole toivoton. Rakastat koiraasi ja tästä syystä opettelet, mitä tarvitsee opetella, jotta voit sitten opettaa koiraasi. Kyse on rauhallisuudesta, rauhoittamisesta. Ihmisillekin on vaativa harjoitus kääntää hermostunut ja ylikiihtynyt olotila rauhalliseksi. Opettele tämä rauhoittuminen ja kun itse osaat pysyä rauhallisena, vaikka olisit keskellä myrskyä, niin osaat rauhoittaa koirasikin hermoston.

        Itse voit keskittyä sisään ja ulos hengittämiseen, sulje tilanne ulos. Sitten ohjaat koiraasi vaihe vaiheelta tilaan, jossa sen hermosto rauhoittuu. Kun nämä vaiheet toistuvat, ja koira rauhoittuu, vaiheissa eteneminen muuttuu nopeammaksi: koira tietää, että kun hän tekee noin ja noin (tottelee omistajansa ohjeita), tulee hyvä, rauhallinen ja turvallinen olo.


    • entäpä jos

      Lapulla oveen käsky olla huomioimatta koiraa ennen kuin se rauhoittuu.

    • Rauhoittaminen

      Koita suhtautua rauhallisesti ja luota siihen, että johdonmukaisuudella saat opetettua koirallesi toisenlaisen tavan suunnata energiaansa. Muista aina, että koirasi tarkoitus ei ole olla hankala! Opettele ensimmäiseksi muuntamaan oma ärsyyntymisesi rauhallisuudeksi = älä mene mukaan vaan pysy rauhallisena.

      Meidän koiramme käyttäytyi samalla tapaa ja lisäksi sai jonkinlaisia paniikkikohtauksia aina hihnassa kulkemisen jälkeen. Nämä ilmenivät siten, että sai hullun katseen silmiinsä ja alkoi ravata ympäri asuntoa ihan vauhkona. Oli siis toista kuin pennun hepulikohtaus.

      Olen saanut nämä käytösmallit pois ohjeistamalla koiran istumaan ja sitten rauhoitan sen mielentilan sillä, että se joutuu keskittymään. Tämä tepsii!! Koira istuutuu ja otan sormieni väliin herkkunapin, jonka annan sille rauhallisesti. Toimin verkkaisesti näin rohkaisen sitäkin keskittymään syömiseen. Syöminen rauhoittaa koiran hermostoa. (Ei ateriointia tässä tilassa, keskittymisharjoituksena vain herkkunappeja.)

      Teen myös siten, että kun koira on saanut muutaman herkkunapin, sen jälkeen rapsutan sitä kevyesti ja rauhoittavasti rinnasta samalla kun se istuu. Tämä on alkanut toimimaan myös ilman nappeja. Jos se meinaa näykkiä tms, pyydän istumaan ja rapsutan rinnasta. Koira rauhoittuu.

      Meidän koiralla on jäänyt pois tuo näykkiminen ja hyppely esim kun isäntä tulee kotiin. Vaikuttaa siltä, että se oli tosiaan jotain hermoston ylikierroksia, se ei tiennyt miten ilmaista intoaan. Nyt annamme vanhan käsineen suuhun, jota se sitten riepottaa.

      Kongo -lelu on nyt koiran lempilelu. Osta riittävän iso. Koira hakee aina tämän Kongo -lelunsa, kun on innostunut.

      Huom. Tuo hyppeleminen ja näykkiminen voivat johtua myös siitä, että koirasi kokee olonsa turvattomaksi tms. Ihmisen käyttäytyminen (hermostuminen, piiloaggressiivisuus ) saavat koiran hämilleen, se menee epävarmaksi ja alkaa hermostua. Pysy itse rauhallisena! Tue koiraasi, opettele rauhoittamaan se! Sitä ennen sinun on opeteltava rauhoittamaan oma hermostosi.

      Koiran istuttaminen, herkkupalalla istumisen palkitseminen, herkkupalan syömisellä koiran hermoston rauhoittaminen. Rapsuttaminen. Koira oppii, että istumisesta tulee senturvapaikka, jossa on hyvä olla.

      • Aitoja ystäviä

        PS Pyydä luoksesi vain ihmisiä, jotka haluavat toimia yhteistyössä kanssasi koiraasi opettaessasi. Ota kylään aluksi yksi ihminen kerrallaan. Sovitte etukäteen, ettäkun hän tulee, sinä keskityt koirasi rauhoittamiseen tässä tilanteessa (istuminen, herkkupaloja, rapsuttaminen). Vieras pysyy rauhallisena.


      • Anonyymi

        Olen täsmälleen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.


    • hyvinmeneemuttamenkö

      Miksi pidät leikkaamatonta pitbull-urosta??

      • toivoton:(

        koira ei ole leikkaamaton, leikattu lokakuussa !!


      • kyäsesiittä
        toivoton:( kirjoitti:

        koira ei ole leikkaamaton, leikattu lokakuussa !!

        Miten paljon liikuntaa ja "taistelu"-aktiviteettia se saa päivän/illan mittaan? Oletan että ko. koira on hyvin toimintatarmoinen, sillä on tietyt tarpeet päästä toteuttamaan rotutyypillisiä aktiviteetteja joka tapauksessa. Jos ei omistaja sitä etukäteen "väsytä" niin sitten vieraat saavat toimia "leluina" koiran mielestä.

        On ihan oikein että et päästä liian riehuttavia vieraita edes koiran lähelle. On ihan OK ratkaisu myös järjestää vankka, korkea "lapsiportti" vaikkapa verkkoa koiralle varatun huoneen oveen ja koira sinne taakse vierailun ajaksi jos näitä väärin toimivia (mies?) vieraita tulee kylään. Älä turhaan tee asioista mahdottomia ja hankalia. Koirasi ei muutu kiltiksi labradoriksi vaikka samaa problematiikkaa tahkoisit kuukaudesta toiseen.


    • Ratkaisu

      Kannattaa tosiaan etsiä hyvä eläinlääkäri ja keskustella kanssaan koirasi kastroimisesta. Se ei ole kenenkään mielestä ihana vaihtoehto, mutta ihan eläinrakkaidenkin asiantuntijoiden mielestä koiran itsensäkin kannalta varteenotettava ratkaisu. Koiran aggressiivisuus vähenee, siitä tulee sosiaalisempi ja helpommin koulutettava. - Hormonit kun jylläävät, niin se ei ole helppoa omistajalle eikä koirallekaan.

      • ei ihan noinkaan

        Ei nyt varsinaisesti liity aloittajan aiheeseen.. Kastroiminen vähentää aggressiivisutta, jos sitä jo ilmenee, jos se on urosten välistä. Jos aggressiivisuus on pelkopohjaista (jos koira rähiseen kaikille koirille ja lähestulkoon aina jos koira on aggressiivinen vieraille ihmisille) kastraatio lisää aggressiivisuutta. Hormonitasot muuttuvat -> mm testosteronitaso laskee, joka on yksi ns. itseluottamushormoni, jolloin koiran pelokkuus ja epävarmuus lisääntyy.

        Narttujen strerilointi lisää aggressiivisuutta ja lisää sen esiintymistä myös yksilöillä, jotka eivät ole olleet aggressiivisia ennen strerilointia. Narttujen kohdalla niiden kehon testosteronitaso kohoaa steriloinnin jälkeen.

        Toki hormoonitasapainossa tapahtuu muitakin muutoksia, tässä nyt testosteroni esimerkkinä, koska se lienee kaikille ainakin jolloin tasolla tuttu.

        Leikkuuttaminen on monesti hyvä ratkaisu. Sillä on terveyteen hyviä vaikutuksia, urokset stressaavat vähemmän, jolloin stressiperäiset sairaudet myös vähenevät ja tiettyjen syöpien mahdollisuus pienenee merkittävästi (esim nisäkasvaimet) tai niitä ei ilmene lainkaan (kivessyöpä). Mutta mikään kaiken autuaaksi tekevä ratkaisu se ei ole, eikä missään nimessä täysin ongelmaton ja lieveilmiöistä vapaa.


      • toivoton:(

        saanen kysyä, että mitä ihmettä höpötät agressiivisuudesta??????????? Ei ole agressiivinen missään muodossa!


      • ....
        toivoton:( kirjoitti:

        saanen kysyä, että mitä ihmettä höpötät agressiivisuudesta??????????? Ei ole agressiivinen missään muodossa!

        keskusteluilla on tapana rönsyillä. viestin kirjoittaja mainitsi, ettei liity aloittajan aiheeseen, eli suomennettuna: viesti ei liittynyt sinun tilanteeseen, vaan kastrointiin.


    • kukkaishemuli

      Vie heti piikille se piski...se vielä joku kaunis päivä "leikkii" liian rajusti jonkun pienen lapsen kanssa ja sitten taas otsikot paukkuu.

      • stupidos

        On siinäki taas jollekki jätetty järki pois päästä. Ehkä hän yrittää kouluttaa koiraansa, eikä piikille vienti ole sitä.


    • 3971

      Oot varmaan jo saanut hyviä vinkkejä koiran rauhottamiseen. Ittellä on ollut se tapa, että jos ihminen ei tajua itse käyttäytyä kuten ohjeistan, annan koiralleni luvan riehua sen ihmisen kanssa. Silloin se on ihmisen tietoinen valinta ja sanon siitä ihmiselle. Yleensä ihminen itse ymmärtää tietyssä pisteessä, että nyt riittää ja rupeaa itsekin rauhottamaan tilannetta ;)

      Pääasia on, että itse ilmoitan, että hän on nyt vastuussa tekemisistään ja koira tulee kohta esim. rikkomaan vaatteet. Jos ei usko niin oma häpiä.

    • Hmmm...

      Eihän sulla ole varsinaista ongelmaa koiran kanssa, vaan niiden vieraiden. Koira vaan toimii siten, kuten siltä odotetaan. Jos joku on rauhallinen, eikä koiran kaa leiki, koira on sanojesi mukaan rauhallinen. Jos joku taas riehuu koirasi kanssa, totta kai koira menee siihen mukaan. Sulla vain sattuu olemaan sellainen yksilö, joka leikkii rajummin eikä kunnioita leikkikaveria. Jos "huono" käytös jää päälle myös rauhallisten vieraiden riesaksi, niin teet aivan oikein, poistat huonosti käyttäytyvät vieraan yhtälöstä. Tai sitten opetat vieraillesi erilaisen kivan tavan viettää aikaa koirasi kanssa, esimerkiksi että opettavat koiralle uuden tempun tai kokeilevat tottista tai pelkästään pitävät kädessä täytettyä Kongia ja koira saa sitä nuolla. Ruoka rauhoittaa koiraa ja laskee kierroksia ja vieras saa koiraa rapsuttaa. Jos vieras jaksaa riehua koiran kanssa, luulisin jaksavan myös näitä kokeilemaan. Jos ei jaksa, niin anna se täytetty kongi koirallesi tai laita muutama herkku tyhjään maitopurkkiin, näin koira keskittyy niihin asioihin eikä innostu vieraan kanssa edes leikkimään. Ja oikeasti jos joku tulisi mun luo ja tekisi vaan pahaa mun koiran käytökselle, ni ei tarttis tulla uudestaan, tai sitten kuulisi kunniansa kyllä paikan päällä.

    • bullipoju

      Meidän bullukka teki samanlaista tohelointia penikkana eli juoksemista ja näykkimistä. Meillä toimi syliin rauhoittaminen sekä "kyljettäminen".

      Kun koira alkoi riehumaan, otin sen rauhallisesti syliin tukevaan otteeseen (toinen käsi mahan alta, toinen käsi selän päältä) koira kokonaan sylissä sinua vasten siten että itse istuin lattialla, odotin niin kauan että se rauhoittui ja rentoutui jonka jälkeen se pääsi pois. Sama homma joka kerta kun riehuessa ylitettiin raja. Jos riehumiseen liittyi jonkinlaista uhittelevaa käytöstä vaikka pelkästään koiraneleissä, niin silloin pistin kyljelleen. Silloin otin koiran rauhallisesti kiinni ja kiepsautin kyljelleen lattialle siten että koiran maha on sinuun päin, oma käsi koiran lapaluun ja kaulan seutuville (tukevasti mutta ei painaen) ja itse koiran vierellä istuen hiukan koiran yläpuolelle kumartuneena. Jos koira yrittää poistua, rauhallisin elein asetat sen taas takaisin maahan, tarvittaessa pidä molemmin käsin koira maassa. Tämä olisi hyvä tehdä mahdollisimman vähäeleisesti ja hösyämättä jotta koira tajuaa mitä siltä halutaan. Kun koira rauhoittuu ja rentoutuu, ota käsi pois lapaluun päältä, odota vielä hetki ja annan lupa nousta, jos koira yrittää nousta heti kun otat käden pois, aloita alusta.
      Tässä on tärkeää henkinen "voitto", koiran pitää pysyä kyljellään vaikka et fyysisesti pidä sitä siinä ja sen vuoksi on tärkeää viedä toiminto loppuun asti ja koska kyse ei ole fyysisesta vaan henkisestä "tahtojen taistosta", koiraa ei saa missään nimessä satuttaa tai käsitellä liian kovakouraisesti muuten tilanteesta tulee uhkaava ja varsinkin kun on tuon rotuinen kyseessä, se voi ottaa "kyljettämisen" haasteena jos sillä pääsee adrenaliinit kohoamaan. Jos tuntuu että et osaa tai kyljetys ei ota luonnistuakseen, on parempi että et väkisin yritä koska sitten se ei toimi.

      Tämä kyljetys on oikeasti hyvä keino saada koira rauhoittumaan ja se on hyvä väkivallaton keino osoittaa koiralle että sinä olet se jonka pillin mukaan tanssitaan. Koirasta lattialla makaaminen on tylsää muttei muuten henkisesti tai fyysisesti stressaavaa. Se oppii nopeasti että riehumalla joutuu tylsistymään ja jos käyttäytyy rauhallisesti saa jatkaa sitä mitä ikinä onkaan tekemässä.

      • Anonyymi

        Hyvä ohjeistus tuo edellinen kirjoitus.
        Samalla kerron koirastani chihu Touhosta. Olen halvaantunut oikeasta jalastani polvesta ja minulla käy vakituinen avustaja joka päivä 6 tuntia. Lisäksi kotihoito käy 3 kertaa päivässä ja ihmiset muuttuu koko ajan. Silloin, kun koiran lenkittäjä tulee koirani kaivautuu peiton alta ja menee vastaan tätä ihmistä. Jos tänne tulee outo ihminen. niin koira ei reagoi mitenkään, vaan jatkaa untaan, niin kuin ovikello ei olisi soinutkaan. Ei hauku koskaan. Nukkuu vieressäni, kroppa minussa kiinni ja on kuuma. Kissa nukkuu jalkopäässä.
        Ihmettelen, miten se osaa erottaa nämä toisistaan. Moni luulee, että chiahua on pieni räkyttävä piski, mutta se ei pidä paikkaansa. Ensimmäisen kerran kuulin sen haukkuvan, oli kun se oli 8 kk vanha. Vielä nytkään 6 v ei hauku juuri koskaan, ei myös pelkää ketään tai mitään.


    • Suhde kuntoon

      Johtajuusongelma tuo on. Älkää antako koiran olla johtaja. Sen pitää kunnioittaa omistajaa eikä missään nimessä hyppiä päin tai näykkiä. Jos suhde on kunnossa niin koira tekee näin luonnostaan, vaan kunnioittaa omistajan "henkilökohtaista tilaa ja aluetta" - eikä tule "iholle".

      • Jestas...

        Aloittaja sanoi selvästi useampaan otteeseen että koira ei hänelle tee niin vaan vieraille. Vieraita tässä pitää kouluttaa ensin ja sitten koira oppii käyttäytymään rauhallisesti kun vieraatkin käyttäytyy. Usein ongelma on kyllä johtajassa, en kiellä sitä. Tässä tapauksessahan aloittajalle koira ei näin tee vaan joillekin vieraille.


      • Anonyymi

        Niin, koiran kunnioitus tai kenenkä tahansa kunnioitus tulee ansaita, se ei ole itsestään selvyys, eikä siihen voi vaikuttaa, kuin asiansa tuntemalla tavalla. Luottamus puolin ja toisin on tärkeää.
        Minelan


      • Anonyymi

        Miksi koiran pitäisi kunnioittaa ihmistä, joka ei ole kunnioituksen arvoinen. Koira on moninkertaisesti parempi arvioimaan ketä kunnioitaa, ketä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi koiran pitäisi kunnioittaa ihmistä, joka ei ole kunnioituksen arvoinen. Koira on moninkertaisesti parempi arvioimaan ketä kunnioitaa, ketä ei.

        Tosi hyvä mielipide. Olen ammatiltani toimittaja ja joutunut kohtaamaan monenlaisia ihmisiä, joista jokunen ei ansaitse edes siaksi nimitystä.


    • Anonyymi

      Kai se vaan harjoittelee.Isommilla ongelma, että äänettä puree kiinni, eikä irti päästä.Saalisvietti ottaa vallan.Eli vieraat koirat, juoksevat/ nopeasti liikkuvat ihmiset suurin uhka.Kannattaa varautua, kunnon hihnalla, jopa kopalla, jos on yrittänyt kiinni napata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe