En voi mennä enää opiskelee

???

Oon 17v syksyl 18v täytän. Niin työkkäri pakottaa mua nyt hakemaa tuossa yhteishaussa tai karenssi tulee. Mutta miten helvetis mä voin mennä opiskelemaa, kun eihän ne opintotuet riitä millään elämiseen? Miten muka voi elää 200eurolla kuussa siitä pitäis maksaa kaikki ruuat kirjat, laskut jne... Ei pysty noin pienellä elää. En minä ainakaan.

28

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Ja ei en voi asua porukoilla enää, kun 18v täytän ja ei ole muutenkaa lähellä mitää kouluakaan. Niin yksin pitäis asuu, kun ei porukoil ole varaa mua elättää. Molemmat on siis työttömiä. Vituttaa tuommonen, että pakko hakee yhteishaussa tai karenssia tulee. Ihan perseestä. Helvetti.

      • 14+12

        Haet vain opinahjoihin minne sinulla ei todellakaan ole edellytyksiä päästä.


      • ...
        14+12 kirjoitti:

        Haet vain opinahjoihin minne sinulla ei todellakaan ole edellytyksiä päästä.

        Niihän se on tehtävä, että hakee semmoseen suosittuun alaan minne ei voi päästä. Kuka idiootti on tuon keksinyt, että pakko hakee tai karenssi tulee.


      • herätys
        ... kirjoitti:

        Niihän se on tehtävä, että hakee semmoseen suosittuun alaan minne ei voi päästä. Kuka idiootti on tuon keksinyt, että pakko hakee tai karenssi tulee.

        Tai sitten vaan ottaa itteään niskasta kiinni ja oikeasti tekee elämälleen jotain. Vai meinaatko elää seuraavat 60 vuotta sossun tuilla? Hanki nyt joku koulutus. Ei täällä nyt niin kallista oo asua ja opiskella, ja jos oikeesti voidaan todistaa, ettei sulla oo varaa asua niin, sitten se maksu järkätään.

        Mitäs muuten olet tehnyt viimeset kolme vuotta peruskoulun jälkeen?


    • vaihtoehtoja...

      Hommaa töitä opiskelun ohessa tai myy pärsettä.

    • Joitakin

      Toinen mainitsikin sopimattomalle alalle hakemisen. Toinen vaihtoehto on, että haet oppilaitokseen, jossa on ilmainen asuntola. Siten säästät merkittävästi matkakuluissa.

      Opintolainaa kuuluisi saada opintorahan lisäksi. Samoin työ opintojen yhteydessä (esim. viikonloput) on mahdollinen. Samoin käske vanhempiesi avustaa taloudellisesti.

      • ???

        No en kyl viittis alkaa ottaa mitään opintolainaa amiksen takia. Menee nyt niin huonosti suomessa ja työllistyminen ei ole missään alalla 100% varmaa niin on siinä riski, että ei pysty niitä sitten maksaakkaa pois. Töitä nyt ei riitä kaikille niin ei ole mitenkää varmaa, että pystyisin tekee töitä opintojen ohella. Sitäpaitsi olishan se jo aika rankkaa, kun viikonloput tekis duunii ja arkipäivät opiskelis. Pitäis jäädä sitä vapaa-aikaakin.


      • ???
        ??? kirjoitti:

        No en kyl viittis alkaa ottaa mitään opintolainaa amiksen takia. Menee nyt niin huonosti suomessa ja työllistyminen ei ole missään alalla 100% varmaa niin on siinä riski, että ei pysty niitä sitten maksaakkaa pois. Töitä nyt ei riitä kaikille niin ei ole mitenkää varmaa, että pystyisin tekee töitä opintojen ohella. Sitäpaitsi olishan se jo aika rankkaa, kun viikonloput tekis duunii ja arkipäivät opiskelis. Pitäis jäädä sitä vapaa-aikaakin.

        Kyllä se on vähän sillä lailla, että opiskeluun tarvii vanhemmilta taloudellista tukee tai muuten aika köyhäst saa elää...


      • Elämä on
        ??? kirjoitti:

        No en kyl viittis alkaa ottaa mitään opintolainaa amiksen takia. Menee nyt niin huonosti suomessa ja työllistyminen ei ole missään alalla 100% varmaa niin on siinä riski, että ei pysty niitä sitten maksaakkaa pois. Töitä nyt ei riitä kaikille niin ei ole mitenkää varmaa, että pystyisin tekee töitä opintojen ohella. Sitäpaitsi olishan se jo aika rankkaa, kun viikonloput tekis duunii ja arkipäivät opiskelis. Pitäis jäädä sitä vapaa-aikaakin.

        Mutta viitsit kuitenkin ottaa riskin jäädä kouluttamattomaksi? Lisäksi me molemmat tiedämme, että kouluttamattoman mahdollisuus saada pysyvä työsuhde on lähes nolla prosenttia.

        Yhden riskin uskallat ottaa, toista et.


      • ...
        Elämä on kirjoitti:

        Mutta viitsit kuitenkin ottaa riskin jäädä kouluttamattomaksi? Lisäksi me molemmat tiedämme, että kouluttamattoman mahdollisuus saada pysyvä työsuhde on lähes nolla prosenttia.

        Yhden riskin uskallat ottaa, toista et.

        No on muitakin vaihtoehtoi, kun tavallinen amis. Esimerkiksi työkkärin koulutukset...


      • hyvät neuvot
        ??? kirjoitti:

        No en kyl viittis alkaa ottaa mitään opintolainaa amiksen takia. Menee nyt niin huonosti suomessa ja työllistyminen ei ole missään alalla 100% varmaa niin on siinä riski, että ei pysty niitä sitten maksaakkaa pois. Töitä nyt ei riitä kaikille niin ei ole mitenkää varmaa, että pystyisin tekee töitä opintojen ohella. Sitäpaitsi olishan se jo aika rankkaa, kun viikonloput tekis duunii ja arkipäivät opiskelis. Pitäis jäädä sitä vapaa-aikaakin.

        "No en kyl viittis alkaa ottaa mitään opintolainaa amiksen takia."

        Amiksesta on luultavasti loppuelämäsi kiinni. Valitse ala, jonka työllistävyys parhaasta päästä. Ota laina ja opiskele. Valmistu ja mene töihin. Maksa laina pois. Elät mukavasti sitten, voit tehdä mitä haluat. Ei tarvitse kerjätä sossuluukulla eikä olla orjana. Aikanaan alkaa juosta hyvä eläke.

        Tai unohda koulu liian kalliina sinulle ja kidu koko ikäsi toimeentulotuella.


      • asdfawe4 q4t3q
        ... kirjoitti:

        No on muitakin vaihtoehtoi, kun tavallinen amis. Esimerkiksi työkkärin koulutukset...

        No jo, haloo. Niillä ei tee mitään.


      • ???
        asdfawe4 q4t3q kirjoitti:

        No jo, haloo. Niillä ei tee mitään.

        No joo eipä ne kyllä työllistymiseen paljon auta. Ei sitä tarvi mitään 3vuoden ammattikoulua silti käydä, että voi itse itsensä elättää. On töitä mihin pääsee ilman koulutusta. Itse olen aattelut armeijan jälkee käydä vaikka vartijakurssin, kun se ei kauan kestä. Vartijaksihan ei vaadita, kun jonkun kurssin suorittaminen.


    • Velma

      Hei joutuu ne kaikki muutkin opiskelijat säätämään rahan kanssa, kun on se opintotuki muillekin pieni. Jos kuitenkin olet varma, että saat töitä, niin hae opiskelemaan vaan sellaisille aloille, mihin et ainakaan pääse sisään, niin selviät sillä eroon työkkäristä ainakin vähäksi aikaa.

    • turinat

      Huhhuh. Ensinnäki, suomessa voi kouluja käydä vaikka sulla olisi 0e pääomaa.

      1. Muuta paikkakunnalle missä on matalat vuokrat. Ota kämppis ja muuta halpaan kolmioon.

      2. Hommaa osa-aika töitä. Kuka tahansa voi niitä saada kunhan hommaa itsensä työhaastatteluun ja on asiallinen.

      3. Opintotuki työt jos ei riitä, ota opintolainaa. Sitä saa 300e kuussa. 16h töitä viikossa, opintotuki ja opintolaina = 1200e. Maksa vuokra, netti sähkö ja ruoat niin menee noin 700-800e => sinulla jää 200e säästöön tai juhlimiseen, tai jos haluat ostaa jotain niin 200e opintolaina = 500e => tuolla rahalla saat telkkarin sängyn työpöydän tai mitä vaan.

      Mistä toi 200e opintotuki tulee? Jos asut omikseen niin saat siihen asumislisän joka on melkein 300e.

      Älkää kiitos IKINÄ neuvoko ketään jäämään työttömäksi. En ota kantaa alan valintaan, mutta millään alalla ei ole 100% työttömyys, ja on täysin itsestä kiinni miten työllistyy.

    • Toivoo on

      Sit on yks mahdollisuus: Suomes löytyy vielä koului, jossa on ilmanen koulutus, asuntola ja aineskii lounas ja joissai jopa aamiain. Sitte on viel sellasii, jossa on melko nimelliin vuokra, mut sillohan voi hakee asumislisää.
      Pikkasen vaatii hakukoneen käyttötaitoo, mut ei oo ylivoimasta. Kun saa vielä tota opintotukee, nii alkaa pärjää.

      • Ei työttömäksi

        Hakeudu maatalousalalle.

        Ainakin Kannuksen maatalousoppilaitoksessa (kuuluu Kokkolan ammattiopistoon) saat ilmaisen asuntolapaikan ja ilmaisen ruoan 3 krt päivässä. Ja maatalouslomittajana tai maataloustyöntekijänä työllistyminenkin on todennäköistä.

        Kouluttamattomana et saa töitä, ja päädyt tilastoihin jotka osoittavat, että työttymyys ja vähäosaisuus periytyy...


    • ???
    • Hyvä niin

      Määkii vähä googlasin. Eihän toi vanha sanonta pidä enää paikkaansa, että ilmaisia lounaita ei ole...

    • team_sheldon

      Mä sain opiskellessa vähän päälle 400 kuukaudessa mistä meni vähän yli puolet vuokraan ja ihan hyvin elin vaikka mulla on koirakin ruokittavana ja hoidettavana. Älä elä kun prinsessa niin vois onnistua. Vaikka et aina voi syödä mitä haluat tai ostaa mitä haluat niin hyvin sillä elää.

      • ???

        No itsellä sattuu nyt menemää ruokaa paljon rahaa, kun harrastan kuntosalia. Eikä ne lihakset millään makaroonilla kasva. Proteiini safka nyt sattuu olemaan vaan aika kallista. Minusta ei ainakaan se ole hyvin elämistä, että elää makarooni kuurilla.


    • opettajaopettaa

      Tiedätkö miksi opintotukesi on niin pieni?

      SIKSI, että kaltaisesi loiset vievät ne rahat sieltä sossun luukulta. On se kumma, ettet voi muka kotona asua, vaikka et ole vielä edes opintojasi aloittanut. Kieltämättä, jos vanhempasi ovat huomanneet etteivät sinua opinnot kiinnosta, niin tuskin jaksavatkaan elättää tyhjäntoimittajaa. Suomen yhteiskunta ei tee kaltaisillasi syöpäläisillä yhtään mitään. Sitäpaitsi, täältä saa töitä jos niitä etsii. Eipä ollut äidillänikään kummoiset paperit kun pääsi kuitenkin K-kauppaan kassalle ja elätti sillä itsensä ja minut (isä kuollut). Jumalauta se on ihan omasta yrittämisestä kiinni, että mitä täällä saa aikaan. Varsinkin kun Suomessa on ilmainen koulutus. Toisinsanoen täällä voi kuka tahansa lukea itsensä vaikka ylilääkäriksi ja tienata sitten sen 10 000 € / kk jos haluaa! Turha on vikistä että "yhyy ei anneta rahaa, vaikken mitään teekään!" VITTU menkää jonneki USAn missä oikeesti ei anneta sitä rahaa ja sitte eletään kadulla! VITUN KIITTÄMÄTTÖMÄT PASKAT!

      Pahoittelen rajua kieltäni, mutta kyllä pistää vihaks tollaset ihmiset. Sietäs viedä ladon taakse ja ampua. Ei oo helppoa ollu mullakaan, mutta en siitä vikise vaan itse luen nyt yliopistolla opettajaksi ja työllistymistodennäköisyys on ERITTÄIN suuri.

      • omat valinnat

        No niin, siinä tuli täyttä asiaa suorin sanoin!

        19-vuotiaana minulla ei ollut päättötodistusta mistään valtakunnan oppilaitoksesta. Helsingin linja-autoasemalla seisoin yhden kassin kanssa. Siinä oli kaikki, mitä minulla oli. Mutta niin vaan otin itseäni niskasta kiinni. Töihin ja kouluun yhtä aikaa. Ennen pitkää oli maisterin paperit kourassa ja mukavat työt alkoivat. Palkka juoksi, koti komistui, perhe voi hyvin. Nyt on kaikkea, mitä kohtuudella voi haluta. Sama on mahdollista jokaiselle, jos haluaa ja muuttaa halun toiminnaksi.

        Olisin tietysti voinut päätyä myös prostituoiduksi, narkkariksi, juopoksi, rikolliseksi, sossupummiksi tai ties miksi ja lojuisin nyt hulluna köyhänä ties missä. Mutta sitä tietä en halunnut valita.

        Aika paljon voi elämäänsä vaikuttaa omilla pikku valinnoillaan. Käsittämätöntä on, että jotkut valitsevat tien kurjuuteen.


      • ???

        En saa sossusta rahaa vaan kela maksaa mulle työmarkkinatukea. Enkä ole loinen vaan töitä teen 9e/päiväkorvauksella työmarkkinatuella. Töitä teen rahan eteen. En voi asua kotona, jos opiskelen, kun vanhemmat ovat köyhiä. Kaikki ei ole katsos syntyny kultalusikka suussa. Olen käynyt ammattikoulua sen lopetin, kun ei ollut sopiva ala.
        "Tiedätkö miksi opintotukesi on niin pieni?" Olisko siks, että suomi oiken ottaa ulkomailta tänne maahanmuuttajia elämään sosiaalituella ja rahaa jaetaa kreikkaa.


      • ???
        omat valinnat kirjoitti:

        No niin, siinä tuli täyttä asiaa suorin sanoin!

        19-vuotiaana minulla ei ollut päättötodistusta mistään valtakunnan oppilaitoksesta. Helsingin linja-autoasemalla seisoin yhden kassin kanssa. Siinä oli kaikki, mitä minulla oli. Mutta niin vaan otin itseäni niskasta kiinni. Töihin ja kouluun yhtä aikaa. Ennen pitkää oli maisterin paperit kourassa ja mukavat työt alkoivat. Palkka juoksi, koti komistui, perhe voi hyvin. Nyt on kaikkea, mitä kohtuudella voi haluta. Sama on mahdollista jokaiselle, jos haluaa ja muuttaa halun toiminnaksi.

        Olisin tietysti voinut päätyä myös prostituoiduksi, narkkariksi, juopoksi, rikolliseksi, sossupummiksi tai ties miksi ja lojuisin nyt hulluna köyhänä ties missä. Mutta sitä tietä en halunnut valita.

        Aika paljon voi elämäänsä vaikuttaa omilla pikku valinnoillaan. Käsittämätöntä on, että jotkut valitsevat tien kurjuuteen.

        Valintoja on elämä täynnä ja jokainen voi omaan elämäänsä valinnoilla vaikuttaa. Lähtökohtia elämään ei kuitenkaan valita. Jokaisella on ihan eri lähtökohdat elämään. Itselläni ei ole mitään tarvetta kouluttautuu vuosia, että pääsen jonnein hyvä palkkaiseen duuniin. En ole materialisti ja pärjään kyllä pienemmälläkin.


      • Nyt en ymmärtäny
        ??? kirjoitti:

        En saa sossusta rahaa vaan kela maksaa mulle työmarkkinatukea. Enkä ole loinen vaan töitä teen 9e/päiväkorvauksella työmarkkinatuella. Töitä teen rahan eteen. En voi asua kotona, jos opiskelen, kun vanhemmat ovat köyhiä. Kaikki ei ole katsos syntyny kultalusikka suussa. Olen käynyt ammattikoulua sen lopetin, kun ei ollut sopiva ala.
        "Tiedätkö miksi opintotukesi on niin pieni?" Olisko siks, että suomi oiken ottaa ulkomailta tänne maahanmuuttajia elämään sosiaalituella ja rahaa jaetaa kreikkaa.

        Koulua ei ole lähellä, jotta voisit käydä sitä, mutta olet kuitenkin käynyt koulua jonka lopetit, kun oli väärä ala. Et voi asua vanhempien luona, jos menet kouluun, mutta ilmeisesti voit, jos et kouluun mene. Pärjäät pienemmälläkin, mutta et sitten kuitenkaan pärjääkään, jos koulua joutuisit käymään.


      • ???
        Nyt en ymmärtäny kirjoitti:

        Koulua ei ole lähellä, jotta voisit käydä sitä, mutta olet kuitenkin käynyt koulua jonka lopetit, kun oli väärä ala. Et voi asua vanhempien luona, jos menet kouluun, mutta ilmeisesti voit, jos et kouluun mene. Pärjäät pienemmälläkin, mutta et sitten kuitenkaan pärjääkään, jos koulua joutuisit käymään.

        Mitään kiinnostavaa alaa ei ole lähellä... Lähin koulukin on aika kaukana. Niin voin asua vanhempien luona mutta en ilmaseks. Tietysti voin työssäkäydessä asuu, kun on varaa maksaa vanhemmille. No pelkäl opintotuel ja asumislisällä ei voi kukaan selvii ellei syö pelkkä makaroonii. Opi


    • 3vuottahakenut

      Kannattaa heka opiskelemaan vielä kun se on Suomessa mahdollista, itse olen jo 3 vuotta hakenut.... :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe