MOLL Koulutukset kusetusta

Alihankintaa alk. 92

Eräs S:alkuinten tarjoaa taas koulutsta . :MOL-sivulla on hieno lista paikallisita yrityksistä joille ollaan "kouluttamassa". Sisäpiirin kautta vuosia alihankintaa tehneenä tiedän ko. yritykset ja heidän henkilöstön. Osalle firmoista en suostu tekemään edes työtä. Periaate on että laskuja ei makseta niin koodaus loppuu siihen paikkaan.

Mielstäni tälläinen petollinen "koulutus" toiminta pitäisi kieltää. Ilmaisia työntekijöitä minkäänkokoisiin firmoihin ei pitäisi tarjota valtion piikkiin

11

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KusettajatLupaa

      Työttömille ja työttömyysuhan alaisille IT-ammattilaisille:

      Nyt hieno koulutus!

      Ensiksi hörpit kahvia meidän koulutuskeskuksessa ja opetat osaamisesi niille, joilla ei ole koskaan ollutkaan työpaikkaa. Sitten saat mennä harjoittelemaan työntekemistä, johonkin asiakasyritykseen. Ai mitä palkaksi? No, kysehän on harjoittelusta, joten ei mitään. Ai pääsetkö sitten töihin tuohon yritykseen? Köh... köh... Tarkoitus on vilpittomästi ja hyvällä sydämellä työllistää mahdollisimman paljon ammattilaisia, mutta ymmärrät varmaan, että... köh... köh.. kun ilmaisia on jonossa odottamassa, niin sinua ei varmaan valita vakinaiseksi.

      Hyvää päivänjatkoa ja hymyä. Toivoo, työkkärin it-konsultit!

    • EIhän mihinkään

      mol fi-sivustoilla oleviin firmoihin käsittääksemme kannata KOSKAAN antaa mitään tietoja tai oottaa yhteyttä.

      Terv.

      tietoturva-asiantuntija

    • zzzwwwee44

      Ely-keskukset/TE-keskukset voitaisiin hyvin kyllä lakkauttaa. Siellä henkilöstö on itsekin pätkätyöläisiä täynnä. Joidenkin ura on ollut vuosikausia pätkätöitä.

      Ei voi kovin innostavaa olla kun käyt tällaisen työkkärihenkilön luona - he itsekin tietävät, että tekevät turhaa työtä. Ja varmasti yksi sadasta työllistyy kaikkien työkokeilujen yms. kautta.

    • 13+16

      FEC-koulutuksista keskustelua myös täällä... Todellakin ihmiskauppaa! Ei todellakaan mitään realistisia työllistymismahdollisuuksia vaikka infotilaisuudessa kerrotaankin hienouksia.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12034281

      Todellisuudessa FEC koulutuksesta voittaa kaikki paitsi työntekijä; koulutuksen tuottaja saa ison tukun rahaa osallistumismaksuna, työllistävä yritys saa ammattilaisen töihin puoleksi vuodeksi pilkkahinnalla ja ilman tarvetta sitoutua ja työkkärin tilastot näyttää paremmilta kun työttömiä "tuetaan ja koulutetaan".

    • hirveetä shittiä

      Paksua p*skaa tämä aijä suoltaa, mutta ahenuksissaan on keksinyt jonkin tarinan, ettei itse joudu työvoimapoliittiselle orjaleirille.

    • Asiallistako

      Niin varmaan on monenlaista kouluttajaa ja kurssia, mutta itse täytyy todeta että olen onnistunut pari kertaa tällaisen kurssin kautta työllistymään ja tosella kertaa jopa 15 vuoden pätkälle. Eli kyllä niiden kautta oikeastikin ihmisiä työllistyy, mutta itse pitää olla tarkkana että löytää sellaisen työharjoittelupaikan, jossa oikeasti on työtä tarjolla ja lisäksi pitää pystyä osoittamaan että on työnantajalle tarpeellinen. Mielestäni on kuitenkin parempi vaihto ehto kuin jäädä kotiin laakereilleen lepäämään eihän siellä oma osaaminen kehity. Itse olen enemmän katkera näiden isojen yritysten tavasta hoitaa työntekijöitään. Mitä isompi firma ja mitä enemmän byrokratiaa sitä pienempi nappulat ole pelissä ja ylättäen vaan olet tuon 15 vuoden työrupeamankin jälkeen turha ja tarpeeton, joka voidaan heittää pois niinkuin et olisi kun kulunut kone, joka vaihdetaan uudempaan eikä sinun työssäsi kartuttamalla osaamsella olisi mitään arvoa. Onhan se halvempaa otta uusi pitkällä hakuprosessilla ja pitkällä kouluttamisella, kun sehän ei tuossa irtisanomisvaiheessa maksa mitään. Todelliset kustannukset taitaa olla ihan jotain muuta, mutta eihän noita kustannuksia sitten voida arvioida ja hetkellisesti kaikki näyttää hyvältä, jos vaikka uusi saadaan halvemmalla sisään ja säästetään vaikka muutaman kuukauden palkka.

    • IT ammattilainen

      Tälläiset "koulutukset" pitäisi kieltää lailla, koska niillä vain kupataan yhteiskunnan rahoja järjestäville yrityksille. Varmaan osa työllistyy kurssin aikana, mutta niin kävisi, jos hakisivat aktiivisesti työtä ja heillä on osaamista.

      Lisäksi työntekijöiden aseman kannalta on erittäin kielteistä, että ammattitaitoiset tekijät joutuvat "näyttämään kyntensä" ja "työharjoitteluun, vailla lupausta varmasta työpaikasta". Asia pitäisi olla jonkin sortin oppisopimusjärjestely, jossa jotain osaamista puuttuu henkilöltä, mutta hän osaa jo paljon, jolloin hän tulee aluksi pienemmällä palkalla töihin kuukaudeksi, tai pariksi ja sitten saa vakinaisen pestin.

      Tähän ei tarvita näitä väliyrityksiä. He ovat vain keksineet markkinaraon, jota käytetään tässä taloustilanteessa hyväkseen. Minusta se on törkeää!

      • Opetta-ja

        Juuri niin. Rahan pitäisi mennä suoraan harjoittelijalle ja hakija hakee itse työtä. Kyntensä joutuu varmaan näyttämään, vaikka olisi kuinka ammattitaitoinen uudessa työpaikassa. Yleensä pitää osoittaa, että osaa sen, minkä väittää osaavansa? Ja jos jollakulla on jotain sellaista taitoa, mitä tarvitaan ja kellään muulla ei ole, niin luultavasti tekemistä löytyy - siinä kohtaa tuskin kovin pitkään tarvitsee harjoitella - millään alalla.

        Osaamisen alku on, että ymmärtää, miten maailma on muuttunut, jos on esimerkiksi tehnyt 20 vuotta töitä vaikkapa tiettyjä tehtäviä tietyllä alalla, joka on hävinnyt Suomesta liki kokokaan. Siinä kohtaa voi olla hyvä hetki opiskella, jos omat taidot ja tiedot eivät ole ihan just jetsulleen ajan tasalla. On myös melkoinen savotta yrityksen uudelleenkouluttaa henkilö, jonka taidot ja tiedot eivät vastaa nykyajan odotuksia. Mikä muu siinä kohtaa auttaa kuin uusien asioiden opetteleminen?

        Oppisopimuksen kaltainen järjestely voisi olla hyvä, mutta palkkaaminen pitäisi tehdä helpommaksi ja työn vastaanottaminen yhtä helpoksi. Yleensä työpaikoilla on kuitenkin koeaika, vaikkapa 4 kuukautta. Välikäsiä ei tarvita. Työvoimahallinto voi organisoida toiminnan aivan hyvin myös itse ja toimia suoraan yritysten kanssa. Suomalainen etuusjärjestelmä on aivan liian monimutkainen ja monitulkintainen sekä työnantajan että työntekijän tulkita.

        Kun palvelun maksaja on eri kuin palvelun käyttäjä, voi tulla ylilyöntejä suuntaan tai toiseen.


      • IT Ammattilainen
        Opetta-ja kirjoitti:

        Juuri niin. Rahan pitäisi mennä suoraan harjoittelijalle ja hakija hakee itse työtä. Kyntensä joutuu varmaan näyttämään, vaikka olisi kuinka ammattitaitoinen uudessa työpaikassa. Yleensä pitää osoittaa, että osaa sen, minkä väittää osaavansa? Ja jos jollakulla on jotain sellaista taitoa, mitä tarvitaan ja kellään muulla ei ole, niin luultavasti tekemistä löytyy - siinä kohtaa tuskin kovin pitkään tarvitsee harjoitella - millään alalla.

        Osaamisen alku on, että ymmärtää, miten maailma on muuttunut, jos on esimerkiksi tehnyt 20 vuotta töitä vaikkapa tiettyjä tehtäviä tietyllä alalla, joka on hävinnyt Suomesta liki kokokaan. Siinä kohtaa voi olla hyvä hetki opiskella, jos omat taidot ja tiedot eivät ole ihan just jetsulleen ajan tasalla. On myös melkoinen savotta yrityksen uudelleenkouluttaa henkilö, jonka taidot ja tiedot eivät vastaa nykyajan odotuksia. Mikä muu siinä kohtaa auttaa kuin uusien asioiden opetteleminen?

        Oppisopimuksen kaltainen järjestely voisi olla hyvä, mutta palkkaaminen pitäisi tehdä helpommaksi ja työn vastaanottaminen yhtä helpoksi. Yleensä työpaikoilla on kuitenkin koeaika, vaikkapa 4 kuukautta. Välikäsiä ei tarvita. Työvoimahallinto voi organisoida toiminnan aivan hyvin myös itse ja toimia suoraan yritysten kanssa. Suomalainen etuusjärjestelmä on aivan liian monimutkainen ja monitulkintainen sekä työnantajan että työntekijän tulkita.

        Kun palvelun maksaja on eri kuin palvelun käyttäjä, voi tulla ylilyöntejä suuntaan tai toiseen.

        Jos henkilöllä on pitkä työkokemus esim. koodauksesta, jollain vanhalla teknologialla, niin uuden käyttöönotto ei ole kovin suuri ongelma tai tuo hirveästi rasitetta. Nykyisin yritykset eivät halua kouluttaa työntekijöitään. Aikaisemmin työntekijöiden koulutusta pidettiin satsauksena tulevaisuuteen ja tavallisena. Esim. itse olen ollut 2000-luvun alussa viikkojen koulutuksessa työnantajan laskuun.

        Ahneus, ahneus ja ahneus. Tästä johtuu se, että samanaikaisesti vedetään osinkoina suuret summat, kun puhe tulee 2-3 viikon koulutuksesta pienipalkkaiselle työntekijälle, niin se onkin mahdotonta ja pitäisi maksattaa yhteiskunnalla. Lisäksi it-alan hektisyys tekee mahdottomaksi kaiken uuden omaksumisen työnoheella, jolloin henkilön pitää opetella asioita omalla ajallaan. Taas asia, joka ei pidemmän päälle ole mahdollista, jos ihmisellä on ns. muuta elämää.

        Ihmisten pitää laittaa vain kädet puskaan ja sanoa, että "tee itse työtä ilmaiseksi". Kyllä menee perille, vaikka naama olisi pöydän toisella puolella happaman näköinen.

        Älkää koskaan tehkö ilmaiseksi työtä näille kroisoksille!


      • ad astra
        IT Ammattilainen kirjoitti:

        Jos henkilöllä on pitkä työkokemus esim. koodauksesta, jollain vanhalla teknologialla, niin uuden käyttöönotto ei ole kovin suuri ongelma tai tuo hirveästi rasitetta. Nykyisin yritykset eivät halua kouluttaa työntekijöitään. Aikaisemmin työntekijöiden koulutusta pidettiin satsauksena tulevaisuuteen ja tavallisena. Esim. itse olen ollut 2000-luvun alussa viikkojen koulutuksessa työnantajan laskuun.

        Ahneus, ahneus ja ahneus. Tästä johtuu se, että samanaikaisesti vedetään osinkoina suuret summat, kun puhe tulee 2-3 viikon koulutuksesta pienipalkkaiselle työntekijälle, niin se onkin mahdotonta ja pitäisi maksattaa yhteiskunnalla. Lisäksi it-alan hektisyys tekee mahdottomaksi kaiken uuden omaksumisen työnoheella, jolloin henkilön pitää opetella asioita omalla ajallaan. Taas asia, joka ei pidemmän päälle ole mahdollista, jos ihmisellä on ns. muuta elämää.

        Ihmisten pitää laittaa vain kädet puskaan ja sanoa, että "tee itse työtä ilmaiseksi". Kyllä menee perille, vaikka naama olisi pöydän toisella puolella happaman näköinen.

        Älkää koskaan tehkö ilmaiseksi työtä näille kroisoksille!

        Kyllä sen koulutuksen on lähdettävä henkilöstä itsestään. Yritys voi kouluttaa korkeintaan omalle toimialalle: Yhteistä intressiä ei välttämättä ole koskaan ollutkaan. Jokainen päättää itse, mitä tekee elämällään ja yritykset palkkaa vasta sitten, jos jotain palkattavaa heidän näkökulmastaan on. Tämä on muuten eräs näkökulma luovaan tuhoon - sellainen vähän inhimillisempi, nimittäin.
        Aina tulee uusia yrityksiä oikeille aloille ja vanhoja kuolee pois. Perustarpeet poislukien, tietysti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. 292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe