Olemme avoliitossa ja vuokrasopimus on meidän molempien nimissä. Asukasvalinnasa vaikutti pitkälti tämän nykyisen ex-avomieheni taloudellinen tilanne (hyvät tulot, ei luottohäiriötä). Sopimus kirjoitettiin kuitenkin meidän molempien nimiin. Vuokranantaja on eräs suuri vuokranantajafirma.
Nyt tilanne on kuitenkin se, että tahdomme minun saavan jäädä tähän asuntoon ja mies tahtoo muuttaa pois.
Onkohan sopimus mahdollista siirtää vain minun nimiini, vai onko tässä riski että vuokranantaja tahtoo irtisanoa sopimuksen myös minun osaltani nyt kun ex-mieheni muuttaa pois ja minulla on luottohäiriömerkintä, enkä varmaan tämänhetkisellä tilanteellani täytä niitä ehtoja, jotka vajaa vuosi sitten painoivat asukasvalinnassa (jotka ex-mieheni siis täytti)? Selviän asumiskustannuksista aivan hyvin, että mitään käytännönongelmaa ei ole, mutta pelkään lähinnä sitä, etten saisikaan pitää tätä asuntoa yksin, vaikak se on meidän yhteinen toiveemme... Ja mietin näin ollen, kannattaako vuokrasopimusta muuttaa?
vuokrasopimus ja ero
6
412
Vastaukset
- (luotto)tiedoton
Vuokrasopimuksessa olemme "vuokralainen 1 ja vuokralainen 2" (minä tuo 2), muttakäsittääkseni en ole missään alivuokralaissuhteessa, vaan ihan normaalisti toisena vuokralaisena.
Miten noiden ehtojen kanssa muuten? Voidaanko sopimusta irtisanoa ylipäätään vuokranantajan taholta sen perusteella että ne asukasvalinnassa painaneet seikat/tilanne muuttuu? Kun vuokranmaksu tapahtuu ajallaan ja mitään häiriötä ei ole jne.
Asumme kahdestaan kolmiossa, eikä tätä asuntoa olisi taatusti alunalkaen myönnetty yksinelävälle. Toiseksi tosiaan se, että ilman miestä en olisi saanut tätä (ei paperilla riittävät tulot ja lisäksi tosiaan luottohäiriömerkintä). Tilanne tulojen osalta on nykyään jokseenkin toinen, mutta esim. verotuspäätöksessä muuttunut tilanne ei luonnollisestikaan vielä näy.- Vuokralasse
Ei vuokranantaja voi irtisanoa noilla syillä.
Mutta, jos miehesi haluaa irti sopimuksesta, niin te joudutte irtisanomaan.
Vuokranantajalle on se ja sama, asuuko miehesi enää asunnossa, mutta hänen nimensä on sopimuksessa ja hän on yhteisvastuullisesti vastuussa vuokrasta yms. ellette irtisano sopimusta.
On sitten ihan vuokranantajasta kiinni, suostuuko hän siihen, että kanssasi tehdään uusi sopimus, jossa oletkin yksin.
- 50/50.....
Riittä kun mies irtisanoo oman puoliskonsa vuokrasopimuksesta, ja hän tekee muuttoilmoituksen talosta pois toiseen osoitteeseen. Toinen puolisko jää vuokrasopimuksen piiriin. Ei ketään irtisanota ennen vuokrien laiminlyöntiä, vaan vasta sen jälkeen. Kannattaa laittaa Kelan vuokratuki suoraan vuokranantajalle, ja näin luottotiedoton saa uskottavuutta, jos siihen tarvetta on vuokranantajan toimesta..
- PiiluriPaaluri
Ei onnistu. Yksi yhteinen vuokrasopimus, jota ei voi osissa irtisanoa. Asia olisi eri, jos kummallakin olisi oma ERILLINEN sopimuksensa.
Toki sopimuksessa voi lukea, että erillinen irtisanominen on mahdollista. - PiiluriPaaluri
PiiluriPaaluri kirjoitti:
Ei onnistu. Yksi yhteinen vuokrasopimus, jota ei voi osissa irtisanoa. Asia olisi eri, jos kummallakin olisi oma ERILLINEN sopimuksensa.
Toki sopimuksessa voi lukea, että erillinen irtisanominen on mahdollista.Korjaan edellistä: pitäisi riittää kun mies irtisanoo oman puolensa. Takuuvuokra todennäköisesti jää kuitenkin vuokranantajalle ennenkuin koko asunto on irtisanottu.
- näinseetenee
Kannattaa myös muistaa että, jos vuokraa ei makseta omasta palkasta vaan esim erilaisilla yhteiskunnan tuilla, tulee asumistuki olemaan huomattavan pieni verrattuna johonkiin pienempään asuntoon. Joihinkin asuntoihin vaaditaan myös kotivakuutus, joka saattaa olla vaikeaa maksuhäiriöisen saada.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484