Miten hyvin tunnette omat hampaanne?

hams

Oli tutkimus, jossa ikänsä norttia polttaneilta kysyttiin, mikä kuva norttiaskin kannessa on ja tuskin kukaan tiesi.

Minä kysyn, että kuinka hyvin tunnette omat hampaanne ja niiden historian? Itse havahduin tähän, kun huomasin eräänä päivänä, että yksi hampaistani kasvaa lähes poikittain. Miten voi olla mahdollista, että tuollaisen asian huomaa vasta elämänsä ehtoopuolella? Siinä se on ollut lähes koko elämän niin silmien kuin kielenkin ulottuvilla enkä minä ole noteerannut asiaa mitenkään! Mielestäni kysymys ei ole edes vähäpätöisestä asiasta vaan merkittävästä löydöstä!

Muutenkaan en pysty kertomaan hampaistani oikein mitään, vaikka niitä on hoidettu, hoidettu ja hoidettu. Yhdestä hampaasta muistan yhden asian, että mitä sille viime vuosina on tehty, koska se sama asia on tehty monta kertaa.

Hampaiden merkitys ihmisen terveyteen on merkittävä ja jos olisin elänyt sata vuotta sitten niin olisin varmaan kuollut johonkin hammasbakteeriin jo pienenä.

Onko muita, jotka eivät noteeraa ilmiselviä asioita?

56

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammashoitaja

Nortin polttajilla tuskin on hampaitakaan, mustia piikkejä korkeintaan. Sama kaikilla tupakoitsijoilla, olen nähnyt kauheita tynkiä heidän suissaan. Hampaita ei hoideta kuin viime tipassa, kipujen ollessa kovat.
      Oman suuni ja hampaistoni tunnen hyvin.

• hams

Soitin kerran eräälle hammashoitajalle yksityisasioissa ja hämmästyin suuresti hänen käyttäytymistään, sillä asiani oli erittäin tärkeä. Hän sanoi, että hänellä on hammaspesu kesken ja yritti lopettaa puhelun tähän vedoten!

• hammashoitaja
        hams kirjoitti:

Soitin kerran eräälle hammashoitajalle yksityisasioissa ja hämmästyin suuresti hänen käyttäytymistään, sillä asiani oli erittäin tärkeä. Hän sanoi, että hänellä on hammaspesu kesken ja yritti lopettaa puhelun tähän vedoten!

Työajalla ei ole syytä keskustella puhelimessa yksityisasioista, ihme että hän vastasi.

• hams
        hammashoitaja kirjoitti:

Työajalla ei ole syytä keskustella puhelimessa yksityisasioista, ihme että hän vastasi.

Soitin hänelle hänen kotiinsa. Eivät kai hammashoitajat käytä päiväänsä omien hampaidensa pesuun? Kuulin kyllä, kuinka hän pesi niitä ja suu oli varmaan täynnä vaahtoa, mutta onko suuri työ sylkäistä vaahtoa pois? Kysymys oli todella tärkeästä asiasta hänenkin kannaltaan eli hänen omasta lapsestaan.

• Damn, hammashoitaja! Mä poltan, mut mun suussani on ihan omat ehjät hampit.

Syyllistä amfetamiinin käyttäjiä, niillä ne mustat piikit on. Parikymppisilläkin.

• minttupuu kirjoitti:

Damn, hammashoitaja! Mä poltan, mut mun suussani on ihan omat ehjät hampit.

Syyllistä amfetamiinin käyttäjiä, niillä ne mustat piikit on. Parikymppisilläkin.

"minttupuu"

Lutu ei nyt pillastu.
        Vaikka aina onkin hyvä kannustaa hyviä huumeita.
        Ja arvostella huonoja.
        Alkaa tuntumaan harmilliselta että kunnon tupakki-pusua ei löydä mistään.
        Suu-vesiä menee ja tulee, purkkaa kaiken-laista.
        Mentholi sinne, Minttu tänne...
        Joskus sitä haluaisi saada suukon naiselta jolle on edellisenä iltana tarjonnut
        valko-sipuli-Härkää, tai Karhua.

Pah!

H.

• hunksz kirjoitti:

"minttupuu"

Lutu ei nyt pillastu.
        Vaikka aina onkin hyvä kannustaa hyviä huumeita.
        Ja arvostella huonoja.
        Alkaa tuntumaan harmilliselta että kunnon tupakki-pusua ei löydä mistään.
        Suu-vesiä menee ja tulee, purkkaa kaiken-laista.
        Mentholi sinne, Minttu tänne...
        Joskus sitä haluaisi saada suukon naiselta jolle on edellisenä iltana tarjonnut
        valko-sipuli-Härkää, tai Karhua.

Pah!

H.

Pah juurikin.

Ja mentholikin menee kohta ties minne.

:D

• hams kirjoitti:

Soitin hänelle hänen kotiinsa. Eivät kai hammashoitajat käytä päiväänsä omien hampaidensa pesuun? Kuulin kyllä, kuinka hän pesi niitä ja suu oli varmaan täynnä vaahtoa, mutta onko suuri työ sylkäistä vaahtoa pois? Kysymys oli todella tärkeästä asiasta hänenkin kannaltaan eli hänen omasta lapsestaan.

Meinaat että hoitaja ei saa kotonaan tehdä mitä huvittaa ja milloin, kun sinä soitat? Sain sellasen käsityksen jutustasi että olet joku maanvaiva jos hänelle soitellaan vapaa-ajalla eikä sitä kiinnostanut sun pölinät.

• mä tiedän
        minttupuu kirjoitti:

Pah juurikin.

Ja mentholikin menee kohta ties minne.

:D

Sä olet huolehtinut hampaittesi kunnosta, on heitä jotka eivät ja suurin osa juuri tupakoitsijoita. Iensairauksia, vetäytyneet ikenet, heiluvia risoja hampaita ja myös mustia piikkejä ilman amfetamiinin käyttöä.

• mä tiedän kirjoitti:

Sä olet huolehtinut hampaittesi kunnosta, on heitä jotka eivät ja suurin osa juuri tupakoitsijoita. Iensairauksia, vetäytyneet ikenet, heiluvia risoja hampaita ja myös mustia piikkejä ilman amfetamiinin käyttöä.

Ja mä tiedän monia jotka sai rippilahjaksi tekarit.

• hams
        Nittaminax kirjoitti:

Meinaat että hoitaja ei saa kotonaan tehdä mitä huvittaa ja milloin, kun sinä soitat? Sain sellasen käsityksen jutustasi että olet joku maanvaiva jos hänelle soitellaan vapaa-ajalla eikä sitä kiinnostanut sun pölinät.

Eipä häntä kiinnostanutkaan oma lapsensa.

• Nittaminax kirjoitti:

"Nittaminax"

Sinua taidettiin vedättää?

H.

• hams
        hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

H.

Onko nittaminax hammashoitaja?

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

H.

Tai sua...oliko alkuperänen viesti mulle????

• hams kirjoitti:

Eipä häntä kiinnostanutkaan oma lapsensa.

Oliko kyse hampaista?

• hams
        Nittaminax kirjoitti:

Oliko kyse hampaista?

Ei ollut.

• hams kirjoitti:

Ei ollut.

No mitä sit sitten soittelet toisen kotiin jos toinen on vapaalla. Syytä ittees.

• hams

Lisäyksenä mainittakoon, että tuskin olisin vieläkään tuon yhden hampaan poikittaisuutta huomannut ellei olisi ollut pakko. Nimittäin sen vastakkainen hammas paikattiin ja paikka jäi liian suureksi, sillä se kolahteli toista hammasta vasten. Siitä minä tutkimaan, että mikä hammas ja missä siellä kolisee ja tässä yhteydessä löytyi tuo erikoisuus.

• hams

Tästä juontuukin mieleeni kysymys, että ovatko hammaslääkärit liian umpimielisiä ihmisten hampaiden suhteen? Pitäisikö hammaslääkäreiden olla kuin patologit ja selostaa ääneen sitä, mitä löydöksiä he tekevät?

Jotkut hammaslääkärit ovat kovia puhumaan, mutta he puhuvat hoitajalle tyyliin viikonlopun riennoistaan. Siinä ei potilas viisastu.
        Eikö ainakin lapsille pitäisi puhua siitä, että mitä asiantuntija näkee?

• tekohampaat
        hams kirjoitti:

Tästä juontuukin mieleeni kysymys, että ovatko hammaslääkärit liian umpimielisiä ihmisten hampaiden suhteen? Pitäisikö hammaslääkäreiden olla kuin patologit ja selostaa ääneen sitä, mitä löydöksiä he tekevät?

Jotkut hammaslääkärit ovat kovia puhumaan, mutta he puhuvat hoitajalle tyyliin viikonlopun riennoistaan. Siinä ei potilas viisastu.

Voin ottaa käteeni ja tarkkailla

• hams
        tekohampaat kirjoitti:

Voin ottaa käteeni ja tarkkailla

Hyvä homma... kunhan et rankaise niitä.

• tekohampaat
        hams kirjoitti:

Hyvä homma... kunhan et rankaise niitä.

en,mutta tuottanut huolta kun ovat olleet kadoksissa.

• demeter1
        hams kirjoitti:

"Tästä juontuukin mieleeni kysymys, että ovatko hammaslääkärit liian umpimielisiä ihmisten hampaiden suhteen? Pitäisikö hammaslääkäreiden olla kuin patologit ja selostaa ääneen sitä, mitä löydöksiä he tekevät?"

Äkkiseltään asiakkaalle ja asikkaasta puhuva hammaslääkäri kuulostaa hyvältä. Mutta eikös se yksinpuheluksi kuitenkin jää, kun toinen on "monttu auki" ? ..)) "Yyyy", "ööö'" siinä korkeintaan pystyy vastaamaan...

Ajattelen myös, että suu on ihmisen intiimialuetta ja siitäkin syystä sitä
        lähestytään hienovaraisesti, vähän tunnustellen. Luulen myös, että hammaslääkärin ja hoitajan keksinäinen rupattelu on ihan tahallista, halutaan purkaa jännitystä, kiinnittää asiakkaan huomio pois ikävästä toimenpiteestä.

Minulla oli kolmekymmentä vuotta sama hammaslääkäri ja vaikka käynneillä ei montaa sanaa vaihdettu, hän tuli niin tutuksi, että kun hän jäi eläkkeelle, melkein tuntui kuin olisi ystävän menettänyt.

• Ollaan elinikäisiä tuttuja, mutta eipä tule paljon seurusteltua...

• Hyvin huonosti.

Poskihampaissa vai mitä ne on, on yksi keinojuurihammas ylhäällä ja toinen toisella puolella alhaalla. Hampaan tai kahdenkaan tarkkuudella en tosiaankaan tiedä, missä kohdin ne ovat.

• Olipa kerran Temonen ja remmi-vetoinen pora-kone.
      läps, läps, läps!
      Soitteli kone.
      Riipin, raapin rouhin!
      Soitteli pora.
      Oli koulu-aika niin ihanaa.
      Monta hammastani tuli tutuksi.
      Hyvinkin läheisesti.
      Katsoivat vanhenpani laskuja yhtä tuskaisasti.
      Missä nyt lienee ovat kone ja pora?
      Missä lentelee täti-Temonen?
      Missä ovat ne hanpaat?
      Enää harva kaveriaan kaipaa.
      Poraa ei yksikään.

H.

• tupakki ja viina vie

Olet hampaaton, en ihmettele.

• tupakki ja viina vie kirjoitti:

Olet hampaaton, en ihmettele.

"tupakki ja viina vie"

Jäiköhän sinulta huomaamatta mainintani koulu-ajoista?

H.

• reikiä nolla

Ei kovinkaan kauan sitten luin jostain että -50 luvulla alle puolet suomalaisista
      omisti hammasharjan. Vasta -60 luvun puolenvälin jälkeen alkoi harja olemaan joka mökissä;)

"...jos olisin elänyt sata vuotta sitten niin olisin varmaan kuollut johonkin hammasbakteeriin jo pienenä."

Sama aviisi kertoi että vielä 30-40 luvulla Suomessa ihmisiä kuoli hammasmätään ja muihin hampaista johtuviin vaivoihin. Suurinosa kansasta asui maaseudulla, lähin hammaslääkäri saattoi olla yli 100km päässä ja oli pirun kallis. Silloinkin.....:)

• "reikiä nolla"

Totta.
        Minä sain ensimmäisen harjani 9-vuotiaana.
        1960
        Se oli todellinen "juuri"-harja.
        Lääkäri kielsi sen käyttämisen.
        Kiilteeni ei kestänyt sitä, tai sen ajan pepsodenttejä.
        Lääkäri oli oikea lääkäri, joka hoiti viidettä Angiinaani kahden vuoden sisällä.

H.

• demeter1

Isossakin kunnassa saattoi olla vain yksi hammaslääkäri, jonka piti hoitaa myös koululaistan hampaat. Hampaan poisto taisi olla silloin yleisempi toimenpide kuin paikkaus, joka vaati vähän enemmän. (reikiä nolla)

Lapissa ollessa kuulin, että oli paikkakuntia, joiden vedestä puuttui fluori lähes täysin ja siitä oli seurauksena, että tekohampaat olivat monen pojan (tai tytön) rippilahja. Eiköhän sekin tilanne ole sentään korjaantunut neljässä kymmenessä vuodessa..))

• demeter1 kirjoitti:

Isossakin kunnassa saattoi olla vain yksi hammaslääkäri, jonka piti hoitaa myös koululaistan hampaat. Hampaan poisto taisi olla silloin yleisempi toimenpide kuin paikkaus, joka vaati vähän enemmän. (reikiä nolla)

Lapissa ollessa kuulin, että oli paikkakuntia, joiden vedestä puuttui fluori lähes täysin ja siitä oli seurauksena, että tekohampaat olivat monen pojan (tai tytön) rippilahja. Eiköhän sekin tilanne ole sentään korjaantunut neljässä kymmenessä vuodessa..))

"demeter"

Eipä ole korjaantunut ei...
        Koti-kuntani omasi paperi-tehtaan.
        Se liotti sellunsa rikki-pitoisessa liemessä.
        Ja me pojan ongittiin Ahvenia.
        Edelleenkin, pyrin pitämään ruoka-valioni pehmeänä.
        Näkkäriä vain "silmä-hanpailla"
        Kalle Päätalon faija on aina ollut minulle tutun-oloinen.
        Pähkinä-Hakkina en ole pystynyt olemaan enää vuosiin.
        Noudatan lääkärin ohjetta.
        Ulko-näköni vuoksi.
        Ja kun minulla on säästö-tavoitekin pankissa.
        Elämäni on kuitenkin auttanut hanpaissani.
        En tunne enää tuskaa paljon mistään.
        Enää ei mene hermot.
        En tarkoita palstaa.

H.

• demeter1
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Eipä ole korjaantunut ei...
        Koti-kuntani omasi paperi-tehtaan.
        Se liotti sellunsa rikki-pitoisessa liemessä.
        Ja me pojan ongittiin Ahvenia.
        Edelleenkin, pyrin pitämään ruoka-valioni pehmeänä.
        Näkkäriä vain "silmä-hanpailla"
        Kalle Päätalon faija on aina ollut minulle tutun-oloinen.
        Pähkinä-Hakkina en ole pystynyt olemaan enää vuosiin.
        Noudatan lääkärin ohjetta.
        Ulko-näköni vuoksi.
        Ja kun minulla on säästö-tavoitekin pankissa.
        Elämäni on kuitenkin auttanut hanpaissani.
        En tunne enää tuskaa paljon mistään.
        Enää ei mene hermot.
        En tarkoita palstaa.

H.

No ainakin meidän lasten kohdalla tilanne on korjaantunut. Fluoritabletteja ovat syöneet ja koivusokeria käytetään purukumeissa, joita tarjotaan aterioiden jälkeen.
        Jahka sinäkin sen lapsenlapsen saat, niin pysyt kartalla...(hunksi)
        Hampaita ei poisteta kovin herkästi ja uusia saa tilalle, oikein implantteja - jos vain rahaa on.
        Niin, ja oikomishoitoonkin kouluikäiset pääsevät, elleivät hampaat ole asettuneet kauniiseen riiviin... On tää vaan niin hienoo..))

• demeter1 kirjoitti:

No ainakin meidän lasten kohdalla tilanne on korjaantunut. Fluoritabletteja ovat syöneet ja koivusokeria käytetään purukumeissa, joita tarjotaan aterioiden jälkeen.
        Jahka sinäkin sen lapsenlapsen saat, niin pysyt kartalla...(hunksi)
        Hampaita ei poisteta kovin herkästi ja uusia saa tilalle, oikein implantteja - jos vain rahaa on.
        Niin, ja oikomishoitoonkin kouluikäiset pääsevät, elleivät hampaat ole asettuneet kauniiseen riiviin... On tää vaan niin hienoo..))

"demeter"

Minä en halua papaksi!
        Palstalla on osoitettu liian paljon velvollisuuksia.
        Jätän mieli-hyvin vanhemmille iso-vanhempien taakan.
        Hen saa rauhassa ostella lapsille hanpaita.
        Minä taitaisin, pahimmassa tapauksessa, vain oikoa :)
        Sää oot kyllä liikasti lutunen.
        H.

• .....minä

Minäkin olen minä

• Hyvin mä ne tunnen, siellä ne istuu sulassa sovussa takapenkin taavetti ku hikipinko maija ja matti. Tosin jotkut sai ehot jossain vaiheessa ja putos suusta tai revittiin huonon käytöksen vuoksi.
      Osoitekkin on tiedossa, mun suu paitsi ne jotkut onnettomat jotka kai asuu nyt deekiksellä jossain kaatiksella.

Kerava rules.....

• Hyvin hampaani tunnen, ikäni ajan ovat suussani olleet.

Meillä oli kouluaikoina hammaslääkäri nimeltään Happonen, kerrankin olivat nimi ja mies osuneet yhteen sopivalla tavalla.
      Jäbän töiden jälkiä ovat ammattitoverinsa joskus kummastelleet,
      omia pikku virityksiä harrasti hän pöhnäpäissään.

• Kuopukseltani poistettiin poikittain kasvanut viisaudenhammas. Vaikea operaatio ja toipuminenkin jälkikivuista vei aikansa.

• ham peikko

Naapurin mieheltä poistettiin kaikki hampaat,eikä itkenyt

• Hammeri
        ham peikko kirjoitti:

Naapurin mieheltä poistettiin kaikki hampaat,eikä itkenyt

Vai naapurin mies, täällä omat kivut muuttuvat naapurin kivuiksi. Omat velat naapurin veloiksi ja naapurin onni omaksi onneksi.

• ...

Tekohampaat rippikoululahjaksi.

Noita tyyppejä oli vielä meitsinkin kouluaikoina. Mitä lie ollut kalsiumin puutetta, kaikissa taloissa kuitenkin kantturoita ja ruokavalio saattoi ehkä olla tylsää, mutta kuitenkin monipuolista. Eikä varallisuus ollut kenelläkään sitä tasoa, että liialla karamellinsyömisellä ois hampaat pilattu. Vähän mysteerio koko asia.

Noin aloitukseen. Kaikilla liian läheisiä asioita, joita ei ite hokaa. Hampaani toki tiedän, mutta aina joskus tulee esiin joku asia, mitä en ole ite tajunnut ajatellakkaan. Siis mun mielestä ihan hyvä, jos joku ulkopuolinen mainitsee jostain, kunhan se tulee siis mainintana, ei wittuiluna, Hyvät kaverit osaa olla wittuilematta ja älliä on mainitakin, jos kattelevat, että syytä mainita. Ei loukkaa ainakaan mua. Wittuilu kyllä aina loukkaa kaikkia, suorapuheisuus hankala asia..

=DW=

• Pirre*

Jaa, kyllä mie kahesti päivään olen pitänyt tapanani tutustua hampaisiini uudelleen, ei siellä mitää salaisuuksia pääse syntymään :)

• natsahammas

Hammasharja ja suola. Siinä ensimmäiset hoitotoimenpiteet.

• -----

Kyllä minä hampaani tunnen, kuusikymmentä vuotta ollaan oltu yhdessä :)

• Juoppo kouluhammaslaakäri poisti siihen aikaan kaikki resut hampaat, siihe aikaan ei paikailtu. No onneksi kyllä sen verta hampaita kuitenkin jäi ettei tarttenut ihan rippilajaksi tekareita :). Siitä hammaslääkäristä tehtiin muuten laulukin, siis koululaisten toimesta.

• .....

Oliko teillä joku oma laulu?
        Tätä on laulettu joka paikassa.

"Tiedän paikan kamalan kouluhammashoitolan, siellä hampaat revitään ikenet vain jätetään."

• ..... kirjoitti:

Oliko teillä joku oma laulu?
        Tätä on laulettu joka paikassa.

"Tiedän paikan kamalan kouluhammashoitolan, siellä hampaat revitään ikenet vain jätetään."

No vähän tuon tapainen......................

• kuljen Hakaniemen rantaa
        lusiina kirjoitti:

No vähän tuon tapainen......................

"Olen koko ikäni käyttänyt Oxygenol-hammastahnaa." Oxgenol-mainos oli Hakaniemessä talon katolla muistaakseni jo 1960-luvulla.
        Omat ovat hampaani. Amalgaamit vaihdatin 1990-luvulla valkoisiin.

• kielikoe+
        kuljen Hakaniemen rantaa kirjoitti:

"Olen koko ikäni käyttänyt Oxygenol-hammastahnaa." Oxgenol-mainos oli Hakaniemessä talon katolla muistaakseni jo 1960-luvulla.
        Omat ovat hampaani. Amalgaamit vaihdatin 1990-luvulla valkoisiin.

Vanha mainos.

http://www.youtube.com/watch?v=CmApb9LFlSM

• k/k

Minun hampaani ja housujen taskut on jollain lailla tekemisis keskenään.
      Sillä tunnen hampaani kuin omat taskuni,hampaitten välis ei oo mitään sellast mikä sinne ei kuulu.
      Pitkäaikainen lääkäri /potilas suhre takaa asian olevan kuten sanoin,muutenkin sydän potilaan hampaitten on syytä olla kunnossa.

• oi jos saisin
    • voivoi!!!

Johan on tämä hammasvalistaja tällekin palstalle ennättänyt.!!!

• hampaat lasissa

Onko sinulla jotain hampaanvälissä?
        Minä en ole mitään valistajia nähnyt missään.
        Sulla taitaa olla tekarit?

• Teelak

Kolmannet dekarit ovat jo suussa, kun ekat kännissä oksensin , toiset söi koira yöpöydältä, joten näillä mennään, vaikka välillä vähän lonksuvat.

• yakaisin, niin

Hyvä, ettei dekaanit.
        Olipa sinulla nälkäinen hauva. Hänkö se nyt on noissa koiran tekarit-mainoksissa? Mikä niistä?

• kaikenlaista

Naapurin terrieri-koira söi isännältään kahdet yläpuolen tekohampaat öypöydältä, joten kalliiksi tuli koiran pito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      336
      7412
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      77
      4769
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3225
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3117
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      76
      2016
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1896
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      220
      1841
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1597
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1558
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1478
    Aihe